Døllefjelde Maskinstation har investeret i en for mange ukendt optager - men maskinen overrasker positivt på flere områder.

Det er sjældent, at kunderne er vilde med, at maskinen kører mere end syv kilometer i timen, men det kan den faktisk gøre uden problemer.

- Simon Ludvigsen, indehaver Døllefjelde Maskinstation.

I et fantatisk efterårsvejr med flotte grønne farver i roerne, og flotte blå farver i den klare efterårshimmel, arbejder den for mange ukendte roeoptager sig igennem roerækkerne. Vervaet er navnet på den røde maskine, men firmaet er i Danmark mest kendt for produktion af selvkørende gyllenedfældere.

Der har dog kørte enkelte Vervaet-roeoptager rundt på Lolland og Falster de seneste år, men de har kunnet tælles på én hånd og har allerede været af ældre årgang.

Til sæson 2018 har den hollandske producent leveret en helt ny maskine til en dansk kunde: Døllefjelde Maskinstation.

- Det hele begyndte, da jeg købte en brugt Vervaet-optager af en landmand på Falster, som ønskede at stoppe med arbejdet, og jeg kunne dermed overtage arealet til optageren. Vi kørte med den i to til tre år, indtil jeg besluttede mig for at bytte den til en ny, fortæller Simon Ludvigsen, indehaver af Døllefjæle Maskinstation på Lolland.

- Der var ikke så meget tvivl om, at maskinen skulle byttes til en ny Vervaet. Jeg synes virkelig, at maskinens opbygning gør den ekstrem god til at være skånsom mod roerne, hvor den ikke beskader spidserne, samtidigt med at den rengør dem rigtig godt. Og så er kapacieten tilmed høj i optageren, fortæller den lollandske maskinstationsejer.

Syv rouletter

Simon Ludvigsen ligger ikke skjul på, at den helt klare årsag til fordelene på den hollandske optager, er de i alt syv rouletter, som er monteret på maskinen.

- Der sidder to rouletter ude i optager-aggregatet - og efterfølgende fem under maskinen - inden roerne afleveres i ringbåndet, som bringer roerne til tanken, fortæller han.

- Rouletterne gør det muligt at lave en meget fin rensning af roerne, mens toppene bliver bevaret, og det skyldes de høje antal af rouletter, for så kan vi nemlig køre utrolig langtsomt med hver roulette.

Han gør dog også opmærksom på, at roerne tilsvarende også kan tage voldsom skade, hvis der ikke er føling med rensning hos chaufføren i kabinen, men det lykkes ifølge Simon Ludvigsen til fuld tilfredshed hos Henrik Emil Schmidt, som er fast chauffør på maskinen.

- Det er første år, at jeg kører med en Vervaet-optager, og jeg troede i begyndelsen, at rouletterne ville være alt for hårde ved roerne, men jeg er godt nok blevet positivt overrasket, fortæller Henrik Emil Schmidt fra førersædet på den hollandske maskine.

- Hastigheden på rouletterne skal ikke være højere, end at man faktisk kan følge roerne i gåtempo på siden af maskinen, hvilket synes jeg siger rigtig meget om, hvor skånsomt den egentligt behandler roerne.

Langt optagerbord

At der sidder to rouletter i optagerbordet betyder også, at optagerbordet er meget langt, og når man ser maskinen fra siden, ser det en anelse specielt ud.

- Men det er lige så dejligt, som det er specielt, fortæller Henrik Emil Schmidt.

- Når optagerbordet er så langt foran kabinen, skal jeg ikke sidde foroverbøjet for at holde øje med optagningen. Jeg kan sidde ganske afslappet i sædet og have fuld kontrol over, hvad der sker foran optageren.

Det lange optagerbord skyldes udelukkende, at der skal være plads til de to rouletter, som roerne løber op på straks efter kitskærerne.

- De to rouletter i optagerbordet kører lige over jorden i to til tre centimeteres højde, og det betyder, at de roer som måske alligevel vælter af bliver samlet op af rouletterne. Det har været en udfordring mange steder i år, at roerne er væltet på grund af en uens højde. Men vi får alle roerne op med denne optager, og der ligger virkelig ikke roer tilbage på marken efter optageren.

Simon Ludvigsen fortæller, at optageren både kan vælges med oppelhjul eller kitskær, men kitskærene har været et helt bevist valg:

- Kitskærene giver et bedre udsyn for chaufføren på grund af opbygningen. Vi havde oppelhjul på den gamle Vervaet-optager, og hvis man ikke kom lige ind i rækkerne, så kunne oppelhjulene godt have en tendens til at køre igennem roerne og ødelægge dem. Det oplever vi aldrig med kitskærene, fortæller han.

Høj kapacitet

Døllefjelde Maskinstation valgte desuden at få optagerbordet leveret med en udkaster, hvilket betyder, at chaufføren kan vælge, om toppene skal kastes ud til siden eller ende mellem roerækkerne.

- Vi har taget en del økologiske roer op på blandt andet Fyn i år, og her har det været en fordel at kaste toppene ud til siden. På den måde giver det mindre materiale på rouletterne, og det giver også en mere stabil maskine i bakkerne, når roetoppene ikke kastes ned mellem rækkerne.

Simon Ludvigsen er desuden imponeret over kapaciteten i maskinen.

- Det er sjældent, at kunderne er vilde med, at maskinen kører mere end syv kilometer i timen, men det kan den faktisk gøre uden problemer. Vi har også en anden maskine af et andet mærke, og jeg er helt overbevist om, at Vervaet-optageren kan køre en til to kilometer i timen stærkere på samme mark end vores anden roeoptager.

Henrik Emil Schmidt påpeger desuden det faktum, at han kan reverse stort set alle områder på maskinen, hvilket er en meget stor fordel, og noget, der også betyder, at kapaciteten er høj på maskinen:

- Hvis der af en eller anden grund sker en forstoppelse et sted på maskinen, så kan omløbsretningen ændres på stort set alle hydraulikmotorer, og vi kan hurtigt komme videre. Det er også en fornøjelse.