Panther lister af sted på fire store poter og gemmer på ny kabine og stor stabilitet.

PowerGearPreview kigger denne gang nærmere på en gul tysk nyhed - en nyhed, der helt unikt er kommet direkte fra Agritechnica i Hannover til Lolland i Danmark på kort visit: Ropa Panther. Efter knap 20 års pause fra produktionen af selvkørende roeoptagere på to aksler, så har Ropa præsenteret en helt ny model kaldet Panther.

Panther lister af sted på to aksler og dermed fire "poter". De fire "poter" er dæk med en hjuldiameter på hele 2.050 millimeter, og den store kontaktflade og lavt luftindhold på blot to bar gør marktrykket lavt.Dækkene leveres fra Michelins nye Ultraflex-serie, og fordækkene er 800/70 R38, mens bagdækkene er 900/60R38.

Nyt stabiliseringssystem

Ropa Panther er født med et helt nyudviklet stabiliseringssystem, som Ropa kalder for Anti Shake og Balance System.

For- og bagaksel bevæger sig som et pendul op og ned i hver side med to stabiliseringscylindre på hver aksel. Sammen med hældningssensorer og vinkelmålesensorer, så sørger maskinen for, at kabinen, tanken og chassiset forbliver vandret ved kørsel på skråt terræn.

I følge Ropa er der en forøgelse af stabiliteten på hele 50 procent, og det bevirker, at række- samt dybdekontrol på optageraggregatet har en fast position i forhold til jordoverfladen.Ropa har mulighed for at levere tre forskellige aftopningsmuligheder i frontaggregatet.

Den nok mest udbredte er PIS Micro-topper, som med slagleknive lægger de aftoppede blade mellem roerækkerne og sørger for at skære toppene af roerne afhængig af størrelsen. Knivene sidder ophængt i et parallelogram, og på den måde kan de arbejde op og ned over roerne og kun skære toppen af roerne, selvom der skulle være forskel på roe-størrelserne. PAS Micro-topper er også en mulighed, som spreder roe-toppene ud til siden for roeoptageren.

Som noget helt nyt kan man bestille en PES aftopper til Ropa Panther. I denne aftopper er alle metal-slagleknivene udskiftet med gummi-slagler, hvilket betyder, at der ikke skæres i roen, hvilket er en fordel, hvis roen skal opbevares i længere tid efter optagning.

Gummi-slaglerne sidder på to aksler, hvor omdrejningerne kan indstilles fra kabinen trinløst for at få den rette afpudsning.

Alle frontaggregater kan fra kabinen løftes til lodret position for at lette rengøring og service.

Trinløs indstilling

Kitskærene kører roerne op af jorden, og når roerne kommer på rouletterne har chaufføren ligeledes mulighed for trinløst at indstille forskellige hastigheder på de tre rouletter under maskinen.Noget nyt på Panther er desuden muligheden for udskiftning af ristene på siden af rouletterne sektionsvis.

Ringbåndet er blevet 10 centimeter bredere og er nu 1,0 meter bredt. Tankindholdet er 28 kubikmeter eller det samme som 20 ton.Aflæsserbåndet har fået tre knæk, hvilket gør den i stand til at læsse roer af helt ned i en meters højde og holde en god afstand til roekulen på kun 10 meters brede.

Aftømningen sker på under et minut. Læssehøjden er op til fire meter.

Ny kabine

Den nye R-cab kabine har samme rammeopbygning som tidligere, men med ny affjedring, nyt tag og helt ny terminal kaldt R-Concept.

R-concept navnet stammer fra den nye 12,1 tommer store touch-terminal, hvorfra maskinens informationer kan aflæses og funktioner indstilles.Betjeningen foregår enten direkte på terminalen med touch-funktion eller med to multifunktions-drejeknapper.R-Concept-terminalen har en hukommelse til hver enkelt chauffør, der benytter maskinen, og på den måde kan hver chauffør gemme sine egne indstillinger.

Det drejer sig om indstillinger lige fra optageraggregat og renseområde til klimaanlægget. Informationerne gemmes på et USB-stik, og stikket kan udskiftes, alt efter hvilken chauffør der kører med maskinen.LED lys er desuden standard arbejdsbelysning, og så har maskinen en lille venderadius, da dreje-knækket er flyttet forholdsvis langt væk fra kabinen, og Ropa opgiver venderadius til 6,5 meter.

Stjernemotor

Effekten til den store maskine kommer fra en sekscylindret Mercedes-Benz motor på 12,8 liter med SCR-teknologi og 530 hestekræfter. Dieseltanken rummer 1.050 liter, og AdBlue tanken rummer 130 liter. Motoren lever op til Tier4i-kravene.På marken er den maksimale topfart 15 kilometer i timen, mens den gule optager kører 32 kilometer i timen på vejen som den absolutte topfart.