Med frontlæsser er Massey Ferguson 6615 en kanon læssetraktor. Med markedets største firecylindrede motor klarer den også snildt opgaver i marken.

Den nye 6600-serie er netop landet i Danmark, og PowerGear er denne gang af sted med den næststørste model i serien, Massey Ferguson 6615, som yder 150 hestekræfter nominelt og 175 hestekræfter med boost.

Serien strækker sig over fire forskellige modeller, hvor alle har firecylindrede motorer, og den nye serie erstatter 6400-serien, som både var seks- og firecylindret. Dette er dog ingen hindring for 6600-serien rent effektmæssigt, da topmodellen 6616 med sine 185 hestekræfter skriver sig ind i rekordbøgerne som markedets stærkeste firecylindrede traktor.

Den nye 6600-serie kan indrettes netop til de behov, man ønsker, idet der kan vælges tre forskellige transmissioner samt tre forskellige udstyrsvarianter: Essential, Efficient og Exclusive. Udstyrsniveauet er den største forskel på modellerne.

Transmissionstyperne spænder fra fire gruppegear og fire powershift i hver gruppe i Dyna-4 transmissionen, over Dyna-6 med seks powershift i hver gruppe til den trinløse Dyna-VT transmission.

Når jeg sætter mig i sædet på testtraktoren, er det en Exclusive-udgave med Dyna-6 transmission. At traktoren er en Exclusive udgave bemærker man øjeblikkeligt, når man træder inden for, for i denne version har Massey Ferguson det nye multifunktionshåndtag. Yderligere er traktoren udstyret med en fabriksmonteret Massey Ferguson 966 frontlæsser, hvilket betyder, at traktoren også rummer det nye frontlæsser-joystick ved siden af multifunktionshåndtaget.

Desuden er traktoren udstyret med Datatronic-terminalen, hvor jeg opsætter samt overvåger traktorens mange indstillingsmuligheder.

Født med frontlæsser

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at der er tænkt over 6600-serien som en født frontlæsser-traktor. Når traktoren bestilles med frontlæsser fra fabrikken, har den eksempelvis et glastag, som gør udsynet til frontlæsseren perfekt, selv i fuld løftehøjde. Dette glastag er beskyttet med et jerngitter, som ikke tager udsynet.

Selv om traktoren har en regulær gear-transmission, så kan traktoren sættes op til at koble ud, når jeg træder på bremsepedalerne, og retningsskiftet foretages fra frontlæsser-joystikket. Det betyder, at jeg lynhurtigt bliver fortrolig med frontlæsserarbejdet på 6600-serien.

I Exclusive-udgaven er traktoren udstyret med en 110 liters LS-hydraulikpumpe, og det gør, at jeg i tomgang kan sætte fuldt flow på frontlæsseren, og dermed er der altid rigeligt med olie, selv om jeg måske kører rundt i næsten tomgang.

Frontlæsseren er desuden tilkoblet i LS-udtagene på traktoren, og det er en god løsning, da læsseren på den måde ikke optager et fjernudtag bag på traktoren.

På frontlæsserjoystikket har jeg mulighed for selv at bestemme to funktioner på to knapper, H3 og H4. Her har jeg eksempelvis både valgt en til- og frakobling af firehjulstrækket og en rystefunktion på frontlæsseren. I computeren foran rattet opsætter jeg, hvor mange skovle-ryst, jeg ønsker, når knappen aktiveres.

Jeg synes virkelig, at jeg kan mærke, at der er tænkt over tingene og funktionerne, og der er ingen tvivl om, at traktoren er et godt bud på den perfekte frontlæssertraktor.

Alle frontlæsser-funktionerne sættes op foran rattet, og selv i Exclusive-udgaven har jeg ingen mulighed for opsætning af frontlæsseren i Datatronic terminalen - alle indstillinger skal foregå foran rattet, og det er egentligt lidt mystisk, når Datatronic terminalen rummer så mange indstillingsmuligheder, som den gør.

Velkørende transmission

Hvis du vælger en powershift-transmission til din 6600-serie, så skal du ikke være nervøs for dårlige skifte-automatikker eller kontante gearskift.

Dyna-6 transmissionen kan finindstilles, så den passer netop til chaufførens temperament. Eksempelvis har jeg mulighed for at indstille opstartsgear i både frem og bak, stille aggressiviteten mellem retningsskift og mellem powershiftgearene.

I to forudindstillede hukommelser kan jeg indstille, hvilke gear traktoren maksimalt må skifte op til. I skifte-automatikkerne har jeg mulighed for at vælge mellem gruppe- og powershiftgear, eller bare powershift-gearene, og jeg bestemmer selv, hvornår traktoren skal skifte op, hvorimod den altid skifter ned ved 1.200 motoromdrejninger eller ved 20 procent belastning på motoren.

Dette kan jeg let leve med ved vejtransport, da det blot er et spørgsmål om højre fodens aggressivitet på gaspedalen. Når jeg bevæger mig i marken med Massey Ferguson 6615 med sænket redskab og lader traktoren arbejde ved 1.500 motoromdrejninger, mens gearautomatikken passer powershiftgearene, så bemærker jeg, at den nye traktor har en meget støvsvag kabine.

400 hestes terminal

Datatronic terminalen i kabinen har funktioner man normalt ikke ser i denne klasse. Terminalen fåes også til seriens storbrødre i 7600-serien samt 8700-serien, og det præger terminalen tydeligt præg af. Blandt andet er foragerautomatikken et kapitel for sig. Jeg kan let indstille foragerautomatikken hjemme i maskinhuset, inden jeg bevæger mig i marken, men omvendt, så kan foragerautomatikken også optages under kørsel i marken.

Hvis jeg kommer til at lave en fejl i automatikken, så kan jeg let redigere i foragerautomatikken i marken. Det er muligt at sætte næsten alle af traktorens funktioner i automatikken, og hvis traktoren eksempelvis er udstyret med SpeedSteer, så kan dette også kobles ind i en foragerautomatik.

På den måde kan man opsætte en foragerautomatik til kørsel med frontlæsseren.

Der kan gennems op til otte forskellige foragerautomatikker, som kan sættes til otte forskellige redskaber, eller måske syv forskellige redskaber, og frontlæsseren. Det er ikke kun foragerautomatikken der gemmes til de enkelte redskaber, det samme gør sig gældende ved alle andre indstiller man foretager sig på traktoren.

Eksempelvis vil H3 og H4 tasterne på frontlæsser joysticket gemmes sammen med den valgte hukommelse, og det er ret smart, at man derved kan opsætte en frontlæsserautomatik og en redskabsautomatik, som chaufføren let kan skifte imellem.

Lavt lydniveau

Når jeg bevæger mig i marken med Massey Ferguson 6615 og sænker redskabet, sætter traktoren til at arbejde ved 1.500 motoromdrejninger og gearautomatikken passer powershiftgearene alt efter belastningen, så bemærker man, at den nye 6600-serien har en meget støjsvag kabine.

Dette kan til dels skyldes, at kabinen er nøjagtigt den samme, som storbroren i 7600-serien benytter, og det giver en forholdsvis stor kabine på den forholdsvis lille traktor.

Kabinen er seksstolpet, og det gør det også muligt at bruge døren i højre side. Når man vælger Exclusive-udgaven og både har armlæn og terminal til at sætte i højre side, vil man helt sikkert aldrig benytte døren, men da 6600-serien går helt ned til 120 hestekræfter kan det være en god mulighed med en højre dør.

Smal bagrude

Den seksstolpet kabine fungere altså et stykke hen ad vejen, men det ville dog være fint, hvis man i Exclusive-udgaven valgte at lave en femstolpet kabine og på den måde sikre en stor siderude i højre side. På den måde ville man også slippe for at have en meget smal bagrude.

Bagrudens manglende bredde er nemlig et resultat af, at B-stolperne er trukket langt tilbage, hvilket giver god adgang til kabinen i kraft af de store døre. Men det resulterer desværre også i, at når jeg drejer hovedet over højre skulder, kigger jeg direkte ind i kabinens C-stolpe.

Dette ville være rart med en større bagrude og på den måde slippe for de generende stolper.

Jeg mangler også kabinebelysning i kabinen, da det eneste kabinelys, er lyset ved døren i venstre side. Jeg er sikker på, at man eksempelvis ved spisning af aftensmad i kabinen vil benytte passagersædet som bord, og derved have lys til maden, men når arbejdssedlerne skal skrives, eller mailen tjekkes fra smartphone eller tablets, så mangler der kabinebelysning ved høj armlæn.

Let service

Servicetilgangene er gode på den nye Massey Ferguson, lige fra sikring-tilgang i kabinen til rengøring af kølerne. Selv luftfilteret har fundet vej til fronten af kølepakken for let tilgang.

Serviceintervallet for motorolie er 500 timer og hydraulikolien ligger på 1.000 timer.

Den 4,9 liters Agco Power motor på firecylindre sidder godt gemt under den røde metalmotorhjelm. Ret unikt for MF, så benyttes der metal motorhjelme, hvor øvrige producenter ofte bruger glasfiber hjelme.

Motoren benytter SCR-teknologi, for at leve op til de Tier4i motorkravene. Dette betyder, at der skal tilføjes AdBlue på traktoren i en seperat tank som rummer 30 liter. Dieseltanken indeholder 250 liter.

Foruden SCR-katalysatoren, så rummer traktoren også en DOC-katalysator (Diesel Oxygen Catalyst), som er en vedligeholdelsesfri katalysator, som iltere diesel-partiklerne inden SCR-katalysatoren. DOC-katalysatoren er således fysisk placeret oven på motoren.

Værktøjskassen har en god størrelse og kan tilmed let tages med rundt om traktoren. Tilmed sidder værktøjskassen ved venstre dør, lige præcis hvor den skal være. Dog skal man bruge tændingsnøglen for at låse værktøjskassen fast i holderen, og det kan godt være problematisk, da det ikke altid er lige hensigtsmæssigt at tage nøglen med ud af kabinen ved service eller reparation.

MF 6600-serien kommer til at ramme godt til de danske landmænd. Bedriften der behøver en solid frontlæssetraktor, og som samtidig vil have en god trækkraft, da vil 6600-serien være velegnet. Den egner sig perfekt sammen med en frontlæsser, og jeg kan virkelig mærke, at traktoren er byttet til frontlæsserarbejdet.

Plusser

Godt udsyn til frontlæsser

Gode frontlæsserdetaljer

Lille venderadius

Støjsvag kabine

Mange transmissionsindstillinger

Minusser

Smal bagrudeManglende kabinelysVærktøjskasse låses med nøgle

Tekniske specifikationer

Motortype: AGCO Power

Slagvolumen, l 4,9

Nominel effekt kw/hk 110/ 150

Maksimal effekt, kw/hk 128/ 175

Maksimal moment, Nm 745

Transmission Semipowershift

Antal gear 24 frem og bak

Brændstoftank, l 250

Egenvægt i alt, kg 5.700

Totallængde, m 4,7

Højde, m 3,03

Bredde, m 2,28

Akselafstand, m 2,67

Venderadius, m 5

Hydraulikydelse, l/min 110

Maksimal løftehøjde bag, kg 7.100

Fordæk 480/60 R28

Bagdæk 600/60 R38

Støjniveau

Ved tomgang i stilstand: 61,5dBA (740 omdr/min)

Ved maksimal gas i stilstand: 70,9 dBA (2250 omdr/min)

Ved 40 km/t på vejen: 72 dBA (1900 omdr/min)

Ved 8,0 km/t på mark med stubharve: 69 dBA (1550 omdr/min)

Importørens kommentarer

Af Egon Sørensen, Produktchef MF

Ved at læse testen af MF 6615, kan vi konstatere, at Massey Ferguson?s målsætning om at lave en alsidig og stærk traktor velegnet til både frontlæsser og almindelig markarbejde er lykkedes overordentlig godt.

Ingenting er dog så godt, at der ikke er plads til forbedringer, og i testen omtales bl.a. størrelsen af bagruden og placering af kabine stolper ? her er der som på mange andre områder tale om et kompromis med hensyn til placering og antal ud fra forskellige bruger ønsker. Muligheden for noget mere og anderledes placeret kabinelys er et punkt, som vi vil tage med til fabrikken, så det kan indgå i fremtidige overvejelser. Det samme har vi allerede gjort med kritikpunktet af, at der skal anvendes nøgle til at låse værktøjskassen fast.

Et er at læse en test ? noget andet er at prøve det i virkeligheden, og vi kan derfor kun opfordre til at besøge vores forhandlere for at se og prøve traktoren selv.

Listepriser

Pris på afprøvet traktor

inkl. udstyr: 980.6600

Uddrag af udstyr på test-traktor

Forbredt til frontlæsser: 39.060

MF 966 frontlæsser: 57.900

Yderligere muligt ekstraudstyr:

Frontlift: 32.770

Front PTO: 34.710

Xenon arbejdslys,

2 stk for og bag 15.380

Autostyringsklar og ISOBUS-kompatibel 27.080