En amerikanskbygget traktor, med trinløs transmission og en liftbetjening, der i funktion og betjening overgår mange europæiskbyggede konkurrenter, er ikke hverdagskost, og John Deere 7920 adskiller sig derfor markant fra den gængse opfattelse af amerikanske stortraktorer

Ofte omtales store amerikanskbyggede traktorer som klodsede maskiner, der kun er beregnet til at trække redskaber i trækkrogen, og at liftarme nærmest er noget der monteres som pynt, når traktorerne eksporteres til Europa.

At det er en skrøne, og at det absolut ikke behøver at forholder sig sådan, er John Deere 7920 et godt bevis på. For det første er det i forhold til effekten en fantastisk handy traktor at komme rundt med, og for det andet har den en lift, som på mange måder sætter de europæiske konkurrenter på plads.

Med indførelsen af den elektroniske liftbetjening blev det traditionelle lifthåndtag erstattet af én eller anden form for elektronisk dreje- eller skydekontakt til regulering af liftarmene. På trods af diverse underskiver og stopanordninger har mange af disse systemer imidlertid den svaghed, at det efter en midlertidig korrektion er svært at finde tilbage til den oprindelige indstilling af liften.

På John Deere 7920 er problemet løst ved, at liften betjenes med trykknapper, og liftens nøjagtig position vises på et display i panelet til højre for føreren.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Skal der eksempelvis pløjes, indstilles arbejdsdybden med liftkontakten, hvorefter der trykkes på Lock knappen. Er der behov for at foretage en midlertidig ændring af pløjedybden, foretages ændringen ganske enkelt med selve liftkontakten, som har en fin proportionalitet, og selv mindre ændringer kan foretages med stor præcision. For at vende tilbage til normal pløjedybde, trykkes liftkontakten blot helt frem - enkelt, let og hundrede procent nøjagtig.

Liftkapaciteten opgiver John Deere til 7.560 kg efter den officielle OECD-norm, og traktoren havde da heller ikke problemer med at håndtere en seksfuret liftophængt Kuhn vendeplov.

Helhedsindtryk af 7920

Siden introduktionen af de nye John Deere 6020 og 8020 modeller har kunderne i segmentet omkring 200 heste set frem til introduktionen af den nye 7020-serie.

Ventetiden blev lang, men resultatet blev også derefter. Specielt topmodellen, med en spidseffekt på 243 heste og den trinløse AutoPowr transmission som standard, er en harmonisk traktor, hvor effekt, vægt, størrelse og design gå op i en højere enhed. Kabinen er velindrettet og på nær en enkelt svipser er alle væsentlige betjeningsgreb samlet i sædets højre armlæn og i panelet til højre for føreren.

Lidt amerikansk er der dog tilbage, idet kabinen kun er forsynet med en dør i venstre side, menes den store rude i højre udelukkende tjener som nødudgang.

Den trinløse transmission er let at gå til, og kræver ikke den store instruktion for at føreren får fuldt udbytte af den moderne teknologi.

Den testede traktor var desuden udstyret med John Deere AutoTrac, som er et GPS-baseret styresystem, som i parallelle spor guider traktoren op over marken uden at føreren behøver at røre rattet. Arbejdsopgaver som udbringning af gylle, spredning af kalk og kunstgødning på sort jord kan derfor udføres med stor præcision, uden at det er nødvendig at køre med markører.

Men også et helt banalt redskab som stubharven kan med AutoTrac udnyttes optimalt, ide harvens arbejdsbredde kan udnyttes hundrede procent uden risiko for overlapning og ubehandlede striber.

Variabel fra ende til anden

På den store 7920 er AutoPowr standardudstyr, hvorimod det er ekstraudstyr på de to mindre modeller 7720 og 7820.

Lige som på den europæiskbyggede 6020-serien betjenes den trinløse transmission på den amerikanske model med et lille joystick, der kører i en todelt kulisse. Med den todelte kulisse har føreren mulighed for at forprogrammere to hastighedsintervaller. Det kan eksempelvis være hastigheden i marken og transporthastigheden på landevejen. Kulissen er godt nok todelt, men da der er en passage imellem de to hastighedsområder, kan håndtaget uden videre føres fra det ene område og over i det andet, uden at trækkraften afbrydes og uden gearskifte af nogen art..

Desuden kan føreren til enhver tid ændre hastighed, ved at dreje på en lille fingerskrue øverst på joysticket.

Med en programvælger kan der vælges imellem forskellige kørselsmønster, lige fra fuldstændig manuel betjening af hastighed og motoromdrejninger til den automatiske styring, hvor systemet udnytter motorens karakterstik til at udføre en given opgave med færrest mulige omdrejninger på motoren, og dermed med det lavest mulige brændstofforbrug.

Når der anvendes PTO-drevne redskaber, kan der indlægges grænser for, hvor langt motoren må presses ned i omdrejninger, før systemet begynder at reducerer fremkørselshastigheden.

Ved transportkørsel og eksempelvis pløjning kan automatikken får frit spil, og specielt ved transport er det ret tankevækkende, med hvor få omdrejninger traktoren er i stand til at trække et forholdsvist stort læs. Lige så snart belastningen falder, reduceres motoromdrejningerne og stabiliserer sig ved cirka 1410 o/min.

Føreren vælger selv, om han vil variere hastigheden med det lille joystick eller anvende gaspedalen som kørepedal og kontrollere hastigheden med den. Netop når traktoren er sat i gang med kørepedalen, og det går derudad, savner jeg en form for cruisecontrol, der er let at indkoble og som fastholder hastigheden med lader transmission og motor arbejde frit.

Igangsætning og ændring af kørselsretning sker med et håndtag til venstre for rattet. Ud over retningsskiftet indeholder håndtaget også en parkeringsfunktion, hvor traktoren bremses.

Gode ventiler med fin betjening

Som standard er John Deere 7920 udstyrer med fire elektronisk betjente og dobbeltvirkende hydraulikudtag. På et display i kabinen kan de enkelte ventileres ydelse og funktionstid let indstilles.

Betjeningen af liften og de tre første fjernudtag foregår fingerlet på et klaviatur forrest på sædets højre armlæn. Og her skal fingerlet og klaviatur tages bogstavelig, for nøjagtig som på et klaver betjenes hver funktion med hver sin finger, og flere funktioner kan derfor udføres samtidigt.

Både liften og de elektroniske ventiler kan låses med et enkelt tryk på en knap, og utilsigtet betjening under transport kan derved elimineres.

Med IMS redskabsstyresystemet kan en lang række funktioner lige fra lift og PTO over hydraulikudtag og transmission betjenes med et enkelt tryk på en knap. Systemet er let at betjene, og med redskaber hvor der er mange funktioner at udføre, hver gang der vendes på forageren, giver systemet mindre stress for føreren og en større produktivitet.

Rigtig differentiale på forhjulene

John Deere 7020-serien har ikke automatisk differentialespærre på forhjulene, og i stedet indkobles spærret hydraulisk samtidig med differentialespærret på baghjulene. I forhold til traktorer med automatisk differentialespærre på forhjulene, giver det mekaniske spær et mere effektivt træk på forhjulene under vanskelige forhold.

På en moderne traktor som JD 7920 burde det være en selvfølge, at ind- og udkobling af differentialespærret skete automatisk. Men nej - lige som i vore fædres tid sidder der i bunden af kabinen - godt nok ikke en pedal men en kontakt, som skal trædes ned, for at aktivere spærret. Værre er det imidlertid, at spærret ikke automatisk udkobles, når redskabet løftes eller traktoren drejes. Kun ved at træde på en af bremsepedalerne udkobles spærret. Anvende IMS, kan ind- og udkobling af differentialespærret dog gøres lettere.

Kan køre snorlige

AutoTrac er ikke en førerløs traktor men et hjælpemiddel til at udføre en lang række arbejdsopgaver både hurtigere og langt mere præcist. Med AutoTrac behøver føreren ikke at koncentrere sig om at køre lige og holde fuld bredde på eksempelvis gyllenedfælderen. Han kan i stedet koncentrere sig om, at gyllen nedfældes i den rigtige dybde, og at der kommer gylle ud af samtlige slanger. Afstanden over til forrige træk styrer AutoTrac med en margin på under fem centimeter.

AutoTrac programmeres og styres fra en separat boks med tilhørende skærm, der er anbragt umiddelbart foran føreren. Efter at føreren har indkodet arbejdsbredden på redskabet og styret traktoren igennem første træk på marken, er automatikken klar til at tage over. Ud fra det første træk deles marken op i snorlige spor, der vises som linier på skærmen.

Når traktoren manøvreres på forageren, kan føreren følge de nummererede spor på displayet, og når han er kommet til det spor, som han ønsker at følge slipper han rattet og trykker på AutoTrac kontakten. Herefter tager automatikken over og styrer sikket traktoren til den anden ende af marken.

Den automatisk styring afbrydes øjeblikkeligt, når føreren tager fat i rattet, og genoptages først igen efter at AutoTrac kontakten er aktiveret.

Afslørede redskabsfabrikanten

Vi testede systemet sammen med en tallerkenharve og var ret imponerede over, at systemet kørte med en nøjagtighed, som var i stand til at afsløre, at fabrikanten af tallerkenharven faktisk opgav harvens arbejdsbredde til at være fem centimeter bredere end den i virkeligheden var. Det betød, at der stod fine striber af ubehandlet stub i hele markens længde.

De sirlige rækker af stubbe indikerer, at systemet arbejder med en fantastisk præcision, og kun fantasien sætter grænser for, hvad systemet kan anvendes til.

Systemet giver en afslappet kørestil, hvor føreren ikke skal koncentrere sig om at styre men i stedet kan koncentrere sig om at optimere redskabets arbejdsopgaver.

Det giver desværre også mulighed for, at føreren kan slappe for meget af og falde i søvn. Derfor mangler systemet en form for sikkerhed, som automatisk standser traktoren, hvis føreren er faldet i søvn, og traktoren bevæger sig ind i en sikkerhedszone omkring elmaster, vandløb, markskel og andre forhindringer.

AutoTrac programmeres og styres fra en separat boks med tilhørende skærm, der er anbragt umiddelbart foran føreren.