Inden for en 18 måneders periode har Massey Ferguson erstattet hele produktlinien med nye modeller, og som toppen på kransekagen forkæler 8400-serien føreren med trinløs transmission og en fantastisk kabine

En jury bestående af europæiske landbrugsjournalister kårede i efteråret Massey Ferguson 8480 Dyna-VT til Årets traktor 2005. Ikke mindst traktorens trinløse transmission og den støjsvage kabine faldt i juryens smag, og var medvirkende til topplaceringen.

Foruden topmodellen 8480 på 290 heste består 8400-serien af modellerne 8450 på 215 heste, 8460 på 235 heste og 8470 med 260 heste, som vi har været i marken for at prøvekøre.

Samtlige modeller køre med finske Sisu-motorer, og i de to største modeller er motorvolumen på 8,4 liter, mens de to mindste modeller må nøjes med motorer på 7,4 liter. For at kunne arbejde sammen med den trinløse transmission, har motorerne elektronisk motorregulering og motorerne er desuden udstyret med både turbo og intercooler.

Udstyrsniveauet og kabinen imponerer

Som den mindre 7400-sereie, der ligeledes har trinløs transmission, har 8400-serien et højt udstyrsniveau, der blandt andet omfatter luftaffjedret kabine, automatisk klimaanlæg, el-indstilling af sidespejlene og andet udstyr, som normalt findes på listen over ekstraudstyr.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Udstyrsniveauet samt basale ting som støjniveau, førersædet og indretning gør kabinen på MF 8470 til et af de bedste på markedet. Specielt med hensyn til støjniveauet i kabinen distancerer MF de øvrige konkurrenterne i klassen, og samme med den trinløse transmission får den venlige kabine selv meget lange arbejdsdage til at føles kortere.

Kabinen er magen til den, som anvendes på de mindre modeller, og monteret på den store 8470 kan den umiddelbart virke lille. Men når man sidder i førersædet, er der god plads i kabinen, og de store vinduer giver et godt udsyn hele vejen rundt om traktoren.

Kabinen har en dør i højre side, men som på mange andre stortraktorer kan den bedst karakteriseres som en nødudgang, der kun anvendes, når venstre dør er blokeret. Til gengæld er der en meget god trappe med skridsikre trin og en stor dør i venstre side, som gør det let at komme ind og ud af kabinen.

De vigtigste kontakter og betjeningsgreb er placeret i sædets højre armlæn og følger derfor med, når sædet justeres og drejes. De resterende kontakter er placeret i et panel til højre for føreren og er dermed inden for bekvem rækkevidde. Vippekontakterne til indkobling af firehjulstrækket og differentielelpæren er næsten placeret for bekvemmt og kan let berøres med ærmet, når kontakterne til de to forvalgte hastigheder betjenes. Under testen medførte det flere gange, at firehjulstrækket ved en fejltagelse blev frakoblet.

Trinløs transmission med to trin

At en trinløs transmission har to mekanisk trin, virker som det rene volapyk. Men begge dele er for så vidt korrekt, idet der i betjeningspanelet sidder en lille el-kontakt, hvormed der kan skiftes mellem to mekaniske gear. I området "mark" arbejder transmissionen trinløst i området 0 - 28 km/t., og i indstillingen "vej" arbejdes der trinløst i intervallet 0-40 km/t.

Begreberne mark og vej skal ikke tages mere bogstaveligt, end at lettere markarbejde sagtens kan udføres i det høje område, lige som der også kan køres transport i markområdet.

I sin grundopbygning, med et håndtag til vendegearet under rattet og et joystick i sædets højre armlæn, svarer betjeningen af den trinløse transmission stort set til betjeningen af power shift-transmissionen på de tidligere MF-modeller. Det gør transmissionen let at gå til, og enhver traktorfører vil derfor uden nævneværdig instruktion kunne sætte sig op i traktoren og få den til at køre.

Men skal man have fuld udnytte af alle finesser i den moderne transmission, kræver det en grundig instruktion og lidt læsning i instruktionsbogen. For den indsats få traktorføreren til gengæld mulighed for at udnytte transmissionens mange programmer og funktioner, som både letter og effektiviserer det daglige arbejde.

Føreren har eksempelvis mulighed for at forvælge to hastigheder i såvel det høje som det lave område. Det betyder, at han med et enkelt tryk kan få traktoren til at holde en bestemt hastighed under eksempelvis pløjearbejdet og en anden hastighed, når der skal vendes på forageren.

Hastighed i forhold til belastningen

Elektronikken giver ligeledes mulighed for at indkode og fastholde to forskellige niveauer for motoromdrejninger. Ved transport og jordbearbejdning fritager det føreren for at træde på speederen. Men nok så vigtigt er det, at systemet kan opretholde motoromdrejningerne og dermed omdrejningerne på PTO"en, når der eksempelvis køres med en skårlægger.

På de områder i marken, hvor afgrøden er tynd og belastningen lav, vil traktoren holde den indstillede hastighed. På andre områder, hvor afgrøden er kraftigere, stiger belastningen på traktoren, og motoren begynder at falde i omdrejninger. Når omdrejningerne er presset ned til det indstillede minimum, vil elektronikken begynde at reducere udvekslingen i transmissionen og dermed hastigheden for at opretholde omdrejninger på kraftudtaget.

Føreren behøver således ikke at foretage sig andet end at styre traktoren og kontrollere om skårlæggeren arbejder som den skal. Hastigheden optimerer computeren, og der arbejdes hele tiden med maksimal kapacitet.

Med pedal eller joystick

Afhængig af arbejdsopgave kan føreren vælge at kontrollere fremkørselshastigheden med enten det lille joystick i armlænet eller med fodspeederen, som også kan fungere som kørepedal.

Alternativt kan føreren, som på MF-modellerne med power shift, også ændre hastighed med håndtaget til vendegearet. Det lille håndtag under rattet har desuden fået indbygget endnu en funktion, idet håndbremsen nu aktiveres, når håndtaget i neutral låses med en lille paddel.

Alt i alt er der tale om en avanceret transmission med mange brugervenlige finesser. Eneste ønske til forbedring kunne være et program til jordbearbejdning og transportkørsel, hvor styringen af motor og transmission fik helt frie tøjler til at optimerer på udveksling og motoromdrejninger, for at udnytte traktorens moment, og dermed optimere brændstoføkonomien.

Elektronisk styring af fjernudtag

Massey Ferguson 8470 er som standard udstyret med fire dobbeltvirkende olieudtag. De to første ventiler styres med et lille krydshåndtag i armlænet, mens de to øvrige ventiler betjenes med hvert deres håndtag. Alle fire ventiler har elektronisk betjening, og der er mulighed for både at mængderegulere ventilerne, og indkode hvor mange sekunder de skal være i funktion, efter de er aktiveret.

Den testede 8470 var som ekstraudstyr udstyret med den nye Datatronic III terminal fra MF, og justeringen af de enkelte ventileres ydelse foretages direkte på terminalen.

Terminalen indeholder ligeledes Dual Control-funktionen, som indebærer, at et fjernudtag kan arbejde sammen med traktorens liftkontakt. Det kan dels anvendes på bugserede redskaber og dels anvendes til betjening af redskaber i traktorens frontlift.

Med Dual Control behøver føreren således kun trykke én gang, for at løfte både redskabet i frontliften og redskabet i liften bag på traktoren. Hvornår og i hvilken rækkefølge indkodes ligeledes i Datatronic III.

Der kan således blive tale om en del indkodninger for det enkelte redskab, og for at gøre det let, har Datatronic III en hukommelse, hvor indstillingen af de forskellige redskaber lagres og kan kaldes frem, når der skiftes redskab.

MF 8470 har en fin hydraulikkapacitet på 150 liter olie per minut. Men med både trepunktslift og flere olieudtag i funktion samtidig, skal der prioriteres. På de fleste traktorer er prioriteringen fabriksbestemt, men på 8470 har føreren mulighed for aktivt at bestemme, hvordan oliestrømmen skal være og kan eksempelvis opprioriterer trepunktsliften på bekostning af fjernudtagene.

Foragerkontrol med mange muligheder

For at fuldende automatiseringsprocessen, er MF 8470 udstyret med foragerautomatik, som kan indeholde ikke mindre end 35 sekvenser.

Automatikken er tidsstyret og kan programmeres enten før arbejdet påbegyndes eller under arbejdet. Føreren har mulighed for både at slette, rette og tilføje nye sekvenser i rækken af allerede indkodede sekvenser. At systemet er tidsstyret betyder, at sekvenserne udføres i en bestemt rytme. Hvis føreren ønsker at bryde rytmen, kan der indlægges pauser imellem de forskellige sekvenser.

Systemet betjenes med én eneste kontakt, og på Datatronic III kan føreren hele tiden følge med i, hvad næste funktion indebærer.

En traktor til det tunge arbejde

Med den nye 8400-serie står Massey Ferguson stærkt i kampen om kunderne til traktorer i segmentet 200 til 300 heste.

MF har ikke tradition for at være en maskinstationstraktor, men med den velafprøvede trinløse transmission, den finske motor og ikke mindst den fornemme kabine, er det kun traditioner som kan spænde ben for, at maskinstationerne også tager den røde traktor med i overvejelserne, når der skal købes nyt. Foto3