Betragtet på afstand ser John Deere 8530 voldsom ud, men lige så snart man har sat sig i førersædet og vænnet sig til traktoren, forekommer den amerikanske kraftkarl både handy og letkørende

Med introduktionen af den nye 8030-serie bygger John Deere videre på det design og de kvaliteter, som har gjort lillebror 7920 til en meget populær traktor.

8030-serien leveres således med trinløs transmission, og den fornemme betjening af såvel liften som de eksterne hydraulikudtag, som havde debut i 7020-serien, findes ligeledes i den nye traktorserie. Sammen med den kraftige lift, der løfter op til 11,8 ton, rammer det en tyk pæl igennem myten om, at amerikanske traktorer er nogle klodsede stålbunker med usynkroniserede gear og en lift, der nærmest kun er til pynt.

8030-serien omfatter i alt fem modeller fra 225 - til 360 hestekræfter. Vi har været i marken med topmodellen 8530, der som standard leveres med AutoPowr, og som ekstraudstyr var traktoren monteret med AutoTrac sporstyring. Traktoren blev testet sammen med en seks meter bred Väderstad TopDown stubharve.

Helhedsindtryk

Det kan måske lyde lidt poppet at kalde en traktor på små 12 ton og 360 hestekræfter for handy. Men sådan føles det faktisk, når man sidder i det brede John Deere sæde og har et fantastisk udsyn fremad. Det gode udsyn skyldes først og fremmest traktorens smalle talje, og at instrumentbordet foran føreren er gjort meget lille.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Følelsen af at have fuld kontrol over den store traktor forstærkes af, at betjeningen af såvel liften som de eksterne udtag og den trinløse transmission er placeret i højre armlæn og er inden for bekvem rækkevidde. ComandArm, som John Deere kalder armlænet, indeholder desuden betjening af traktorens kraftudtag, foragerautomatikken og AutoTrac.

Som tangenter på et klaver, og forrest på ComandArm, sidder tastaturet til betjening af liften og tre af de fire hydrauliske fjernudtag. Og lige som pianisten betjener også traktorføreren disse funktioner med fingerspidserne. Trods grebenes ringe størrelse har føreren god følelse med såvel liften som hydraulikken.

Den individuelle affjedring af forhjulene, som er en integreret del af traktoren, fungerer fint og giver såvel i marken som på landevejen et løft til komforten.

Den nye version af AutoTrac, som både kan køre i snorlige spor, i cirkler og følge det bugtede markskel, er et kapitel for sig, og vil kunne forøge såvel effektiviteten som kvaliteten af det arbejde, som traktoren skal udføre.

Nye motorer

Samtlige modeller i 8030-serien er udstyret med de nye PowerTech Plus dieselmotorer, som opfylder emissionskravene i Tier III. De sekscylindrede motorer har en volumen på ni liter og brændstofsystemet er opbygget efter CommonRail princippet.

For at overholde de nye krav til emission har ingeniørerne hos John Deere blandt andet udviklet en turbolader med variabel geometri. Teknikken bevirker, at det optimale ladetryk opnås ved færre motoromdrejninger, og at ladetrykket holdes konstant, når omdrejningerne stiger.

For at overholde den såkaldte Nox-værdi recirkuleres og køles en lille del af udstødningsgasserne og anvendes som luft til en ny forbrænding.

Motoren i 8530 har et drejningsmoment på ikke mindre end 1.534 Nm, som opnås ved 1.600 motoromdrejninger pr. minut.

Måles effekten ved de maksimale motoromdrejninger, viser måleapparatet 330 heste, men på grund af den moderne motorkarakteristik stiger effekten til 360 heste, når motoren presses.

Variabel transmission

Som den eneste af de fem modeller i 8030-serien leveres John Deere 8530 som standard med trinløs transmission. Standardtransmissionen i de øvrige modeller er en 16 trins PowerShift transmission, og i disse modeller leveres den trinløse AutoPowr som ekstraudstyr.

Lige som på de mindre modeller betjenes den trinløse transmission på 8530 med et lille joystick, der kører i en todelt kulisse, der er monteret i højre armlæn.

Med en programvælger har føreren mulighed for at vælge, om han selv vil styre transmissionen, eller lade elektronikken overtage styringen af såvel transmission som motor.

Ud over den manuelle betjening har programvælgeren et trin, hvor der arbejdes med pto-drevne redskaber, et trin til transportopgaver og et trin til jordbearbejdning.

I programmet for pto-drevne redskaber vil automatikken forsøge at holde det indstillede omdrejningstal. Arbejdes der eksempelvis med en skårlægger, sørger systemet for, at skårlæggerens knive altid roterer med det korrekte omdrejningstal, og at traktorens hastighed ændres i forhold til hvor meget materiale, der er i skåret. Derved udnyttes traktorens og skårlæggerens kapacitet maksimalt, uden at føreren behøver at foretage sig andet end at styre traktoren.

I transportindstillingen er situationen næsten modsat, og her vil systemet forsøge at udføre en bestemt opgave med færrest mulige omdrejninger på motoren.

Ud over transport kan programmet også fint anvendes til lettere former for markarbejde, hvor opgaven ikke kræver maksimal udnyttelse af traktorens effekt.

I programmet til det hårde markarbejde forsøger systemet at optimere motorens effekt i forhold til behovet for trækkraft og hastighed. Fordelen ved at lade automatikken styre såvel motor som transmission er, at systemet kender motorens karakteristik og derfor bedre end chaufføren kan optimere på såvel effekt som udnyttelse af brændstoffet.

Med den todelte kulisse har føreren mulighed for at forprogrammere to hastighedsintervaller. Det kan eksempelvis være hastigheden i marken og transporthastigheden på landevejen. Joysticket kan uden videre føres fra det ene område i kulissen og over i det andet, uden at trækkraften afbrydes, og uden at der registreres nogen form for gearskifte.

Er føreren ikke tilfreds med den forprogrammerede hastighed, ændres den let med et lille hjul øverst på joysticket.

Igangsætning af traktoren samt betjening af det koblingsfrie vendegear foregår med et håndtag til venstre for rattet. Ud over vendegearet indeholder håndtaget også en parkeringsfunktion, hvor traktoren bremses mekanisk.

Fin liftbetjening

Som lidt af en specialitet er hæve/sænke funktionen og den nøjagtige liftindstilling på 8530 sammenbygget i den samme kontakt.

På et display på betjeningspanelet til højre for føreren grundindstilles liften. Alle indstillinger som eksempelvis liftens maksimale løftehøjde, sænkehastighed og redskabets arbejdsdybde indstilles i displayet med talværdier.

Herefter sker betjening af liften udelukkende med den lille kontakt på ComandArm. Kombinationen af elektronik og hydraulik er lykkedes fint for John Deere, og såvel hurtige løfte/sænke funktioner som en nøjagtig indstilling af liftens position sker fingerlet med den lille kontakt.

De fire hydraulikventiler har deres eget display, som viser de indstillede værdier for ventilernes ydelse, samt om der er indlagt timerfunktion på de enkelte ventiler. Displayet giver et fint overblik over indstillingen af ventilerne, og samtidig er det meget let at ændre på indstillingen af ventilerne.

Som standard leveres 8530 med kat. 4 lift, hvilket er meget passende for en traktor med 360 hestekræfter. Men kommende brugere skal gøre sig klart, at liftarme og topstang i den kategori ikke umiddelbart kan anvendes i kombination med mindre maskiner.

Mekanisk tilkobling

For at kunne overføre de mange hestekræfter til underlaget skal trækkraften på samtlige hjul udnyttes optimalt. Derfor anvender John Deere også en rigtig differentialespærre på forakslen, som låses hydraulisk samtidig med, at spærret på bagakslen aktiveres.

Desværre fortsætter John Deere traditionen med, at kontakten til aktivering af differentialespærret er monteret i bunden af kabinen, og at spærret først udkobles, når der trædes på en af bremsepedalerne. Føreren skal derfor først registrere, at der er hjulslip og derefter aktivere spærret.

Én eller anden form for automatisk indkobling ville sikre, at traktoren altid havde maksimal fodfæste. Lidt automatik har John Deere dog givet mulighed for på 8530, idet spærret kan til- og frakobles ved hjælp af foragerautomatikken IMS.

Lige eller buede spor

Med den nyeste opdatering af AutoTrac er der tilføjet adskillige nye funktioner til systemet. Ud over at kunne køre i snorlige spor kan systemet nu også styre traktoren i cirkler og i buede, parallelle spor.

Systemet med cirkler er beregnet til lande, hvor der vandes med de store cirkelvandere, og når traktoren først har fået koordinaterne for cirklens centrum, kan den automatisk køre i cirkelform og bearbejde de flere hundrede hektar i cirklen, uden at føreren behøver at røre rattet.

I lige spor kører traktoren i en ret linie fra et punkt og til et andet. Ved buede spor registrerer AutoTrac det første træk langs markskellet, og i de næste træk vil traktoren følge kurverne fra det første spor.

Specielt ved nedfældning af gylle, spredning af kalk og kunstgødning, samt sprøjtning af arealer uden plejespor er der mulighed for både at opnå større præcision og optimere udbyttet i marken.

Ved at anvende AutoTrac i stedet for såmaskinens fysiske markører kan såmaskinens arbejdsbrede udnyttes maksimalt. Det medfører, at også gødningssprederens og sprøjtens arbejdsbredde udnyttes til sidste centimeter. Dermed udnyttes såvel gødning som planteværn optimalt, og lejesæd i striber undgås.

Systemet arbejder med stor præcision, og med systemet kunne det blandt afsløres, at redskabsfabrikanten var lovlig optimistisk med angivelsen af havens arbejdsbredde. Med seks meter som indkodet arbejdsbredde blev der imellem de enkelte træk stående små fine striber af stub.

Systemet er selvfølgelig ikke gratis, men set i forhold til de generelle omkostninger til maskiner og lønninger er der ingen tvivl om, at mange kan opnå en positiv forrentning af systemet ved højere produktivitet, sparede hjælpestoffer og højere udbytter.

AutoTrac har nu også fået en akustisk alarm, som advarer traktorføreren om, at han nærmere sig markskellet og snart skal vende traktoren. Næste trin bliver forhåbentligt, at systemet også kan advare om forhindringer som elmaster og hydranter til vandingsanlæg på marken.

Tekniske data for John Deere 8530 AutoPowr

Motor

Type: PowerTech Plus

Antal cylindre: 6

Antal ventiler: 24

Slagvolumen: 9,0 liter

Nominel effekt kW/hk: 243/330

Maks. effekt kW/hk: 360/265

Moment: 1.534 Nm ved 1.600 o/min

Hydraulik

Maks. løftekapacitet: 11.762 kg

Løftekapacitet efter OECD: 10.249 kg

Antal E/D udtag: 4

Hydraulikydelse l/min: 227

Transmission

Antal gear frem/bak: uendelig

Antal koblingsfrie gear: alle

Koblingsfrit vendegear: ja

Kabine lydniveau: 72 dB(A)

Klimaanlæg: ja

Dimensioner

Maks. højde: 3,36 m

Maks. længde uden frontvægt: 5,64 m

Akselafstand: 3,02 m

Venderadius minimum og afhængig af dækmonteringens sporvidde: 5,77 m

Dækmontering for: 600/65R30 Pirelli TM 900

Dækmontering bag: 710/70R42 Pirelli TM 900

Brændstofkapacitet: 681 liter

Vægt uden frontvægte: 11.770 kg

Pris

John Deere 8530 kr.: fra 1.232.500 kr.

Ekstraudstyr

AutoTrac kr.: fra 138.500

Importør: Nellemann Agro A/S Egeskovvej 2 2665 Vallensbæk Strand tlf. 43 73 64 00 www.nellemannagro.dk Antal forhandlere: 30

John Deere 8530

Motor:

Sejtrækningsevne 3

Transmission:

Funktion af kobling 3

Gearskifte 5

Lyngear uden brug af kobling 5

Gearfordeling 5

Hydraulik:

Betjening 4

Funktion 4

Liften:

Tilkobling af redskab 3

Betjeningshåndtag/kontakternes placering 4

Udvendig betjening af lift 4

Funktion af lift/vægtoverføring 4

Løfteevne 4

Pto:

Tilkobling 3

Omskift mellem kraftudtagsomdrejninger -

Forhjulstræk:

Tilkobling 3

Venderadius 4

Bremser:

Bremseevne 3

Pedaltryk 3

Differentialespærre:

Til- og frakobling af diff.spærre

For 4

Bag 2

Kabine:

Støjniveau 4

Indstigningsforhold

Højre side -

Venstre side 3

Udsyn 4

Varme/ventilation 4

Regulering af luftstrøm mellem gulv og loft 3

Håndtag og pedalplacering 4

Overskuelighed af håndtag og instrumenter 4

Instrumenttilstrækkelighed 5

Sædet: Justering af kørestilling 4

Rat og styrefunktioner 3

Finish i kabinen 4

Udstyrsomfang 4

Brændstoftanken:

Indholdstilstrækkelighed 4

Placering 4

Andet:

Adgang til daglige kontrolsteder 4

Helhedsindtryk af traktoren 4Foto JD 006 eller 019