Kabinen på den nye New Holland T7000 imponerer med et meget lavt lydniveau, og samtidig giver de nye motorer traktoren det moment, som var savnet i de ældre TM modeller

I konkurrence med seks andre traktormodeller tildelte en jury bestående af 19 europæiske landbrugsjournalister New Holland T7060 prisen som ”Tractor of The Year” og som ”The Golden Tractor”, der er en pris for bedste traktordesign.

Vi har været i marken med en New Holland T7030, som er den mindste model i den nye 7000-serie, men som på alle andre områder er fuldstændig identisk med årets traktor.

Imponerer på komforten

I bedømmelsen af Årets Traktor indgår der en lang række parameter, og efter en tur i marken med New Holland T7030, er der ingen tvivl om, at den blå kandidat har scoret topkarakter i førerkomfort. Lydniveauet er ganske enkelt markant lavere, end hvad de fleste konkurrenter lige nu kan byde på.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

T7000 er samtidig en handy traktor, der ikke mindst på grund af SuperSteer-forakslen er let at komme rundt med, og som specielt på de større modeller er forholdsvis lette i forhold til effekten.

Den nye motor gør T7000 sej, og til trods for at der kan skiftes imellem samtlige gear uden brug af kobling, er der ingen grund til at geare ned i utide, da motoren ofte sejtrækker sig igennem udfordringen og igen selv tager omdrejninger.

Ikke fordi der skal fyldes malurt i bægeret, men indretningen af kabinen kunne ønskes bedre, og ingeniørerne hos New Holland behøver blot at åbne døren ind i en New Holland T8000 for at se, hvordan det kan gøres.

Nye motorer med Power Management

T7000-serien fra New Holland leveres i fire modeller med motorer, der yder henholdsvis 180, 200, 212 og 223 hestekræfter. Serien placerer sig dermed imellem den store amerikanske T8000 serie og den mindre europæiske T6000 serie, som netop har fået ny topmodeller, der lukker hullet op til T7000.

T7000 er udstyret med nye Common rail-motorer, som har fire ventiler per cylinder og elektronisk brændstofindsprøjtning. Motorerne produceres af Iveco og er udviklet til New Holland i et samarbejde med Cummins. De nye motorer har en volumen på 6,7 liter og overholder emissionskravene til Tier III.

Samtlige modeller har Power Management, som aktiveres i forbindelse med brug af kraftudtaget, og når der køres transport. Med Powerboost forøges den maksimale effekt på de fire modeller til 215, 234, 241 og 242 hestekræfter.

Powerboost giver således T7030 en effektstigning på 35 hestekræfter, svarende til cirka 20 procent. Den store model T7060 må nøjes med en effektstigning på små ni procent svarende til 19 hestekræfter.

Den nominelle effekt måles ved 2.200 omdrejninger pr. minut, men takket være den moderne motorkonstruktion, stiger effekten i takt med at motoren presses og kulminerer på T7030 ved cirka 1900 omdrejninger i minuttet, hvor traktoren yder 215 hestekræfter.

Forbedret powershift-transmission

Som standard leveres T7000 med en 19 trins Eco Drive Power Command transmission. Ved hjælp af trykknapper på et joystick, som er integreret i sædets højre armlæn, kan der skiftes imellem samtlige gear uden brug af kobling.

På mange områder svarer transmissionen til den, som New Holland anvendte i de seneste versioner af TM 190.

Men takket være en forfinet skifteteknik og elektronisk overvågning, som tager højde for eksempelvis transmissionens olietemperatur, belastningen i skifteøjeblikket og en række andre parametre, er der stor forskel på de to transmissioner.

I T7030 er gearskiftet langt blødere og skiftemønsteret er ligeledes mindre påvirket af temperaturen i transmissionsolien.

Eco betyder, at transmissionen har et 19. gear, hvor der kan køres transport med 40 kilometer i timen ved kun 1.650 motoromdrejninger.

Vejautomatikken er forbedret, og transportkørsel foregår på en afslappet måde, uden at føreren behøver at foretage sig andet end at betjene gaspedalen.

Ud fra hastighed og belastning vælger transmissionen automatisk det optimale gear og klarer eksempelvis selv opgearinger efter igangsætning og geartilpasninger, når behovet for trækkraft ændres.

En tilsvarende autofunktion findes også til markarbejde. Her har føreren mulighed for at afgrænse inden for hvilke gear, automatikken skal fungere. Dermed kan hastigheden ved en bestemt arbejdsopgave begrænses, og samtidig har transmissionen mulighed for at gå op til fire gear ned, når forholdene kræver det.

Vendegearet betjenes med et håndtag til venstre for rattet, og med håndtaget sættes traktoren også i frigear. Af hensyn til sikkerheden skal koblingspedalen anvendes ved første igangsætning, efter at traktoren har stået stille.

Elektroniske hydraulikventiler

Kabinen på T7000-serien minder en hel del om kabinen på den mindre T6000-serie, men indretningen af kabinen er der stor forskel på.

Eksempelvis leveres T7000 med fire dobbeltvirkende hydraulikventiler, som valgfrit betjenes med et joystick i sædets armlæn eller med fire håndtag i kabinens højre side. Omskift imellem de to betjeningsformer sker med en vippekontakt bagerst i kabinen.

Løsningen er sådan set udmærket, men i praksis ville det være rart, hvis der også var en mellemvej, hvor eksempelvis en enkelt eller to af ventilerne kunne betjenes med joysticket og resten med håndtagene.

En anden ulempe ved systemet er, at den elektroniske mængderegulering og timerfunktion, som findes på alle ventiler, ikke kan anvendes, når ventilerne betjenes med joystick. Der er ligeledes ingen mulighed for at betjene en hydraulikmotor med et af udtagene, mens de øvrige betjenes med joysticket.

Betjeningen af liftens positionskontrol og vægtoverføring har New Holland på udmærket vis placeret, så de kan betjenes, uden at føreren behøver at flytte armen fra armlænet. En lige så ergonomisk og snild placering af betjeningsgrebene til de fire hydraulikudtag ville have været naturligt i en moderne traktor som T7000.

Mængdereguleringen af ventilerne foretages elektronisk på et display lige foran føreren. Timerfunktionen indstilles meget let ved at aktivere timerkontakten og derefter betjene hydraulikventilen som sædvanlig. Næste gang ventilen aktiveres, sørger systemet automatisk for at holde tryk på ventilen i nøjagtig samme tid, som da ventilen blev indstillet.

Komfortabel og støjsvag kabine

Kabinen på T7000 er udført med kun fire stolper og to meget brede døre. Specielt fra venstre side er der meget fin adgang til kabinen, og trinene op i kabine er både skridsikre og afskærmede ind mod baghjulet.

Det store glasareal giver et fantastisk udsyn fra kabinen, og ønsker man at kunne se frontlæsseren i øverste position, leveres kabinen også med et tagvindue.

Eneste ulempe ved de store døre er, at den store luftmængde som presses ind i kabinen, når dørene lukkes, gør det vanskeligt at lukke dørene.

I forhold til forgængeren er der sket en væsentlig reduktion af lydniveauet i kabinen, og New Holland opgiver selv støjniveauet til kun 69,6 decibel.

Under prøvekørslen, som foregik med en femfuret liftophængt Kuhn vendeplov, var netop det lave lydniveau og den nye motor de ting, som imponerede mest ved den nye traktorserie. Men også kabinens friskluft- og klimaanlæg var en positiv oplevelse.

Temperaturen i kabinen styres automatisk, og systemet reagerer hurtigt på temperaturændringer som eksempelvis solskin/skygge, og når en dør åbnes. Luften ledes nu ind i bunden af kabinen, og det giver mulighed for at lagdele lufttemperaturen og holde en højere temperatur ved fødderne i bunden af kabinen, uden at det bliver alt for varmt i hovedhøjde.

Foragerautomatik med to funktioner

Lige som TM-serien har også T7000 en foragerautomatik, som kører på tid, og som skal indkodes, imens traktoren kører. Det kræver en del øvelse at anvende systemet og få registreret de rigtige tider imellem de forskellige funktioner.

Men for den knapt så rutinerede fører har New Holland på T7000 introduceret en løsning, hvor de enkelte sekvenser kan afspilles en efter en. Det giver mulighed for at anvende systemet uden at føle sig stresset af tidsfaktoren.

Til- og frakobling af kraftudtaget kan selvfølgelig indkodes i foragerautomatikken, men på T7000 kan det også indkodes i den elektroniske lift.

Tre typer foraksler

Den prøvekørte T7030 var udstyret med New Hollands unikke SuperSteer foraksel, som giver et styrudslag på ikke mindre end 65 grader. SuperSteer giver god manøvredygtighed i marken, og på landevejen opfører den sig stort set som en standardaksel.

Anvendes der frontlift sammen med SuperSteer, drejer redskabet sammen med forhjulene. Det giver fordele i marken, hvor det bliver lettere at styre eksempelvis en frontmonteret pakker. Til gengæld skal føreren også være opmærksom på, at pakkeren svinger ud, når traktoren manøvreres rundt i maskinhuset.

For øget komfort og som et godt supplement til den affjedrede kabine tilbyder New Holland også den affjedrede foraksel Terraglide II, som har central dæmpning af akslen og automatisk nivellering.

Derudover tilbydes standardakslen, der lige som de øvrige foraksler kan leveres med Fast Steer. Det er et system, hvor et let drej på rattet giver fuldt styreudslag.

Systemet er anvendelig til mange formål, og specielt på traktorer, som anvendes til læsseopgaver, vil systemet aflaste føreren og forøge produktiviteten.

Med SuperSteer løfter frontliften 2.730 kg, og på de øvrige modeller er kapaciteten 3.620 kg.

Specifikationer New Holland T7030 Standard DK-version

Motor

Type: New Holland Iveco NEF

Antal cylindre: 6

Slagvolumen, kubikcentimeter: 6.728

Boring/slaglængde, millimeter: 104/132

Nominel effekt, kW/hk: 123/167

Maks. effekt, kW/hk: 132/180

Effekt med Power Management, kW/hk: 158/215

Maks. Moment, newtonmeter: 774 v. 1.400 o/min

Maks Moment med Power Management, newtonmeter: 874 v. 1.600 o/min

Effekter opgivet efter ISO 14396-ECE R120

Hydraulik

Løftekapacitet, kg: 8.647

Antal E/P udtag: 4 el-styrede

Hydraulikydelse, liter pr. minut: 150 ved 200 bar

Styretøjspumpe liter pr. minut: 66

Disponibel oliemængde, liter: 22

Transmission

Antal gear frem/bak: 19/6

Antal koblingsfrie gear: 19

Koblingsfrit vendegear: ja

Kabine lydniveau, decibel: 69,6

Klimaanlæg: ja automatisk

Dimensioner

Maks. højde, meter: 3,17

Maks. længde inklusiv frontvægte, meter: 4,82

Akselafstand, meter: 2,98

Venderadius, meter: 5,71

Dækmontering for: Michelin 540/65 - R30

Dækmontering bag: Michelin 650/65 - R42

Brændstofkapacitet, liter: 410

Vægt uden frontvægte, kg: 7.525

Frontvægte, kg: 1.087

Pris

New Holland T7030 SuperSteer: 701.000 kroner

Udstyr

Frontlift: 8.100 kroner

Affjedret foraksel i forhold til SuperSteer: 4.800 kroner

FastSteer 7.700 kroner

IntelliView skærm 11.500 kroner

Forhandlernet

Importør: CNH Danmark A/S Arnold Nielsens Boulevard 140 2650 Hvidover www.newholland.com

New Holland T7030

Motor:

Sejtrækningsevne 3

Transmission:

Funktion af kobling 3

Gearskifte 4

Lyngear uden brug af kobling 5

Gearfordeling 4

Hydraulik:

Betjening 4

Funktion 3

Liften:

Tilkobling af redskab 3

Betjeningshåndtag/kontakternes placering 4

Udvendig betjening af lift 4

Funktion af lift/vægtoverføring 4

Løfteevne 4

PTO:

Tilkobling 3

Omskift mellem kraftudtagsomdrejninger 5

Forhjulstræk:

Tilkobling 3

Venderadius 4

Bremser:

Bremseevne 3

Pedaltryk 3

Differentialespærre, Til- og frakobling af diff.spærre:

For 4

Bag 4

Kabine:

Støjniveau 4

Indstigningsforhold

Højre side 2

Venstre side 4

Udsyn 4

Varme/ventilation 4

Regulering af luftstrøm mellem gulv og loft 4Håndtag og pedalplacering 4Overskuelighed af håndtag og instrumenter 3Instrumenttilstrækkelighed 4Sædet: Justering af kørestilling 4Rat og styrefunktioner 3Finish i kabinen 4Udstyrsomfang 4Brændstoftanken:Indholdstilstrækkelighed 4Placering 4Andet:Adgang til daglige kontrolsteder 3Helhedsindtryk af traktoren 4

Importørkommentar til New Holland T7000

Af Jimmie Vestergaard, produktchef, New Holland Danmark:



T7000 har fået en utrolig god start i markedet. Serien kom til Danmark i starten af 2007 og positive historier fra de mange landmænd og maskinstationer, der har valgt T7000, er strømmet ind.

T7000 er designet udfra et koncept, hvor kunderne tilbydes en lang række fordele, som samlet hæver produktiviteten til nye højder, og vi er ikke i tvivl om at det er lykkedes.

Basildon-fabrikken i England har også fokuseret maksimalt på at skabe en traktor, der ”overleverer” på alle punkter som for eksempel brændstoføkonomi, produktivitet, driftsikkerhed og komfort.

Som følge heraf har T7000 det laveste lydniveau på markedet på kun 69,6 decibel og features som SuperSteer, FastSteer og Terraglide II forakselaffjedring med mere gør hverdagen langt lettere for landmænd og maskinstationer.

Det positive resultat i testen her stemmer fint sammen med vores mål med T7000 som en traktor, der står for et meget højt niveau af produktivitet og kvalitet.

Hos New Holland er vi naturligvis meget stolte af at T7000 snuppede titlen som årets traktor 2008 i Europa og Golden Tractor design-prisen, og vi er sikre på at T7000 vil tage en endnu større bid af markedet i det kommende år.