Dewulf har 28 års erfaring med selvkørende kartoffeloptagere - og i 2017 kommer der en ny model ud på de nordjyske kartoffelmarker.

Efter Yding Smedie har fået importen af de belgiske Dewulf-kartoffeloptagere og hollandske Midema-kartoffellæggere og indlageringsudstyr først på året, er de første røde maskiner allerede blevet slutsolgt i Danmark. Én af de mere interessante maskiner er den selvkørende Kwatro firerækkede optager, som i 2017 kommer til at køre på nordjyske kartoffelmarker.

- Maskinen skiller sig ud på markedet på flere områder, blandt andet har den lettere ved at holde jord på kæderne, og dermed kan den udføre en mere skånsom optagning af kartoflerne, idet kartoflerne rammer pigbåndet før rensemodulet, fortæller Søren Trads Møller, som er sælger med hundrede procent fokus på de røde kartoffel-maskiner hos Yding Smdie.

- I langt de fleste tilfælde vil man nok vælge at få jorden væk på bundkæderne, men muligheden for en ekstra skånsom optagning er til stede, fortæller han.

- Maskinen har desuden fuld bredde på optagerkæderne uden nogen form for indsnævring, og det giver ingen kanter, hvor kartoflerne bliver slået imod, og man reducerer risikoen for stødte kartofler.

Kartoflerne presses op

Dewulf Kwatro-optageren er fuldt hydraulisk drevet, hvilket betyder, at chaufføren har mulighed for at stille farten på samtlige kæder og ruller på maskinen:

- Desuden sidder der to hydraulisk drevne disc ved hver række, som presser kartoflerne op, ved at køre på hver side af kammen. Det sikrer en mere skånsom optagning, frem for at have den traditionelle indføring til at klemme kammen ovenfra, fortæller Søren Trads Møller, som også fremhæver, at dybden på hver række dermed styres på slæbesko.

Maskinen er udstyret med aftopper, som sørger for at kaste kartoffel-toppene ud til højre eller venstre side for rækkerne, som maskinen tager op. Rækkeafstanden kan leveres enten med 75 eller 90 centimeter.

Kendt kabine

Chaufføren kommer til at sidde i en kendt kabine på Kwatro-optageren, idet den belgiske producent køber kabinerne hos tyske Claas.

- Fra kabinen er der op til 12 skærme til overvågning af maskinen samt to terminaler med information. På den ene terminal er det maskinovervågning, mens den anden udelukkende er til optagningen, fortæller den jyske sælger, som også fremhæver kørehåndtaget:

- På kørehåndtaget har chaufføren mulighed for at programmere nogle hurtige genveje til valgfrie funktioner, hvilket gerne skulle gøre komforten ekstra høj i sæsonen.

Effekten til optagningen leveres fra en 500 hestekræfter Scania-motor på 13 liter, og maskinen kan enten udstyres med en 600 eller 1.000 liters dieseltank. Desuden benytter maskinen AdBlue for at overholde de nyeste emissionskrav.

- Tankkapaciteten er 17,5 kubikmeter, hvilket svarer til cirka 11 til 12 ton kartofler, fortæller Søren Trads Møller.

Selvkørende specialist

Dewoulfs historie går helt tilbage til 1946, hvor Robert Dewulf grundlagde fabrikken med produktionen af den første bugserede optager, men allerede i 1960'erne begyndt man at udvikle de første selvkørende maskiner. Den første rigtige selvkørende kartoffeloptager kom på markedet i 1989 og indtil i dag, er det stadig de selvkørende maskiner, som der produceres flest af på fabrikken i Belgien. Cirka 60 til 70 selvkørende samt 15 bugserede kartoffeloptager om året.

Foruden den selvkørende Kwatro-optager producerer Dewulf de to-rækkede selvkørende R-modeller med et hav af udstyrsmuligheder:

- Faktisk er der hele ni forskellige varianter af den to-rækkede ringbånd-maskine, hvor især RF-modellen skiller sig ud med det såkaldte FlexyClean, hvilket er et bånd, der hydraulisk skydes ind over de bagerste axial-ruller, som leverer kartoflerne til ringbåndet, og på den måde kan sikre en mere skånsom behandling. Systemet er oplagt til maskinstationer, som måske kommer ud på mange forskellige jordtyper, så man på sandjorden, hvor der ikke er mange knolde, kan køre båndet ind over axial-rullerne, og på den måde være mere skånsomme mod kartoflerne, fortæller Søren Trads Møller.