På både den nye John Deere 7R og 8R-generation, er den gule autostyringshat forsvundet - GPS'en er integreret i traktorens kabine.

Engang var udstyr som luftaffjedret sæde, klimaanlæg og autostyring ekstra udstyr til en traktor. Det er det i princippet også i dag, men vælger man klimaanlæg til sin traktor, så er det naturligvis en integreret del af traktoren. Det samme sker nu med autostyringen, hvor John Deere på den nye 7R og 8R-generation for første gang nogensinde viser autostyringen som en integreret del af traktoren.

Oven på taget i højre side sidder der en lille rund gul plastik cirkel, som skal indikere, at traktoren har autostyring, for rent funktionsmæssigt giver den ikke den store mening:

Før sad alt samlet i hatten. Det gør det ikke længere.

- Andy Sorsoleil, produktchef for John Deere AMS-produkter i USA

- Eneste grund til, at den er lavet af plastik, er at det netop er her antennen er placeret, og den kan ikke trænge igennem jern, fortæller Andy Sorsoleil, produktchef for John Deere AMS-løsninger i USA.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

.- Vi har valgt at lave den gul, for på den måde at indikere, at der er tale om en traktor med autostyring, men vi kunne i princippet bare have malet den grøn, og ingen vil bemærke, at der sidder en autostyring på traktoren, fortæller han.

rich-media-1
Det er ikke let at få øje på den gule plastik afskærmning øverst på kabinen, som indikere, at der her er tale om en traktor med autostyring.

Undgår tyveri

Mens vi i specielt Danmark har været voldsomt plaget af tyveri af John Deere autostyringsantenner og terminaler, så har problemet slet ikke været aktuelt i USA.

- Herovre er det yderst sjældent, at autostyringshattene tages af, og det er netop grunden til, at de nu bliver integreret. Den amerikanske landmand skifter aldrig hattene rundt mellem maskinerne. Han køber så der sidder et anlæg på hver maskine, og derfor kan vi lige så godt lave løsningen, som en integreret enhed, fortæller Andy Sorsoleil.

Han påpeger dog, at tyverierne af de gule hatte nu bliver fortid, da man rent teknologisk har valgt at træde et skridt tilbage med den nye StarFier 6000-generation:

- Før sad alt samlet i hatten. Både antenne og receiver-kontrolboksen til styringen. Nu sidder antennen integreret i taget, og kontrolboksen er flyttet ind i traktoren, og er nu placeret bag radioen, påpeger Andy Sorsoleil.

rich-media-2
Den klare begrundelse for at integreret autostyringen i den nye John Deere-generation er, at de amerikanske landmænd yderst sjældent skifter deres autostyringshatte mellem køretøjer ? og nu forhindres tyveri også af udstyret, da antenne og kontrolboks er delt.

Forbedret styring

Selvom den nye StarFier 6000-antenne rent hardwaremæssigt nu er delt fra receiver-kontrolboksen, så er indholdet i systemet blevet opgraderet rent softwaremæssigt.

- Nu kan systemet bruges ned til 100 meter i timen, hvor der før var en minimumsgrænse på 500 meter i timen. Desuden har vi fået 30 procent større nøjagtighed ove 15 kilometer i timen med systemet.

Andy Sorsoleil fortæller, at den nye 7R og 8R-generation dog stadig kan monteres med de gamle antenner, så hvis man fortsat ønsker at flytte rundt på sine John Deere-hatte, så er det stadig muligt.

På Agritechnica 2019 præsentere John Deere også det nye AutoSetup, hvor det er muligt at dele setup og oplysninger mellem traktorer og maskiner.

- Der kan deles informationer om marker, markgrænser, GPS-linjer og redskabsopsætninger. På en maskinstation kan driftslederen eksempelvis sende de opsætninger, som de enkelte traktor skal køre med, uden at der skal benyttes USB-stik eller lignende. Det hele sker over JD-link igennem MyJohnDeere.com-portalen, som kan tilgås fra både telefon og computer, forklarer Andy Sorsoleil, som også fortæller, at man på den måde sparer en masse opsætningstid til de enkelte maskinkombinationer.