I PowerGear denne gang er vi størrelsesmæssigt i den mindre ende af spektret. Hitachi sendte sidste år minigraveren ZX19U-5A på markedet. Den er en lille og kompakt maskine på knap to tons, som allerede har fundet vej til mange projekter og helt sikkert vil finde vej til endnu flere i fremtiden. Meget gerne på steder, hvor pladsen er begrænset.

Men med en kompakt maskine følger både fordele og ulemper.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Lidt for kompakt

En minigraver syner ikke af meget, men den er alligevel en meget nyttig hjælper i mange situationer. ZX19U-5A er uden førerhus og med den konstatering er det også mere givet, hvor den for alvor vil finde arbejde.

- Til anlægsopgaver i den grønne branche vil den være perfekt, da det ikke er en maskine, man arbejder med i længere tid af gangen. Den vil for eksempel ikke være relevant at sidde i og grave kabler ned en hel dag, når man ikke har komforten af en lukket kabine, mener Thomas Birch.

- Det er en meget kompakt maskine. Så kompakt at bommen ville ramme ind i forruden, hvis der var en kabine på maskinen, tilføjer Niels Kristian Andersen.

Førerpladsen er naturligvis kompakt. Alt andet ville være opsigtsvækkende for så lille en maskine. Der er fint plads til at komme op, da styrtbøjlen kun har tre stolper. Andre maskiner har forskellige monteringer af styrtbøjlen på to punkter, men Hitachi har skabt den med tre. Det virker logisk og uden at forstyrre overblikket og udsynet.

Sædets affjedring kan justeres med et drejehåndtag mellem benene på føreren, og både joysticks og styrestænger lystrer, som de skal.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Instrumenteringen er hurtig at få overblik over. Desværre er de få instrumenter fortrinsvis at finde under maskinførerens højre arm. Der er ikke meget at holde øje med, men det der er, bliver gemt under armen, når føreren betjener højre joystick. Det er svært at undgå med en kompakt maskine, og Hitachi er på ingen måde alene med den detalje.

- Det er småtterier, men det ville være dejligt, hvis timetæller og tankmåler var flyttet lidt længere ud, siger Niels Kristian Andersen.

Når det er sagt, så måtte armlænene i begge sider også godt have været lidt længere.

- Er man en mindre kvinde, er det nok ikke noget problem, men for en almindelig voksen mand vil de gnave i underarmen, fordi de ikke støtter nok, siger Peter Birch, som også har lidt problemer med pladsen til fødderne:

- Jeg synes ikke selv, at jeg har verdens største fødder, men der er ikke meget plads til dem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stærk og rolig

Maskinen er testet udi dens evner med en traditionel 40 centimeter graveskovl og en 100 centimeter planerskovl. Med graveskovlen er der ingen problemer. Motoren har overskud, hydrauliksystemet, som det kendes fra større gravemaskiner, fungerer uden problemer, og brydekraften er absolut godkendt.

- Man behøver ikke at køre fuld kraft. Arbejder man med 2/3 eller 3/4 kraft, er det rigeligt, og motoren og maskinens bevægelser er meget mere glidende. Den bryder godt nok uden fuld kraft, fylder skovlen uden problemer, og så er den behagelig at krøje med, siger Thomas Birch.

Alle de samme plusser kan nævnes, når det kommer til planerskovlen. Men der er et lille minus. Skovlen vil trække op, inden den slutter tæt mod dozerbladet, og dermed kan den ikke planere helt tæt til maskinen. Det er rigtig ærgerligt, for skovlenes størrelser passer perfekt til maskinen.

- Tiltman-fæstet er ganske vist ekstraudstyr, men det fungerer rigtig fint med de JST skovle, vi har testet maskinen med. Det er bare ærgerligt, at man ikke lige kan komme helt ind til dozerbladet, siger Niels Kristian Andersen.

- Netop fordi maskinen og redskaber er afstemt, får man en rolig maskine. Stabiliteten er ikke noget problem. Den står fint under arbejdet, og der er ingen hoppen i yderpositionerne, tilføjer Thomas Birch.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Maskinen var desuden udstyret med rulleknapper i joysticks, hvilket ikke er standard.

Udsat bomcylinder

Støjniveauet er angivet til 93 dB. Selv om maskinen er uden førerhus, virker støjgenerne ikke overvældende. Det er en maskine, som man springer ind i og arbejder, og snart er ud af igen, fordi man skal håndtere andre ting, eksempelvis en motorbør.

- Hitachi minigraveren vil være en perfekt makker til en motorbør. Løftehøjden er rigtig god, så den vil uden problemer kunne læsse i en motorbør, mener Thomas Birch.

Maskinen har desuden udskydelige undervogn, som kan variere dens bredde fra 98 centimeter til 128 centimeter. Arbejder man ud over båndene, er det stærkt begrænset, hvor meget af maskinens bagdel, der titter ud over bælterne, hvilket igen understreger dens kompakthed.

Både bom og gravearm er udsatte steder på enhver gravemaskine - også en minigraver. Derfor kan det undre, at flere producenter vælger, at bomcylinderen skal være monteret på siden af eller under bommen, når den vil være bedst beskyttet oven på. På Hitachi ZX19U-5A er bomcylinderen på undersiden, men den er til gengæld pakket godt ind. En V-formet beskyttelsesplade tager imod slag og snavs på cylinderens øverste halvdel, hvor stempelstangen går ud. Det glider på et beslag på stempelrøret og er fastgjort med to bolte på undersiden af bommen. Det gør den samtidig let at udskifte, hvis der bliver behov for det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Gennemført

Samlet set er Hitachi ZX19U-5A en kompakt og letkørt maskine, som ikke falder igennem på nogle punkter. Skulle den være testet som en kabelgraver, var det en anden snak, men det er ikke formålet med maskinen. Den er bygget til mange ind- og udstigninger hver dag, og det løser den uden problemer.

- Det er en meget kompakt maskine, hvor der virkelig er tænkt over at få maskinen til at fylde minimalt. Der er ikke noget i vejen med den. Den er virkelig en god og gennemført maskine, opsummerer Niels Kristian Andersen.

- Den er ideel til mindre anlægsopgaver, da den er perfekt til at læsse en motorbør, og så er den lige til at spænde på en trailer bag på bilen, hvilket også gør den meget interessant som udlejningsmaskine, siger Thomas Birch.