John Deeres nyeste udgave af 7R-serien har fået et designløft uden sammenligning, med det er også der hvor de store ændringer er sket.

Selvom den nye 7R-serien kommer kørende på lang afstand, er man ikke i tvivl om at der er sket ændringer. Farverne er der ikke ændret på, det er stadig den grønne og gule farve, men derudover kan man ikke sammenligne designet med de tidligere udgaver. Designet er blevet mere markant og med skarpe linjer som går igen, hele vejen, også i kabinen. De tidligere generationer af John Deere-traktorerne har været med vægt på bløde kurver, men dette har nu fået en ende.

Vi er i denne PowerGear-test af sted med 7R 330, som indtil fornyligt var topmodellen i 7R-serien med den trinløse AutoPowr-transmission og CommandPro-kørehåndtag. John Deere 7R 330 var topmodellen i 7R-serien med en maksimal effekt på 373 hestekræfter. John Deere kom med meldingen om en ny topmodel i 7R-serien ultimo juni, hvor 7R 350 blev offentliggjort men en maksimal effekt på 388 hestekræfter.

rich-media-1
Designet er blevet mere markant og med skarpe linjer som går igen, hele vejen, også i kabinen. Foto: Frederik Olsen.

Kabine som en luksusbil

Det nye design går igen i kabinen på 7R-serien, og det er her at en man virkelig ser opdateringerne på den nye generation. På den tidligere 7R-generation, var der kabinelys til stede, men næppe noget, som lyste bedre end et stearinlys. Første gang du åbner døren på den nye generation, er man ikke i tvivl om, at denne del er blevet væsentligt bedre. Nu er det muligt at lyse en markplan eller andet op, og man kan faktisk se, hvad der står på det man sidder med.

En af de helt store nyheder i kabinen er muligheden for et luksussæde, som vi kender det fra bilernes verden. Ikke nok med at alle indstillingsmuligheder er elektriske, så er der både en varme og kølefunktion. Og til luksusafdelingen er der også massagefunktionen, hvor der er to forskellige programmer, som jeg egentlig syntes, var en lidt overdrevet funktion til en traktor, men efter at have afprøvet begge funktioner, må jeg indrømme, at det er en meget behagelig oplevelse. Når man har siddet i sædet i mange timer i løbet af en dag, kan blot få minutters massage give lidt ny energi og løsne lidt op.

Nu vi snakker om sædet, kan jeg ikke komme uden om bevægeligheden af det. Det er nu muligt at dreje sædet hele 65 grader, hvoraf de 40 grader er til højre, så man kan sidde i en behagelig stilling når man skal orientere sig bagud.

rich-media-2
Komforten i traktoren er helt i top, selv ved høje hastigheder i marken, sidder jeg behageligt i luksussædet. Foto: Frederik Olsen.

Når autostyringen og den automatiske vendefunktion på forageren, er indstillet, så er det bare at dreje sædet til højre, tænde for massagen og placere fødderne på en af støvleholderne. Det er jo en amerikaner, der er tale om, og derfor er der placeret tre støvleholdere eller til dansk brug: fodhvilere i bunden af kabinen. Der er placeret en på begge sider af rettet til når sæder ikke er drejet, når man drejer sædet til højre, er den sidste placeret foran højre bagskærm, hvor det er muligt at placere fødderne når sædet er drejet.

Inden jeg forlader kabinen

Inden jeg forlader kabinen, skal vi også omkring nogle af alle de aflægningsmuligheder der er der i kabinen. Der er mulighed for opbevaring af papirer, mapper og journaler rigtig mange steder. Det er altid godt, når der er plads til lidt forskelligt i kabinen, og madpakken kan også stadig holdes kold i køleboksen. Hvor nødvendigt det er med resten af aflægningsrummene ved jeg ikke, da meget foregår elektronisk i dag, og de fleste data og journaler findes på en tablet i kabinen eller på smartphonen i lommen, men muligheden for opbevaring er der.

rich-media-3
Der er mange gode opbevaringsmuligheder i kabinen, både i loftet, under passagersædet og bag passagersædet. Foto: Frederik Olsen.

Når man er på vej ind i kabinen, kan man lige så godt tage sprinklervæske med, for opfyldning af dette er stort set umuligt ude fra. Ja, den er god nok, når der skal påfyldes sprinklervæske, sker det nemmest ud gennem bagruden. Hvorfor det er lavet sådan, ved jeg bestemt ikke, men det er i hvert fald et af de punkter, hvor John Deere ikke skal have ros for design. Jeg har aldrig oplevet, at det har været nødvendigt at fylde sprinklervæske på fra kabinen, og jeg ville være træt af, hvis den beskidte dunk eller kande skal med ind i kabinen, den vil jeg faktisk helst holde udenfor.

Gammelt armlæn, nyt håndtag

Højre armlæn i den nye 7R-generation, kender vi fra den tidligere 7R-generation dog er der kommet endnu en mulighed. Muligheden for at vælge CommandPro-joysticket som er kendt fra 6R-serien og 8R-serien, er nu også kommet til 7R-serien. Den afprøvet traktor er udstyret med netop dette kørehåndtag, og jeg må indrømme, at efter et par dages kørsel med det, begynder de fleste funktioner at give mening, og dermed bliver kørslen også mere behageligt. Kørehåndtaget har rigtig mange funktioner, og når de programmérbare knapper er indstillet kører det som smurt.

rich-media-4
Højre armlæn har fået et komfortløft med CommandPro-kørehåndtaget. Det er dog stadig muligt at vælge DriveStick-håndtaget, som vi kender fra de tidligere AutoPowr-transmissioner. Foto: Frederik Olsen.

Det kræver dog tilvænning før der er fuldt udbytte af alle funktionerne, også selvom man kommer fra en ældre model, da hverken udseende eller kørestil ligner det, som vi kender fra John Deere. Nu er der mulighed for at holde stille med traktoren uden at sætte den i neutral eller holde den på bremsen, den funktion har jeg manglet i John Deere. Vendegearet er nu også at finde i CommandPro-kørehåndtaget, men stadig også til venstre for rettet. En ting er dog ændret fra de tidligere modeller med AutoPowr, hvor både kørselsretningen, neutral og parkering er at finde i vendegearet ved rattet. Parkeringsfunktionen er nu ikke længere at finde i vendegearet ved rattet, og det er en funktion jeg mangler. Funktionen findes nu kun i højre armlæn i forbindelse med kørehåndtaget. Knappen til parkering er placeret som en trykknap ved siden af kørehåndtaget.

rich-media-5
Efter tilvænning til det nye kørehåndtag, må jeg indrømme at det virker. Man skal lige lære det at kende, men derefter kører det som en leg. Foto: Frederik Olsen.

Det er ikke kun muligt med det nye CommandPro kørehåndtag, det er stadig muligt at vælge DriveStick-håndtaget som vi kender tilbage fra de første AutoPowr-transmissioner, som er det lille orange håndtag med rulleknappen til reguleringen af hastigheden. Dette kørehåndtag er både velkendt og vellidt da det er enkelt at benytte, selv der hvor der er flere forskellige chauffører på maskinerne.

Rundt om kabine

Hele vejen rundt om den nye kabine er der placeret gode og solide trin. På begge sider af motorhjelmen er netop sådan et placeret, om det kun er på grund af letter adgang til forruden når den skal rengøres ved jeg ikke, men til netop denne handling fungerer det rigtig godt. Det er muligt at rengøre forruden uden at man skal hænge i en arm hen mod motorhjelmen eller sidde på den. I forbindelse med trinene i bunden af kabinen, er der det meste af vejen rundt i toppen på kabinen, monteret en bøjle som kan benyttes, når man kravler rundt omkring ved kabinen.

Det eneste sted der mangler et trin, er bag på traktoren, og som nævnt tidligere, er det der hvor påfyldningen af sprinklervæske skal ske.

rich-media-6
Dette er blot ét af de mange velplaceret trin, rundt om den nydesignet kabine. Foto: Frederik Olsen.

Om det ene af trinene ved forruden måske er tænkt til placering af en værktøjskasse, kunne godt tænkes, for heller ikke på en John Deere 7R er der blevet plads til en ordentlig værktøjskasse, det er stadig den samme, som de har kørt med de sidste mange år, og der er simpelthen ikke plads nok i den. Alternativt kan man benytte nogle af alle de opbevaringsmuligheder der er inde i kabinen, men det er nok de færreste der vil benytte kabinens opbevaringsmuligheder til værktøj.

På toppen

En af de øverste punkter på 7R-traktoren er den gule GPS-antenne, men til den nye opdatering af både 7R og 8R-serierne er der kommet en ny version, som går under navnet StarFire 6000 Integrated, og som navnet antyder er den integreret. Dette vil sige at antenne ikke længere kan flyttes fra maskine til maskine, men er en integreret del af traktoren og dermed, med til at forebygge tyveri af denne meget eftertragtet antenne. Det er dog stadig muligt at vælge en type antenne som kan benyttes på flere maskiner. Når antennen ikke kan flyttes, sparer man kalibreringen når den flyttes, og med en fast placering på én traktor, er det med til at give en endnu større nøjagtighed, helt ned til en hastighed på 100 meter i timen.

rich-media-7
StarFire 6000 Integrated er navnet på den nye version af GPS-antennen på både John Deere 7R og 8R. Foto: Frederik Olsen.

Overskuelig service

En ret vigtig detalje, som John Deere har tilføjet den nye 7R-serie, er det serviceskema de har valgt at placere på siden af kølerpakken. Ikke nok med at man kan se hvor meget olie der skal bruges og hvornår det skal skiftes, så kan man nu også se reservedelsnummeret på de enkelte filtre, og se hvilken olie der skal bruges de forskellige steder.

rich-media-8
På venstre side af kølerpakken er der en detaljeret liste over servicepunkterne og intervallerne, men også reservedelsnummeret er at finde her. Foto: Frederik Olsen.

Det er en meget lille ting for John Deere at oplyse om dette på traktoren, men det betyder meget, når man står med maskinen, og der skal bestilles reservedele. Man er heller ikke længere i tvivl om, hvilken olie der skal benyttes de forskellige steder, da dette også er specificeret på listen.

rich-media-9
rich-media-10
Resultaterne fra vores brændstof og effekttest.
rich-media-11
Farverne er der ikke ændret på, det er stadig den grønne og gule farve, men derudover kan man ikke sammenligne designet med de tidligere udgaver. Foto: Frederik Olsen.

Plusser:

Opbevaringsmuligheder i kabinen
Mulighed for luksussæde med massage
Lavt lydniveau
Gode trin hele vejen rundt om kabinen
Komfortabel kabine

Minusser:

Kontrol af motorolie
Manglende P-bremse i vendegear
Lille værktøjskasse
Påfyldning af sprinklervæske

Lydniveau

Tomgang v. 900 omdr/min 61 dB(A)

Fuld gas v. 2000 omdr/min 68 dB(A)

Landevej 40 km/t v. 1260 omdr/min 67 dB(A)

Markarbejde 12 km/t: 65 dB(A)

Listepriser

Pris på afprøvet maskine: 2.342.853 kr.

Uddrag af ekstraudstyr

Frontlift: 68.019 kr.

StarFire 6000 integreret antenne: 22.350 kr.

Ultimate Visibility-pakke: 35.894 kr.

Tekniske specifikationer

Motorproducent: DPS
Slagvolumen, l: 9,0
Nominel effekt kW/hk: 243/330
Maksimal effekt, kW/hk: 274/373
Moment, nm: 1.545
Egenvægt i alt, kg 11.400
Transmission: Trinløs
Brændstoftank, l: 513
AdBlue-tank, l: 26,2
Hydraulikydelse, l/min: 223
Maksimal løftekap. i bag, kg: 6.900
Maksimal løftekap. i front, kg: 3.150
Totallængde, m: 5,9
Højde, m: 3,5
Akselafstand, m: 2,93
Venderadius, m: 6,4
Fordæk: 650/60 R34
Bagdæk: 900/60 R42

Kommentar fra producenten

Af Sebastian Höck, Territory Manager, John Deere:

Efter lanceringen af den nye 7R-serie for kun et år siden, opdaterer John Deere 7R med flere større forbedringer. Med en vægt på kun 11,8 ton leverer den nye topmodel, 7R 350, et enestående effekt/vægtforhold på kun 29 kg. / hk. Ved at øge den maksimalt tilladte vægt til 18 ton for alle traktorer med 40 km/t og forakselbremserne er kunderne i stand til at drage fordel af endnu større nyttelast.

Med Active Command Steering 2 kan den variable styring tændes og slukkes, og derudover kan styrefølsomheden såvel som styremodstanden justeres. Som en forpligtelse til at fremstille kvalitet og pålidelighed udvider John Deere endelig sin fabriksgaranti til to år/2.000 timer for alle 7R, 8R og 9R traktorer. Dette fører også til endnu mere attraktive priser for John Deeres PowerGard Protection-garanti, som kunderne kan drage fordel af.

Store opdateringer også fra et databehandlings- og styringsperspektiv: Den trådløse dataoverførselsfunktion mellem traktorens CommandCenter og den computerbaserede MyOperationsCenter-applikation understøttes nu af MyOperations-appen, der giver brugerne mulighed for at dokumentere alle opgaver på farten.