Det er ikke blot navnet og farven der er ændret på den nye teleskoplæsser-serie fra New Holland, der er også sket ændringer under den nye gule farve.

En teleskoplæsser er ikke bare en teleskoplæsser i dag, de skal være alsidige og skal både bruges til at trække halmvognen, læsse foder og muge ud i staldene, og det skal gerne ske hurtig, nemt og lydløst. Helt lydløs er den nye teleskoplæsser-serie ikke, men det var tæt på, og ordene hurtig og nem passer godt på hovedpersonen i denne udgave af PowerGear.

Testmaskinen er udstyret med fuldautomatisk powershift, som er med til at øge hastigheden på de forskellige arbejdsopgaver, ved at maskinen altid finder det fortrukne gear til hver arbejdsopgave. Der er stor forskel på, om der læsses foder i en fodersilo, hvor pladsen kan være lidt trang og hastigheden holdes i den lave ende, eller om der hentes halm på naboejendommen.

rich-media-1
En teleskoplæsser skal være alsidige og skal både bruges til at trække halmvognen, læsse foder og muge ud i staldene. Foto: Emil Samsø Møller.

Der skal ikke meget teknisk forstand til for at se, at New Holland har opdateret deres teleskoplæsser-serie. Læssermaskinerne har skiftet farve fra blå til den gule farve, som vi blandt andet kender fra høstmaskinerne. Den gule læsser fra New Holland blev vist første gang på Eima, Italien i 2018. Ikke kun farven er ændret på den nye læsser-serie fra New Holland, der er også kommet helt nyt navn til serien. Navnet består af bogstaverne TH som står for Telescopic Handler.

rich-media-2
New Holland TH 7.42 Elite har en løftehøjde på 7,0 meter og en løftekapacitet på hele 4,2 ton. Foto: Emil Samsø Møller.

Model-nummeret henviser stadig til maksimal løftehøjde og løftekapacitet. Navnet på den testetmaskine er New Holland TH 7.42 Elite, og henviser i dette tilfælde til en løftehøjde på 7,0 meter og en løftekapacitet på hele 4,2 ton.

Teleskoplæsser-serien fra New Holland består af seks modeller og hele 14 versioner, idet at de seks modeller fås i fire forskellige udstyrs-serier henholdsvis S, Classic, Plus og Elite. De seks modeller strækker sig fra en maksimal løftehøjde fra 6,3 meter til 9,1 meter, og en maksimal løftekapacitet på 3,2 ton til 4,2 ton.

S og Classic-serien er begge med 4x3 manuel powershift, hvor Plus er med 6x3 manuel og semiautomatisk powershift og Elite med 6x3 manuel, semiautomatisk og fuldautomatisk powershift.

Ny kabine med muligheder

Der er rigtig gode muligheder for at orientere sig bagud, når man sidder i førersædet på den gule læssemaskine. Der er placeret intet mindre end tre spejle på maskinens højre side, og det giver mulighed for at se hvad der sker helt ind mod læsseren, hvilket kan være problematisk uden spejlene. På venstre side er det dog lidt en anden tilgang, der har været til spejle, der er nemlig kun ét spejl, som faktisk ikke kan ses fra førersædet. Dørens karm er så massiv, at jeg fra min position i førersædet, ikke kan se spejlet uden besvær. Det er ønskeligt, at der findes en anden placering af venstre sidespejl, så det kan udnyttes.

rich-media-3
Instrumenteringen i kabinen giver et let overblik over funktioner på læsseren, da alle knapper er samlet her. Foto: Emil Samsø Møller.

Generelt er udsynet fra den nye kabine godt, man føler, at man sidder højt i forhold til bommen der er placeret på højre side af kabinen. Dermed giver det mulighed for at se over bommen i stedet for at kigge ind i bommen, når den er sænket.

Når man kigger på rattet og ratstammen ser det ikke ud som i mange andre læssemaskiner, nej her er ratstammen faktisk lånt fra traktorerne, og det giver samme gode komfort, hvor ratstammen kan vinkles og skydes ud og ind. Det betyder, at man får en rigtig behagelig arbejdsstilling, og det er en ting vi på PowerGear sætter pris på. Vi har dog altid et lille ønske til ratstammen, og det er en pedal i bunden af kabinen, så rattet hurtigt kan slås op og ned, når man skal ind og ud - for det skal man mange gange i en teleskoplæsser.

rich-media-4
Ratstammen er taget fra traktorerne, og det giver samme indstillingsmuligheder som vi kender det fra New Holland traktorene. Foto: Emil Samsø Møller.

Omkring rattet er der placeret hele otte luftdyser, og de burde ikke have problemer med at holde kabinen opvarmet eller nedkølet og forruden fri for dug. Til gengæld er der ikke monteret en eneste luftdyse, til at holde bagruden og den bagerste del af sideruderne dugfri. Det vil være til stor hjælp for chaufføren at flytte nogle af de forreste eller monterer ekstra luftdyser bagerst i kabinen.

Når man skal ud af kabinen kan det godt være lidt svært at finde trinbrættet, da det er placeret inde under kabinen. Det er selvfølgelig placeret der inde for at undgå påkørsel, men jeg kunne godt tænke mig at der var et indhak i bunden af kabinen så der er nemmere adgang til trinbrættet. Når man skal ind i kabinen er der ikke de samme udfordringer.

rich-media-5
Trinbrættet kan være svært at finde på vej ud, da det er placeret inde under kabinen. Foto: Emil Samsø Møller.

Stærk og snild

TH 7.42 Elite er med 143 hestekræfter og en hydraulikpumpe på 140 liter en fin maskine til det alsidige arbejde. En løftekapacitet på 4,2 ton, en stor hydraulikpumpe og de 143 hestekræfter gør hverdagens arbejdsopgaver til en leg. Under testen er der blevet muget ud en stald med dybstrøelse og der mærker man tydeligt hvor snild maskinen er. Der var ikke meget plads inde i stalden, og dog klarede maskinen sig fortræffeligt.

rich-media-6
Man mærker tydeligtden store hydraulikpumpe, når der både bruges udskud, overfaldsklo og hæve/sænke-funktionen samtidig med man kører. Foto: Frederik Olsen.

Når man er færdig med at muge ud, skal møgstakken skubbes op, og der mærkede jeg virkelig den store effekt der gemmer sig under den gule motorhjelm. Selvom vejret ikke var det bedste og jorden våd, gav den gule læsser ikke op, og der mærker man også den store hydraulikpumpe, når der både bruges udskud, overfaldsklo og hæve/sænke-funktionen samtidig med man kører.

rich-media-7
Det kan være udfordrende at benytte alle funktionerne samtidig i joysticket, da vendegearet er placeret på forsiden og ikke på bagsiden af joysticket. Foto: Emil Samsø Møller.

Når det så er sagt, så kan det faktisk være lidt problematisk at benytte alle disse funktioner på samme tid. I joysticket sidder alle de hydrauliske funktioner til styring af bommen og vendegearet. Det er faktisk rigtig godt at vendegearet også er at finde i joysticket, dog er det for mig ikke muligt at benytte ind/udskud og overfaldsklo, samtidig med at jeg skifter retning, i hvert fald ikke hvis jeg kun skal benytte en hånd.

Når enden er god

Den testede læsser var også udstyret med to-kreds hydrauliske bremser samt hydraulisk hitch-krog, lysstik og hydraulikudtag ført bagud. Det glæder os på PowerGear at der er tænkt over det to-kreds bremsesystem, men vi efterspørger faktisk to-kreds bremser på luft, og dette er endnu ikke muligt på læsseren fra New Holland.

rich-media-8
To-kreds bremser på luft, er endnu ikke muligt på læsseren fra New Holland, men det er to-kreds hydrauliske bremser. Foto: Emil Samsø Møller.

Et overblik over samtlige smørepunkter på maskinen kan fås i motorrummet, hvor der på et af sidepladerne er vist en oversigt, dette er dog ikke en nødvendighed på den testet læsser da den er udstyret med centralsmøring. Generelt er servicepunkterne i motorrummet ført fint frem, og batteriet sidder også her godt beskyttet, men samtidigt let at komme til. Oliekølerne er desuden samlet på en af lågerne ind til motorrummet. Det gør det let at rengøre dem.

rich-media-9
Et overblik over samtlige smørerpunkter, findes indvendigt på en af sidepladerne ved motoren. Foto: Emil Samsø Møller.
rich-media-10
Adgangsforholdene på læsserens højre side er i top. Foto: Emil Samsø Møller.

Plusser

Godt udsyn fra kabinen, også over bommen

Stærk maskine med 143 hestekræfter

Gode indstillingsmuligheder af rattet

God venderadius

Støjsvag maskine

Minusser

Manglende luftdysser bagerst i kabinen

Venstre sidespejl kan ikke benyttes

Endnu Ikke muligt med luftbremser

Manglende fodpedal til rattet

Trinbræt gemt under kabinen

Svær betjening af joystik

Lydmåling

Tomgang: 71,2 dB(A) 1050 omdr.

Landevejen v. 40 km/t: 77,8 dB(A) 2310 omdr.

Parkeret m. fuld gas: 76,4 dB(A) 2480 omdr.

Tomgang m. blæser fuld styrke 80,0 dB(A) 1050 omdr.

Tekniske specifikationer

Motorproducent: FPT

Slagvolumen, l: 4,5

Effekt kW/hk: 143

Moment, Nm: 591

Egenvægt, kg: 8000

Løftekapacitet, kg: 4200

Løftekapacitet max højde, kg: 2500

Løftehøjde, m: 7,0

Hydrauliksystem: LS

Hydraulikkapacitet, l/min: 140

Transmission: Powershift

Antal gear: 6x3

Hastighed, km/t: 40

Venderadius, m: 3,91

Akselafstand, m: 3,0

Totallængde, m: 6,67

Højde, m: 2,47

Dækmontering: 500/70 R24

Brændstoftank, l: 140

Listepriser:

Pris på afprøvet teleskoplæsser: 974.500 kr.

Uddrag af ekstra udstyr på afprøvet læsser (merpriser i forhold til standard):

Centralsmøring: 41.800 kr.

Hitch-krog: 2.600,- Kr.

Pris på basis-maskine: 890.500 kr.

Kommentar fra importøren

Af Jimmie Vestergaard - Produktchef Traktorer og Teleskoplæssere, Danmark og Sverige.

New Holland TH teleskoplæsser-serien er udviklet med fokus på kunders behov og ønsker om høj performance indenfor deres specifikke arbejdsområder.

Der er derfor 6 modeller, som med fokus på segmenterne landbrug, kvægbrug, maskinstationer og producenter af biomasse m.fl. kan leveres i hele 14 versioner grupperet under modelbetegnelserne S, Classic, Plus og Elite.

S er udgangspunktet med lav specifikation til de mest almindelige og mindre krævende opgaver, hvor Elite er topmodellerne med højeste motoreffekt, hydraulikkapacitet mm. for højeste performance.

Her i testen er der tale om en TH7.42 Elite og det betyder bl.a. 143 HK Max, 140 l.min variabel hydraulikpumpe, 6x3 Power shift transmission, luftsæde med varme og integreret joystick, 7m løfte-højde og maksimal kapacitet på 4,2 tons mm.

Motoren i TH er på 4,5 liter og 4-cylindret. I Elite- og Plusmodellerne leverer den altså 143HK Max. og i S og Classic 133 HK Max.

Transmissionerne er nye, 4x6 Power shift, og altså her i Elite-modellen, 6x3 Power shift. Elitemodellen giver 3 transmissions-indstillinger, manuel, semiauto og fuldauto. Modellen er derfor velegnet til transportopgaver, og samtidig kan vendegearet styres fra joysticket eller med et greb på ratstammen.