John Deere viser deres bud på den ideelle frontlæssertraktor, hvor der er tænkt på både udsyn og tilgængelighed.

Ved første øjekast på den nye John Deere 6M-serie ligner den mest en traditionel frontlæssertraktor, men når man begynder at se på de små detaljer, vil man opdage, at den både er gennemtænkt og lavet færdig. Der er blandt andet kommet en anden udformning af motorhjelmen, som er med til at give føreren det bedst mulige udsyn fra førersædet. Når vi snakker udsyn, er kabinen også fornyet for netop at give det bedst mulige udsyn ved læssearbejde i både højden og nede ved jorden.

Den nye serie strækker sig over fire modeller fra 90 til 120 hestekræfter, og netop topmodellen med 120 hestekræfter i 6120M, er den model, som vi sætter fokus på i denne udgave af PowerGear.

Her er virkelig en traktor, der er skabt til at køre med en frontlæsser, hvor både udsyn og betjening rammer plet

Emil Samsø Møller, PowerGear, testpilot

rich-media-1
Den nye 6M-serie fra John Deere strækker sig over fire modeller fra 90 til 120 hestekræfter. Foto: Emil Samsø Møller.

Traktoren er skabt til en frontlæsser, og det ses tydeligt på opbygningen af både kabinen og motorhjelmen. Kabinen er opbygget således, at instrumenteringen er flyttet fra ratstammen til højre a-stolpe, som vi kender det fra både John Deeres 7R og 8R-serier.

rich-media-3
Traktoren er designet til en frontlæsser, og det mærkes tydeligt, når der køres med den. Foto: Emil Samsø Møller.

For at bygge videre på det gode udsyn fra førersædet er udformningen af forruden også ændret, og en toprude er tilføjet. Forruden er ført fra gulvet og helt op til den vandrette stolpe, som deler topruden og forruden. Den vandrette stolpe er placeret og vinklet, så den kun fylder nogle få centimeter i synsfeltet, når der arbejdes med frontlæsseren i højden.

Selv oliepinden til motorolien er placeret sådan, at det kan lade sig gøre at kontrollere oliestanden, selvom om læsseren er placeret på jorden. Dermed er det ikke nødvendigt at starte traktoren for at hæve frontlæsseren for at komme til.

Kabine forbedringer

Den nye kabine på 6M-serien har så sandelig fået et løft og et nyt look. Der er heller ikke meget her, der er taget med fra de tidligere M-modeller.

De vigtigste betjeningsfunktioner er i kontrolpanelet til højre, som også har fået dyt design. Modellerne med CommandQuad-transmission kan tilpasses med en Compact CommandArm, med funktionerne placeret i armlænet til højre. Derudover er der mulighed for op til fire mekaniske eller elektriske olieudtag, og det er første gang, der er mulighed for elektriske olieudtag i M-serien. I den afprøvede traktor er der tre elektriske olieudtag.

rich-media-4
Med blot et enkelt tryk på knappen på siden af joysticket, skifter traktoren kørselsretning. Foto: Frederik Olsen.

I højre armlæn, som John Deere kalder Compact CommandArm, er blandt andet joysticket til frontlæsseren placeret, og det minder meget om det joystick, vi kender fra blandt andet 6R-serien, hvor alle knapper er fuldt programmerbare. Én enkel, men vigtig detalje er dog tilføjet i dette joystick, og det er vendegearsfunktionen. Det vil sige, at med blot et enkelt tryk på knappen på siden af joysticket, skifter traktoren kørselsretning. Dette er en fantastisk funktion i netop en læssertraktor, da man stadig kan holde venstre hånd på rettet og højre på joysticket under for eksempel læsning af foder.

De programmerbare knapper giver også mulighed for at skifte gear i joysticket, og dermed kan der skiftes både op og ned i gear, uden af flytte højre hånd under læsseopgaver.

Hvor er P-bremsen?

Vendegearet på venstre side af rattet er placeret, som vi kender det fra øvrige John Deere modeller, men dog mangler jeg parkerings-funktionen. Der er i stedet placeret en parkeringbremse i bunden af kabinen til venstre for sædet. Når man kører med en læssertraktor, er der mange ind- og udstigninger i løbet af en dag, og dermed kunne det være praktisk med parkeringsbremsen placeret i vendegearet, som vi kender det fra R-modellerne.

rich-media-5
Der er mange ind- og udstigninger ved kørsel med en læssertraktor, og dermed ville det være praktisk med en parkeringsbremse i vendegearet. Foto: Frederik Olsen.

Under testen er det sket flere gange, at jeg har forladt kabinen uden at aktivere parkeringsbremsen, og dette er både en irritation og en sikkerhedsmæssig udfordring. Denne udfordring kan løses ved at flytte parkeringsbremsen.

Kontrol af motorolie

Det er intet problem at kontrollere mængden af motorolie på den kompakte frontlæssertraktor. Inden maskinen startes op om morgenen, skal olieniveauet kontrolleres. Dette er ikke noget problem, selv med frontlæsseren placeret på jorden.

Det er ofte et problem at komme til at kontrollere motorolien på en traktor med frontlæsser, da det som regel er placeret upraktisk i forhold til læsseren.

rich-media-6
Adgangsforholdene til motorolien er gode, og selv med læsseren på jorden er der plads til at kontrollere motorolien. Foto: Emil Samsø Møller.

På netop John Deere 6120M er det intet problem, da hverken motorhjelmen eller et sidedæksel skal åbnes. Der er fri adgang til oliepinden, uanset om læsseren er i top-position, eller den hviler på jorden.

Godt udsyn fremad

Som tidligere nævnt er der et helt suverænt udsyn gennem forruden til blandt andet frontlæsseren, men når man derimod for eksempel skal montere en vogn i trækbommen, er udsynet meget begrænset. Som de fleste andre chauffører drejer jeg altid over højre skulder for at se bagud, men netop når jeg gør det og kigger ned mod trækbommen, forsvinder den bag modulet til bremseudtagene, som er placeret over olieudtagene.

rich-media-7
Udsynet gennem forruden fejler bestem ikke noget, men gennem bagruden kan det være svært at se trækbommen. Foto: Frederik Olsen.

Hvis derimod bremseudtagene flyttes til modsatte side, ville der være frit udsyn til trækbommen, og dermed gøre det lettere at bakke til vognen. For mig at se er der ingen hindring i at vende beslaget til modulet til bremseudtaget, og dermed kommer det til at sidde i modsatte side og skaber bedre udsyn.

Mindre brug af kobling

Den afprøvede traktor er udstyret med CommandQuad Plus-transmission, som består af fuldautomatiseret gear- og områdeskifte, uden brug af kobling. Der er både automatisk og manuel tilstand, hvor der er mulighed for at holde traktoren i en bestemt geargruppe eller lade automatikken bestemme.

rich-media-8
CommandQuad Plus-transmission, som består af fuldautomatiseret gear- og områdeskifte. Foto: Frederik Olsen.

Funktionerne i denne transmission fungerer upåklageligt og til det meste arbejde fungerer autofunktionen rigtig godt. Ved for eksempel blanding af foder er autofunktionen god, hvis der skal hentes græs eller majs inde i bunden af siloen, og det skal fragtes en smule. Det er nemt at komme op i fart uden, at man skal koncentrere sig om at skifte gear, og dermed kan man holde fokus på foderblandingen.

rich-media-9
AutoClutch funktionen giver mulighed for at stoppe traktoren uden at benytte koblingen. Foto: Emil Samsø Møller.

Jeg syntes dog, at det automatiske skift mellem gruppegearene er lidt hårde, og traktoren falder meget i fart under skiftet. Dog er problemet ikke så stort, når der skiftes mellem grupperne med en højere hastighed.

AutoClutch funktionen giver mulighed for at stoppe traktoren uden at benytte koblingen. Dette er en fordel under blandt andet læssearbejde og i dette tilfælde læsning af en fuldfodervogn.

Det gennerelle billede af CommandQuad Plus transmissionen er godt, og det passer godt til en traktor, der hovedsageligt kører med frontlæsser og laver småopgaver på gården.

2,4 meter akselafstand

Den korte akselafstand er med til at mindske venderadiussen på den smidige traktor. Med en akselafstand på blot 2,4 meter giver det en venderadius på kun 4,35 meter ifølge John Deere. Selvom traktoren er kompakt, og til tider virker lille, har den en tilladt bruttovægt på 10,45 ton, og derved opnår de en nyttelast på op til 4,7 ton.

rich-media-10
Den lave venderadius kommer også til udtryk i marken, når der skal vendes i enden. Foto: Emil Samsø Møller.

Den lave venderadius er med til at give flere muligheder, når der blandes foder. Når der for eksempel hentes foder inde i foderladen, hvor pladsen er trang, kan den i de fleste tilfælde bevæge sig ubesværet rundt, eller når der læsses grovfoder i blanderen, kan den holde tæt på siloen, og der er stadig plads til at komme rundt.

Under testen kørte traktoren ikke kun på pladsen omkring ejendommen, den var også en tur med i marken. I marken mærker man bestemt også den lave venderadius, når man kommer til enden af marken. Når harven hæves, drejes der blot på rette i den smalle forager.

rich-media-11
Selvom om traktoren er lille og kompakt, kan den sagtens benyttes i marken. Foto: Emil Samsø Møller.

Plusser

Udsyn til frontlæsser

Nem adgang til kontrol af motorolie

Kompakt læsser med lav venderadius

Vendegear i joystick til frontlæsser

Minusser

Manglende P-bremse i vendegear

Dårligt udsyn til trækket

Hårdt gearskift mellem gruppegear

Importørkommentar:

Af Sebastian Höck, områdechef for Vesteuropa.

Tak til Maskinbladet for at udføre PowerGear-test på vores nye John Deere 6120M traktor. Overskriften for denne test er en helt præcis beskrivelse af nøglefunktionerne på designet for netop denne traktor: Frontlæsser-arbejde i små og snævre omgivelser med minimal plads og optimalt udsyn samt stor manøvredygtighed. Derudover har vi også haft fokus på høj ydeevne ved stor last.

Igennem designfasen har vi hos John Deere haft fokus på at integrere velkendt teknologi fra andre af vores traktorserier for at imødekomme kundernes krav om oppetid og komfort, og for at chaufføren har samme følelse af komfort uanset valget af det John Deere produkt, han sidder i. Det betyder blandt andet, at med JDLink-funktionen i denne traktorserie, får brugeren af 6M-traktoren samme eksklusive fordele, som i de større og mere avancerede John Deere-modeller, og udviklingen af 6M-serien er ikke stoppet her - der kommer snart endnu flere nyheder til mellemklasse-traktoren.

Lydmåling

Tomgang: 62,2 dBA - 850 omdr

Fuld gas: 69,5 dBA - 2.100 omdr

40 km/t: 69,7 dBA - 1.700 omdr

Tomgang blæser max: 75,3 dBA

Arbejde med harve 9 km/t: 68,3 dBA - 1.800 omdr

Tekniske specifikationer

Motortype: EWL

Slagvolumen, l: 4,5

Nominel effekt kW/hk: 88/120

Maksimal effekt, kW/hk: 103/140

Moment, nm: 562

Egenvægt i alt, kg: 5.750

Transmission: CommandQuad Plus Eco 24/24

Brændstoftank, l: 175

AdBlue tank, l: 19

Hydraulikydelse, l/min: 114

Maksimal løftekap. i bag, kg: 4.350

Totallængde, m: 4,3

Højde, m: 2,9

Akselafstand, m: 2,4

Venderadius, m: 4,35

Fordæk: 540/65 R24

Bagdæk: 600/65 R38

Dette koster John Deere 6120M

Pris på afprøvet traktor inkl udstyr: 938.768 kroner

Uddrag af udstyr på test-traktor:

Frontlæsser med centralsmøring: 66.303 kroner

3 elektroniske olieudtag: 26.760 kroner

Yderligere muligt ekstraudstyr:

Premium udgave: 14.900 kroner