John Deeres 8R-serie sætter nye standarder for førerkomfort, men kabinen er også et af de få steder, der er sket store opdateringer på den nye generation.

John Deere 8R-serien er én af de absolut mest populære stortraktor-serier i Danmark i nyere tid, og sidst på sæsonen 2020 er den nye 8R-generation klar til at indtage de danske bedrifter og maskinstationer. I modsætningen til tidligere er det nu på afstand helt tydeligt at se, at der er tale om en helt ny generation af den populære amerikansk produceret traktorserie fra John Deere.

Vi er i denne PowerGear-test af sted med 8R 370, som er topmodellen i 8R-serien med den trinløse AutoPowr-transmission.

rich-media-1
Det er BMW Design Works i Californien, som har stået for det ret markante design, hvor stringente linjer går igen i skærme, arbejdslys, spejle samt det nye John Deere-logo. Fotos: Morten Damsgaard.

BMW Designworks har haft opgaven med det nye traktordesign for John Deere, og det er ret markant med mange rette linjer frem for bløde kurver. Det ses blandt andet på forskærme, som ofte er buet og følger hjulene. Men på den nye serie er der tale om bøjninger af rette linjer, som følger dækkene. Det ses også på nogle markante linjer i spejlene, på arbejdslyset samt det nye John Deere-logo på siden af motorhjelmen.

Kabine med komfort

Designet med de markante linjer går igen i traktorkabinen, og det er netop her i kabinen, at man som chauffør vil mærke det helt store tiltag, John Deere har taget i den nye 8R-generation.

Kabinerammen er fortsat den samme, ligesom enkelte greb på armlænet, og terminalerne er kendt fra den tidligere generation - det vender vi tilbage til.

rich-media-2
Førerkomforten bringes helt i top i den nye 8R-generation ved blandt andet at have et ordentligt kabinelys - jeg har aldrig oplevet et bedre lys. Her er mere lys, end i mit eget køkken.

For én af de ret så markante nyheder er muligheden for John Deeres nye luksus-sæde. Sædet er fuldt elektrisk - ligesom vi kender det fra personbiler, og der er tilmed integreret massage-funktion. Der er to modes for massage samt mulighed for køling og varme, og jeg kan skrive under på, at det virkelig er en behagelig oplevelse.

Samtidigt er det muligt at dreje førersædet 60 grader i kabinen, 20 grader til venstre og 40 til højre, og når autostyringen samt den automatiske vendefunktion på forageret tager sig af styringen, så opnås der virkelig en behagelig førerkomfort.

John Deere har tilmed i ægte amerikansk stil placeret støvle-holdere på begge sider af ratstammen samt ved højre bagskærm, så man kan smække benene op på solide trin, og derfra overvåge maskinen og nyde støvet fra prærien. Det virker en smule for amerikansk til min jyske tilgang - men jeg må indrømme, at det giver det ekstra boost til førerkomforten, så det kommer helt i topklasse.

Hvor blev reguleringen af?

I kabinen går displayet med informationer på højre A-stolpe igen fra tidligere 8R-generation, ligesom 4600-terminalen og resten af højre armlæn også er identisk med den tidligere serie. Og så alligevel ikke.

CommandPro-joysticket, som er kendt fra 6R-serien, har nu også fundet vej til 8R-traktorerne, og dermed er det slut med John Deere DriveSticket, som er det lille orange håndtag med rulleknappen til reguleringen af hastigheden.

rich-media-3
Højre armlæn har fået et komfortløft med CommandPro-kørehåndtaget. Dog savner jeg muligheden for to kørepedal-indstillinger, som man havde med det tidligere DriveStick-håndtag i område 1 og område 2.

Rulleknappen er beholdt, og den regulerer forsat hastigheden, men ellers er intet som det plejer at være ved kørestilen.

I modsætningen til tidligere kobles transmissionen nu helt ud, når kørehåndtaget vippes i neutral, eller når kørepedalen slippes.

CommandPro-joysticket er udstyret med ni programmérbare knapper, to knapper til curise-hastighed samt en knap til styringen af aggressiviteten. Kørehåndtaget ligger godt i hånden, og jeg er godt tilfreds med de mange funktioner, man kan flytte op i kørehåndtaget. Der er dog én ting, jeg savner fra det gamle DriveStick:

Når man kører op på siden af mejetærskeren, har det altid været for vane at rykke DriveSticket ned i køreområde 1, og dermed begrænse den maksimale pedalvandring til den hastighed, man bestemte på rulleknappen. Den mulighed er desværre forsvundet, og hvis du kommer fra landevejen med 40 kilometer, og svinger ind med gyllevognen til gylletanken, og vil køre stille og roligt hen og sætte fyldetårnet i, så kræver det stor tilvænning, da pedalvandringen altid vil være fra 0 til 40 kilometer i timen. Jeg savner virkelig denne funktion til en hurtig regulering af pedalvandringen.

rich-media-4
Der er mange indstillingsmuligheder for at sætte transmissionen til den enkelte opgave chaufførs ønsker - men jeg savner stadig muligheden for flere pedal-vandring-indstillinger.

Fra nat til dag

Under testen kørte jeg også i mørke, og her bliver man klar over en anden af John Deeres absolut styrker: arbejdslys. 11 LED arbejdslamper sørger for at give den nye 8R-generation 60 procent mere lysstyrke end den tidligere. Det kan være svært at vurdere, da den tidligere 8R-generation også var godt udstyret rent lysmæssigt - men der skal ikke være tvivl om, at en nye generation forvandler nat til dag.

En virkelig lækker detalje er lys ved trinene op til kabinen. Som ved så mange andre producenter er det blevet moderne med en lille lampe, som lyser trinene op i mørke. Men John Deere går hele vejen, og når man trykker på knappen så lyser fem LED-lys op hele vejen rundt om traktoren. Det er virkelig verdensklasse.

rich-media-5
Fra nat til dag. De 11 LED-arbejdslygter har 60 procent mere styrke end den tidligere generation. Det er en sand fornøjelse efter mørkets frembrud.

Med lyset tændt er det faktisk muligt at kravle op på traktoren for rengøring eller lignende - og endda på begge sider. Der er også blevet plads til fine trin for rengøring på højre side af kabinen på den nye 8R-generation.

rich-media-6
Bemærk LED-lysene hele vejen rundt om kabinen - de tændes alle med en kontakt ved trinene.

Generelt er trinene store og solide, og foran kabinen er der også kommet et stort trin. Her skal der dog muligvis placeres en eftermonteret værktøjskasse - for John Deere har ikke rigtigt fået plads til en ordentligt værktøjskasse på den store traktor. Der mangler faktisk også et trin bag på traktoren. Sprinklervæske skal fyldes på oppe under bagruden, og hvordan John Deere havde tænkt sig, at man skulle komme derop, er mig en gåde.

rich-media-7
Trinene hele vejen rundt om traktoren er blevet opdateret - og de er blevet rigtig gode.

Trinet foran ruden er nok tiltænkt for rengøring af forruden eller af- og påmontering af GPS-antenne.

Mere præcis

Men det er faktisk ikke nødvendigt at på- og afmonterer GPS-antenner længere på den nye 8R-generation. Faktisk er det ikke længere muligt - og så alligevel.

Sammen med introduktionen af den nye generation har John Deere også lanceret StarFire 6000 Integrered antenne, som er en integreret GPS-antenne på traktoren, som ikke kan flyttes til andre enheder. Skulle man ønske det, er det dog fortsat muligt at få en antenne monteret til af- og påmontering på traktorens tag, men John Deere lægger op til en hundred procent integreret løsning på den nye 8R-generation.

rich-media-8
Det er nu muligt at få en integreret GPS-antenne kaldt John Deere StarFire 6000 Integrated. Den kan ikke flyttes rundt mellem John Deere-produkter, men giver en række fordele med en mere præcis styring i blandt andet bakgear.

Det giver en række fordele at have en integreret antenne. Med den er man fri for at foretage kalibreringer, og der er blevet større nøjagtighed med helt ned til 100 meters kørsel i timen, hvor det med den flytbare antenne er ned til 500 meter i timen. Det er desuden også blevet muligt for autostyring i bakgear.

Lettere service

Uden for kabinen er der ikke de helt store nyheder på den nye 8R-genereration foruden designet. Det er i hovedtræk samme motor og transmission. Det er en smule ærgerligt. For det havde været ønskeligt med en større dækdiameter på traktorens baghjul. Gruppe 49 med 2,15 meter i diameter er det maksimale dækmål fra fabrikken.

rich-media-9
Test-traktoren var veludstyret med 900/60 R42 bagdæk fra Trelleborg. De var udstyret med 625 kg indvendige hjulvægte samt 900 kg udvendige hjulvægte. Dog er denne hjulstørrelse den højeste dimission til den nye 8R-generation. Gruppe 49 svarende til 2,15 meter er den maksimale størrelse - det kunne godt være bedre.

Under motorrummet er det fortsat den samme ni liters DPS-motor, der hersker, og det kan man dels se og dels ikke se i testen. Da vi har afprøvet traktoren med en Väderstad 625 Carrier med CrossCutter disc, kan det måske være svært at vurdere, om den store traktor trækker som den skal - det ville det nok også være under alle omstændigheder, og derfor har vi som altid Landbrugets Traktorafprøvning til at afprøve test-traktoren.

Her målte vi 372 hestekræfter på PTO-udtaget ved 1.800 motoromdrejninger og et brændstofforbrug på 217 g/kWh. Momentet lå på 1.456 newtonmeter på motoren ved 1.800 motoromdrejninger i minuttet.

rich-media-10
Resultaterne fra vores brændstof og effekttest.

Brændstofmæssigt er det ikke det bedste brændstofforbrug i klassen, men heller ikke det ringeste. Den placerer sig nogenlunde middel.

rich-media-11
John Deeres berømte hydrauliske-trukken vari-cooler til at trække kølevingerne er nu afløst af en traditionel viskosekobling, og det er bestemt ikke en ulempe.

Der er dog sket en ret vigtig ændring under den nydesignede motorhjelm. Det er ovre med den hydrauliske-trukken VariCooler til kølevingen, og i stedet er der monteret en traditionel viskose-kobling. Desuden er der sket en del rent servicemæssigt, hvor trykakkumulatorer er ført frem, så de er lettere at servicere, ligesom der er kommet et serviceskema, som ikke bare viser mængde, og hvornår de enkelte olier skal skiftes, men også hvilke reservedeles-numre de enkelte filter og lignende har.

rich-media-12
På venstre side af kølepakken har John Deere samlet en flot oversigt over samtlige smøre og vedligeholdelsespunkter på traktoren - tilmed med reservedels-numre på filter og lignende.

Alt i alt har det været et par gode testdage i selskab med John Deere 8R370, og John Deere viser endnu engang, hvor skabet skal stå rent komfortmæssigt, mens jeg stadig drømmer om en smule om ny teknologi i motorrummet og muligheden for fabriksmonterede højere bagdæk - men mon ikke der snart er nyt på vej på den front fra den amerikanske producent.

rich-media-13
Under den nydesignede motorhjelm på test-traktoren gemmer der sig en ni-liters Deere Power System (DPS) motor. Der er faktisk tale om samme motor, som den tidligere generation kørte med. Og det kan faktisk ses på vores brændstoftest.
rich-media-14
Til venstre for foruden er der kommet en ret markant og solidt trinbræt. Men jeg tror ikke, det skal bruges til at rengøre forruden med, men derimod montering af værktøjskassen, da John Deere 8R-generation som standard blot kommer med den lille håndtaske, som ses på billedet, som eneste værktøjskasse. Hvor er full-size værktøjskassen?

Plusser:

Bedste lyspakke på markedet - inde og ude

Mulighed for luksussæde med massage

Godt udsyn

Lavt lydniveau

Gode trin hele vejen rundt om kabinen

Komfortabel betjening i kabinen

Minusser:

Mangler en fartbegrænsning i kørepedal

Ikke mulighed for høje baghjul

Manglende P-bremse i vendegear

Kunne være rart med større værktøjskasse

Næsten umuligt at fylde sprinklervækse på

Lydniveau

Tomgang v. 900 omdr/min 61 dB(A)

Fuld gas v. 2000 omdr/min 64 dB(A)

Landevej 40 km/t v. 1260 omdr/min 68 dB(A)

Markarbejde 15 km/t v. 1.860 omdr/min: 71 dB(A)

Listepriser

Pris på afprøvet maskine:                        2.692.000 kr.

Uddrag af ekstra-udstyr:

900/60 R42 Trelleborg baghjul:               132.357 kr.

ILS affjedret foraksel:                               102.639 kr.

Ultimate Comfort-pakke:                         33.000 kr.

Ultimate Visibility-pakke:                         38.740 kr.

StarFire 6000 integreret antenne:           22.350 kr.

Frontlift + FrontPTO:                                79.558 kr.

Hjulvægte (1.525 kg i hvert hjul)             79.082 kr.

Tekniske specifikationer

Motorproducent: DPS

Slagvolumen, l: 9,0

Nominel effekt kW/hk: 372/370

Maksimal effekt, kW/hk: 309/420

Moment, nm: 1.732

Egenvægt i alt, kg 14.000

Transmission: Trinløs

Brændstoftank, l: 727

AdBlue-tank, l: 37

Hydraulikydelse, l/min: 321

Maksimal løftekap. i bag, kg: 9.000

Maksimal løftekap. i front, kg: 5.200

Totallængde, m: 6,1

Højde, m: 3,5

Akselafstand, m: 3,05

Venderadius, m: 6,2

Fordæk: 650/60 R34

Bagdæk: 900/60 R42

Kommentar fra producenten

Af Sebastian Höck, Territory Manager, John Deere:

Tak for den spændende PowerGear-test udført af Maskinbladet. Det er altid dejligt at få de første erfaringer fra marken med den helt nye 8R-generation. I kabinen er én af de helt store nyheder, muligheden for CommandPro-joysticket. Men hvis chaufføreren bedre kan lide den "gamle" måde at håndtere John Deere-traktoren på, så er det stadig muligt at vælge DriveStick-armlænet på den nye 8R-generation. Måske vil nogle danske maskinstationer og andre med meget skiftende mark- og transport-arbejde vælge DrickeStick-armlænet fremfor CommandPro.

Allerde til foråret 2021 forventer vi, at kunne have en demonstrations-traktor med den nye eIVT - den elektriske transmission, som vandt den eneste Gold-medalje på Agritechnica 2019. Så her er store nyheder i vente. Hvis vi kigger på hjulstørrelse, så leverer vi samme størrelse baghjul, som mange af vores konkurrenter. Gruppe 49 med 2,15 meter i diameter. Men taler vi om dækvalg og marktryk, så kan vi senere på året præsenterer 8RX, som er en helt unik traktor med en helt ny opbygning med fire bælter og et meget anderledes affjedringssystem - en traktor, som er meget interessant for også det danske marked.

Den nye 8R-generation er mere end bare et redesign af hardware - software delen er meget vigtigt for John Deere, og jeg vil påstå, at vi har den mest intelligente maskine i dette segment.