John Deere har ikke tilført effektændringer til ny 8R-serie, men de har tilført store komfortændringer, som chaufføren straks vil bemærke.

Den ret så populære John Deere 8R-serie er blevet genfødt i en ny generation. Den nye generation skiller sig markant ud fra den nuværende serie, da man nu har fået et helt nyt gennemgående layout på stort set alt fra motorhjelm, lys, spejle, skærme - ja selv rotorblinket er blevet til blitz-blink, GPS-antennen er blevet indbygget, og der er kommet massage i førersædet.

Der er generelt tale om store komfortmæssige ændringer i den nye 8R-serie, hvor der motormæssigt ikke er sket ret meget, udover det faktum, at motorerne nu overholder Stage V-kravene. Der er stadig tale om en ni liters John Deere-motor, som overholder emissionskrav med både EGR og SCR-teknologi, to turbo'er og et DOC-filter.

rich-media-1
Den nye 8R-serie forventes til Danmark i midten af 2020.

Fire bælter

De store ændringer befinder sig derfor i kabinen, men inden vi springer ind i den nye 8R-serie, så giver det meget god mening først at kigge på de forskellige versioner, som traktoren kan leveres i.

Foruden 8R-serien med traditionelle hjulmontering, leveres traktoren også i 8RT-serien, hvor de fire hjul er erstattet af to bælter - og som noget helt nyt kan den nye serie også leveres i en 8RX-serie, som har fire bælter monteret, ligesom storbroren 9RX.

rich-media-2
8RX er en helt ny serie fra John Deere, som først officielt ser dagens lys på Agritechnica 2019. Traktoren er langt fra magen til en 8R med traditionel hjulmontering. Her er der tale om en helt anden opbygning.

8RX-serien er dog langt fra en 8R-traktor, hvor de traditionelle hjul er erstattet af bælter. Der er tale om en helt re-designet foraksel, transmission og bagende på traktoren. Bælterne til traktoren leveres enten i 16 tommer eller 32 tommer svarende til enten 410 eller 760 millimeter brede bælter.

rich-media-3
8RX-serien leveres i fire forskellige størrelser fra 8310R til 8410R, hvor af topmodellen udelukkende bliver med e23-transmission, så kan de øvrige også leveres med trinløs gearkasse.

Redesignet kabine

Selve layoutet på traktoren er holdt i meget skarpe linjer. Det gælder alt lige fra logo-udskæring på siden af motorhjelmen til for- og bagskærme og sidespejle. Det er BMW Designworks i Californien, som har designet den nye traktor, og de skarpe designlinjer går igen i kabinen. Det ses blandt andet på vendegearet ved rattet, vinduesvisker og blinklys-kontakter, hvoraf sidst nævnte nu selv stopper med at blinke, når man har drejet fra.

Først og fremmest vil chaufføren bemærke, at kørehåndtaget fra 6R-serien i form af CommandPro nu også er at finde i 8R-serien. Det højre armlæn er derfor stort set identisk med det, vi kender fra den europæiske produceret 6R-serie og terminalmæssigt er der derfor heller ingen ændringer.

rich-media-4
Kabinen rummer blandt andet det nye CommandPro kørehåndtag, samt anden generation af John Deeres Active Seat.

Derimod præsenterer John Deere anden generation af det aktive sæde, hvor der nu er mulighed for både køling og varmluft i sædet samt massage. Det hele indstilles på venstre armlæn, hvor man også kan skyde sædets luftpuder enten ind eller ud, så det passer til den enkelte chauffør.

rich-media-5
Anden generation af John Deere Active Seat kan leveres med massage ? alle sædets funktioner klares fra venstre armlæn.

Til venstre for førersædet, bag passagersædet, er køleskabet vokset til hele 11 liter. Men der skal nok også være plads til mere mad og drikkevarer da den i forvejen gode lyspakke nu er steget med hele 60 procent i styrke.

rich-media-6
Køleskabet er vokset til dobbelt størrelse og rummer nu 11 liter.

Øverst i kabinen er klimaanlægget nu forsvundet og flyttet ned under kabinen, hvilket har givet yderligere plads til høje personer, og der er derfor også kommet plads til en markant større radio, som nu har fået touchskærm og mulighed for CarPlay tilkobling af telefon. Det er i øvrigt bag ved radioen at GPS'en nu sidder monteret, og dermed er John Deere 8R-serien den første traktor fra John Deere, hvor GPS er lige så naturligt som klimaanlægget.

rich-media-7
Motormæssigt er der ikke de store ændringer i den nye 8R-serien ? udover det faktum, at motorerne nu overholder Stage V-kravene.
rich-media-8
Man er ikke i tvivl om, at 8R-serien er produceret i USA: Støvle-holder, så man kan smække benene op under markarbejdet.
rich-media-9
8RX-serien leveres i fire forskellige størrelser fra 8310R til 8410R, hvor af topmodellen udelukkende bliver med e23-transmission, så kan de øvrige også leveres med trinløs gearkasse.