Krone har opdateret den store BigX-serie på flere områder. Blandt andet med det prisvindende lifting cab-system.

Tyske Krone har opdateret de store modeller i BigX-serien med fire nye modeller fra 680 til 1.154 hestekræfter. Krone har i de nye modeller hentet en stor del af inspirationen fra de mindre BigX-modeller med blandt andet enkelthjulsophæng af bagaksel, excentrisk hjulnav, pendulramme til skæreborde samt store dele af designet. I denne PowerGear giver vi et indblik i den nye finsnitter-serie i et Preveiw, hvor det er den anden største model i serien, som er under luppen: Krone BigX 880.

Serien strækker sig fra BigX 700 med 700 hestekræfter og ender med BigX 1180, som med 1.154 hestekræfter er den stærkeste serieproduceret finsnitter på markedet.

Selvom den opdaterede Krone BigX-serie har mange træk med søster-serien fra 480 til 630 hestekræfter, så skiller denne serie sig blandt andet ud med at have en 800 millimeter bred indføring. Motormæssigt er der også forskel, hvor søster-serien leveres med MTU-motorer, så er det Liebherr, som er motorleverandør til denne nye BigX-serie.

rich-media-1
Motorteknologien kommer fra Liebherr, og mens der i topmodellen ligger en V12, er det en V8-udgave, som ligger i de øvrige modeller.

Det var også Liebherr, som sammen med Man, leverede motorer til den tidligere BigX-serie fra 700 til 1.100 hestekræfter, som i øvrigt stadig kan leveres - men på sigt vil den helt bestemt blive erstattet af denne nye BigX-serie.

Mens der i topmodellen ligger en 12 cylindret 24,24 liters Liebherr -motor med 5.400 newtommeter maksimalt, så er det i den øvrige serie en V8-motor på 16 liters slagvolumen, som befinder sig under sidepladerne.

Højt overblik

På den nye Krone BigX-serie viser man en nyudviklet kabine, hvor det nye design tillader et større antal arbejdslys, flere vinduesvisker samt ny touch-terminal, som er den nye CCI 1200-terminal, der også leveres til blandt andet Krones pressere. Det betyder helt konkret, at der kan indbygges kamera fra eksempelvis tuden eller måske hitch-krogen direkte i den integreret terminal forenden af højre armlæn.

rich-media-2
I kabinen har den nye CCI 1200 fundet vej til højre armlæn, hvilket blandt andet betyder, at man har mulighed for integreret kamera i skærmen, som i øvrigt er touch følsom.

Den nye kabine gemmer desuden på en ganske unik detalje i form af Lifting Cab-teknologien, som betyder, at kabinen hydraulisk kan løftes 70 centimeter op. Idéen til denne teknologi kommer især fra de sydlige europæiske lande samt i Amerika, hvor majsen ofte er over fire meter høj. Efter lange arbejdsdage dag ud og dag ind, er der risiko for, at finsnitter-chaufføren bliver meget træt af at kigge ind i en mur af majs, og dette problem kan afhjælpes ved at hæve kabinen op, så udsynet er ud over majsene, og specielt udsynet til frakørselsvognen også bliver markant bedre.

rich-media-3
En helt unik detalje på den nye BigX-serie er Lifting Cab-teknologien, hvor kabinen løftes 70 centimeter op hydraulik, for på den måde at give chaufføren et bedre overblik over høje majs, samt til frakørselsvognen.

Optimal afgrødeflow

Den nye BigX-serie er udstyret med seks ruller i indføringen, og som noget nyt tilbyder Krone et elektronisk modskærssystem, som også kendes som bankesensor. Det betyder, at finsnitteren automatisk lægger modskær til knivene, når knivene slibes.

Krone har præsenteret en ny type corncracker med en valsediameter på 305 millimeter. Dermed er den nye cracker med navnet OptiMaxx 22 procent større end diameteren på de tidligere corncracker fra Krone. Ifølge Krone giver det en større overflade til behandling af materialet på 11 procent.

For at sikre flowet fra pick-up og igennem snittecylinderen, kan Krone ændre på finsnitterens angrebsvinkel. Dette skyldes, at BigX-serien er udstyret med et excentrisk hjulnav, og på den måde kan afgrødeflowet tilpasses, selvom finsnitteren har større eller mindre hjul monteret på forakslen.

På den nye serie kan der maksimalt monteres 900/60 R42 på foraklsen.

rich-media-4
Enkelt ophængte baghjuk med affjedring og firehjulstræk løses på denne måde.

På bagakslen har Krone den efterhånden nu velkendte enkelthjulsophæng, og ifølge Krone sikrer det en lavere bagende, en mere affjedret maskine samt en mindre venderadius på finsnitteren.