Lydsvag, lækker kabine, programmering og trykknapper, som erstatter gearstænger, er de ord, der kan trækkes ned over Valtras nye Versu-serie

 

I efteråret 2008 lancerede Valtra nye modeller af N-serien samt T-serien. De nye modeller har fået tilnavnet Versu og Direct. Det centrale ved disse nye modelopdateringer er transmissionen, en stærkere lift, større hydraulikpumpe kapacitet samt et nyt design.

Direct modellerne har fået en trinløs transmission, og forventes at komme til landet senere på året. Versu-modellerne har fået en multistep transmission, og jeg tester denne gang i PowerGear den første af slagsen, som netop er ankommet til landet - Valtra T202 Versu.

Valtra T Versu-serien strækker sig fra 135 til 190 nominelle hestekræfter, hvor T202 Versu er topmodellen. Den har en seks-cylindret 7,4 liters Agco Sisu Power motor, som med boost, eller SigmaPower, som Valtra kalder det, leverer 205 hestekræfter.

Sisu-motoren er ført langt frem på Valtraen, og dette giver traktoren en god vægtfordeling, men gør desværre samtidigt også, at det gør det lidt sværere at trække oliepinden, da den sidder over forakselen, og på den måde kan være svært at nå. Derimod kan jeg tjekke hydraulikolie ved trinbrættet, som er meget let tilgængeligt.

Trykknapper erstatter gearstænger

Transmissionen på Versu-serien består af fire gruppegear fra A til D med fem powershift-gear i hver gruppe.

På den Versu, vi testede til PowerGear, var der også krybegear, som i alt giver 30 gear - både frem og bak.

Den helt store forskel i forhold til de tidligere Valtra T-modeller på nær Advance er, at gearene ikke længere skiftes med gearstænger, men med trykknapper.

Powershift-gearene kan skiftes med to trykknapper oven på højre armlæn, mens grupperne skiftes med en knap under armlænet.

Og jeg kan sætte Versu til at skifte automatisk mellem alle powershift-gearene i hver gruppe. Samtidig kan traktoren automatisk skifte mellem de to højeste grupper. Det fungerer rigtig godt på både vej og i marken, selvom den automatiske transmission er lidt hurtigt til at geare ned, når jeg letter speederen ved eksempelvis vejkørsel.

Versu T-serien kan kodes ind til, hvilket gear traktoren skal starter op i, når jeg for eksempel ændrer retning. Desuden kan jeg kode ind, om firehjulstrækket skal kobles til, når traktoren starter op ? dette skåner ikke kun underlaget, men også transmissionen, hvis der eksempelvis startes op med en stor gyllevogn.

Valtra har længe været kendt for deres Autotraction. Den funktion er selvfølelig også på Versu-modellerne. For dem, der ikke er helt inde i de forskellige, smarte navne, så betyder Autotraction i Valtra-traktoren, at traktoren automatisk kobler ud, når chaufføren letter foden fra speederen.

Det gør transport-opgaverne til lidt af en leg. For traktoren står stille, når speederen lettes, og kobler selv til, når Valtra'en får gas igen. Virkelig en smart detalje.

Kørecomputer med mange muligheder

I højre armlæn, der er kendt fra Valtra T- og N-seriens Advance-modeller, har jeg funktionerne til hydraulik, lift, cruise control, foragerautomatik (U-pilot), skift af gear samt gashåndtaget.

Justering af eksempelvis flow på hydraulikken sker i traktorens kørecomputer. Den sidder for enden af armlænet.

Kørecomputeren stammer også fra Advance-modellerne. Man navigerer rundt i computeren ved hjælp af piltasterne ved siden af skærmen, og jeg synes, at opbygningen af computeren fungerer godt.

Skærmen er dog forholdsvis lille, men omvendt tager den ikke en masse udsyn. Baggrunden er sort, og teksten er gylden, så det er let at se, hvad skærmen viser i mørke, mens det desværre kan være svært at se ved stærkt sol.

Ikke desto mindre har computeren en masse gode detaljer, som gør den uundværlig på Valtraen.

Jeg kan holde øje med stort set alt via computeren, og jeg har mulighed for at vise to forskellige informationer på én gang.

Computeren viser også, hvilket gear jeg kører i, samt hvilket gear, traktoren starter ud i, når jeg ændrer kørselsretningen. De informationer kan jeg også se på en skærm i højre A-stolpe. Det kan virke forvirrende med to skærme, men jeg synes egentlig ikke, det gør noget.

Lydløs og rummelig oplevelse

Kabinen på T202'eren er en klassiker fra Valtra. Den er blevet benyttet lige siden introduktionen af de første T-serier. Og kabinen holder sig stadig i topklasse.

Der er rigtig god plads rundt om sædet, og selvom der godt kunne være lidt mere aflægningsplads, så er der alligevel plads til den helt store madpakke på kabinegulvet.

Valtraen har en dæmper-funktion på liften. Når der er monteret et liftophængt redskab, kan chaufføren slå funktionen til, hvilket får liften til affjedre - en fordel, hvis jeg kører ud af vejen ved høj hastighed.

Der er et behageligt lavt lydniveau i kabinen selv ved hård belastning. Og når traktoren sættes i parkering, går motoren helt ned på 650 omdrejninger pr. minut.

Indstilling af rattet sker let med en fodpedal, virkeligt dejligt, hvis man har mange ind og udstigninger i løbet af sin arbejdsdag.

Cruise Control og U-pilot

Som en lang række traktorer har i dag, så er Versu naturligvis udstyret med Cruise Control. Jeg kan gemme den fart, eller de omdrejninger, som jeg kører med på Valtraen, så den samme fart eller omdrejninger overholdes, uden man behøver træde på speederen - dejligt under arbejde med pto-drevne redskaber.

Versu-modellen finder selv hastigheden og det passende gear til pto-arbejdet. Men omvendt kan man indstille traktoren til eksempelvis ikke at overstige 12 kilometer i timen, og Valtraen finder så selv de passede gear og antal motoromdrejninger.

For at ændre min fart eller omdrejningstal i Cruise Control, trykker jeg bare på en plus/minus knap i højre side af kabinen, og jeg forøger eller formindsker derved farten eller omdrejningstallet.

Der er naturligvis også foragerautomatik på Versu modellerne. Dette kalder Valtra for U-pilot, og det fungerer ganske tilfredsstillende. Det er let at indlæse automatikken, og når man når forargeren, trykkes der blot på ?play? og U-piloten udfører de forud indstillede funktioner.

Gode detaljer bagpå

Bag på traktoren er der tænkt på brugeren.  De dobbeltvirkende olieudtag sidder parallelt over for hinanden med god plads til at sætte hydraulikslanger på. Og der er god plads i midten til en hydraulisk topstang.

På den prøvekørte model, var der hitch-krog, og en smart detalje her er et ekstra arbejdslys ved hitch-krogen, som gør, at det er nemt at se krogen i mørke.

Trækbommen kan nemt indstilles på traktoren. Valtra har nemlig lavet det således, at man ikke skal ind og ligge under traktoren og løse en bolt. I stedet kan chaufføren gøre det i stående stilstand bag ved traktoren.

Der bør og er da også på Versu eksterne knapper på bagskærmene til at styre lift og et af de hydrauliske udtag - en god ting ved eksempelvis brugen af en hydraulisk topstang.

Men men, desværre er knapperne til både lift og hydraulik-udtaget placeret for langt fremme til, at man kan nå dem, når jeg står med den hydraulisk topstang i hånden.

Alt i alt er Valtra Versu T202 en positiv oplevelse. Sjældent har jeg prøvet en traktor med så lavt et lydniveau og så høj en komfort. Betjeningen sidder lige ved hånden i førerkabinen, og den er forholdsvis let at gå til, for en ukendt Valtra-fører

Plusser:

Affjedring af kabine og foraksel

Lydsvag kabine

Højre armlænsbetjening

Justering af trækbom

Minusser:

Hårdt autoskift af gruppegear

Tilgang til motoroliepind

Tilgang til værkstøjskasse

Lydniveau

Stilstand, tomgang (700 omdr/min): 64 dB

Stilstand, Maks. omdr.(2.400 omdr/min): 73 dB

Transport, 43 km/t (1.800 omdr/min): 71 dB

Markarbejde, 7,5 km/t (1.500 omdr/min): 68 dB

Markarbejde, 13 km/t (1.900 omdr/min): 72 dB

Markarbejde, fuld belastning (2.000 omdr/min): 73 dB

Tekniske specifikationer Valtra Versu T202

Motor:                                                        24-ventilet Sisu 74CTA-4V sekscylindret common rail

Slagvolumen, liter:                                      7,4

Nom. motoromdr, o/min:                                   2.400

Maks. effekt (ECE R 24), kw/hk:                       190/205

Maks. drejningsmoment, Nm:                       800

Brændstoftank indhold, liter:                          330

Egenvægt, kg:                                             6.090

Totallængde u. frontlift, meter:                       5,15

Højde, meter:                                             3,05

Akselafstand, meter:                                   2,75

Transmission semi powershift-transmission med fem trin, 2,0 - 43 km/t (0,6 ? 40 km/t m. krybegear)

Maks. drejevinkel, grader:                                  52

Venderadius, meter: 5,6

Ydelse hydraulik, liter pr. min. ved 205 bar:                       115 (alternativt 160)

Maks. løftekraft trepunktslift, kg:                                             8.500

Det koster Valtra Versu T202

Pris på testet traktor inkl. ekstraudstyr:

Basistraktor med dansk std. udrustning incl.                     

650/65R42 + 540/65R30 dækmontering                      718.000

Extra udstyr monteret på traktoren:

Luftaffjedret foraksel                                37.110

Frontlift incl. Frontventiler + udtag for                      39.240

Trykluft  udrustning                             17.720             

Simi affjedret førerkabine                           16.770

Evolution sæde                                            12.320

Klimaanlæg                                                 8.390

Svingbare forskærme                            6.230

Monitor holder                                            540

Passagersæde                                             1.150

Power Beyond                                                                  6.200

Bagrude visker vasker                                  2.680

El. justerbare sidespejle                              4.920

Dobbelt roterende blink                                            4.560

Ekstra kørelys tag                                       3.650

Rød metallic farve                                    3.540

I alt pris på testet traktor:                        883.020

Yderligere muligt ekstraudstyr:

Vendbar førerplads:                            29.450

Xenon arbejdslygter i bag, 2. stk.:                      6.370

Forberedelse til autostyring:                           23.410

Radio med MP3                                            3.300

Baghjulsvægte 8x80 kg:                                10.180

Forhjulsvægte 4x70 kg:                                4.750

Importørkommentar

John Arildsen, produktchef Valtra, LMB Danmark

Valtra T202 Versu er en traktor i en populær størrelse monteret med Valtra?s nyudviklede, intelligente powershift transmission. Transmissionen har automatiske køreprogrammer og har mange programmerbare funktioner, der letter arbejdet i daglige for føreren.

Valtra T202 Versu, som er blevet testet, er en for-serie traktor, produceret i slutningen af 2008.

Vi er meget tilfredse med den positive test af Valtra T202V. Og selv om der er rosende ord omkring lydniveauet, som er meget lavt, kan vi oplyse, at der ifølge EU typegodkendelsen er et lydniveau målt til max 70,0 dB i traktorens kabine.

Vi har lige været på fabrikken og prøvet en ny Valtra T202 Versu direkte fra samlebåndet, hvilket var meget positivt. Artiklens omtalte gruppe-gearskifte virkede her meget præcist og blødt.

LMB Danmark A/S har store forventninger til den nye Valtra Versu-serie, som er gået i produktion, og de første traktorer leveres til danske kunder først i april måned.

Data fra Landbrugets Traktorafprøvning

Motoromdrejninger                                       Kilowatt                               Newtonmeter 

2.354                                                          4,5                                         37

2.300                                                          107,8                                      895

2.200                                                          133,1                                      1.155

2.100                                                          133,8                                      1.217

2.000                                                          135,8                                      1.297

1.900                                                          138,8                                      1.395

1.800                                                          138,2                                      1.467

1.700                                                          134,8                                      1.515

1.600                                                          131,7                                      1.572

1.500                                                          127,9                                      1.628

1.400                                                          118,9                                      1.620

1.300                                                          108,1                                      1.588

1.200                                                          99,1                                        1.578

1.100                                                          89,1                                        1.548

1.000                                                          80,9                                        1.543

988                                                             79,1                                        1.529

Motoromdrejninger                                       Liter pr. time                           gram pr. kilowatt-time

2.200                                                          43,0                                        275

2.100                                                          42,5                                        269

2.000                                                          41,6                                        260

1.900                                                          41,2                                        252

1.800                                                          40,7                                        250

1.700                                                          39,0                                        245

1.600                                                          37,5                                        241

1.500                                                          35,5                                        235

1.400                                                          32,5                                        232

1.300                                                          29,4                                        231

1.200                                                          27,0                                        232

1.100                                                          25,0                                        238