PowerGear tester ATV på larvefødder

 

Servostyringen gør det relativt let at manøvrere den nye Polaris Sportsman XP 850 EPS og med fire bælter i stedet for hjul kommer den kraftige maskine frem stort set overalt

Den kan ikke køre på vandet, og på trods af at den blev testet på en nedlagt flyveplads med en stribe asfalt på 3.600 meter, lykkedes det heller ikke at få den nye Polaris Sportsman XP 850 EPS i luften. Men bort set fra det, klarer den kraftige ATV stort set alle andre forhindringer uden protester, og uden at det lykkedes for os at køre fast én eneste gang.

Polaris Sportsman XP 850 ESP er allerede kåret til årets ATV i USA, og efter en prøvetur i barskt terræn er det efter min mening ret forståelig.

Ikke mindre end 70 hestekræfter yder den langsliggende tocylindrede motor, og når de slippes løs, sker der ting og sager. Men hvor en tilsvarende effektfuld ATV med mekanisk styring vil være tung at manøvrere, giver servostyringen på den nye Polaris mig en hjælpende hånd, og sørger for at vi kommer i den rigtige retning. Til trods for servostyringen er der stadig tydelig forskel på, om maskinen køres alene med baghjulstræk eller med træk på alle fire hjul. Med firehjultrækket indkoblet bliver styringen lidt tungere, og maskinen får en tendens til at understyre. Understyringen skyldes ikke blot indkoblingen af firehjulstrækket, men også det faktum at Polaris automatisk indkobler differentialespærret på såvel for- som bagakslen samtidig med firehjulstrækket.

Såvel firehjulstræk som spærring af akslerne styres automatisk, og indkobles kun når et af hjulene mister grebet. Når alle fire hjul igen har greb og ved høje hastigheder, skiftes der automatisk til tohjulstræk.

Den kraftige undervogn med bælter, som griber godt fat i underlaget, gør det selvfølgelig ekstra vanskeligt at manøvrerer maskinen, og efter min opfattelse ville det stort set have været umuligt at styre maskinen, hvis ikke den havde været med servostyring.

Servostyringen er progressiv og aftager gradvist med hastigheden, og når speedometret runder 15 kilometer i timen, er styringen fuldstændig manuel. 

Aktiv bremsning af forakslen

Polaris Sportsman XP 850 EPS blev testet sammen med en 152 centimeter bred græsklipper, der for det meste var monteret i maskinens frontlift, men som også kan trækkes enten efter ? eller på siden af ATV?en.

Ekvipagen blev anvendt til at bekæmpe bjørneklo i ufremkommeligt terræn og på stejle skråninger.

Selv de kraftigste stigninger forcerede maskinen uden nogen form hjulslip - eller bælteslip om man vil. Den variable transmission gør det let både at ændre - og kontrollere hastigheden. De hydrauliske skivebremser betjenes enten med en fodpedal, som aktiverer bremserne på alle frie hjul, eller med en håndbremse, der udelukkende aktiverer bremserne på forhjulene.

Bremserne er kraftige og fungerer upåklageligt, men under arbejdet på skråningerne var der praksis talt ikke brug for bremserne. Det skyldes et system, som Polaris kalder ADC. Når der køres ned ad bakke med motorbremsning på baghjulene, sørger systemet automatisk for, at også forhjulene bremses. Det giver en fantastisk kontrol med maskinen, uden at der hele tiden skal køres på bremserne. Med lidt øvelse kan der faktisk køres i tomgang ned ad selv stejle bakker, uden at man overhovedet behøver at aktivere bremserne.

Bælter giver enorm trækkraft

De fire bælter er fabriksfremstillet ekstraudstyr til Polaris Sportsman XP 850 EPS. Bælterne giver maskinen en enorm trædeflade, og da maskinen har en lav egenvægt på cirka 350 kg betyder det, at maskinen under våde forhold er i stand til at køre, hvor en person i gummistøvler ikke kan gå. Det gør ATV?en velegnet til opgaver på arealer, hvor det er vanskeligt at færdes med andre køretøjer.

Men testen afslørede, at man ikke behøver at have vådområder, for at det kan være fornuftigt, at udskifte hjul med bælter. På de skråninger, hvor vi testede maskinen, kunne vi måske have kørt på hjul. Men når der skal arbejdes effektivt og kunne stoppes og sættes i gang midt på en kraftig stigning, giver bælterne en enestående fordel. De står ganske enkelt så godt fast, at maskinen altid er under fuld kontrol, og føreren kan derfor koncentrere sig om den opgave, han skal udføre, uden at skulle tænke på, om maskinen nu kan køre op, eller om den nu også kan stoppe halvvejs nede ad skråningen.

Bælterne er monteret som komplette enheder med trækhjul, bæreruller og et opstrammerhjul. Enhederne erstatter blot hjulene på ATV?en, og derfor er det også lige så let at skifte fra bælter og til hjul, som det er at skifte hjul på ATV?en.

De bælter, der erstatter forhjulene, er konstrueret, så der er en god vinkel mellem jorden og den forreste del af bæltet. Under bløde forhold vil det få bæltet til at trække maskinen opad, og det skal derfor være ekstremt blødt, før maskinen synker i og sidder fast.

Bælterne har kun et enkelt smørested, og opstramningen foregår ved at spænde en fjeder med en topnøgle.

I forhold til hjul begrænser bælterne dog topfarten med cirka 40 procent. Det skal man være opmærksom på.

Automatisk transmission

Polaris Sportsman XP 850 EPS har to mekaniske gear, som skiftes med et håndtag på højre side af maskinen. Inden for hvert gear køres ATV'en fuldstændig trinløst ved blot at give gas. Man kan altså sagtens køre langsomt i det høje gear, og derfor bruger man udelukkende det lave gear, når maskinen virkelig skal trække noget.

Der kan kun skiftes gear, når maskinen holder stille, og specielt når der ofte skal skiftes kørselsretning, kunne det faktisk være rart at gearstangen sad på venstre side, så der kunne skiftes gear med venstre hånd og gives gas med højre hånd. Det savner jeg.

Når vi er ved ønskerne, så kunne et elektrisk retningsskifte, som det, der findes på traktorer, selvfølgelig være det helt optimale.

Den tocylindrede motor, gearkassen og den automatiske transmission, som består af en rem og variatorskiver, er sammenbygget til en enhed. Ifølge fabrikanten giver det en markant forlængelse af remmens levetid. Fra transmissionen fører effekten ud til de to differentialer via kardanaksler. 

Let at monterer udstyr.

Den testede maskine var udstyret med frontlift og spil såvel foran som bag på maskinen. Før wiren trækkes ud, aktiveres en frikobling på siden af spillet. Det gør det hurtigt og let at trække wiren ud. Indtrækningen styres med en kontakt på styret, og som ekstraudstyr leverer Polaris også fjernbetjening til spillet.

Under testen sprang vi faktisk wiren, da den var hoppet af en rulle, hvor wiren kører hen over. Så man skal altså være opmærksom på dette. Men omvendt må man sige, at det elektroniske spil har en stor trækkraft.

Foran styret var ATV'en udstyret med en bagageboks, og bag ved sædet var der monteret en tank til sprøjte væske. Såvel bagageboks som væsketank monteres uden brug af værktøj og kan derfor hurtigt udskiftes med andre dele fra den righoldige udstyrsliste. Hurtigskiftet kalder Polaris Lock

Plusser

Fantastisk effekt

Let at styre

God kontrol ned ad bakke

Grip i bælter

Let at montere udstyr

Minusser

Skifte mellem frem og bak

Ikke muligt at køre med firhjuls-træk uden differentiale

Pris

Det koster Polaris Sportsman XP 850 EPS

Basismaskine                       ?????              

Bælter

Frontlift

Bagageboks foran

Sprøjteudstyr med bom

Spil foran

Spil bag

Tekniske specifikationer

Motor                                   4-takt SOHC

Volumen cm³                      850

Køling                                  væske

Effekt hk                              70

Antal gear                            2

Transmission                         trinløs

Affjedring for                      dobbelt A-arme

Affjedring bag                      dobbelt A-arme

Bremser                               skiver

Akselafstand mm                      1346

Tankindhold ltr                      17