Case IH Puma CVX har siden lanceringen, være en af de meste solgte traktormodeller her i landet, og i tredje generation har Case IH tilføjet modellen nye features, som gør den mere komfortabel og lettere at køre.

I denne udgave af PowerGear ser vi nærmere på en af Danmarks mest solgte traktorer, Case IH Puma CVX.

Case IH har netop opdateret Puma-serien, og vi er i marken med den nye topmodel, Puma 240 CVX. Efter traktoren, som har 240 nominelle hestekræfter og 270 hestekræfter med motorstyrring, har vi en Köckerling Vector stubharve på 4,6 meter, som kan gå 30 centimeter i jorden.

Den nye Puma CVX-serie omfatter syv nye modeller. Mindste model yder 150 hestekræfter og har ligesom de to næste modeller i rækken en akselafstand på 2.789 millimeter. De fire største modeller har alle en akselafstand på 2.884 millimeter.

Lige som de forrige modeller kører alle de nye modeller med en FPT motor på 6,7 liter. For at lever op til Tier 4F/Stage IV emissionskravet er der ud over SCR-katalysatoren kommet en DOC- og en CUC-katalysator på de nye Puma modeller.

Hi-eSCR kalder Case IH systemet, hvor der ikke recirkuleres udstødningsgas til motoren, og hvor de forskelige katalysatorer er gemt flot af vejen i den nederste del af udstødningsrøret, så det ikke generer udsynet fra kabinen.

Kendere af Case IH Puma CVX vil vide, at den tidligere topmodel Puma 230 CVX havde en spidseffekt på 269 hestekræfter. Den havde dog kun 230 nominelle hestekræfter, og når der skal pløjes og harves, har vi således ti hestekræfter mere i den nye model.

Ønske opfyldt

Hver gang PowerGear har testet en Case IH Puma, har vi ønsket os en mere moderne foragerautomatik, og her i tredje generation Puma får vi ønsket opfyldt. Under ikonet "Foragerautomatik" i den store AFS PRO 700 terminal, der er monteret forrest på højre armlæn, gemmer der sig nu en særdeles velfungerende og let tilgængelig foragerautomatik.

Jeg vælger selv, om automatikken opsættes, mens der køres en omgang i marken, eller om det sker, mens traktoren holder stille på forageren eller hjemme i maskinhuset.

Under alle omstændigheder vises de forskelige funktioner som tydelige ikoner. Indstillinger til forskellige maskiner kan gemmes, og jeg kan når som helst redigere i en allerede opsat automatik. Under redigering er der mulighed for både at slette funktioner og indsætte nye funktioner, samt at indlægge pauser imellem funktionerne. Der kan ligeledes ændres på de meter eller sekunder, der er imellem de forskelige funktioner. Det gør det let at tilpasse automatikken til en situation, hvor forageren går fra at være vinkelret på marken og til at være skrå til den ene eller anden side. Er forageren vinkelret i den ene ende af marken og skrå i den anden ende, klarer automatikken også det. Tak til Case IH for den nye automatik. Og til de kommende brugere af Case IH Puma: Husk nu at bruge automatikken.

Funktioner kan flyttes

På Case IH Puma CVX betjenes den ene af de hydrauliske fjernudtag fra kørehåndtaget, mens de øvrige betjenes med et joystick samt fra et klaviatur med fire tangenter. I terminalen er der nu mulighed for at lave en maskintilpasset opsætning af hydraulikventilerne, og jeg vælger stort set selv, hvorfra de forskelige hydraulikventiler skal betjenes. Opsætningen gemmes under den aktuelle maskine, og kan ligesom foragerutomatikken altid genfindes. Det sparer masser af tid til opsætning, hver gang der skiftes redskab, og det sikrer en ensartet indstilling af redskaberne fra gang til gang.

Betjeningen af frontliften på den nye Puma har også fået et løft. Liftbetjeningen er efterhånden lige så avanceret som betjeningen af liften bag på traktoren, og en god detalje er, at frontliften nu kan betjenes med trykknapper på kørehåndtaget.

En lille forbedring på betjeningen af hydraulikventilerne ville være, at kontakterne i klaviaturet automatisk returnerer til neutral, efter at en timer er løbet ud.

Let at indstille hastighed

Føreren vælger selv, om den trinløse transmission skal betjenes med kørehåndtaget eller med kørepedalen. Med det todelte gashåndtag kan jeg let indstille enten et minimums- - eller et maksimums-omdrejningstal på motoren. Minimumsomdrejningerne anvendes, når der køres med et redskab trukket af kraftudtaget, og maksimumsomdrejningerne anvendes, når der enten køres transport eller jordbearbejdes, og opgaven ønskes udført ved lavest mulige motoromdrejninger.

Puma CVX har tre cruisehastigheder, der kan skiftes imellem med taster på kørehåndtaget. De tre cruisehastigheden indstilles let med en rullekontakt på kørehåndtaget, og jeg kan når som helst juster på cruisehastigheden med rullekontakten. Systemet fungerer rigtig godt, og det er dejligt, at det kan gøres på håndtaget og ikke i en menu i terminalen. Det betyder, at jeg kan justere hastigheden uden at flytte opmærksomheden fra det redskab, jeg kører med.

Et godt sæde

Kabinen på den nye Case IH Puma har fået et løft med et nyt og ventileret sæde, som er behageligt at sidde i selv på lange arbejdsdage. Forruden er blevet i et stykke fra gulv til loft, og udvendigt kendes den nye model af et nyt tagdesign og en række LED arbejdslygter.

Kabinen er ikke klassens største, men man føler sig godt tilpas i kabinen, og eneste ønske til Case IH er at gøre indstillingen af rattet lettere, og hvis ingeniørerne på fabrikken i Østrig mangler inspiration, kan de blot se, hvordan deres kollegaer på Magnum-fabrikken løser opgaven.

Den testede traktor var udstyret med autostyring, og jeg var overrasket over, hvor præcist den styrede med det gratis Egnos signal.

Plusser

Let at indstille cruisehastighed

Foragerautomatik

Støjniveau

Fin betjening af frontlift

Vendegear kan betjenes med begge hænder

Masser af arbejdslys

Minusser

Indstilling af rattet

Hydraulikventiler returnerer ikke til neutral

Højt monteret luftfilter

Højre armlæn kan ikke højdeindstilles

Lille kabine

Listepriser

Basistraktor: 1.350.300,-

Inkl. affjedret foraksel, affjedret kabine, stor hydraulikpumpe, stor lift, 8 LED-arbejdslygter, auto-guidance-ready og AFS 700 skæm



Pris for den testede traktor: 1.446.600

Muligt ekstraudstyr: FrontPTO, Fuld RTK, op til 8 hydraulikudtag

Tekniske specifiktationer

Motor:    FPT

Volumen, l:    6,728

Nominel effekt kW/hk:    177/240

Max. effekt med boost kW/hk:    192/270

Max. moment Nm v. 1.500 o/min:    1160

Transmission:    Trinløs

Hydraulikkapacitet l/min:    150

Antal dobbelt virkende udtag:    4

Max. løftekapacitet foran kg:    3.785

Max. løftekapacitet bag kg:    10.462

Bagdæk:    650/65 R42

Fordæk:    600/65R28

Egenvægt kg:    8.090

Tankkapacitet diesel, l:    390

Tankkapacitet AdBlue, l:    48

Akselafstand, m:    2,88

Højde, m:    3,09

Lydniveau

Transp. 1.600 o/min 42 km/t    72,6 dBA

Mark. 1.820 o/min 8,7 km/t    73,0 dBA

Mark. 1.530 o/min 8,5 km/t    69,2 dBA

Stilstand tomgang 850 o/min    59,2 dBA

Stilstand omdr. 2.190 o/min    70,0 dBA

Importørkommentar

Af Kristian Refnov, Marketingchef

Case IH, Norden og Baltikum



Først og fremmest: tak for den flotte tilbagemelding på den nye Puma-serie.

Når man læser testen, hæfter man sig især ved de mange gange ord som ”let” og ”godt” bliver brugt. Det er præcis det, vi gerne vil tilbyde brugeren af traktoren. Det skal være let, fungere godt og samtidig komfortabelt.

Nuvel, kabinen er ikke den største, men til gengæld er den aboslut blandt de bedste. At komforten igen er i højsæde understreges med den helt nye serie af sæder med mange brugbare detaljer.

Selvfølgelig er vi også glade for den nye foragerautomatik, da den uden tvivl vil hjælpe brugerne til at få endnu højere produktivitet ud af traktoren, nemt og enkelt. Og er man til automatik og intelligente løsninger er det vigtigt at bemærke, at Puma serien nu kan leveres med ISOBUS III funktionalitet.

ISOBUS III er den højeste ISOBUS standard hvor redskabet har mulighed for at styre traktoren.

Det skal være let at opretholde høj produktivitet, hele døgnet rundt, derfor er udbuddet af lygte muligheder også vokset markant, f.eks. er det muligt at få op til 14 LED arbejdslygter udover halogen kørelys og Xenon arbejdslys.