Gode detaljer inde og ude, og få mangler præger Massey Fergusons nye røde flagskib, og traktoren kan skræddersys til netop den arbejdsopgave traktoren bliver udsat for.

Når vi snakker om stortraktor til såmaskine, dybdeharve, den store plov, gyllevogn og lignende, så er der en række punkter som skal være opfyldt: Trinløs transmission, stor kabine med god komfort samt god trækkraft. I denne udgave af PowerGear er jeg netop af sted i et godt bud på en stortraktor, som har hele pakken. Den nye topmodel fra Massey Fergusons 8700-serie hedder 8737, og det gør den, da traktoren yder 370 nominelle hestekræfter og hele 400 hestekræfter, når boosten slår til.

Under vores test kørte vi med en fire meter disc-harve på noget lettere sandjord. Derfor fik jeg ingen idé om trækkraften fra det nye røde flagskib. Men i PowerGear har vi altid Landbrugets Traktorafprøvning til at kigge nærmere på effekten samt brændstofforbruget på testtraktorerne.

Ved test af Massey Ferguson 8737 viste testresultatet en traktor med 356 nominelle hestekræfter på PTO-udtaget. Med effekttabet igennem transmission giver det i hvert fald 370 hestekræfter på motoren. Desuden viste afprøvningen, at det maksimale moment på motoren ligger på 1.500 Newtonmeter - helt nede ved 1.300 motoromdrejninger. Det bevidner om et enormt bundtræk - og endda væsentligt bedre end den forrige generation.

Ny motorteknologi

For snart fem år siden testede PowerGear en Massey Ferguson 8690, som nu afløses af 8737. Den tidligere model var også udstyret med en Agco Power-motor, og da vi testede motorens effekt og moment på 8690, lå det maksimale moment også på 1.500 newtonmeter. Dog var det ved 1.500 motoromdrejninger. Ikke nok med det, så yder den nye motor på 8,4 liter væsentligt mere end de 360 hestekræfter, som 8690 havde på motoren.

Jeg synes, det er ganske imponerende, at Agco Power har bygget en ny motor, som overholder de strenge Tier 4 Final motorkrav med krav om væsentlig mindre udledning af blandt andet NOx- og PM-partikler fra motorens udstødning samtidigt med, at motoren har fået flere hestekræfter og et bedre bundtræk.

Ikke nok med det, så er der også boost på den nye motor, som giver op til 30 hestekræfter ekstra og den maksimale effekt rammer dermed 400 hestekræfter.

Motoren er udstyret med SCR-teknologi, hvor der skal benyttes AdBlue. Desuden er der nu også kommet EGR-teknologi i motorrummet, hvor en del af udstødningsgassen genbruges. To turboer og to intercoolere er også blevet monteret under den røde motorhjelm. Køleparken er ændret, så kølerne ikke foldes ud, men sidder fastmonteret. Dog er der rigtig god plads mellem kølerne til rengøring.

Rummelig kabine

Når motorhjelmen lukkes, og jeg gør mig klar til at indtage kabinen, så vil det være meget naturligt at smide arbejdeshandskerne i værktøjskassen. Der har Massey Ferguson valgt at flytte den integrerede værktøjskasse fra den naturlige venstre side af traktoren til højre side. Det får MF ikke ros for.

Til gengæld er der nogle gode trin op til kabinen og selve kabinen er meget rummelig, og med gode aflægningsmuligheder. Der er generelt god plads i kabinen, og kommende chauffører på det røde flagskib skal ikke være bange for, at der eksempelvis ikke er plads til køletasken til højre for chaufføren - der er masser af plads. Desuden har kabinen kun fire stolper, og det er en fornøjelse at se en Massey Ferguson med kun fire stolper - denne erfaring må MF gerne tage med over på den mindre 7700-serie.

MF 8700-serien leveres i to forskellige udgaver: Exclusive og Efficient. Den store forskel er udstyret, og PowerGear-testen foregik i en Exclusive-udgave, hvor kabineaffjedring, frontlift og det nye multijoystick er standard.

Kabineaffjedringen kan jeg stille i flere forskellige niveauer og sammen med en fornuftig forakselaffjedring, som i øvrigt er let at smøre, så føler jeg mig godt tilpas i førerkabinen. Der er også et lavt lydniveau, og i løbet af testdagene, var jeg rigtig godt tilfreds med førerkomforten.

Højre armlæn

Komforten forstærkes også med højre armlæn, hvor Massey Ferguson faktisk har lavet væsentlige forbedringer, og blandt andet ændret de mange små knapper, som PowerGear påpegede under testen af 8690. Desuden har Massey Fergusons MultiPad fundet vej til 8700-serien. MultiPad er det multijoystick, som også er kendt fra 7700-serien og 6600-serien. Her styrer jeg foruden transmissionen, også et valgfrit hydraulikudtag, liften, foragerautomatik, curise-control, henter gemte motoromdrejninger og skifter kørselsretning. Der er gode knapper på joysticket, og det ligger godt i hånden.

Massey Ferguson har valgt at sætte rigtig mange funktioner i højre armlæn og det er en fornøjelse, men ofte benyttede funktioner, som firehjulstræk og differentialespærre, er placeret på højre B-stolpe. Det undrer mig meget, men MF har gjort lidt for at rode bod på forvirringen:

Krydsjoysticket til styring af første og anden hydraulikventil, har to knapper, hvor jeg selv kan flytte to valgfrie funktioner til. Der er stort set tale om alle funktioner, men jeg har valgt at placere netop firehjulstræk og differentialespærre her, og på den måde få dem lidt tættere på min højre hånd.

God terminal

For enden af højre armlæn sidder terminalen, hvorfra alle traktorens funktioner opsættes og justeres.

Foragerautomatikken fik stor ros under testen af MF 8690, og rosen er bestemt ikke blevet mindre på 8737. I foragerautomatikken sættes alle funktioner let op på forhånd og redigeres løbende. Alle funktioner kan lægges ind i foragerautomatikken, selv SpeedSteer, som gør mig i stand til at dreje hjulene fra yderpunkt til yderpunkt med én enkelt omgang på rattet.

Med den lille disc-harve er det naturligvis begrænset, hvor avanceret automatikken kan blive, men jeg er slet ikke i tvivl om, at med et rotorharvesåsæt eller lignende, vil automatikken være let at sætte op og gøre arbejdsdagen betydeligt lettere.

Generelt kan traktoren kontrolleres ret enkelt af chaufføren, men hvis man ønsker det, så er der mulighed for en række detaljerede indstillinger. Eksempelvis kan jeg bestemme, hvor aggressivt cruicecontrolen skal accelerere. Det har jeg endnu ikke set på en traktor før, og generelt er der mange af disse indstillinger. Jeg kan rigtig godt lide, at man har mulighed for at køre traktoren ganske enkelt, men også at jeg kan gå ind og optimere de enkelte indstillinger præcis som man ønsker det.

Transmissionen er naturligvis trinløs, og produceres af Agco. Transmissionen har i 2015 20 års jubilæum, og det betyder med andre ord, at Agco har en kæmpe erfaring med de trinløse transmissioner. Transmissionen er virkelig også let kørt, dog er der to grupper i transmissionen, som skal skiftes manuelt. Én gruppe til landevejen og én til marken. Skiftet sker med en trykknap, og kan kun ske når traktoren er i frigear. Når jeg kører i marken hele dagen, så er skiftet ikke aktuelt, men ved kørsel med gyllevogn, kornvogn og frakørselsvogn, så ville det være rart, at dette skift skete automatisk.

Jeg kunne forstille mig, at Agco har en ny og forbedret transmission på tegnebrættet, for til trods for at de har været førende på netop dette område i mange år, så er konkurrenterne nu ved at komme op på samme niveau, da flere konkurrenter har løst dette problem med et automatisk skift.

Dog er det en stor fordel at hydraulikolie og transmissionsolie er opdelt. Dog er påfyldning af hydraulikolie på højre side af traktoren ikke så let at komme til.

Plusser

God plads i kabinen

Højre armlæn

Justering af fart i vendegear

Godt udsyn

Minusser

Placering af værktøjskasse

Indstilling af ratstamme

Påfyldning af hydraulikolie

Tekniske specifikationer

Motortype: Agco Sisu Power

Slagvolume, l: 8,4

Nominel effekt kW/hk: 370

Maksimal effekt, kW/hk: 400

Moment, nm: 1.540

Egenvægt i alt, kg: 10.800

Transmission: Trinløs, Dyna-VT

Brændstoftank, l: 630

AdBlue tank, l: 60

Hydraulikydelse, l/min: 205

Maksimal løftekap. i bag, kg: 12.000

Maksimal løftekap. i front, kg: 5,000

Totallængde, m: 5,552

Højde, m: 3,428

Akselafstand, m: 3,093

Venderadius, m: 10,3

Fordæk: 600/65 R34

Bagdæk: 710/75 R42

Støjniveau

Ved tomgang i stilstand, blæser

slukket: 59 dBA (750 omdr/min)

Ved tomgang i stilstand, blæser

fuld tryk: 75 dBA (750 omdr/min)

Ved maksimal gas i stilstand: 78 dBA (2250 omdr/min)

Ved 40 km/t på vejen: 72 dBA (1500 omdr/min)

Ved 10 km/t i marken: 62 dBA (1700 omdr/min)

Listepriser

Pris på afprøvet traktor inkl. udstyr: 1.892.460 kroner

Uddrag af udstyr på test-traktor:

Evolution sæde: 10.540 kroner

HD foraksel: 26.710 kroner

5 ton frontlift: 42.130 kroner

OptiRide

kabineaffjedring: 24.170 kroner

Yderligere muligt ekstraudstyr:

Front-PTO: 35.410 kroner

2 hydr udtag + fri retur

i front: 18.620 kroner

Importørens kommentarer

Af Jørgen Sørensen, MF produktchef

Som det fremgår af PowerGears test, så er den nye MF 8700 serie en særdeles værdig afløser for de velkendte MF 8600 traktorer. Massey Ferguson har givet den nye MF 8700 serie et stort løft på såvel motor, hydraulik, komfort, teknik og detaljer for at gøre selv den største MF model velkørende og legende let at betjene.

?Kraftkarlen? er Danmarks første traktorserie, der er godkendt til 45 ton totalvægt.

I testen savnes funktion i armlænet for tilkobling af firehjulstræk og differentialespærre. Men i dagligdagen erfarer vores brugere, at de justerbare autofunktioner anvendes til langt de fleste opgaver og hvis andet ønskes, kan der som i testen, gøres brug af de valgfrie funktioner i krydsjoysticket.

For at sikre en kraftfuld og stabil transmission under alle forhold, har Massey Ferugson valgt at skiftet mellem mark og vej foretages manuelt.

MF8700 serien skal opleves i marken - den vil overraske dig.