PowerGear fejrer 25 års jubilæum i 2014 - og i den forbindelse kigger vi tilbage til den første test som blev bragt i Maskinbladet - hvor meget er der egentligt sket på 25 år?

Af Helge Plougmann Nielsen og Morten Damsgaard

Der er sket meget på 25 år inden for traktorer. Førerkomforten er hævet og lydniveauet faldet. Motorerne forurener mindre og yder mere - men kan vi mon overføre de mange hestekræfter til jorden?

Da Helge Plougmann Nielsen i 1989 kørte i marken med den første egentlige testtraktor - Fendt Farmer 311 med en fire-furet Krone plov, var det med 100 hestekræfter fra en legendarisk sekscylindret 6,2 liters MWM. I dag er det ypperste inden for Fendt traktorprogrammet en Fendt 939 Vario TMS. I den ligger en seks cylindret Deutz motor, som på trods af kun lidt over en enkelt liter mere slagvolumen i den seks cylindrede Deutz motor, yder fire gange så mange hestekræfter og har et fire gange så stort moment.

En stor del af forklaringen ligger i den mere moderne dieselmotor, som har gennemgået store forandringer. Ikke nok med, at motoren yder mere - så forurener den også mindre, og den nye Fendt 939 har den seneste motorteknologi, som i 2014 hedder Tier 4 Final eller Stage IV. Det betyder rent teknisk, at NOx- og PM-partikler fra motorens udstødning er blevet reduceret så voldsomt, at der faktisk skal 180 stk. store Fendt 939 til at udlede lige så mange partikler som én enkelt Fendt 311.

Den gamle Fendt 311 har plads til hydraulikolie under motorhjelmen, og det kan man ikke påstå den nye Fendt 939 har. Motorrummet er godt fyldt op med to turbo'er, dobbelt intercooler, større kølerpakke, DOC-katalysator, EGR-køler og desuden sidder SCR-katalysatoren umiddelbart efter motoren i forbindelse med udstødningen. Alt sammen blot for at leve op til de skrappe miljøkrav til motorerne.

Nye tanker fra Fendt

Begge Fendt rummer detaljer, som skiller hver af de to traktorer ud på markedet, og viser, at der er blevet tænkt lidt anderledes fra producentens side.

Noget af det som imponerede Helge mest i 1989 på Fendt Farmer 311 var turbokoblingen, Turbomatic. Koblingen fungerede næsten som en konverter, og traktoren udkobler selv transmissionen, når bremsepedalerne aktiveres. Det gjorde transportopgaver til en leg.

Den nye Fendt 939 er udstyret med VarioGrip, som er en automatisk dæktryksregulering direkte fra kabinen. På den måde kan chaufføren altid tilpasse dæktrykket til arbejdsopgaverne, om det er transport eller tungt markarbejde. Noget der har stor betydning for brændstoføkonomien, og giver mulighed for at minimere pakningen af jorden i marken.

En anden ting, som viser, at Fendt har tænkt over økonomien i brændstof, er den trinløse transmission. Fendt præsenterede i 1995 den trinløse transmission og døbte den Vario. I dag er samtlige traktorer i Fendt traktorprogram udstyret med en trinløs transmission.

Førerkomfort

Selv om den helt store udvikling i løbet af de sidste 25 år ligger i motorrummet, så er der også sket store ændringer i kabinen.

Selvom den gamle Fendt 311 vejer mindre, løfter mindre og yder mindre, så har den absolut det højeste lydniveauet sammenlignet med den nye Fendt 939.

Hele 77,5 dB(A) kan måles i Fendt Farmer 311, hvor Fendt 939 Vario til sammenligning har 69 dB(A). Der er næsten 10 dB(A) mere støj i den gamle traktor, og en forøgelse på 10 dB(A) føles faktisk som en fordobling af lydstyrken for ørerne.

Helge roste i 1989 Fendt 311 for at have et førersæde af høj komfort, og der var mulighed for at få en behagelig komfort, da rattet kunne indstilles i forhold til sædet.

I dag er passagersædet i Fendt 939 på samme niveau som førersædet i den nu 25 år gamle Fendt 311.

Foruden et bedre førersæde og kabineaffjedring, så er førerkomforten også blevet væsentligt forbedret med affjedret foraksel. Forakslen er ophængt uafhængig af hinanden - som på en bil. Med bremser på forhjulene og mulighed for ABS-bremser, så kan Fendt 939 komme op på en maksimal hastighed på 60 kilometer i timen.

På den gamle Fendt 311 er der hverken bremser eller affjedring på forakslen, men til gengæld sidder drevet til firehjulstrækket på venstre side af traktoren og giver en markant større venderadius til venstre side. Fendt 311 vender rundt på cirka fem meter, og man kunne godt tro, at den nye Fendt, med fire gange så mange hestekræfter, skal bruge væsentligt mere plads for at vende rundt, men faktisk så vender den rundt på næsten samme fem meter, som Fendt 311.

Traktor om 25 år

Hvordan traktoren ser ud i år 2039 - 25 år ude i fremtiden kan vi kun spå om. Men mon ikke traktorerne bliver endnu større? Fendt har allerede nu vist den nye 1000-serie med effekt op til 500 hestekræfter, og det virker meget voldsomt - men den store teknologiske udvikling har måske også sine begrænsninger. Ét af de steder, den store udfordring i fremtiden bliver, er at få de mange hestekræfter overført effektivt til jorden.

Den nye Fendt 939 har fire gange så mange hestekræfter og moment, men selv om dækmonteringen ser meget større ud end på Fendt 311, så er trædefladen faktisk kun dobbelt så stor.

Overførsel af den større effekt til underlaget er en af de store udfordringer i fremtidens traktorudvikling.

Skal traktorerne stadig have fire hjul, eller vil vi i fremtiden se traktorer med flere hjul eller på bælter. En ting er sikker, effekten skal kunne overførers til jorden, ellers får vi ikke meget ud af en større effekt.

Elektroniske løsninger får også en større indflydelse på fremtidens traktorer, og der går helt sikkert ikke mange år, før vi ser elektronikken erstatte hydraulikken og måske transmissionerne på moderne traktorer.

Måske bliver fremtidens traktorer mindre enheder, som klarer arbejdet i marken, mens landmanden holder overblikket fra kontoret. Det bliver spændende at følge, og PowerGear vil følge udviklingen tæt - også om 25 år.

Tekniske specifikationer Fendt 311 Farmer

Navn: Fendt Farmer 311

Produktionsår: 1987 - 1990

Motor: MWM 6 cylindret

Motorstørrelse: 6,2 liter

Effekt: 100 hestekræfter

Moment: 384 Nm

Hydraulikflow: 44 eller 68 l/min

Liftkapacitet: 4,7 ton

Vægt: 4,6 ton

Lydniveau, kabine: 77,5 dB(A)

Listepris i 1989: 399.900

Tekniske specifikationer Fendt 939 Vario TMS

Navn: Fendt 939 Vario TMS

Motor: Deutz

Cylindret: 6

Commen-Rail, dobbelt turbo-teknologi, SCR-katalysator, EGR-teknologi samt DPF-katalysator

Motorstørrelse: 7,7 liter

Effekt: 390 hestekræfter

Moment: 1538 Nm

Hydraulikflow: 205 l/min

Liftkapacitet: 11,8 ton

Lydniveau, kabine: 69 dB(A)

Vægt: 10 ton

Listepris i 2014: 2.596.600

Listeprisen på Fendt 939 indeholder blandt andet autostyring, dæktryksregulering i samtlige fire dæk og vægtpakke i for og bag.