John Deere DirectDrive er en ny mekanisk transmission, som forener produktivitet og effektivitet med en betjeningskomfort, der udfordrer den trinløse AutoPowr transmission.

Med en nominel effekt på 210 hestekræfter og 249 hestekræfter på toppen er John Deere 6210R den største europæiskbyggede John Deere. Modellen blev introduceret i sommeren 2011 og kunne i starten leveres med transmissionerne AutoQuad Plus, PowerQuad Plus EcoShift og AutoPowr. Efterfølgende har John Deere føjet endnu en transmission til listen over mulige transmissioner i 6210R.

Transmissionen hedder DirectDrive og er i bund og grund en mekanisk transmission med tre grupper og seks gear i hver gruppe. Inspirationen til transmissionen har John Deere hentet i bilindustrien, hvor både Mercedes og Volkswagen koncernen i en årrække har anvendt transmissionen, der i fagsprog er døbt dobbeltkoblingstransmission. Navnet hentyder til, at transmissionen har to koblinger. Transmissionen i John Deere traktoren har yderligere to koblinger i forbindelse med vendegearet.

Teknisk set ligger de lige gear på en aksel i den ene side af transmissionen og de ulige gear på en aksel i den anden side. Forrest på de to aksler sidder der en kobling og bagerst i transmissionen ligger de tre områdegear.

Super blødt gearskifte

Transmissionen betjenes med tre trykknapper og et joystick i armlænet. Joysticket kan enten stå i manuel eller auto. I manuel skiftes der gear ved blot at vippe joysticket frem og tilbage, mens gearskiftet er automatisk, når joysticket klikkes over i auto. På vej ud til marken aktiverer jeg B/C tasten og joysticket sættes på auto. Det giver transmissionen mulighed for at arbejde inden for de 12 trin i områderne B og C. Traktoren sættes i gang med vendegearshåndtaget til venstre for rattet, og herefter køres traktoren udelukkende med kørepedalen - nøjagtig som var det en trinløs traktor. Andre traktormodeller har også den facilitet, men når det kommer til skiftehastighed, præcision i geartilpasningen og elegancen, som gearskiftet udføres med, så er DirectDrive ganske enkelt suveræn. Transmissionen skifter gear med en imponerende hastighed, og i løbet af splitsekunder registreres det, om der er plads til at springe et eller to gear over, når der geares op eller ned. Gruppegearskiftet mellem B og C klares også uden de store dikkedarer, og ved at motoren lige giver lidt mellemgas for at få hastigheden til at passe.

Når jeg kommer til et vejkryds, er det blot at slippe kørepedalen og træde på bremsen. Det bringer stille og roligt traktoren til standsning. Traktoren har AutoClutch, og derfor kobler den automatisk ud, når jeg træder på bremsen. Ved igangsætning er det blot at slippe bremsen og træde kørepedalen i bund.

Gearene står i kø

Det fine gearskifte skal findes i transmissionens opbygning og i kommunikationen imellem motor og transmission. De to koblinger i transmissionen bevirker, at traktoren altid kører med to gear i indgreb, og skiftet sker derfor på millisekunder, ved at der sættes tryk på den ene kobling samtidig med, at trykket tages af det andet. Den intelligente styring af transmissionen registrerer konstant, om traktoren er i gang med at sænke eller øge hastigheden og har derfor altid det rigtige gear klar, når der er brug for det.

Opsætningen af transmissionen sker i terminalen, og her har jeg mulighed for at ændre på forskellige parametre. Det er også her, jeg indstiller de to startgear, som traktoren har mulighed for at starte op i. Med to startgear har jeg mulighed for at indkode gearene, så de passer til at sætte i gang med både fyldt og tom vogn. Gearene skiftes direkte på arbejdsbilledet på terminalen.

Det eneste jeg umiddelbart savner ved transmissionen er en form for cruisecontrol, som får traktoren til at holde en bestemt hastighed.

Hjælp til opsætning

Den testede traktor var en kundetraktor, som var monteret med en del ekstraudstyr. Blandt andet var den monteret med en touchskærm forrest på armlænet. På den var det let at indstille traktorens funktioner, og går man fast i opsætningen, er der i en del af menuerne en hjælpetast. Det gælder blandt andet til både foragerautomatikken og autostyringen. Når hjælpetasten aktiveres vises en lang liste med indstillinger, der skal være på plads, for at systemet fungerer. Ud for de fleste indstillinger står der OK, og er det ikke det, giver systemet et bud på, hvad der skal rettes for at få systemet til at køre. Specielt for uøvede brugere giver det en rigtig god hjælp, og den rutinerede chauffør får hurtig hjælp til at rette den lille detalje, som er overset.

Diesel only

Motoren i John Deere 6210R er en 6,8 liters John Deere PowerTech Plus motor. Motoren er en Tier4I motor, som kører med recirkulering og renser udstødningen i et kombineret partikelfilter og en dieseloxideringskatalysator. Enheden har en levetid på minimum 6.000 timer, og partikelfiltret renses automatisk. Det sker enten ved en passiv rensning, hvor temperaturen på udstødningsgassen øges, eller ved en aktiv rensning hvor der sprøjtes en mindre mængde dieselolie ind i filtret for at brænde urenhederne væk. Traktoren anvender ikke AdBlue og skal derfor kun tankes med dieselolie.

Traktorkontrollen testede traktoren til 157/214 hk/kW på kraftudtaget og med et brændstofforbrug på 244 g/kWh. Med boost lå effekten på 169/230 hk/kW.

Udfordrer den trinløse

Ifølge John Deere er modellen med DirectDrive cirka 14.000 kroner billigere end modellen med den trinløse transmission. Er det nok til at vælge modellen med DirectDrive? Det kommer an på, hvad traktoren skal bruges til, og skal den gå med en strenglægger eller kartoffeloptager er det ikke. Men skal den hovedsagelig anvendes til transport og jordbearbejdning er DirectDrive en værdig udfordrer, og i modellen får man virkelig en følelse af, at effekten overføres effektivt til hjulene, og at motoren kan presses. Da effekten overføres hundrede procent mekanisk og med et minimum af hydrauliske koblinger, bør transmissionen være mere økonomisk i drift end traktorer med powershift og trinløse transmissioner.

Plusser

Fint gearskifte både i marken og på landevejen
Let at skifte imellem de to startgear
God trækkraft
Lavt støjniveau
Hjælp til opsætning af terminalen
Firestolpet kabine med et godt udsyn

Minusser

Luftfilter sidder over motoren
Oliepind er gemt væk bag motorhjelmen
Mangler cruisehastighed
Lille skærm til både opsætning og autostyring.
Ingen automatik på differentialespærre

Tekniske specifikationer

Motortype    John Deere PowerTech PVX
Volumen l    6,8
Antal cylindre    6
Nominel effekt hk     210
Max effekt hk    249
Max moment Nm    983
Brændstoftank l    455
Liftkapacitet kg    9.550
Hydraulikydelse l/min    155
Antal gear    24/24
Vægt kg    7.400
Akselafstand m    2,80
Dæk bag    650/85R38
Dæk for    600/70R28

Støjniveau

Tomgang 875 o/min    59,5


Max motoromdrejninger
2.100 o/min    68,5


Markarbejde 8,2 km/t
1.800 o/min    69,7


Transport 40 km/t 1.650 o/min    69,7

Listepriser

Basistraktor inkl. TLS affjedret

foraksel 1.229.600

Udstyr på den testede traktor:

AutoTrac Ready 30.080

Store dæk 9.485

Pris på den testede traktor

i alt 1.269.165

Importørens kommentarer

Af Lars Frederik Henningsen, salgschef for John Deere i Danmark.

Direct Drive transmissionen er en nyudvikling som netop skal kombinere den traditionelle transmission med funktionaliteten fra en trinløs transmission og det glæder os at også Helge Nielsen finder at den skifter suverænt. Som Helge Nielsen påpeger i testen giver vores Direct Drive næsten den samme funktionalitet til langt de fleste arbejdsopgaver som man kan opnå i en trinløs transmission. Der er ingen tvivl om at en mekanisk transmission vil være mere økonomisk i brug end en trinløs. Når man så også tager i betragtning at en John Deere traktor ikke bruger AdBlue er dette en oplagt kombination for langt de fleste danske landmænd. Vi kan kun opfordre til at besøge den lokale John Deere forhandler for mere viden og en prøvekørsel.