Topmodellen i den nye Axion 900-serie er en yderst behagelig oplevelse, og især traktorens allround finish aftvinger stor respekt til Claas udviklingsholdet.

Med introduktionen af Axion 900- serien har Claas lukket det store spring, der hidtil har været i deres traktorprogram fra den konventionelle Axion 800 og op til Xerion-serien. Med Axion 900 er der ingen tvivl om, at Claas vil være en seriøs udfordrer til de andre producenter i segmentet for konventionelle stortraktorer med over 300 hestekræfter ? et segment som i Danmark i særdeleshed henvender sig til professionelle maskinstationer og de største landbrug.

Axion 900 fås i modellerne 920, 930, 940 og 950 med maksimal ydelse på henholdsvis 320, 350, 380 og 410 hestekræfter.

Nyhed med kendt teknologi

Den ny Axion 900- serie er umiddelbart konstrueret fra bunden. En unik detalje er for eksempel motoroliespumpen, som er bygget ind som en fast del af det meget kraftige chassis.

Axion 900 er drevet af en 8,7 liters Fiat Powertrain motor, som også kendes fra andre traktorproducenters modeller i dette segment. Motoren er fire-ventilet, har commonrail teknologi samt SCR katalysator med AdBlue tilsætning. Motoren lever på den måde op til Tier 4 i emissionskrav. Serviceintervallet for motorolie og motoroliefilter er på hele 600 timer.

Claas benytter ikke boostfunktion på motorerne i deres Axion 900 traktorer. Med andre ord så har man altid den fulde effekt til rådighed uanset pto-belastning, kørehastighed og så videre. Testtraktoren Axion 950 yder maksimalt 410 hestekræfter.

Det nyudviklede førerhus med fire hjørnestolper er affjedret og har fire støttepunkter, som alle er en del af affjedringen ? et velafprøvet system og kendetegn fra Le Mans- fabrikken. Affjedringen kan desuden indstilles i tre trin efter temperament.

Forakselaffjedringen er af samme type som kendes fra de mindre Axion 800- serie traktorer og er ophængt i et parallelogram.

Trinløs fra Claas

Efter 10 år som traktorproducent kunne Claas under Agritechnica 2013 præsentere deres egen udviklede EQ200 trinløse transmission til den mindre Arion- serie, og på den måde blev Claas trinløs fra 140 til 530 hestekræfter. I de større traktorserier Axion 800, Axion 900 og Xerion er det dog fortsat ZF transmissionerne, der sørger for trinløs effektivitet og køreglæde.

Axion 900 er udstyret med en ZF Eccom transmission med fire mekaniske områder, som transmissionen selv skifter imellem. Hos Claas har man døbt transmissionen Cmatic.

Man kan køre traktoren i kørepedalen eller via Cmotion kørehåndtaget, som nogle Claas kunder også vil kende fra de nyere Lexion mejetærskerne. I begge køretyper styrer traktoren selv motoromdrejninger og transmissionen ud fra en ønsket kørehastighed. Skift mellem disse to køretyper sker på en knap i armlænet. Derudover kan der køres manuelt, hvor kørepedalen får funktion som en god gammeldags gaspedal, og med kørehåndtaget styrer man så selv transmissionens udveksling. Den manuelle funktion skal aktiveres via Cebis- terminalen.

CMotion kørehåndtag

Personligt foretrækker jeg at køre med Cmotion kørehåndtaget. Det er rigtig behageligt at bruge og giver mulighed for at betjene transmission, vendegear, evt. autostyring, lift, en valgfri hydraulikventil og fire F-taster. F-tasterne kan programmeres med forskellige funktioner blandt andet hydraulikventiler eller ISOBUS funktioner. Der findes i alt otte F-taster i armlænet, hvor de fire sidder på Cmotion kørehåndtaget.

Liftkontakten har to trin i begge retninger. Således kører liften til henholdsvis forudindstillet dybdestop eller løftehøjde, når knappen trykkes helt ind, mens man i første trin finjusterer liften, som var det et hydraulikstempel monteret i et olieudtag. Holdes knappen inde ved sænk er der dump funktion, så liften kører helt i bund. Når knappen igen slippes, finder liften op til den ønskede dybde, som indstilles med et manuelt drejehjul på siden af armlænet.

Kørehåndtaget aktiveres fremad eller bagud for at vælge køreretning, og det fjederbelastede kørehåndtag presses frem for at køre stærkere og bagud for at tage farten af ? det er logisk. Samme system gør sig gældende, når man bakker ? kørehåndtaget skal frem for at accelerere og bagud for at tage farten af. Det er modsat af, hvad jeg finder logisk. Måske er det en vanesag, men for mig virker det akavet.

Der kan i softwaren vælges tre køreområder, hvor topfarten kan begrænses, og dermed nedsættes følsomheden i kørepedalen, hvis man kører traktoren med den. I hvert køreområde kan der fastlægges en cruisehastighed. Det er i sig selv fint, men igen er der noget som for mig virker lidt ulogisk.

Når cruise- funktionen er aktiveret, og man tager farten af midlertidigt, for eksempel rundt om en forhindring, så ændres den gemte cruise-indstilling også. På den måde kan man ikke bare klikke på cruise- knappen, så traktoren igen finder den indstillede fart. Denne er jo netop justeret med ned, når man tager farten af. Skal dette undgås, skal man først klikke sig ud af cruise funktionen inden farten sænkes. Det burde efter min mening være sådan, at traktoren slår cruisefunktionen fra, når man selv ændrer farten manuelt på kørehåndtaget ? ellers ser jeg ikke rigtig nogen mening med netop cruise- funktionen, da den jo netop burde være en slags resume, så man ikke selv skal sidde og finde den tidligere hastighed, hver gang man har været nede i fart.

Overvældende terminal

Stort set al indstilling af Axion- traktorernes funktioner sker gennem Cebis- terminalen, som Claas brugere også kender fra Lexion- mejetærskere, Jaguar- finsnittere og den mindre Axion og Arion serie. Ofte hører man mange meninger om, hvilke terminaler der er brugervenlige frem for andre. Min personlige mening er, at det en given person er vant til, altid er det mest brugervenlige - når noget er nyt, giver det sjældent sig selv. Cebis- terminalen havde jeg ingen kendskab til inden testkørslen, og jeg synes den virker meget kompleks og benytter sig mere af tekst end symboler til forklaring. Men efter test- dagene fanger jeg ret hurtigt opbygningen i terminalen. Man bladrer rundt i mange menupunkter, og herunder mange undermenuer, med en drejeknap, og med et klik på knappen er man i næste menutrin.

En rigtig fin detalje ved Cebis- terminalen er genvejsknappen. Ønsker man for eksempel at ændre olieflowet på det blå olieudtag kan dette aktiveres i et splitsekund, og med et efterfølgende tryk på genvejsknappen stiller Cebis- terminalen sig direkte ind i menuen for det blå olieudtag ? det er virkelig brugervenligt og sparer brugeren for mange klik for at komme til den pågældende undermenu. Denne genvejsfunktion fungerer med de fleste funktioner, som kan aktiveres fra armlænet. Det er således den sidste brugte funktion, genvejsknappen henviser til.

I Cebis- terminalen indstilles også, hvor mange motoromdrejninger motoren må presses ned, før transmissionen tager farten af traktoren. Dette kan endvidere indstilles for hvert af de tre køreområder, så man kan have én indstilling i området, man bruger til markkørsel, og en anden indstilling i det køreområde, som bruges ved vejtransport.

Traktoren er forberedt til autostyring, men det kan dog ikke integreres i Cebis- terminalen. Hos Claas får man en separat monitor til deres autostyringsløsninger. Om det er en fordel eller ulempe med en separat skærm er vel op til den enkelte bruger. På testtraktoren var der ingen gps og derfor kun Cebis- terminal.

Foragerautomatik med megen plads

Foragerautomatik er vel nok lidt en kæphest hos mig, da jeg selv bruger det rigtig meget til daglig. Og her er Claas virkelig også med helt fremme. Der kan indspilles fire sekvenser, og hver sekvens kan afspille hele 99 funktioner. Dette kommer man naturligvis aldrig op på, men man løber i hvert fald aldrig tør for funktioner, som det kan ske ved andre mærkers foragerautomatik, når der afspilles komplekse sekvenser med for eksempel en halvbugseret plov. Når man har indspillet den første funktion i en sekvens, kan resten tilføjes, mens traktoren holder stille, og alle funktioner kan finindstilles med både rækkefølge, tid mellem hver funktion og så videre.

Traktor med finish

Claas Axion 950 har været en rigtig god oplevelse, og jeg er virkelig imponeret over hvor godt, det hele kører. Traktoren vidner om en særdeles kompetent udviklingsafdeling hos Claas, som har formået at skabe en traktor med rigtig god komfort og mange små finesser som uden tvivl er integreret på baggrund af brugerønsker. Her tænker jeg for eksempel på den meget anvendelige genvejsknap, som giver brugervenligheden af Cebis- terminalen et mærkbart løft.

Det har bestemt været køreoplevelsen og betjeningen af traktoren gennem Cebis- og Cmotion- kørehåndtaget, som har fået fokus i denne test, og jeg synes også virkelig det er her, traktoren tager kegler ? for det virker bare overordnet rigtig godt, og man sidder absolut tilbage med et indtryk af godt håndværk.

Der er altid plads til forbedringer, og det skulle undre mig hvis ikke også andre synes cruisefunktionen kan virke en smule overflødig, da den efter min mening ikke har den tiltænkte resume virkning, som vel er hele kernen i en cruisefunktion, og en funktion man som bruger anvender mange gange på en arbejdsdag.

Plusser

- Cmotion- kørehåndtag med mange funktioner og mulighed for programmering af udvalgte knapper.

- Nem rengøring omkring hydraulikblokke bag på traktoren.

- Cebis- terminal med mange finindstillingsmuligheder ? smart genvejsknap.

- Adgang til luftfilter foran kølerpakken.

- Førerhusaffjedring med fire affjedringspunkter.

Minusser

- Den gemte cruisehastighed flyttes, når man midlertidigt vil ændre farten.

- Ulogisk funktion i kørehåndtag når der bakkes.

- Minimal afskærmning fra skærmkasser ind mod bagtøjet.

- Fabriksmonteret frontlift beslaglægger en hydraulikventil.

- Relativ megen støj ved topfart under vejtransport.

Lydmåling

Ved tomgang i stilstand 61 dBA (800 omdr/min)

Ved maksimal gas i stilstand: 72 dBA (2.200 omdr/min)

Ved 42 km/t på vejen: 75 dBA (1.550 omdr/min)

Ved 10 km/t på marken: 73 dBA (1.850 omdr/min)

Tekniske specifikationer

Motortype: FPT Cursor 9, commonrail, turbo, intercooler, SCR

Slagvolumen, liter: 8,7

Nominel effekt kw/hk: 298/ 405

Maksimal effekt kw/hk: 302/410

Maksimalt moment, Nm: 1.650

Transmission: CMatic/ZF Eccom, fire trins CVT

Brændstoftank, liter: 700

AdBlue tank, liter: 60

Egenvægt i alt, kg: 13.060

Totallængde, meter: 5,590

Højde, meter: 3,452

Akselafstand, meter: 3,150

Hydraulikydelse, liter/min: 150

Maksimalt tryk hydraulik, bar: 200

Løfteevne, baglift, kg: 11.250

Løfteevne, frontlift, kg: 5.000 eller 6.500

Fordæk, standard: 620/75R30

Bagdæk, standard: 710/85R38

Importør kommentar:

Af Morten Nørtoft Jørgensen, Markting & Salgssupport, Claas - LMB Danmark A/SAxion 900 serien er blevet godt modtaget her i Danmark og vi møder meget positive tilbagemeldinger fra vores kunder. Claas valgte at gribe opgaven, med at lave en ægte stortraktor, an på deres helt egen måde, hvor der bl.a. er sat meget fokus på brugervenlighed og genkendelighed for brugere af andre Claas maskiner.

Ja, alt nyt kræver lidt 'læretid' for brugeren, så vi tager testpilotens første indtryk helt roligt, da vi er sikre på at han med tiden nok skal vænne sig til at køre en Claas.Cmatic tranmissionen giver flere betjeningsmuligheder end andre trinløse transmissioner på markedet, hvilket i de fleste tilfælde vil anspore genkendelighed fra andre mærker.

Med hensyn til cruise-funktionen kritiseres det at, cruise-hastigheden ændres når den er aktiv. Det er tiltænkt som en mulighed for at finjustere cruise-hastigheden, uden at skulle ind i den tilhørende Cebis menu eller lagre en ny. Skal man sænke farten ved f.eks. en forhindring, er det et spørgsmål om en vanesag at slå cruisen fra, man kan også skifte hastighedsområde og dermed aktivere en anden cruisehastighed.Det er lidt samme historie med brug af kørehåndtaget, når der bakkes, hvor Testpiloten tydeligvis er vant til noget andet.

I forbindelse med andre tests er det også blevet kritiseret at frontliften betjenes af et af de bagud vendte hydraulik udtag. Det er dog mere et spørgsmål om at have et ekstra udtag bagud, end at et udtag 'beslaglægges', for frontliften skal jo bruge et udtag, og var det ikke ?delt? med et bagud, var der bare et mindre bagud.

Som sagt så har Claas grebet 'stortraktoren' an på deres egen måde, og jeg kan kun opfordre interesserede til at prøve Axion 900 selv.