Vægtoverføringen med et stempel mellem traktor og vogn er passé. SG23 fra Samson lægger med svanehalsen et tryk på 8,4 ton foran bagakslen på traktoren. Der er dømt kvalitet på SG, men computeren trænger til en opfriskning

 

Som en sindig jyde er man jo ikke meget for at vække begejstring, når tingene går godt. Når jyder holder mund, er det ofte et tegn på, at tingene fungerer langt over forventning, eller at der faktisk kommer en god skilling ud af det, der foregår.

Men jeg er nu alligevel lidt begejstret over dagens test af Samsons nye SG gyllevogn. Tingene fungerer bare - lige som det er tilfældet på Samsons andre modeller - noget, de fleste gylle-chauffører sikkert vil give mig ret i. Vognene oser af kvalitet, og der er kræset for og tænkt på detaljer, når det gælder kapacitet og udførelse af de grønne vogne.

Og det er en blanding af gammelt og nyt, den nye model SG fører med sig. Undervognen og det meste af tanken på SG23 er opbygget på samme måde som Samsons model PG25. Computeren i kabinen er også den kendte Slurrymaster 6000, der på SG-modellerne er standard. Men den helt afgørende ændring er den såkaldte "svanehals".

I stedet for det traditionelle træk, som vi kender fra et hav af redskaber, er SG-vognen udstyret med en stor buet anordning, der går hen over traktorens bagaksel. Og det er der en grund til.

Vægten, der overføres fra vognen via den buede svanehals, lægger vægt på forakslen af traktoren, i stedet for at tage vægt fra den, som det er tilfældet med en normal trækanordning. Til gengæld passer vognen kun på ganske få modeller af traktorer - heriblandt Xerion-traktoren, som vi havde foran vores testeksemplar samt en række knækstyrede traktorer med tilstrækkelig plads bag førerhuset.

SG23 rummer 22,6 kubikmeter og er en god halv meter længere end en PG25 med tre aksler og 25 kubikmeter. Men fordi vognen er monteret længere inde over traktoren, er totallængden på traktor og vogn faktisk mindre end med PG-vognen.

Aflæsserpumpe ligger under vognen

Samson fremstiller to modeller i serien: SG23 og SG28. Og SG23, som vi testede, får et plus i bogen for videreudviklingen i forhold til PG-vognene. Al rørføring oven på SG23 er nemlig ført hen ad vognen på venstre side af kranen - modsat PG-vognene, hvor retur-røret ligger i højre side.

Man læsser i 95 procent af tiden med kranen kørt ud til højre, og det giver frit syn til den og til at lægge den på plads igen. Godt Samson.

Bunden på SG23 er som sagt konstrueret ud fra PG25, men den er alligevel anderledes. Aflæsserpumpen sidder nemlig midt under vognen. Og selve bunden på tanken hælder både forfra og bagfra hen mod pumpen.

Trevejsventilen sidder også under bunden, og fra den går aflæsserrøret ganske enkelt hele vejen op gennem tanken på vognen og ud på toppen. Derfra går den bagud mod nedfælder og slangebom.

Trevejsventil og pumpe er placeret under bunden, fordi der ikke er plads i front på grund af svanehalsens konstruktion.

Det er sikkert svært at placere komponenterne andre steder, men trevejsventilen med det hydrauliske stempel sidder mere udsat, hvis vognen sidder fast. Frihøjden er her 57 centimeter. Ligeledes kan jeg ikke helt lade være med at tænke på, hvis der skulle ske noget med aflæsserpumpen eller røret i selv tanken. Så er det uomtvisteligt lidt sværere at komme til at reparere i forhold til PG-vognene.

Pumpen er til gengæld boltet på under tanken af vognen i modsætning til pumpen på PG-vognene, der er svejset på. Så der er både fordele og ulemper.

Computer for viderekommende

Jeg vil ikke gå i detaljer med Slurrymaster-computeren, for den er ikke ny som sådan. Men den skal alligevel have et par ord med på vejen.

Den indeholder et hav af muligheder for at styre funktioner og indstillinger på gyllevognen, men som det nogle gange er tilfældet, er mange muligheder lig med en uoverskuelig brugerflade. Det gør sig gældende på Slurrymaster 6000, der er rigtig svær at finde rundt i. Menu-knapperne er eksempelvis angivet med tal og siger intet om, hvilke funktioner, der gemmer sig bag. Det er svært at se, hvor man indstiller hvad, og teksten på computerskærmen i de enkelte menuer overlader meget til fantasien om, hvilken menu man nu er inde i, og hvad man kan indstille. Enkelte symboler hjælper dog lidt på vej.

Én ting er helt sikkert. Man sætter sig ikke ind og kører med gyllevognen uden en grundig instruktion i, hvordan man gebærder sig rundt i computeren. Og selv for en afløser på maskinstationen kan det være svært at huske, hvordan man lige indstiller på nogle af de mange funktioner - hvordan er det nu lige man for eksempel lader vognen kalibrere sig selv, så den giver den rigtige mængde gylle ud fra det antal kubikmeter, der står i displayet - og så videre.

Det er sikkert også én af grundene til, at Samson holder brugerkurser for alle, der køber en ny gyllevogn. Man kan spørge sig selv, om computeren - trods dens mange avancerede funktioner - ikke snart trænger til en opfriskning hos Samson, så den får et nyt og mere brugervenligt interface.

Joysticket, der følger med som standard på SG-vognene, er til gengæld lækkert. I det har man funktionerne til at styre kranen, og ved at vippe en kontakt får man funktionerne til nedfælderen eller bommen.

En smart lille detalje her er, at kameraet automatisk skifter billedvisning fra kran til redskabet bagpå, når man skifter om fra kran til slangebom eller nedfælder i funktionerne på joysticket.

Svanehals med 140 liter olie

En ting, der dog faktisk mangler i computeren, er evnen til at vise trykket på det hydrauliske hjultræk på vognen. Og hvorfor mangler det så?

Jo, det hænger sådan sammen, at det hydrauliske hjultræk automatisk slår fra, hvis hjulene på vognen spinder rundt. I sådanne situationer kunne det være rart at se olietrykket på computeren for den vej igennem at se, om der er "gang i hjulene" så at sige - eller én eller anden form for alarm, så man bliver gjort opmærksom på, at hjultrækket er slået fra.

Forrest på gyllevognen sider der to manometre: Et, der viser trykket på læssekranens olie, og så manometret til hjultrækket. Det lidt sjove er, at trykket på læssekranen godt kan vises på computeren, mens trykket på det hydrauliske hjultræk, der ganske vist er ekstraudstyr, ikke kan.

Til gengæld er det smart, at man kan justere hvor meget effekt, man vil lægger over på hjulene. Og kniber det op ad en bakke, kan man ved at trykke to gange på tast nummer 3 på computeren lægge fuld effekt over på hjultrækket i 30 sekunder - hvis man ved, at funktionen gemmer sig bag det tal vel at mærke.

En anden kuriositet er, at man kan justere olietrykket til aflæsserpumpen. Hvis vognen kun skal give 15-20 ton pr. hektar er der ikke brug for at aflæsserpumpen kører på fuldt tryk på 380 bar. Her kan man med fordel skrue ned for at spare brændstof.

Hele herligheden af olie til den fuldhydrauliske vogn - 140 liter - ligger faktisk øverst i svanehalsen, der fungerer som tank.

Hjultræk med bakgear

Der kører i øjeblikket kun to eksemplarer af SG23-vognen med hydraulisk hjultræk. På de to vogne er det hydrauliske drev en smule anderledes. I stedet for at være koblet direkte på traktorens pto sidder de to pumper i liftarmene.

Og der er netop to pumper, fordi der skal være én til læsse- og aflæsserpumpen samt én til det hydrauliske træk. Men med to pumper er der mulighed for, at man faktisk kan sætte det hydrauliske træk på gyllevognen i bakgear. Det sker ganske vist ved at dreje en hane på gyllevognen, men muligheden er der.

Vores testmodel er udstyret med centralsmøring, og det er helt sikkert en god investering - især på en gyllevogn. Det giver hurtigt en time ekstra i døgnet, da man ikke har den store klargøring om morgenen. Samtidig har de fleste chauffører på et tidspunkt oplevet smørenipler på undervognen, der ikke vil tage fedt - ofte fordi man har været lidt for doven med at smøre. Men det problem er minimeret kraftigt med centralsmøringen.

Vælger man at få gyllevognen uden centralsmøring, ligger intervallet med smøring på henholdsvis otte, 14, 50 og 100 driftstimer. De korteste intervaller har trevejsventilen under bunden, lejerne på aflæsserpumpen, den hydrauliske affjedring og ikke mindst lejet i pumpen på læssekranen.

Konklusion på Samson SG23: Helt sikkert en vogn, der lever op til Samsons vanlige standard. Hvis vi holder os fra computeren, er vognen fyldt med detaljer, der presser kapaciteten i vejret og letter arbejdet for brugeren. Men når det er sagt, så trækker Slurrymaster-computeren lidt ned i det samlede indtryk. Og så er der det med prisen. For små 1,8 millioner kroner med det udstyr, der nu er med på den testede vogn, skal du virkelig have kubikmeter i ordrebogen. Men så får man også noget af det ypperste i branchen - er min vurdering.

Det eneste jeg savnede lidt under testen var, at vognen selv kunne følge traktoren rigtigt i kørsel i dog-walk position. Som det ser ud nu, skal man manuelt via en kontakt skifte, hvilken side vognen skal trække til i forhold til, hvordan traktoren kører. Det betyder, at man skal skifte om hver gang, man vender i forageren. Det kunne være rart med en føler eller andet på trækket, så vognen selv kunne finde vej.

Plusser

Stopper selv læsning, når vogn er fyldt

Automatisk omskift af kamerabillede

Mulighed for at indstille oliemængde på aflæsserpumpe

Rørføring oven på vogn ligger i venstre side

Joystick til betjening af kran og redskab

Minusser

Brugervenlighed på computer

Passer på få modeller af traktorer

Manglende visning af olietryk på hydraulisk træk på computer

Manuel indstilling af dog-walk position

Tekniske specifikationer

Tankindhold, kubikmeter                            22,6

Egenvægt inkl. kran og dæk, kg                      12.100

Længde, m                                                  10,29

Tankdiameter, m                                         2,2

Totalhøjde, m                                              4,0

Kuglehøjde, m                       1,53-1,92

Frihøjde under læssepumpe, cm                      57

Bredde, m (afhængig af dækvalg)                      2,73-3,03

Kugletryk tom, kg (vægtoverførsel)                      3.000

Kugletryk fuld, kg (vægtoverførsel)                      8.400

Maksimalt arbejdstryk på hydraulik, bar                      380

Det koster Samson SG23

Pris på testet model inkl. monteret ekstraudstyr

Basismaskine                        999.800

Luftbremser                                                18.200

Nokian 800/50 30.5                                     31.000

Læssekran m. 1,0 meter udskud                      255.350

Hydraulisk hjultræk                                392.000

Aflæsning gennem returløb                      24.750

Centralsmøring for vogn                               44.150

Centralsmøring for kran                                10.550

Overvågning med to kameraer og skærm                      16.200

Kamera autoskift                               2.200

Pris i alt på testet maskine                       1.794.200

Yderligere muligt ekstraudstyr:

Hydraulisk regulering af sporvidde                             63.550

Hydraulisk svingbar aflæsserrør                           25.200

Semi ansug med 8 tommer kobling på kran                      23.550

Ejektor                                                                             24.050

Printer til Slurrymaster                                               6.050

Importørkommentar

Af Lars Johnsen, produktchef, Samson Agro A/S

Samsons betjeningscomputer, SlurryMaster 6000, er resultatet af mange års løbende udvikling. I Samsons computer er der ekstremt mange funktioner, men det er ganske enkelt fordi, Samson konstant forsøger at følge brugernes krav til produktet. En gyllevogn som Samson SG23 er ikke et simpelt produkt, men derimod et meget avanceret produkt. Derfor stiller det også krav til den enkelte bruger, og hos Samson oplever vi ikke at brugerne har svært ved at anvende computeren, de siger, det er en meget driftsikker computer.

Vedrørende bakgearet til hjultrækket. På den testede vogn er man nødt til at dreje et håndtag, før vognen kan bakke, men på de fremtidige vogne leveres en elektrisk løsning, så det ikke er nødvendigt at stige ud af kabinen for at få vognen til at bakke.

På nuværende tidspunkt er det kun Claas Xerion, vognen passer til. På Samson er vi selvfølgelig interesseret i at tilbyde vognen til andre traktorer, og det er netop derfor, vi har udviklet en påboltet højde-justerbar hals sådan, at vognen kan tilpasse andre traktorer. I dette forår har Samson testet SG28, den tre-akslede version af svanehalsvognen, efter en Case STX 535 knækstyret traktor, og testen er forløbet med stor succes.