Med M135GX når Kubota længere ind på markedet for traktorer med 135 hestekræfter.

Det er nok svært at undgå fordomme mod den orange japanske traktor. Det havde jeg også selv, inden denne PowerGear-test, men jeg kan efter nogle dages testkørsel i marken med Kubota M135GX konstatere, at Kubota er mere end bare en traktor, hvor klippebordet under traktoren mangler.

Alt på traktoren er japansk, idet motor, foraksel, førerhus, bagtøj og transmission er fremstillet af Kubota.

Kubota M-serien omfatter to modeller, hvor M135GX er den største med 135 hestekræfter på den firecylindrede motor. Vel at mærke en firecylindret motor med hele 6,1 liters slagvolumen. Dette må give noget bundtræk - og som altid har vi Landbrugets Traktorafprøvning til at afprøve vores testtraktor, og der kunne også konstateres et solidt bundtræk på hele 505 Nm helt nede ved 1.200 motoromdrejninger. Desuden er effekten på PTO-udtaget knap 118 hestekræfter, så effekt-tabet fra motor til PTO-aksel ligger kun på 17 hestekræfter. Med andre ord kan man fastslå, at der er tale om en kraftfuld japaner.

Motor med katalysatorer

Kubota-motoren rummer desuden fireventilteknik og EGR-system med både DOC (Diesel Oxidation Catalyst) og DPF (Diesel Particle Catalyst)-katalysator. Begge katalysatorer er bygget sammen i én enhed, og rensningen af sodpartiklerne i DPF-katalysatoren sker ved indsprøjtningen af dieselolie.

Kabinen på den orange japaner har kun fire stolper, og idet tagprofilen er forholdsvis lav, er der et godt udsyn fra kabinen næsten hele vejen rundt.

På bagruden er trekanten placeret, og det er ikke let at se redskabet for denne placering. Her må der gerne findes en anden placering - faktisk går den bagerste vinduesvisker også imod trekanten på testtraktoren.

Placeringen af betjeningen til diverse funktioner sidder ganske fornuftigt, og fra højre armlæn har man både kontrol over liften, mulighed for to forprogrammerede motoromdrejninger og skift af powershiftgear. Selve liften er elektronisk, og en lang række funktioner kobles til og fra elektronisk på traktoren.

Otte powershift i hver gruppe

Transmissionen er opbygget med tre grupper med hver otte powershift i hver gruppe. Det er forholdsvis mange, og det er rigtig godt. Jeg synes dog, det er mindre godt, at hver gang man foretager et powershift-gearskifte, kommer der en høj bip-tone. Jeg ved ikke, om dette kan slås fra, men hvis det kan, foreslår jeg, at dette bliver gjort.

Gruppegear kan skiftes uden brug af kobling, og med de mange powershiftgear vurderer jeg, at det sjældent er nødvendigt at foretage et gruppeskift.

Tre af powershiftgearene kan selv skifte, og dette fungerer i to automatikker, en til vejtransport og en til markarbejde. Det gear, jeg kører i, når jeg kobler automatikken til, er det gear, der tages udgangspunkt i. Hvis jeg eksempelvis kører i 8. powershiftgear i den høje gruppe på vejen og slår automatikken til, så vil traktoren selv skifte ned i det 5. powershiftgear, når jeg slipper speederen. Traktoren skifter selv op i 8. gear igen, når jeg giver gas igen.

Forakslen på Kubota M135GX er som standard affjedret, og den er en anelse anderledes i opbygningen, end vi er vant til at se. Der er nemlig ingen kardan-kryds fra selve forakslen og til slutdrevene. I stedet er der et krone-spidshjul, inden en gearingen i slutdrevet.

Dette betyder, at frihøjden bliver høj for traktoren, idet der ingen lige linje er fra foraksel til slutdrev, men slutdrevet er i stedet placeret under forakslen.

Ustyrlig lille venderadius

Foruden den store frihøjde så gemmer forakslen på en virkelig unik detalje, som gør traktoren meget manøvredygtig.

Ved indkobling af firhjulstrækket kan jeg også vælge at koble BiSpeedTurn til. Når denne er koblet ind, så vil forhjulene blive gearet op i firehjulstrækket, når hjulet drejes i yderstilling. Forholdet mellem forhjul og baghjul ved indkoblet firehjulstræk er typisk 1:5, men når BiSpeedTurn kobles til, bliver forholdet 1:6 i stedet, og traktoren drejer dermed virkelig skarpt.

Dog forslår jeg, at denne funktion kun benyttes på stubmark, da forhjulet graver i jorden, når den sættes op i hastighed, men venderadiussen er kun fire meter med dette koblet til.

Løfter seks ton

Bagtøjet på Kubota-traktoren rummer som standard to fjernudtag. Dette er måske lige i underkanten, og man kan vælge at få op til fire udtag bag. Man skal dog være opmærksom på, at ingen af ventilerne er flowregulerbare.

Dette betyder, at hvis man ønsker en halv oliemængde på det ene udtag, skal der investeres i en flowreguleringsblok, som faktisk optager et af fjernudtagene, så der kun er plads til tre udtag, hvis der skal være flowregulering på et udtag.

Udtagene aktiveres mekanisk, så lidt regulering af olien kan klares fra kabinen.

Som ekstraudstyr kan traktoren monteres med en midtmonteret ventil.

Denne kan bruges til brug ved frontlæsser eller frontlift, og betjeningen vil dermed ske fra et integreret joystick i kabinen og ikke optage plads bag på traktoren.

Fornuftig traktor

Jeg er overbevist om, at Kubota M135GX er et godt alternativ til de øvrige traktormærker på markedet. Selvom vi ikke har set mange Kubota?er på landbrugsmarkedet indtil nu, så vil jeg tro, at vi kommer til det i fremtiden.

Testtraktoren blev afprøvet med en brakpudser, og opgaven blev fuldført til fuld tilfredshed.

Kabinen er behagelig, men lydniveauet er dog ikke det laveste, vi har målt i PowerGear, men også langt fra det højeste, vi har målt. Ved vejtransport med 2.400 motoromdrejninger ligger lydnivauet på 75 dBA.

Og så er der lige det med prisen. For 459.000 kroner får man en helt ny Kubota akkurat som testtraktoren, og det er ikke mange penge for 135 hestekræfter.

Traktoren har en enkelhed over sig, uden at det skal lyde negativt, for det er bestemt positivt, at traktoren er let at gå til, så den kan køres af hvem som helst.

Omvendt kan man gå ind og gøre traktoren an anelse mere avanceret med faste motoromdrejninger, automatisk skift af powershiftgear, og traktoren rummer endda også en motorbremse som standard.

Og så var lillebroderen, Kubota M110GX, med i finalen om Tractor Of The Year 2014.

Plusser

BiSpeedTurn

Mange elektroniske tilkoblinger

Otte powershiftgear

Kraftig motor

Minusser

Placering af trekant på bagrude

Høj biplyd ved powershiftgear skift

Kategori II tilkobling i bag som standard

Tekniske specifikationer

Motortype: Kubota V6108

Slagvolumen, l: 6,1

Nominel effekt, kw/hk: 99/ 135

Maksimal moment, Nm: 505 v. 1200 omdrejninger på motoren

Transmission: Semipowershift

Antal gear: 24 frem og bak

Brændstoftank, l: 190

Egenvægt i alt, kg: 4.780

Totallængde, m: 4,400

Højde, m: 2,885

Bredde, m: 2,325

Akselafstand, m: 2,680

Venderadius, m: 4,1

Hydraulikydelse, l/min: 82,5

Maksimal løftehøjde bag, kg: 6.100

Fordæk: 420/70R24

Bagdæk: 380/70R38

Støjniveau:

Ved tomgang i stilstand, blæser slukket: 65 dBA (800 omdr/min)

Ved tomgang i stilstand, blæser fuld tryk: 68,5 dBA (800 omdr/min)

Ved maksimal gas i stilstand: 75 dBA (2400 omdr/min)

Ved 40 km/t på vejen: 75 dBA (2400 omdr/min)

Ved 6,0 km/t på marken foran brakpudser: 75 dBA (1900 omdr/min)

Importørens kommentarer

Produktchef Martin Hvidesten

Svenningsens Maskinforretning

Kubotas status som en af verdens største producenter af traktorer fornægter sig ikke i M135GX, som med 135 hk er Kubotas hidtil største landbrugstraktor. Vi ved allerede nu, at flere og større modeller også er på vej til landbruget.

Vi er glade for, at test-eksperterne specielt har bemærket sig bunker af kræfter, powershift til overflod, ekstrem lav venderadius med Bi-speed samt effektiv, selvrensende katalysator, som også gør AdBlue overflødig.

M135GX fås, foruden med standard-ventiler, også med indbygget flowregulering, som giver plads til op til fire ventiler, alle med indbygget flowregulering.

Det bemærkes, at vinduesviskeren går imod refleks-trekanten på bagruden. Vi er ikke så trekantede hos Svenningsens - trekanten får naturligvis bare en anden placering.

Listepriser

Pris på afprøvet traktor inkl. udstyr: 515.000

Uddrag af udstyr på test-traktor:

Heva frontlift, PTO og aircondition.

Ekstraudstyr:

Kubota frontlæsser: 55.300

Joystick til hydraulik: 11.500