John Deere er klar med nye modeller i 7R-serien. Topmodellen 7230R med 6,8 liters motor har 260 hestekræfter.

PowerGearPreveiw har denne gang været i Brønderslev hos Mejlby & Vilsgaard A/S for at prøvekøre den nye John Deere 7230R.

Traktoren var på en kort visit, inden de nye modeller får premiere på Agritechnica 2013. Modelbetegnelsen er ikke ny, men både under motorhjelmen og i kabinen findes der nyheder i 2014 versionen af traktoren.

Nyt armlæn og større skærm

I kabinen lægger man først og fremmest mærke til det nye armlæn, som John Deere fortsat kalder CommandArm. Armlænet er slanket og genvejstasterne er flyttet op under den nye skærm, som er af en ny type, der minder om det, der findes på tablets og smatphones.

Siderne i menuen skiftes blot ved at trække en finger hen over skærmen, og indstillinger fortages direkte på skærmen. Skærmen på den prøvekørte traktor var på syv tommer, og svarer i størrelse til det, som vi kender på de nuværende modeller.

Fra næste år tilbydes 7R også med en skærm på hele ti tommer, svarende til 25,4 centimeter. Den store skærm kan inddele i fire felter, og føreren kan derfor betjene et redskab med ISOBUS-styring i en fjerdedel af skærmen, mens autostyringen, opsætningen af traktoren og traktorens præstationer vises i de øvrige felter på skærmen. Som ekstraudstyr leveres armlænet med holder til både telefon og tablets.

Flere modeller

Som på de tidligere modeller betjenes både liften og hydraulikventilerne med fingerspidserne. Monteres der frontlæsser på traktoren, er der mulighed for at betjene den med et joystick, som integreres i armlænet.

Den nye 7R-serie kommer til at omfatte seks modeller. Den nominelle motorydelse ligger i intervallet 210 - 310 hestekræfter. Bortset fra 7290R, som får et boost på 22 hestekræfter, så booster motorerne i de nye modeller med 30 hestekræfter, når der køres transport, og når enten kraftudtaget eller hydraulikken belastes.

Topmodellen i den nuværende serie yder 280 hestekræfter, og i den nye serie kommer der modeller på både 290 og 310 hestekræfter. Den prøvekørte 7230R er monteret med en John Deere PVX motor på 6,8 liter.

I den forrige serie havde modellen en motor på 9,0 liter. De to motorer har samme effekt, og ifølge John Deere betyder den mindre volumen blot et lavere brændstofforbrug. Bortset fra topmodellen, 7310R, fortsætter John Deere med diesel-only konceptet, hvor emissionskravet opfyldes, uden at der anvendes AdBlue på traktorerne.

På længere sigt kommer der dog SCR-teknologi på traktorerne, og hvordan det kommer til at tage sig ud, kan man se på topmodellen, John Deere 7310R, der introduceres i foråret 2014, og som den første model lanceres med SCR med tilsætning af AdBlue.

Ny transmission på vej

Den prøvekørte John Deere 7230R var udstyret med AutoQuad Plus Eco, som er en semipowershift-transmission med 20 trin i hver retning.

Transmissionen har koblingsfrit vendegear, som betjenes med venstre hånd, og gearene vælges med trykknapper i armlænet. Under transport skifter transmissionen automatisk både gruppegear og powershift-gear.

Når der arbejdes med tunge redskaber i marken, arbejder automatikken udelukkende med powershift-trinene.Traktoren kan selvfølgelig også leveres med den trinløse AutoPowr-transmission, hvor der nu er mulighed for at køre traktoren med kørepedalen.

Sammen med de nye modeller introducerer John Deere fra 2015 den nye e23-transmission. Transmissionen har 23 fremadgående gear og 11 bakgear.

Ifølge John Deere har transmissionen en større effektivitet end en trinløs transmission, og brændstofforbruget reduceres derfor med fire procent.

Nyt under motorhjelmen

Ude foran under kølerhjelmen gemmer der sig en ny kølerpakke. Da John Deere introducerede 7-serien, blev der vendt op og ned på rækkefølgen af kølere og placeringen  af ventilatoren.

I de nye modeller er ventilatoren tilbage på den oprindelige plads imellem køleelementerne og motoren. Til gengæld er kølerne placeret, så der trækkes friskt luft igennem kølerne både nedenfra, ovenfra og forfra.