PowerGear har været i marken med Årets Traktor 2013. Den nye Deutz-Fahr 7250 TTV er ikke kun smuk, men også en behagelig traktor at køre med.

Skønhed og smukt design kan være vanskeligt at beskrive, men siden Deutz-Fahr 7250 TTV blev kåret til Årets Traktor 2013, er den grønne traktor tildelt adskillige designpriser.

I de to dage hvor vi har selskab af traktoren, kigger vi ikke så meget på designet, men derimod på hvad traktoren kan, og hvordan den er at køre med.

Med 238 hestekræfter - og hele 263 hestekræfter, når motoren booster - er 7250 TTV den kraftigste trinløse traktor fra Deutz-Fahr. Motoren, der naturligvis leveres af Deutz, er på godt seks liter. Tier 4i emissionskravet overholdes ved hjælp af en SCR-katalysator, hvor der tilsættes AdBlue. Tanken til den farveløse væske er placeret på højre side af traktoren, og for at forenkle tanklogistikken i maskinhuset og gøre det muligt at tanke både dieselolie og AdBlue fra samme side er der mulighed for at tanke dieselolie på begge sider af traktoren.

Forvandlet kabine

Fra de tidligere modeller af Deutz-Fahr Agrotron kender vi de farverige betjeningsgreb og den spartanske, men praktiske beklædning af kabinen. At tage de fire trin op i Deutz-Fahr 7250 TTV er nærmest som at træde ind i en ny Deutz-Fahr tidsalder.

Kabinen er holdt i grå og lyse nuancer, og til højre er der et nyt og lækkert betjeningspanel, som toppes af iMonitor 2 terminalen på 12 tommer. Kabinen har nu en ubrudt forrude fra gulv til loft, og hvis jeg ikke vidste det, ville jeg ikke have gættet, at kabinen er bygget over den samme ramme, som anvendes på tidligere modeller. Det er ensbetydende med en ramme med seks stolper og traditionelle døre i begge sider af kabinen. Men på grund af armlænet og monitoren er døren i højre side stort set ubrugelig til andet end nødudgang. Deutz-Fahr kunne derfor med fordel give kabinen endnu et løft ved at sløjfe døren og den midterste stolpe i højre side og erstatte det af en stor rude. Det ville bringe udsynet fra kabinen på niveau med de bedste i klassen. Den store monitor stjæler lidt af udsynet til højre. Det kompenseres der for med et ekstra og konvekst spejl, som giver et godt udsyn til området lige foran højre baghjul.

Nyt kørehåndtag

Ved tidligere prøvekørsler af Deutz-Fahr TTV har vi kritiseret formen og størrelsen på kørehåndtaget. Det er der rettet op på i den nye 7250, som har fået et nyt kørehåndtag, hvor højre hånd hviler, og hvor knapperne til blandt andet liften, vendegearet, foragerautomatikken og to hydraulikudtag betjenes med tommelfingeren. Håndtaget indeholder også kontakter til to cruisehastigheder. Hastighederne indstilles enten på monitoren eller ganske simpelt ved at skubbe kørehåndtaget fremad, indtil den ønskede hastighed er nået. Endelig kan hastigheden også indstilles med en rullekontakt, der er placeret bag på kørehåndtaget, og som betjenes med pegefingeren.

Jeg kan således vælge at køre traktoren med kørepedalen alene eller ved at anvende cruisecontroll'en, som overlader den elektroniske styring af motoren og transmissionen til at holde en konstant fremkørselshastighed. Hvor hurtig motoren skal tage omdrejninger, og om der skal geares ned for at opretholde den valgte hastighed, indstilles med en drejekontakt. Skalaen går lige fra det mest økonomiske, hvor opgaven udføres med meget få omdrejninger på motoren, og til indstillingen "Power" hvor traktoren hurtigt gearer ned og tager omdrejninger, når ploven rammer en plet med tung lerjord.

Frontliften betjenes med en af hydraulikventilerne, og betjeningen er derfor ikke helt på højde med betjeningen af liften bag på traktoren. Men lur mig om ikke Deutz-Fahr er i gang med at udvikle en anden betjening, for i armlænet er der faktisk lavet plads til et ekstra drejehjul magen til det, som justerer liften bag på traktoren.

Et andet lille ønske er, at håndtaget til indstilling af rattet erstattes af en fodpedal, så man ikke skal have begge hænder i sving for at indstille rattet.

Flere omdrejninger på vejen

Når traktoren fik lov til at arbejde i marken faldt motoromdrejningerne ofte til omkring 1.300 o/min, og da Traktorkontrollen også fandt et godt moment og et brændstofforbrug på kun 221 g/kW ved de lave omdrejninger, er det både effektivt og økonomisk, at motoren arbejder i det niveau.

Ved transport på landevejen falder motoromdrejningerne derimod kun til cirka 1.650 o/min, når der køres 40 km/t. Det medfører en lille stigning i brændstofforbruget, og støjniveauet i kabinen ligger også en enkelt decibel højere ved transport, end når traktoren arbejder i marken.

Stor terminal

Den store iMonitor 2 terminal gør det let at indstille traktorens funktioner. Indstillingen kan foretages direkte på skærmen eller med genvejstaster og en drejekontakt, som er placeret i panelet til højre for føreren. Terminalen har et stort arbejdsbillede og tre mindre billeder. For at forstørre et af de små billeder er det blot at sætte pegefingeren på billedet og "trække" det ud i det store felt - meget lig betjeningen af en iPad.

Foragerautomatikken betjenes nu med en knap på kørehåndtaget, og opsætningen af automatikken er også stærkt forbedret. Jeg vælger selv, om de forskellige funktioner optages efterhånden som de udføres i marken, eller om opsætningen foretages, når traktoren står stille. Uanset metode er der efterfølgende mulighed for at redigere i funktionerne. Der er også mulighed for at koble flere funktioner sammen og anvende enten tid eller meter imellem de forskellige funktioner. På alle måder en god og brugervenlig foragerautomatik.

Store forhjul

Den testede traktor var monteret med 710/70R38 dæk på baghjulene og 600/70R30 dæk på forhjulene. Umiddelbart ser bagdæk i den dimension små ud på Deutz-Fahr 7250 TTV. Men de er faktisk fuldt på højde med det, der ellers tilbydes på traktorer med omkring 250 hestekræfter. Årsagen er derimod den ekstra plads under bagskærmene og forhjul, som er små 10 centimeter højere, end hvad der normalt monteres sammen med 710/70R38 bagdæk.

De store dæk giver forøget trækkraft på forhjulene, men forøger desværre også traktorens venderadius.

Lever op til titlen

På nær nogle småting så lever Deutz-Fahr 7250 TTV og ikke mindst kabinen på traktoren op til titlen som Årets Traktor 2013.

At design og praktisk anvendelse sagtens kan gå hånd i hånd viser blandt andet anvendelsen af LED lys på traktoren. En række dioder på armene ud til sidespejlene giver en rigtig fin oplysning af trinene op til kabinen, og på trods af størrelsen er der masser af effekt i de små projektører rundt om på traktoren, og som en sidegevinst har de et meget lavt energiforbrug.

Plusser

Lækker kabine

Stor iMonitor 2

Mulighed for at tanke diesel på begge sider

Store forhjul

Cruisehastighed er let at regulere

Solskærm ved både for- og bagrude

Minusser

Venderadius

Betjening af frontlift

Indstilling af rat

Forholdsvis mange omdrejninger på motoren ved 40 km/t

Tekniske specifikationer

Motortype                                                                Deutz TCD 6,1 LO6 4V Tier 4i

Volumen liter                                                          6,057

Nominel effekt kW/hk                                           174/236

Maksimal effekt kW/hk                                        194/263

Maksimalt moment Nm                                      1009

Transmission                                                                                       trinløs

Brændstoftank l                                                     435

AdBlue tank l                                                         50

Egenvægt kg                                                            8.200

Totallængde meter                                                4,933

Højde meter                                                            3,15

Akselafstand meter                                              2,837

Hydraulikydelse l/min                                          160

Løftekapacitet bag kg.                                          10.000

Løftekapacitet frontlift kg.                                  4.500

Fordæk                                                                     600/70R30

Bagdæk                                                                    710/70R38

Støjniveau

Tomgang 900 o/min                                               64,5 dBA

Maks. gas stilstand 2.250 o/min                        75,3 dBA

Markarbejde 7,6 km/t 1.300 o/min                    70,7 dBA

Markarbejde 7,6 km/t 2.000 o/min                    74,1 dBA

40 km/t 1.650 o/min                                              71,8 dBA

Pris på afprøvet traktor inkl. udstyr:                1.298.000

Muligt ekstraudstyr:

Front PTO                                                                21.000

Skivebremser på foraksel                                    21.000

Pick-up-hitch                                                           14.500

Trykluftbremseanlæg                                           23.870

Importørkommentar

Af produktchef Kristian Dalum, HCP

Jeg er helt enig med Helge i, at man straks mærker en helt ny tidsalder, når man stiger op i 7250?eren.

Når nogen tidligere har kommenteret udseendet på vore traktorer negativt, har jeg ofte svaret: Det er ikke altid, at det er den flotteste pige, der er den bedste kone! Denne kommentar er der ikke så meget brug for længere, så nu hedder det: Selv flotte piger kan være gode koner, når der nu skal tales i metaforer.

Med hensyn til omdrejningstal ved tophastighed har vi valgt en såkaldt HD-udgave, hvor trækkraft i marken er prioriteret op i forhold til lavt omdrejningstal ved transport. Vi kan godt bestille versioner, hvor omdrejningstallet reduceres til ca. 1300 v. 40 km/t. Vi kan også vælge billigere og smallere forhjul, som giver en bedre drejevinkel, men her har vi i HCP valgt at tilgodese trækkraft og lavt hjulslip frem for drejevinkel. Sluttelig skal det nævnes, at der er to års (maks. 2.000 timers) fabriksgaranti på Agrotron 7000-serien.

<PowerGear>

Læs også den seneste artikel fra Powerfocus her