Claas er klar med en ny Arion serie. Modelserien rummer mange gode detaljer inde som ude, og føreren vil helt sikkert føle sig godt tilpas. Der er småting, Claas skal forbedre på traktoren. PowerGear er i marken med et lysegrønt hold fra Tyskland.

At motoren er en DPS motor ses blandt andet også på den variabel turbo. At turboen er variabel betyder, at hjulene i turboen kan vinkles elektronisk, således at der hurtigt opbygges et ladetryk ved lave omdrejninger på motoren.

Cebis terminalen er en terminal, vi ser på næsten alle selvkørende Claas-enheder, både mejetærskere, finsnittere og traktorer. Terminalen er let at navigere rundt i og giver et godt overblik over traktorens funktioner.

Den lysegrønne motorhjelm skinner om kap med de røde fælge i efterårssolen, som skinner ned på PowerGears testtraktor, som denne gang er den anden største model fra Claas?s nye Arion serie: Arion 640 Cebis.

Serien har ikke blot fået ny motor i kraft af de strengere miljøkrav - men også en helt ny kabine. Transmission er den samme som på den nu gamle model Arion, nemlig Hexashift, hvor vi har fire grupper med seks powershift i hver gruppe.

Jeg har spændt en 600 kg frontklods i frontliften og en seks furet halvbugseret plov efter test-traktoren, og det går rigtig godt:

Med 1650 omdrejninger på motoren har jeg en fremkørselshastighed på 7,5 til 8,0 kilometer i timen, så jeg er lidt imponeret over traktorens trækevne.

Motor uden boost

Den nye Arion serie består af i alt syv modeller, hvoraf tre modeller har firecylindrede motorer og fire modeller har sekscylindrede motorer. Effekten går fra 145 til 185 hestekræfter, og vores testeksemplar har 177 hestekræfter i motoren.

Motoren kommer fra DPS - Deere Power System, eller John Deere i dagligt tale. Motoren i den sekscylindrede traktor er på 6,8 liter. DPS har valgt EGR-teknologien for at overholde de nye Tier4i krav. Dette betyder, at der ikke skal fyldes AdBlue på traktoren, og at udstødningsgassen bliver genbrugt og forbrændt mere end én gang. Faktisk lukker motoren 33 procent mere udstødningsgas ind i forbrændingen sammenlignet med tidligere modeller. Inden udstødningsgassen møder udstødningsrøret, passerer det igennem et partikelfilter. Filteret er selvrensende indtil 3.500 driftstimer, hvor filteret skal skiftes. Serviceintervallerne på motoren ligger på 500 timer for brændstoffilter samt motorolie og motoroliefilter.

Der er en stor kølepakke på Arion-traktoren som følge af EGR-teknologien, hvilket får temperaturen på motoren til at stige betydeligt. Der er derfor blevet monteret en Vistronic ventilator på motoren. Sammenlignet med et normalt viskodrev, som udvider sig i takt med varmen og får ventilatoren til at dreje rundt, så er Vistronic elektronisk styret, hvilket betyder, at ventilatoren kun kører, når der er brug for det. Da kølepakken er stor, vil denne teknik spare effekt.

Ved at kigge nærmere på turboen kan man se, at det er en DPS-motor, som Claas har valgt til Arion-serien,

Det er nemlig en variabel turbo, som er elektronisk styret. En variabel turbo kan elektronisk vinkle bladene i turboen, således at der opbygges et højt ladetryk ved lave omdrejninger og vinkles ned igen, når motoren er kommet op i omdrejninger.

Motoren har ingen boost, og derfor er alle hestekræfter til rådighed hele tiden, og det er især noget, vi får gavn af, når vi som i denne test kører og pløjer. Det er de færreste traktorer med boost, som har den maksimale effekt til rådighed ved eksempelvis pløjearbejdet.

Detaljer uden for kabinen

Når jeg bevæger mig rundt om den ny Claas Arion, støder jeg på mange gode detaljer. Blandt andet er der ikke bare én stor - men mulighed for hele to store værktøjskasser på traktoren. Ved indgangen til kabinen - mellem trappetrinene - finder vi en god, stor rummelig værktøjskasse, som næsten ikke kan sidde mere centralt.

På højre side af traktoren kan trinbrættet med et enkelt håndtag klappes ud, og der fremkommer et stort rum, hvor der også kan monteres en værktøjskasse. Oven på denne er batteriet monteret, og adgangen kan næsten ikke være lettere.

Bag på traktoren finder jeg også detaljer i form af håndtag til at tage trykket af mine fjernudtag. Jeg oplever det tit som et problem ved omskiftning af redskaber, at man har glemt at tage trykket af udtagene i kabinen, når man er kommet om bag traktoren. Dette kan man altså her klare, mens man har hydraulikslangerne i hånden.

Kapaciteten på hydraulikolien er 115 liter i minuttet fra LS-pumpen på traktoren. Der er også som standard udtag til LS på redskaber.

Frontliften er flot integreret på traktoren, og her er der mulighed for to fjernudtag, strømstik og et syvpolet strømstik. Der er også mulighed for front-pto med én hastighed.

Rummelig kabine med udsyn

Arion deler den nye kabine med storebroderen Axion 900 - også alligevel ikke. Kabinens hjørnestolper er ens, men på Arion er det en fem-stolpet kabine frem for de fire, som Axion-kabinen har.

Claas begrunder dette med, at døren i venstre side på den måde ikke lukker langt op, hvis Arion kører på steder, hvor pladsen er trang. Jeg syntes ikke, det gør noget med den mindre dør i venstre side, da man alligevel har hovedet vendt mod højre siderude langt størstedelen af arbejdsdagen.

Kabinen rummer mange opbevaringsmuligheder på begge sider af sædet. Blandt andet er der et stort køleskab under passagersædet, og bag passagersædet er der en mindre plastikboks til opbevaring, som også kan afmonteres for mere plads.

Kabinen har et godt udsyn både fremad, til siden samt ud af bagruden. Hjørnestolperne er flyttet langt frem, og det giver en god bred buet bagrude.

Dog oplevede jeg, at vinduesviskeren ikke kan nå hele rudens bredde, og da jeg kørte med ploven i regnvejr, havde jeg en "blind" vinkel, når jeg kiggede over højre skulder.

Cmotion giver muligheder

Højre armlæn på Arion er ligesom kabinen, magen til det, vi finder i Axion 900-serien. At Claas vælger at sætte en større kabine på Arion-serien gør, at vi har nogle funktioner og muligheder, man normalt ikke ser i denne klasse.

En af disse muligheder er Cmotion kørehåndtaget. Dette er et håndtag, man som maskinfører alt for hurtigt vænner sig til. Foruden skift af gruppegear samt powershiftgear har jeg mulighed for styring af lift, tilkobling af autostyring, fremkalde indkodet motoromdrejninger, samt selv at bestemme betjeningen på de såkaldte F-taster.

F-taster er knapper, jeg selv kan bestemme betjeningen på - det stilles alt sammen fra Cebis terminalen.

Når jeg kører med den halvbugserede plov, har jeg valgt at sætte hydraulikken til mit landhjul op i to af F-tasterne på håndtaget, således jeg på forageren ikke skal flytte min hånd fra Cmotion håndtaget for at hæve og sænke ploven.

Cebis terminalen er standardudstyr i Arion-traktorerne i Cebis versionen, og det er en terminal man hurtigt bliver dus med.

Navigationen sker med en rulleknap med multifunktioner, og det er også fra Cebis skærmen, vores transmissions-automatikker sættes op

Cebis terminal med overblik

Cebis terminalen, som er standardudstyr i Arion-traktoren i Cebis versionen, er en terminal, man hurtigt bliver dus med. Terminalen findes i næsten alle selvkørende enheder fra Claas, både mejetærskere, finsnittere og traktorer.

Navigationen sker med en rulleknap med multifunktioner, og da terminalen er uden genvejstaster, må man bladre igennem de forskellige menuer til man rammer den menu, man ønsker - dog har Claas faktisk opfundet en form for genvej, der fungerer genialt.

Hvis jeg for eksempel aktiverer et fjernudtag, vil den blive aktiv i øverste højre hjørne af Cebis terminalen. Nu kan jeg trykke på en tast ved siden af multifunktionsdrejeknappen på armlænet og springe direkte til den menu, som omhandler det aktuelle fjernudtag. Det er uhyre smart, at jeg ikke skal bladre igennem mange menuer for at komme frem til eksempelvis at sætte flowet på det aktuelle udtag op.

Det samme gælder F-tasterne på Cmotion håndtaget. Når jeg først aktiverer en af disse, bliver den aktiv i hjørnet af terminalen, og jeg kan derfra hurtigt trykke mig ind og programmere, hvad jeg vil flytte hen til den aktuelle knap.

Det er også fra Cebis skærmen vores transmissions-automatikker sættes op.

Blød transmission på vejen

Med Cmotion-håndtaget skiftes der let i grupper med et enkelt klik for powershiftgearene i begge retninger og med et kraftigere klik for skift af gruppegear.

Automatikken gør det muligt for transmissionen selv at skifte gear ud fra belastningen på motoren. Dette sættes op på Cebis terminalen. Dog stiller man både motoromdrejningerne ved op- og nedgearing på én gang i terminalen, og her kunne jeg godt tænke mig, at jeg selv måtte bestemme ved hvilke omdrejninger transmissionen skal geare op eller ned.

Der findes også en automatikfunktion til mark og en til vej. Automatikken til mark skifter mellem powershiftgearene inden for den valgte gruppe, mens automatikken til vej skifter både powershiftgear og gruppegear. Man kan indkode en maksimal grænse for skifteautomatikken, således traktoren ikke skifter op i de højeste powershiftgear.

Også her savner jeg en ekstra indstilling til indkodning af en minimumgrænse for nedgearing, således at transmissionsautomatikken på vejen eksempelvis ikke vil skifte ind i C-gruppen, men blive i D-gruppen. Når jeg med traktor og plov på vejen kommer til et kryds og tager farten af, til jeg holder stille, så skifter traktoren fra D6 helt ned i C1. Der er pludselig langt op til D6 og fuld fart igen, når traktoren udmærket kan starte  fra D1.

Måske er dette bare en softwareændring til traktoren - men den villel være rigtig fint at få ændringen installeret.

Ellers skifter automatikken godt ved vejkørsel, hvor man faktisk kan blive i tvivl om traktoren skifter mellem powershift- eller gruppegear, da skiftene er meget bløde.

Blød komfort

Generelt er den nye Arion-serie en traktor, man bør overveje ved investering af ny traktor i mellemklassen. Lydniveauet er noget af det laveste, vi har målt i PowerGear

Førerkomforten er helt i top med en firepunkts affjedring af kabinen samt en Carro foraksel, som er enkelthjulsophængt. Forakslen giver en rigtig god førerkomfort, men også mange smørenipler. På den afprøvede traktor var der dog monteret centralsmøring som ekstraudstyr, hvilket giver mulighed for at smøre samtlige 20 smørenipler fra kun to smørenipler.

Det er en løsning man skal overveje ved køb af traktoren, da det er ekstrem vigtigt, at smøreniplerne på forakselen smøres med jævne intervaller på 50 timer.

Forakslen er desuden tilkoblet traktorens CAN-BUS system. Dette betyder, at forakselen får besked, når traktoren skifter gear eller bremser. Dette betyder ren praktiskt, at forakslen vil sørge for at opretholde et tryk ved disse situationer og ikke give efter. Det giver ikke nær så hårde fremad- og nedadgående bevægelser med forakslen og sørger for en mere rolig kørsel på landevejen især.

Desuden er der som standardudstyr på de største modeller i serien bremser på forakslen. Dette gør traktoren i stand til at må komme op på en total vægt på 13 ton.

Importørkommentar

Den nye Arion 500/600 sætter nye standarder i sin klasse. Maskinbladet er meget positiv over for Cmotion kørehåndtaget. Dette kørehåndtag går igen i Axion 900, de store Xerion traktorer og kan også fås til Lexion mejetærskerne. For brugeren giver dette en let genkendelighed, når der skiftes mellem maskinerne.

Cmotion giver mulighed for at betjene: front- og bag lift, hydraulik, transmission, foragerautomatik, motoromdrejninger, ISOBUS-funktioner og mere, helt uden at hånden skal flyttes fra håndtaget. Så vanedannende? ja det er den!

Maskinbladet søger en løsning på, at traktoren skifter langt ned i gearene, når farten tages af og automatikfunktionen er aktiveret. På Arion har man mulighed for at låse automatikken i en gruppe og dermed forhindre, at traktoren springer en gruppe ned, men derimod bliver i gruppen og skifter mellem de seks powershift gear.

På Arion er effekten til rådighed altid. Ikke noget med boost! Derfor noterer Maskinbladet sig også en god trækkraft ved pløjearbejde. En anden faktor, der også spiller ind, er traktorens konstruktion. Den lange akselafstand og en endnu bedre vægtfordeling end tidligere betyder en rigtig god effektoverførsel under alle forhold.

Lars Johnsen

Salgs- og Produktchef - Claas Traktorer

LMB Danmark A/S