Næste gang du skal ud og investere i en powershift-traktor, skulle du måske overveje den nye L-serie fra Deutz Fahr. Traktoren rummer gode detaljer i kabinen med markedets måske bedste monitor.

Hvis du før 2012 skulle ud at investere i en Deutz-Fahr, blev det enten en traktor med en trinløs transmission eller en traktor med gruppegear og powershift. Dette er nu fortid, da Deutz Fahr er klar med den nye L-serie som supplement til de øvrige traktorserier fra Deutz-Fahr. Serien blev præsenteret på Agritechina i 2011, og jeg er i denne udgave af PowerGear af sted med topmodellen: Deutz-Fahr L730.

Serien strækker sig over to modeller med maksimale ydelser på 197 og 220 hestekræfter. Serien placerer sig derfor mellem M- og X-serien fra Deutz-Fahr. L-serien placerer sig faktisk også prismæssigt mellem de to modeller.

Et langt stykke hen ad vejen minder L-serien derfor om de øvrige Deutz-Fahr-traktorer i opbygningen - og så ikke alligevel.

Jeg kan hurtigt konstatere, at S-Class-kabinen med PowerComS-armlænet er kendt fra de øvrige Deutz-Fahr-modeller.

Dog kan jeg også hurtigt konstatere, at Deutz Fahrs L-serie ikke har samme fantastiske ind- og udstigningsforhold, som de øvrige grønne traktorer fra Deutz Fahr rummer. Jeg synes, de enkelte trin er for små og for stejle. Desuden savner jeg en afskærmning fra bagdækket, således at trinbrættet ikke bliver fyldt med mudder fra dækkene, når der køres på fedtet underlag.

Men når jeg har klaret denne del, kommer jeg op i en kabine, der på trods af sine seks stolper giver mig flere tilfredse smil.

S-Class kabine med plads

Kabinen rummer 6,5 kvardratmeter glasareal, og jeg er faktisk imponeret over udsynet fra førersædet. Til trods for, at vi har seks stolper i kabinen, er B-stolperne trukket langt tilbage, og dette redder en del af udsynet.

Kabinen er luftaffjedret og har gode opbevaringsrum samt et køleskab som standard.

PowerComS-armlænet har vi ofte haft i hånden i flere PowerGear-test. Armlænet finder jeg yderst behageligt med placering af firehjulstræk samt diffentialespærre, præcis hvor man skal bruge dem - ved højre hånd. Desuden styres en del af hydraulikken også fra armlænet, dels fra et krydshåndtag, som også ligger godt i hånden, og dels fra PowerComS-kørerhåndtaget.

Generelt er det meget let at finde rundt i kabinen på Deutz-Fahr L-serien.

I-monitor til UG

At kabinen er let tilgængelig afspejler sig også igen i I-monitoren. I-monitoren er Deutz Fahrs terminal, hvor traktorens funktioner sættes op og overvåges.

Jeg har før vist stor begejstring for terminalen, og terminalen kan stadig få mig helt frem i førersædet. Som noget nyt i I-monitor er der kommet to kørebilleder. Nu er det muligt at få et kørebillede trykket frem kun for vejtransport, hvor hastighed og de mange måleinstrumenter er fremhævet.

Kørebilledet for markarbejdet kan også let bruges til vejtransport, og det er også fra denne menu, man navigerer rundt. Skærmen er ikke touch-følsom, men styres med genvejstaster samt en multidrejeknap.

Jeg kan rigtig godt lide, at man selv kan bestemme, hvilke genvejsknapper der skal bruges til hvad, og jeg er stor tilhænger af det overskuelige skærmbillede, der altid er bygget op på samme måde - ligegyldigt hvilken menu jeg befinder mig i.

Foragerautomatik er let at sætte op og redigere i. Nu er det ikke længere nødvendigt at optage foragerautomatikken, som næsten ingen benyttede sig af før. Nu kan man lave automatikken hjemme, inden man drager i marken, og man kan let ændre i foragerautomatikken, når man kommer i marken.

I-monitoren har også et indbygget medie-center, hvor jeg kan høre musik fra en USB-nøgle, høre radio eller bruge traktorens bluetooth til at snakke i telefon over radioens højtaler.

Fuld powershift-transmission

Den 33 trins powershift-transmission er fordelt i tre grupper med hver 12 powershift-gear, dog med ni gear i den første gruppe. Grupperne skifter jeg uden brug af kobling eller gearstang. Dog er den første gruppe et egentligt krybegear med hastighed fra nul til tre kilometer i timen, og her bruger jeg en gearstang til skiftet. Andet gearområde har et hastighedsinterval fra nul til 18 kilometer i timen, mens tredje gearområde er fra nul til 50 kilometer i timen. Herhjemme er tophastigheden naturligvis 40 kilometer i timen, men dette sker med kun 1500 motoromdrejninger.

Andet og tredje gearområde skiftes udelukket med trykknapper på kørehåndtaget, hvor joysticket tippes frem for at gear op og tilbage for at gear ned.

Når kørehåndtaget samtidig kan kontrollere retningsskiftet, så kan venstre hånd blive på rattet hele tiden, mens højre hånd klarer retningskift og gearskift.

Man kan også lade traktoren styre gearskiftet, hvor jeg i I-monitoren kan opsætte, hvilket gear jeg tillader som højeste gear, transmissionen skifter op til, og hvilket gear, jeg ønsker, at traktoren maksimalt skifter ned i. Der er mulighed for to indstillinger - en til marken og en til vejen.

Der er kun en enkelt drejeknap til aggressiviteten i transmissionen, og her ønsker jeg mig to. At der kun er en drejeknap betyder, at jeg stiller aggressiviteten i både op- og nedgearing. Jeg ønsker personligt at traktoren bliver i samme gear, når jeg slipper gaspedalen, hvis jeg eksempelvis tager farten af på vejen. Omvendt ønsker jeg en hurtig opgearing i transmissionen, når jeg giver traktoren gas efter eksempelvis et vejkryds. Dette kan man desværre ikke stille, og det er lidt ærgerligt, og jeg fortrækker faktisk at skifte gearene manuelt i Deutz’en, hvilket jeg ikke oplever problemer med. Traktoren har nogle bløde skift, når man selv fortager skiftene, og tøver ikke, fra jeg skubber kørehåndtaget frem - til der skiftes gear.

Der er desuden mulighed for at indstille aggressiviteten i fem trin i vendegearet i L-serien, hvilket jeg giver stor ros.

Med Deutz-Fahrs nye L-serie får man en solid traktor, som tager sig af de større opgaver i marken. Powershift-transmission er en fornøjelse i marken, hvor man slipper for udkoblinger for et gruppeskift. Kabinen er lys, og med I-monitoren får man måske markedets bedste terminal lige ved hånden.

Importørkommentar

Af Kristian Dalum, produktchef, HCP.

Folk, som ikke bryder sig om at skifte gear med en gearstang, vil i de fleste tilfælde være henvist til at købe en traktor med trinløs transmission. Det er heller ikke nogen dårlig løsning. Der findes dog også muligheden for at køre med en ”full” powershift-gearkasse. Som det også tydeligt fremgår af Morten Damsgaards test, behøver det ikke at være nogen stor ulempe.

Agrotron L 730 og også L 710 med samme transmission og udstyr, men med mindre motoreffekt, løser både mark- og transportopgaver uden problemer. Powershift-transmissionen bygges i eget hus og kan derfor afstemmes perfekt til traktorens øvrige komponenter. Det er her, jeg synes, vi mærker en stor fordel, idet traktoren virker særdeles harmonisk, når man kører den. Eneste undtagelse er, som Morten Damsgaard nævner, det automatiske skift ved transport. Heldigvis er det manuelle skift særdeles bekvemt. Dog er jeg sikker på, at der kommer en programopdatering, som vil løse dette.

At transmissionen også er bygget i Europa, understreges af, at der er mange gear, vendegear, krybegear, næsten samme hastighed i begge retninger og mulighed for både frontlift og -PTO. Alt sammen fordele, som ikke er nogen selvfølge på traktorer, som har krydset atlanten.

Udstyrsomfanget er højt og med både foragerautomatik, luftaffjedret kabine, op til syv el-proportionalventiler med mere matcher den de trinløse traktorer, så heller ikke her, er der større ulemper. Powershift fra Deutz-Fahr er et reelt alternativ.