Den nye Manitou MLT 840 er bygget til landbruget, og det indebærer blandt andet, at læsseren er med en transmission, som gør den hurtig, når der skal læsses og stærk, når der skal trækkes en tung halmvogn.

Den er rød, som en Manitou skal være, men med sin nye kabine og anderledes design adskiller den nye MLT 840 sig markant fra de tidligere modeller. Kabinen er et kapitel for sig og er blandt andet udstyret med en stor dør og ikke en todelt dør, som det ellers er kutyme på en teleskoplæsser. Det vil brugere, som har vænnet sig til at køre med den øverste halvdel af døren åbent, sikkert brokke sig over, og de vil helt sikkert ikke bryde sig om kontakten i døren, som forhindrer, at der kan køres med læsseren, når døren står åben.

Men personligt synes jeg rigtig godt om løsningen, for med en velfungerende aircondition er der absolut intet belæg for at køre med åbne døre og vinduer. Den lukkede dør vil ligeledes minimere risikoen for, at førerkabinen fyldes med skidt og møg. Desuden eliminerer det risikoen for, at hele kabinen bliver gennemblødt af en regnbyge, når en chauffør har glemt at lukke døren.

Kabinen er udstyret med en stor og buet forrude, som først slutter oppe midt i taget. Sammen med den lavt monterede bom giver det et godt udsyn fra kabinen.

Nye miljøvenlige motorer

Den testede Manitou har modelbetegnelsen MLT 840-137 PS. De sidste tal i modelbetegnelsen viser, at læsseren er udstyret med en motor, som yder 137 hestekræfter. Alternativt kan modellen også leveres med en motor på 115 hestekræfter. Begge motorer leveres af John Deere, og Manitou bryder dermed en lang tradition for, at virksomhedens læssere til landbruget har Perkins-motorer.

De nye John Deere-motorer har fire cylindre og et volumen på 4,5 liter. Den nye Manitou-læsser er blandt de første til at overholde emissionskravet i Stage III B. Det gør motorfabrikanten ved at montere et dieselpartikelfilter på motoren. Filtret rengør sig selv og skal første serviceres ved 3.500 timer.

Motoren trækker en variabel hydraulikpumpe, som har en ydelse på ikke mindre end 180 liter pr minut. Det gør læsserens funktioner ekstremt hurtige, men den store pumpe kræver også masser af effekt, og det kom tydeligst til udtryk, når overfaldsgreben blev fyldt, og ensilagen skulle rykkes fri fra ensilagestakken. I den situation var der brug for alt, hvad der kunne trække, og efter min opfattelse bør man derfor som udgangspunkt vælge læsseren med den kraftige motor. Til mere moderate læsseopgaver kan man derimod sagtens vælge modellen med den mindre motor, og her er hydraulikydelsen også tilpasset motoreffekten.

Automatisk transmission

Manitou MLT 840-137 PS er udstyret med en femtrins power shift-transmission. M-Shift kalder Manitou transmissionen, og den gør det til en nydelse at køre teleskoplæsser. Med trykknapper på instrumentbordet vælger jeg, om der skal køres transport eller udføres læsseopgaver.

I transportmode skifter transmissionen automatisk imellem samtlige gear, og det eneste, jeg behøver at gøre for at køre læsseren, er at vælge kørselsretning. Herefter køres læsseren stort set som en bil med automatgear. Ved hastigheder på over 23 kilometer i timen i fjerde gear og 38 kilometer i timen i femte gear har MLT 840 lock up på converteren. Det betyder, at effekten overføres direkte til hjulene, og at læsseren ikke begynder at glide i converteren, når et læs halm skal trækkes over en bakketop.

Det positive indtryk af trækkraften skæmmes desværre af et alt for højt støjniveau i kabinen, når der køres 30 kilometer i timen og derover. Støjmåleren viste op til 91,5 dBA ved 40 kilometer i timen og 85,4 ved de tilladte 30 kilometer i timen. Støjen stammer tydeligvis fra transmissionen, og det bør Manitou kunne isolere sig fra.

Hurtig ved læsning

Uanset hvor god logistikken er i bygninger og omkring siloer, så er det vanskeligt at undgå, at der er langt til et eller andet foderemne, når blandevognen skal læsses. Det betyder ikke så meget med en MLT 840, for når maskinen først er sat i læssemode, skifter den automatisk imellem de første fire gear. Det betyder, at maskinen automatisk skifter til første gear, når skovlen skal fyldes, og lynhurtigt gearer op, når jeg er på vej til blandevognen. Gearskiftet foretages blødt, og en ekstra gevinst ved den nye transmission er, at der automatisk kobles ud, når der trædes på bremsen. Det er en rigtig fin funktion, når skovlen skal tømmes ned i fuldfoderblanderen, og det er ligeledes rart at opleve, hvor smidigt transmissionen igen indkobles, når bremsen slippes.

Ønsker man selv at foretage gearskiftet, kan transmissionen også indstilles til det, og automatikken kan også begrænses til kun at arbejde i de to eller tre laveste gear.

Behagelig kabine

Bort set fra støjen på landevejen er kabinen på Manitou MLT 840 en behagelig arbejdsplads. Læsseren leveres i udstyrsvarianterne Classic, Premium og Elite. Læsseren, som jeg prøvekørte, var topmodellen Elite, som blandt andet har aircondition og et rigtig godt luftaffjedret sæde. Derudover har modellen xenon-lygter foran og det, som Manitou kalder ECS. De fleste ved, hvor besværligt det kan være at af- og påmontere hydraulikslangerne til eksempelvis overfaldsgreben, hvis der er tryk på en af slangerne. Når der trykkes på ECS kontakten, tages trykket af hydrauliksystemet ud til udtagene, og slangerne til overfaldet kan monteres uden problemer.

På Elite har jeg også mulighed for at juster olieflowet ud til redskabet. Jeg kan sågar indstille systemet til at arbejde hurtigt, når overfaldet lukkes, og langsomt, når overfaldet åbnes, og der skal tippes en begrænset mængde foder ned i blandevognen.

En anden fin detalje, som findes på alle udstyrsvarianter, er den automatisk håndbremse. Lige så snart læsseren står stille, og den røde kontakt på multifunktionshåndtaget vippes i neutral, aktiveres håndbremsen automatisk. Det og den lave indstigningshøjde til kabinen er detaljer, som gør det til en fornøjelse at køre Manitou MLT 840 teleskoplæsser, hvor føreren ofte skal ud og ind af maskinen mange gange i løbet af en arbejdsdag.

Hurtigere end forgængeren

En hydraulikkapacitet på 180 liter olie per minut betyder, at alle funktioner på den nye Manitou kører betydelig hurtigere end på MLT 741, som modellen afløser. Eksempelvis løfter MLT 840 bommen på 6,6 sekunder. Det er nøjagtigt to sekunder hurtigere end forgængeren, og også udskuddet på bommen sker cirka 25 procent hurtigere. Specielt når teleskoplæsseren anvendes i landbruget, er cyklustiderne afgørende for maskinens effektivitet - og her er den nye Manitou med fremme i førerfeltet. Sammen med en lille venderadius og let omstilling fra et styresystem til et andet gør det læsseren til et godt valg som landbrugslæsser.

Kun på et enkelt punkt har Manitou ikke taget hensyn til, at læsseren skal anvendes på landet, og det er i placeringen af påfyldningen til diesel- og hydraulikolie. Begge påfyldningsstudser er gemt væk under en aflåst låge. Det giver et flot design af maskinen, og er også hensigtsmæssigt på en industrilæsser, som ofte overnatte på en byggeplads. Men på en landbrugslæsser virker det ikke hensigtsmæssigt, at startnøglen skal tages ud af tændingslåsen, for at åbne ind til tankstudsen hver gang maskinen skal tankes.

Importørens kommentar

Af Claus Bjerregård, produktchef Manitou hos Scantruck

Vi har set meget frem til at få afprøvet den nye Manitou MLT840-137 PS. Den skal jo løfte en tung arv fra forgængeren MLT735-120 PS, som vi igennem mange år har haft stor succes med. Som Maskinbladets testpilot fremhæver, er der tale om en helt nykonstrueret maskine med Stage III B motor fra John Deere, som vi forventer os meget af. Derudover er maskinen udstyret med en nyudviklet transmission, og som det så fint er beskrevet i testen, er det en køreoplevelse ud over det sædvanlige. Af andre nyheder på maskinen er der en meget større kabine med masser af plads, multijoystick monteret på sædet, så det følger sædets bevægelser. Infocenteret er nyudviklet med en masse helt nye muligheder, eksempelvis brændstofforbrug, justering af olie-flow, frakobling af funktioner mv. Med hensyn til den nye dør er der en meget stor rude, der kan køres op/ned elektrisk - så det er stadig muligt at komme i kontakt med personer udenfor maskinen uden at åbne døren. Vi har samme løsning på vores MT14/1840 maskiner, og her oplever vi, at der i forhold til tidligere modeller med todelte døre spares mange penge og ærgrelser på ødelagte døre, ruder og hængsler. Lågen til tankpåfyldning er låst med startnøglen, og det kan selvfølgelig være træls med denne sikring, men det er et stadigt større problem med tyveri af brændstof fra maskiner - også fra landbrug, hvor maskinerne ofte står ude på marken eller i skoven natten over. Under testen blev der målt et højt støjniveau under transport. Det skal vi have undersøgt på den pågældende maskine, da støj niveauet er opgivet til max. 80db fra Manitou. Vi er meget forundret over det høje støjniveau, der blev målt. Det er ikke vores opfattelse, at denne maskine støjer specielt meget i kabinen. Der er ingen tvivl om, at dette bliver vores nye salgshit inden for landbrug. Den har alle de features som erhvervet har efterspurgt de seneste år.