MF7624-Dyna VT exclusive er topmodellen i den nye 7600-Serie. PowerGear har testen traktoren, og vurderingerne er en letkørt traktor, der byder på et nyt, lækkert armlænskonsol. Seks stolper i kabinen tager dog lidt af udsynet

MF7624 er let at køre og har en god balance. Foragerautomatikken er i top, men stolper i kabinen tager udsyn

Tilbage i 2009 var MF 7495 Dyna-VT den mest solgte traktor-model i Danmark overhovedet. Derfor har vi ventet spændt på at teste dens afløser. Nu er den her - MF 7624 Dyna-VT.

Der er næsten frit valg på alle hylder hos den lokale Massey Ferguson forhandler, når der skal vælges model i den nye 7600-serie. Serien omfatter ikke mindre end otte modeller i intervallet 140-240 hestekræfter, og ud over at vælge model skal kunden også tage stilling til tre udstyrsvarianter og forskellige transmissionstyper.

I denne udgave af PowerGear tester vi topmodellen Massey Ferguson 7624 Dyna-VT i Exclusive-udgaven, der blandt andet rummer OptiRide Plus kabineaffjedring og affjedret foraksel som standard. Testtraktoren er ud over udstyrsniveauet i Exclusive-udgaven også monteret med blandt andet frontlift, SpeedSteer og autostyring.

Vi tester traktoren sammen med en femfuret, liftophængt Kuhn vendeplov, og det første, jeg bemærker efter at have hængt ploven på traktoren, er, at der er en ok balance i traktoren. Jeg kan faktisk køre og styre med traktoren, på trods af at den ikke er forsynet med frontvægt.

Men for både at overholde færdselsloven og for at udnytte firehjulstrækket optimalt, monterer vi en klods på et ton i frontliften, før vi triller i marken.

Lettere at køre trinløs MF

Da vi første gang testede en trinløs Massey Ferguson var det i 7400-serien. På den model skulle der arbejdes en del med indstillinger af motoromdrejninger og transmissionen for at få det rette samspil mellem hastighed og motoromdrejninger.

Det er der rettet op på i 7624 Dyna-VT, hvor det elektroniske styresystem, Dynamic Tractor Management (DTM), laver en fin og meget præcist styring af motoromdrejningerne i forhold til hastigheden og behovet for trækkraft.

Ved transport eller markarbejde, hvor traktorens kraftudtag ikke anvendes, kan jeg vælge at køre traktoren enten med det nye MultiPad kørehåndtag eller med kørepedalen. Uanset hvad jeg vælger, sørger DTM for at opgaven udføres ved lavest mulige motoromdrejninger og med den bedste brændstoføkonomi.

Med DTM mener jeg, at Massey Ferguson har løftet betjeningen af deres trinløse mellemklassetraktorer op på niveau med de bedste i klassen.

Skift mellem pedal og kørehåndtag sker med en trykknap i panelet til højre for føreren, og i terminalen er der mulighed for at indstille hvor aggressivt traktoren skal accelerere, når pedalen trædes i bund.

Som i forgængeren har Dyna-VT også i 7600-serien to mekaniske gear. Det laveste gear er til markarbejde, mens det høje gear er til transport og lettere markarbejde. Men man skal lige være opmærksom på, at skiftet, der sker med en trykknap, kun kan foretages når traktoren holder stille eller ved lav hastighed og med koblingspedalen trådt ned.

Knapper kan drille

Med den hydrauliske OptiRide Plus kabineaffjedring har jeg med en drejekontakt i kabinen mulighed for at justere hårdheden af affjedringen. Systemet fungerer fint, og sammen med den affjedrede foraksel og et godt sæde gør det traktoren til en rigtig god arbejdsplads.

Massey Ferguson kalder selv førerkabinen for splinterny. Men vurderet på design og rummelighed er det så som så med det nye, tænker jeg. Jovist den har fået en buet forrude og et lidt andet design af taget, men kabinens chassis med de seks stolper minder mistænkeligt om den kabine, der også blev anvendt på 7400-serien.

Det er som sådan ikke nogen ulykke, for netop den kabine har gennem tiden fået ros for blandt andet et meget lavt lydniveau, og det er heldigvis også videreført på 7600-serien. Indendørs i kabinen lægger man først og fremmest mærke til det nye Command Control armlæn og det nye multifunktions-kørehåndtag.

MultiPad kalder Massey Ferguson håndtaget, hvorfra jeg kan betjene transmissionen, kraftudtaget, foragerautomatikken og et af de hydrauliske fjerudtag.

Håndtaget ligger godt i hånden, og knapperne på håndtaget betjenes let med fingerspidserne - med en enkelt undtagelse. For blandt de forskellige knapper er der tre orange af slagsen på håndtaget, som bruges til at aktivere enten faste motoromdrejninger eller et af de to cruisecontrol hastigheder. Knapperne virker gummiagtige og er sådan set rare at røre ved. Men trykker jeg det mindste skævt på knapperne, har de en tendens til at sætte sig fast.

En ting er, at det er irriterende at skulle trykke en gang ekstra på dem for at få dem til at springe ud - endnu værre er det, at det ekstra tryk nulstiller den cruisehastighed, som jeg har lagt ind i systemet. Producenten bør derfor hurtigst se sig om efter kontakter i et andet materiale.

Mange muligheder for at sætte traktoren op

I Massey Ferguson 7624 Dyna-VT er det den enkelte bruger, som bestemmer, hvordan traktoren skal køre og fungere. Opsætningen sker dels i Datatronic CCD terminalen, som er monteret på en arm i højre siderude, og dels med piletaster i instrumentbordet. Grunden til at Massey Ferguson ikke har flyttet hele opsætningen til terminalen er, at terminalen er ekstraudstyr på andre udstyrsvarianter. Der er rigtig mange muligheder og funktioner i de to systemer, og det tager en del forsøg og lidt læsning i instruktionsbogen for at blive fuldstændig dus med de mange muligheder.

Men når man først har sat sig ind i systemerne, er der masser af muligheder for at sætte traktoren op - både til den opgave du skal løse - og på en sådan måde at det er let at betjene traktoren. Samtidig giver de mange opsætninger mulighed for at udføre arbejdet hurtigere og mere effektivt.

Datatronic CCD-terminalen er i farver, og betjeningen sker med en rullekontakt og en række taster på skærmens sider. Skærmen hører ikke til den største jeg har set i en traktor, og Massey Ferguson har da også meget klogt monteret en separat skærm til autostyringen.

Hvorvidt en terminale skal betjenes med trykknapper eller ved berøring af selve skærmen er en smags sag. Men specielt når det er ujævnt, synes jeg, det kan være lidt lettere at trykke på en kontakt i forhold til at ramme et lille felt på selve skærmen.

Fornem foragerautomatik

Massey Ferguson er med helt fremme i førerfeltet, når det gælder opsætning og betjening af forager-automatikken. En ting, som jeg sætter stor pris på, er, at automatikken kan sættes op, mens traktoren holder stille. Det giver mindre stress, og da der altid kan rettes i rækken af funktioner, er man aldrig udsat for, at en hel opsætning skal kasseres. En anden fordel ved automatikken fra MF er, at jeg selv kan vælge, hvornår automatikken skal køre på tid, og hvornår den skal køre på meter. Hvis der er behov for det, kan der når som helst indlægges en pause i rækken af funktioner.

Den lette tilgang og muligheden for at gemme oprettede redskaber gør automatikken til et af markedets bedste. Oveni har Massey Ferguson systemet DualControl, hvor eksempelvis hydraulikken på et redskab arbejder sammen med liften på traktoren. Det kan eksempelvis være på en halvbugseret plov, hvor pløjedybden på den bagerste del af ploven automatisk korrigeres sammen med den forreste del af ploven.

Traktor efter behov

Massey Ferguson 7624 er en velkørende traktor, der med en effekt på 240 hestekræfter har et fint forhold imellem vægt og effekt. Den trinløse transmission og DTM gør det til en leg at udnytte motorens resurser, uden at jeg behøver at foretage mig andet end at køre traktoren.

Ekstraudstyret SpeedSteer betyder, at jeg ved blot at dreje en enkelt omgang på rattet kan opnå fuldt styrudslag. Under pløjningen anvendte jeg SpeedSteer på forageren, og når ploven var i jorden, sørgede foragerautomatikken for, at jeg igen havde normal styring. Systemet gør det hurtigere at manøvrere traktoren og kan helt sikkert udnyttes til mange arbejdsopgaver - ikke mindst når traktoren anvendes med frontlæsser.

Kabinen er velindrettet og med et fint multifunktionsarmlæn samt et godt kørehåndtag. Det kan dog undre, at der ikke er blevet plads til betjeningen af de to sidste hydraulikventiler i armlænet. De betjenes i stedet med et håndtag i højre side af kabinen.

?Man kender en Massey Ferguson på dna?et? skriver MF om den nye traktormodel. Det er man ikke i tvivl om, når man sidder i førerkabinen og enten nyder udsigten fremad eller bliver irriteret på de to stolper, som er placeret bagerst i kabinen. Smag og behag er heldigvis forskellig, men efter min mening havde 7600-serien fortjent en ny kabine, der var lidt mere rummelig og som havde knapt så mange stolper.

Plusser

Letkørt med trinløs transmission med DTM

Foragerautomatik og DualControl

Lavt lydniveau

Godt kørehåndtag

God balance

Minusser

Knapper på kørehåndtag

Kun to hydraulikventiler betjenes fra armlænet

Mange stolper i kabine stjæler udsyn

Lydniveau

Stilstand tomgang 720 o/min                                      60,3

Stilstand tomgang (blæser fuld)                                  76,6

Stilstand maks. 2.150 o/min                                       71,3

Mark 8,5 km/t v. 1.400 o/min                                     70,3

Mark maks. belast. 8,5 km/t v. 1.800 o/min               72,2

Transport 40 km/t v.1.500 o/min                                73,3

Specifikationer Massey Ferguson 7624 Exclusive

Motortype                                                                                                Agco Sisu Power

Volumen, cm³                                                                                          7.4

Max. effekt ISO, kW/hk                                                                          173/235

Max. moment, Nm v. 1.500 o/min                             .                            1.030

Transmission                                                                                           trinløs

Hydraulikkapacitet max., l/min.                                                               110

Antal dobbeltvirkende udtag                                                                    4

Max. Løftekapacitet, kg                                                                           9.300

Bagdæk Michelin                                                                                    620/70R42

Fordæk Michelin                                                                                     480/70R30

Venderadius, m.                                                                                      5,3

Egenvægt, kg                                                                                           8.050

Tankkapacitet diesel, liter                                                                         430

Tankkapacitet AdBlue, liter                                                                     40

Akselafstand med affjedret foraksel, m                                                   3,0

Højde, m                                                                                                  3,1

Priser

Det koster MF 7624 Dyna-VT Exclusive:

Basistraktor                                                                                             1.220.510

Speedsteer, Autoguide-ready, Isobusstik                                                35.240

Frontlift plus et dobbeltvirkende udtag                                                    37.810

I alt for den testede traktor                                                                       1.293.560

Yderligere muligt ekstraudstyr:

Front PTO                                                                                               32.870

Multifunktionsjoystick                                                                            4.490

150 l/min hydraulikpumpe                                                                       5.990

Importørkommentar

Af Egon Sørensen, produktchef MF, Agco Danmark

Det er en dejlig positiv oplevelse at læse Maskinbladets test af MF 7624, som viser, at Massey Ferguson er lykkedes godt med designet og indretningen af MF 7600 serien, hvilket også bekræftes af en række priser, som traktoren har vundet rundt omkring på europæiske landbrugsudstillinger.

Det er dog sjældent, at der ikke er lidt malurt i bægeret, og problemet med at nogle knapper i kørehåndtaget kan sætte sig fast ved et skævt tryk, vil vi selvfølgelig melde tilbage til fabrikken. Med hensyn til betjening af hydraulikventiler i armlænet, så er der faktisk mulighed for at betjene tre ventiler, idet man kan vælge at betjene 3. eller 4. ventil med knapperne på MultiPad kørehåndtaget.

Som det fremgår af testen, er der mulighed for opsætning og indstilling af en lang række af traktorens funktioner via Datatronic CCD-terminalen, hvor der kan gemmes indstillinger for otte redskaber. Det gør det meget let næste gang det pågældende redskab skal bruges igen ? der skal blot trykkes på et par knapper, og traktoren reagerer nøjagtigt som sidst redskabet var spændt efter.

Data fra Landbrugets traktorafprøvning

Motoromdrejninger                                                        Kilowatt                                             Newtonmeter

2.100                                                                              152                                                    1.400

2.000                                                                              162                                                    1.575

1.900                                                                              166                                                    1.690

1.800                                                                              163                                                    1.755

1.700                                                                              161                                                    1.840

1.600                                                                              156                                                    1.900

1.500                                                                              152                                                    1.975

1.400                                                                              140                                                    1.960

1.300                                                                              129                                                    1.935

1.200                                                                              119                                                    1.930

1.100                                                                              110                                                    1.940

1.000                                                                              100                                                    1.950

Motoromdrejninger                                                        Liter pr. time                                      gram pr. kilowatt-time

2.100                                                                              44,4                                                   248

2.000                                                                              45,5                                                   238

1.900                                                                              45,5                                                   233

1.800                                                                              44,2                                                   230

1.700                                                                              43,1                                                   227

1.600                                                                              41,6                                                   226

1.500                                                                              40,3                                                   225

1.400                                                                              37,3                                                   226

1.300                                                                              34,1                                                   224

1.200                                                                              32,0                                                   228

1.100                                                                              29,7                                                   229

1.000                                                                              28,0                                                   238