Lige som æslet bringer New Holland Rustler personer og varer frem i uvejsomt terræn, og sammenlignet med en stor traktor gør dieselmotoren på 20 hestekræfter Rustler til et økonomisk køretøj

 

De mindre traktorer er ved at forsvinde fra det moderne landbrug, og dermed er landmanden ofte tvunget til at slå gang i en alt for stor traktor, når der skal løses mindre opgaver som etablering af hegn eller tilsyn med kreaturer.

Ud over at være dyr i brændstof, så skal der også regnes med et betragteligt beløb til afskrivning, hver gang den store traktor anvendes. Derudover er den ofte alt for tung, og for klodset til at løse de mindre opgaver. Mange landmænd har derfor suppleret maskinparken med en lille ATV. Den egner sig først og fremmest til persontransport, men kommer hurtigt til kort, når der skal medbringes større mængder af materialer og værktøj. Løsningen kan derfor være at koble en trailer efter ATV'en. Men for det første hopper og danser den, når terrænet er ujævnt, og for det andet begrænser traileren ATV'ens fremkommelighed.

Her er New Holland Rustler 120 et godt alternativ. Rustler kombinerer ATV?ens fordele med et praktisk lad og en førerplatform med plads til to personer. Terrænegenskaberne er ikke helt på højde med de skrappeste ATV?er, men til gengæld kan den så meget andet, og derfor tog vi ud for at prøvekøre den i naturen og bakkerne omkring søerne ved Jels.

Let at gå til

New Holland Rustler 120 er meget let at gå til, og det kræver ikke nævneværdig instruktion at få den til at køre. Jeg sætter mig blot i sædet, vælger kørselsretning og slipper håndbremsen, der i øvrigt er fodbetjent lige som på visse bilmodeller.

Herefter er jeg klar til at trille af sted i det lille køretøj. Fodspeederen fungerer ikke blot som gaspedal, men også som hastighedsgiver i lighed med det, vi kender fra en minilæsser.

Desto hårdere der trædes, desto flere omdrejninger tager den trecylindrede Kubota dieselmotor, og desto højere udveksling vælger den trinløse transmission.

Ved at træde på speedere kan jeg ikke blot regulere hastigheden fra 0 til 40 kilometer i timen, men også regulere trækkraften, så den passer til det aktuelle kørselsforhold.

Den trinløse transmission består af et remtræk over to skiver, hvoraf den ene er variabel. Når speederen slippes, står Rustler stille, og den trinløse transmission fritager mig for at skulle skifte gear, når der køres fra vejen og ind på marken. Også når der klatres i stejle bakker, behøver jeg kun at betjene kørepedalen for at have fuld kontrol over køretøjet. Det kniber til gengæld lidt med kontrollen, når det går stejlt nedad. Her er der en smule friløb i transmissionen, og man skal derfor være klar på bremsen for at minimere risikoen for, at Rustler løber løbsk.

Plads til en palle

I terrænet er New Holland Rustler knapt så adræt som en traditionel ATV, men til gengæld giver platformen med plads til to personer og ikke mindst ladet, som måler 121 gange 126 centimeter, maskinen helt andre anvendelsesmuligheder. Ladet er stort nok til at rumme en traditionel palle, men da bærevene er begrænset til 470 kg, skal pallen ikke være læsset alt for godt til.

En anden fordel ved Rustler er måden, man sætter sig til rette i køretøjet. Her slår Rustler klart både traktoren, minilæsseren og ATV'en. Et lille trin op og jeg er klar til at sætte mig i sædet. Specielt i situationer, hvor der skiftevis køres og arbejdes ved siden af køretøjet, er det en stor behagelighed, at man kan gå direkte ind på førerplatformen. Samtidig er værktøj og materialer på ladet lige ved hånden, når jeg rejser mig fra sædet.

Ladet har el-betjent tiplad, som gør det let at tømme for halmrester og lignende.

Automatisk firehjulstræk

Under gunstige forhold trækker New Holland Rustler 120 udelukkende på baghjulene, og opstår der slip på et af hjulene, indkobles differentialespærret og firehjulstrækket automatisk. Er der slip på et af forhjulene, låses det forreste differentiale også automatisk.

Det hele foregår automatisk, og uden at jeg skal betjene hverken kontakter eller håndtag. Det automatiske system eliminerer risikoen for, at man overraskes af våde huller og ikke når at indkoble firehjulstrækket, inden man allerede sidder fast.

Automatikken beskytter også teknikken og gør det idiotsikkert, da jeg aldrig skal tænke på at udkoble systemerne, inden jeg kører ud på asfaltvejen ? det sker ganske enkelt helt af sig selv.

Til gengæld et spærringen af akslerne ikke et hundrede procent, og det har den ulempe, at de tre hjul godt kan fedte rundt, uden at det fjerde hjul trækker maskinen fremad. Samme situation kan opleves med traktorer med automatisk og kun delvist differentiale på forakslen.

Det delvise differentiale og den automatiske indkobling har til gengæld den fordel, at styretøjet på Rustler aldrig føles tungt.

Stiv bagaksel

Foran har Rustler uafhængigt hjulophæng med fjedre og støddæmpere. Bagakslen er stiv og med svingarme samt affjedring med fjedre og justerbare støddæmpere.

Den stive bagaksel giver et stabilt køretøj, men til gengæld arbejder affjedringen ikke helt så aktivt, når terrænet virkelig gør ondt. En anden ulempe ved den stive bagaksel er, at frihøjden under akslens differentiale er begrænset. Den eneste gang, jeg præsterede at køre fast med Rustler, skete det netop ved, at det bagerste differentiale kom til at hænge på en forhøjning. Akslen kunne derfor med fordel skiftes ud med et ophæng magen til det, der findes foran på maskinen.

Træk i begge ender

New Holland Rustler er opbygget over et chassis af aluminium og er udstyret med træk både foran og bag på. Standardudstyret omfatter et gaffeltræk, men det kan hurtigt udskiftes til et kugletræk, og da der er lysstik bag på køretøjet, kan der let kobles en trailer efter Rustler.

Ifølge instruktionsbogen må der maksimalt trækkes med 797 kg i trækkrogen. Hvordan man beregner det må stå hen i det uvisse.

Taget rumler

For at beskytte fører og passager er Rustler monteret med en beskyttelsesbøjle. Og som en smule luksus er der monteret et tag på styrtbøjlen.

Det beskytter mod solen og skærmer også for det værste regnvejr, men til gengæld skramler det en hel del, når der køres i terræn.

Som ekstraudstyr kan New Holland levere døre samt for- og bagrude, så Rustler får en lukket kabine. Det kan selvfølgelig være praktisk til det danske klima, men til gengæld mister man nogle af de fordele, som køretøjet har.

Klar til indregistrering

New Holland Rustler 120 leveres i to versioner, og den testede model er den version, der kan anvendes både på landevejen og i terræn. I denne version er Rustler udstyret med fuld lygteføring, sikkerhedsseler og andet udstyr, som gør, at den uden videre kan registeres på traktornummerplader. Det betyder selvfølgelig, at det ikke går så stærkt som på en uregistreret ATV, men til gengæld kan man lovligt både krydse - og køre på offentlig vej. Den er beregnet til to personer, og skulle uheldet være ude, sidder såvel fører som passager beskyttet under styrtbøjlen. Man skal blot gøre sig til en vane at køre med sikkerhedssele.

Let at servicere

Serviceringen af Rustler er forholdsvist let. Køleren sidder foran, og der er fri adgang til luftfiltret, når ladet tippes. For at komme til motoren og kontrol af motorolien skal førersædet vippes fremad. Her mangler jeg en eller anden sikring til at holde sædet oppe, så den ikke vipper tilbage, mens man står og arbejder med motoren. Når vi er ved mulige forbedringer, så kunne det være dejligt, om skiftet mellem frem og bak kunne gøres mere smidigt. Som det er nu, sker det lettest ved at bremse maskinen ned og skifte kørselsretning i netop det moment, at den holder stille.

Skifteintervallet på olien i det forreste og bagerste differentiale samt i motor og transmission varierer fra 100 til 300 timer.

En trinløs transmission med remtræk er meget følsom over for forurening med vand og mudder. Det er derfor dejligt at se, at transmissionen på Rustler er fuldstændigt indkapslet i et plastskjold, som forhindrer at transmissionens ædlere dele bliver våde, når der køres igennem et dybt vandhul.

New Holland Rustler 120 er større og ikke så spændende at køre som en stor ATV. Til gengæld har den et lad med god plads, og så er der både sikker og god plads til to personer. Derudover er den let at registrere, så den lovligt kan køre på offentligt vej.

Importørkommentar

Rustler er perfekt til alle i landbrugs-, have/park- og skovbrugssektoren og andre sektorer, hvor der er behov for et kraftigt, pålideligt og terrængående køretøj. Denne UTV er nemlig bygget til hårdt brug med blandt andet et letvægts aluminiumschassis i samme kvalitet, som ses i flyvemaskiner. Med Rustler er man klar til det meste - hvor som helst.

Komforten er også i top og som nævnt i testen, kan der leveres kabine, som også kan udstyres med varmeapparat til de kolde tider.

Rustler har været på det danske marked siden slutningen af 2010 og som med andre New Holland maskiner, arbejder vi løbende på at blive endnu bedre. Helge Plougmann Nielsen kommenterer bagakslen, som faktisk nu er opdateret med en ny 4-link semiuafhængig affjedring. Dette giver en lang række fordele som større vandring og frihøjde, lavere vægt samt bedre traction. Rustler er dermed nu endnu bedre i terrænet.

Jimmie Vestergaard. Produktchef New Holland

Plusser

Automatisk firehjulstræk og differentiale

CVT transmission

Let at servicere

Klar til indregistrering

Udskiftelig træk

Aluminiumschassis

Minusser

Delvist friløb

Stiv bagaksel

Trægt gearskifte

Der mangler en holder til sædet, når motor skal serviceres

Taget skramler

Tekniske data New Holland Rustler 120

Motor               Kubota

Antal cylindre      3

Volumen l           0,72

Effekt kW/hk        14,9/20

Transmission                   CVT

Firehjulstræk                  automatisk

Differentiale                  automatisk

Hastighed km/t      0-40

Størrelse på lad cm 121x126

Lasteevne kg                   470

Dæk                 25x11-12

Pris for den testede model                121.000

Ekstraudstyr

Lukket kabine                  28.900

Værktøjskasse                  2.700

Gitter mellem lad og sæder                1.700

Beskyttelse af kalibre                    600

Måtte til lad                             600

Grovere dæk                               400