Med en akselafstand på cirka halvanden meter er Goes 625 Max er en lang ATV, og det giver stabilitet og komfort både på landevej og i terræn

Den kridhvide Goes 625 Max med de blankpolerede fælge stråler om kap med efterårssolen. Det er derfor med forsigtighed, at jeg starter maskinen op og lister mig ud på de plørede skovveje omkring Tirsbæk Gods.

Men jeg er jo ikke kommet til skovene omkring Vejle fjord bare for at køre søndagstur. Jeg er her for at teste, om den franske ATV er til noget eller den skal sendes tilbage til Frankrig forklædt som en pose franske kartofler.

Derfor bliver der skruet op for tempoet, og i løbet af et øjeblik forsvinder det glansfulde billede og erstattes af rå styrke.

For lad det være sagt med det samme: Den i Danmark ret ukendte ATV har noget at byde på. Og den er bestemt til noget både på de gode skovveje, og når terrænet ændrer sig til dybe hjulspor med vand og pløre.

Den vandkølede motor på 600 kubikcentimeter trækker overlegent afsted, og kraften overføres perfekt af en CVT-transmission og de fire hjul, der er individuelt ophængte.

Plads til to

Modsat mange andre ATV?ere så har sædet på Goes 625 Max plads til to personer - og pladsen må faktisk også anvendes, for den store maskine er godkendt til to personer. Ud over at give plads til to, så giver det lange chassis også stabilitet.

Det er forbavsende let at køre og balancere på kanten af dybe hjulspor, uden at maskinen tager magten og ryger ned i sporet. Den lange akselafstand betyder også, at ujævnheder i terrænet føles mindre end på en mindre og kortere maskine.

Brede skærme beskytter både føreren og passageren mod den værste tilsvining af mudder og vand, der slynges op fra de grove dæk. Maskinen har ikke deciderede fodhvilere, men derimod en lukket bund, som effektivt forhindrer både føreren og passageren i at stikke fødderne ned mellem hjulene.

Prisen for komforten er en større venderadius og en maskine, der er knapt så handy at manøvrere, hvor pladsen er trang.

Skriger på opgaver

Goes 625 Max er en skøn ATV at bevæge sig rundt i terrænet på. Men det stærke køretøj skriger nærmest på opgaver. Derfor er den også udstyret med et kugletræk, som må trække 350 kg. I tilbehørsprogrammet til Goes finder vi blandt andet en bogie multivogn med mekanisk tip, som vi selvfølgelig skulle prøve også.

På trods af at vognen er uden affjedring, er den rigtig god i terrænet, hvor den opfører sig væsentligt bedre end en traditionel trailer med affjedring. Bogiesystemet stabiliserer vognen i terrænet, hvorimod affjedringen får en traditionelle trailer til at hoppe og danse hen over ujævnhederne.

Vi testede også Goes foran en slagleklipper med en arbejdsbredde på 110 centimeter. Klipperen har egen motor på 13 heste, og effekten overføres til klipperen via en slyngkobling, der automatisk går i indgreb, når omdrejningerne på motoren øges. På grove og ukurante arealer indstilles klippehøjden med en spindel, mens en valse bag klipperen sørger for at holde en ensartet klippehøjde, når resultatet skal være ekstra flot.

Klipperen er robust, og egner sig fint til at klippe rabatter, og til at trimme arealerne omkring ejendommen og i hestefolden.

CVT plus to trin

Den en-cylindrede motor, som har elektronisk benzinindsprøjtning, yder 38 hestekræfter. At benzinindsprøjtningen er elektronisk betyder blandt andet, at jeg er fri for at tænke på at justere chokeren, før maskinen startes. Det klares automatisk, og uanset om motoren lige er startet, eller den går med fuld skrue ude i terrænet, så virker den oplagt og klar til at trække.

Transmissionen er en CVT-transmission med to mekaniske trin samt bakgear. Gearene skiftes mekanisk med en gearvælger på venstre side af maskinen. Før der kan skiftes gear, skal maskinen stå stille, og bremsepedalen skal være aktiveret.

Det lave gear er et arbejdsgear til det hårde slid, mens det høje gear anvendes til lettere opgaver og hurtig transport.

Det kræver lidt øvelse at få gearskiftet til at køre som i olie. Der skal være en perfekt trimning imellem gassen slippes, bremsen aktiveres og gearhåndtaget flyttes. Det kunne være bedre.

Motoren er kraftig nok til, at maskinen med fordel kunne udstyres med et tredje gear til landevejstransport. Derved kunne transporten klares med færre omdrejninger på motoren. Det vil gavne benzinforbruget og minimere støjen fra køretøjet.

Den trinløse transmission fungerer upåklageligt, og gør det let at kontrollere hastigheden både på landevejen og i terræn. Det er ikke kun, når motoren trækker, at hastigheden er under kontrol. Det er den også, når gassen slippes og køretøjet motorbremses.

Låst firehjulstræk

Lukkede transmissioner og kardanaksler fordeler trækket fra motoren og ud til de fire individuelt ophængte hjul.

Når maskinen står stille, kan firhjulstrækket og differentialespærret imellem de to aksler aktiveres elektrisk. Det delvise spær på både for og bagakslen aktiveres automatisk og efter behov.

Når jeg kører med tohjulstræk er styringen Ok. Men når firehjulstrækket indkobles, og specielt når spærringen aktiveres, så bliver styretøjet tungt, og jeg skal lægge en del kræfter i at manøvrere maskinen. Jeg savner derfor en eller anden form for hjælpestyring til at lette opgaven og til at tage de værste stød, når forhjulene rammer dybe hjulspor.

Godkendt til landevej

Den testede Goes 625 Max er en Limit Edition udgave, der er monteret med 14 tommer bagdæk og hvor der også er kræset ekstra for designet.

Vindskærmen og bagageboksen er ekstraudstyr. Bagageboksen er uundværlig til hjelm og handsker samt til småting, der anvendes i dagligdagen. Når der køres i terræn, kan vindskærmen af og til være i vejen, men når vi kommer ud på landevejen, og hastigheden kommer op på 80 kilometer i timen, brydes fartvinden behageligt af skærmen.

At jeg med god samvittighed kan teste Goes 625 Max på landevejen skyldes, at den er indregistreret som personbil.

Registreringsafgiften udgør 50.000 kroner, og den halvårlige ejerafgift er på cirka 160 kroner. Når det er betalt, må Goes 625 Max køres og anvendes som personbil med plads til to. Da køretøjet har status som bil, er der ikke krav til, at der anvendes hjelm, når der køres på landevej. Det er i mine øjne absurd, og har man sit liv kært, køres der selvfølgelig med hjelm både på landevejen, og når det går stærkt i terrænet.

De grove dæk larmer og virker også en smule ustabile, når det går stærkt på landevejen. Men dækmonteringen bliver ofte et kompromis, hvor der skal tages hensyn til både on- og off-road. Køres der udelukkende på asfalt, kan der leveres dæk som matcher den udfordring.

Leveres også som traktor

Goes 625 Max kan også registreres som traktor, hvor hastigheden er begrænset. For at kunne få en ATV indregistreret som traktor skal virksomheden først godkendes af Skat, og maskinen må kun anvendes erhvervsmæssigt.

Registeret som bil må den anvendes til alt, og den kan også frit omsættes. Mange landmænd kan derfor have glæde af køretøjet, der både er hurtig og som kan færdes på marker og i skovene uden at lave nævneværdige spor.

De færreste ejere af en ATV kan vel sige, at de aldrig har krydset en offentlig vej på maskinen. Ved at lade ATV?en indregistrere bliver man ikke blot lovligt kørende, men der kommer også styr på forsikringer og lignende, som er uhyre vigtige, hvis der sker en ulykke.

Registreringsafgiften afhænger af flere faktorer, og ved at investere i en lidt mindre model kan man faktisk blive lovligt kørende for en overkommelig pris.

Jeg prøvekørte også en Goes 520, der med 32 hestekræfter bestemt ikke er nogen sinke. Vælger man den med tohjulsræk, kan man få en indregistreret ATV for omkring 65.000 kroner.

Goes er ikke ene om at kunne levere indregistrerede ATV?ere, men da de store modeller er med godkendte lygter og to-kreds bremser, er de som standard klar til indregistrering.

Tekniske specifikationer Goes 625 Max 4x4

Motortype                                       CF fir-takts

Antal cylindre                                1

Volumen, cm³                                 594

Ydelse, hk                                       38

Moment, Nm                                  46,9

Køling                                              vand

Transmission                                CVT + to gear

Bremser                                          skiver

Vægt, kg                                          365

Benzintank, l                                 19

Længde, mm                                  2.300

Bredde, mm                                   1.180

Højde, mm                                      120

Frihøjde, mm                                 290

Plusser

Lang og stabil

Trækkraft

Affjedring

Plads til to

Synsfrit sammenkobling - dog kun til 150 kg

Motorbremse

Minusser

Tungt styretøj - specielt med låst differentiale

Gearskifte

Rensning af luftfilter kræver værktøj

Ingen tredje gear

Blinklys slår ikke selv fra

Venderadius

Pris

Pris for testet maskine inkl. ekstraudstyr:

Goes 625 Max LTD 4x4                                            51.600

Vindskærm                                                                 1.485

Boks                                                                              2.175

Indregistrering                                                           50.000

Pris i alt for den testede maskine                         105.260

Yderligere muligt ekstraudstyr:

Alu. Bundplade                                                                                       3.850

Slagleklipper med Honda motor                            14.800

Multivogn m.tip                                                         9.200

Sneplov 128 cm                                                                                       6.625

Importørkommentar

Tom L. Petersen, Lindtek Motorcenter

Goes har igennem de seneste 10 år opnået at blive en af de store ATV-mærker i Europa med stor fremgang i Spanien, Tyskland, Sverige og Frankrig, hvor hovedsædet er placeret.

Mærket blev præsenteret i Danmark for tre år siden og har i dette år haft en stor fremgang på grund af et nyt samarbejde med Maskinhandler indkøbs ringen (MI) som varetager distribution og salg og service. De mest solgte modeller er mellem-området 520 kubik, som findes i både 2x4 og 4x4.

I testen har man koncentreret sig om den nye, store 625 som i testudgaven var monteret med en blandt andet brede off road-dæk, der ofte benyttes ved udstilling af maskinen. Det giver en lidt tung styring. Maskinen er originalt monteret med lidt smallere normale 12 tommer dæk på alufælge.