Fendt’s nye 700-serie rammer ind i mellemklassen og viser konkurrenterne, hvordan en stærk muskelhund skal opføre sig. Der er styr på detaljerne, men der kan stadig optimeres lidt på en ellers gennemført traktor

PowerGear er allerede nu klar med en test af den helt nye Fendt 700-serie, som blev vist frem for verdenspressen i sommeren 2011. Og jeg kan lige så godt slå det fast med det samme: Traktoren rummer rigtig mange gode detaljer inde som ude.

Den nye Fendt 700-serie erstatter de nu "gamle" 700-modeller samt 800-serien fra Fendt, og man kan ikke ligefrem påstå, at der er store genkendelig træk fra de gamle serier i den nye model.

Faktisk er stort set hele traktoren bygget om. Den nye serie er steget voldsomt i effekt og strækker sig nu fra 200 til 240 hestekræfter over tre modeller. Til trods for dette er den nye model kun øget med fem centimeter i længden, og blevet 700 kilo tungere.

Jeg har fornøjelsen af at være i marken med den mindste model i serien - Fendt 720 Vario.

Stærk letvægter

Jeg tester Fendt 720 Vario med en fem-furet Kverneland liftophængt plov, med en svær jordpakker på slæb, men jeg mærker næsten ikke, at ploven er i jorden, og at jordpakkeren at på slæb.

De 200 heste trækker ploven fint afsted, og ved 8,5 kilometer i timen arbejder den seks liters, seks cylindrede Deutz-motor kun ved 1.500 omdrejninger. Testtraktoren klare også opgaven, når ploven skal op ad jorden og vendes rundt - men det er dog ikke helt uden besvær.

Jeg har spændt en 850 kilos vægteklods i frontliften, men til trods for dette er traktoren let i fronten, når den tunge plov løftes.

Brugerne af den nye 700-serie skal gøre sig klart, at før de mange hestekræfter kan overføres til jorden i de tre modeller, skal der monteres ekstra vægt på, da den nye serie er en letvægter i forhold til de mange hestekræfter, den rent faktisk yder.

Dette er heldigvis ikke noget problem, og omvendt kan det være rart ved nogle opgaver, at traktoren er så let som muligt. Det er trods alt lettere at hænge vægt på en traktor, end at tage vægten af.

Lift med stor kapacitet og detaljer

Liften på Fendt 700-serien magter hele 9,5 ton i bag og 4,4 ton i frontliften. Frontliften er godt integreret i rammekonstruktionen. Det samme gælder fjernventiler, der er ført frem til frontliften. Der er ikke noget med, at rør og slanger roder hen langs siden af traktoren. Desuden er der en beholder til opsamling af olie fra fjernventilerne.

Og nu vi er ved fjernventilerne, så er det faktisk muligt at få hele syv fjernventiler på den nye 700-serie. Det skal dog nævnes, at to af dem bliver ført ud til frontliften, og hvis der er frontlæsser på traktoren, tager det også to ventiler.

I princippet er der kun tre dobbeltvirkende hydraulikudtag tilbage til redskaber bag på traktoren. Man kan naturligvis koble frontlæsseren fra og derved få fem ventiler bagud.

Men på en traktor i mellemklassen og i en prisklasse som Fendt 700-serien ligger i, burde der være lavet en midterventil, der kan stilles om fra kabinen.

En ganske smart detalje bag på Fendt?en er pto-tappen. Denne er nemlig blevet skåret skrå i enden for at gøre påsætningen af pto-aksel meget lettere.

Naturligvis er der store, gode trykknapper på bagskærmene både til et fjernudtag, lift, samt pto.

Servicepunkterne er let at overkomme

Den daglige service er let at overkomme, idet punkterne er ført flot frem på traktoren. Oliepinden nås let, selvom hjulene ikke er drejet, og selvom der er frontlæsserbeslag på traktoren.

Påfyldning af hydraulikolie er let at komme til på højre side af traktoren, og standen aflæses i displayet inde i kabinen. Transmission er adskilt fra hydraulikolien, og denne tjekkes og påfyldes bag på traktoren. Selvom transmission og hydraulikolie er adskilt, deler de begge køler foran motoren.

Dette kan lade sig gøre takket været en varmeveksler, der muliggør en vandring af varme og kulde mellem de to olier. På denne måde spares en ekstra køler, og pladsen bliver bedre til de tre øvrige køler foran motoren.

Dog er jeg ikke så imponeret over pladsen mellem kølerne. De kan åbnes fra hinanden, således at de kan rengøres, men heller ikke mere end det - forstået på den måde. Jeg har set andre traktorer, hvor denne opgave er løst bedre. Dog er der en utrolig smart detalje på airconditionkøleren.

Her sidder et skueglas, som fortæller, om der er freon nok på systemet. På denne måde kan brugeren selv holde øje med tilstanden på airconditionanlægget.

Kabine med stort glas areal

Når døren åbnes til den nye kabine på Fendt 700-serien, er jeg ikke i tvivl om, at der er sket store ændringer.

Detaljerne står nærmest i kø, og den første bemærkelsesværdige detalje, der fanger min opmærksomhed, er at trinbrættet er lyst op af en lille lampe indbygget i dieseltanken.  Mange kan sikkert nikke genkende til det faktum, at traktoren bliver kørt ind i maskinhuset en mørk aften eller nat efter en dag i marken. Og når traktoren standes og lyset slukkes, kan det være svært at se trinene på traktoren, når føreren skal ud. Dette problem har Fendt fået løst godt.

Selve kabinen er helt ny og har kun fem stolper. Fendt kalder den VisioPlus og med et stort glasareal på 6,1 kvadratmeter er der et rigtig godt udsyn fra førersædet og hele vejen rundt ? især fremad.

Forruden på den nye 700-serie er revolutionerende, da den starter i bunden af kabinen og forsætter et godt stykke oppe i selve taget. Dette giver et perfekt udsyn til en frontlæsser og får kabinen til at fremstå meget lys. Det giver en rigtig god køreroplevelse både i marken og på vej.

Generelt er kabinen gjort færdig.  Fendt har eksempelvis gjort det muligt at trække kabler og lignende til redskaber flot og elegant ud igennem tre gummipropper i højre hjørne af bagruden.

Velkendte komponenter

Der er også velkendte komponenter i kabinen fra 700-seriens storebrødre, 800- og 900-serien.

Højre armlæn er nemlig taget fra disse serier, og det giver fuld kontrol over traktoren. Alle knapper er samlet i ét og samme armlæn til styringen af traktoren. Joysticket til styring af transmissionen samt konsollen til styring af lifte i bag og fronten ligger utrolig godt i hånden.

Jeg savner dog lidt, at gruppeskiftet mellem vej og markgear ikke længere sidder i bunden af joysticket. Det er på den nye 700-serie flyttet, så kontakten nu sidder sammen med øvrige knapper til styring af traktoren langs førerens højre arm.

Når man bruger Fendt-traktoren til frakørsel af korn, græs eller majs, er der meget blandet mark- og vejkørsel, og her har man ofte brug for at skifte mellem det lave og høje gearområde i den trinløse Vario-transmission.

I de tidligere modeller kunne man let føle sig frem til de to knapper, men nu forsvinder de i mængden af knapper, og jeg bliver nødt til at kigge ned på armlænet, for at fingeren finder og trykker på den rigtige knap.

For enden af armlænet sidder Vario-terminalen. Og her har vi en skærm der virkelig tager kegler. Vi har før testet skærmen og dens funktioner i PowerGear - med stor ros. Og det er fortjent, for terminalen fungerer rigtig godt og har et hav af indstillingsmuligheder.

Den er både touch-følsom eller kan styres med trykknapper. At man har begge muligheder for styring er godt, da det kan være en stor fordel at benytte sig af trykknapperne, når tempoet er højt og det går stærkt i marken.

Men forstå mig ret - touch-styringen fungerer også helt optimalt. Processoren i terminalen arbejder hurtigt og bruger næsten ingen tid til at tænke over de enkelte tryk, jeg foretager på skærmen.

Skabt til en frontlæsser

Den testede Fendt 720 var udstyret med en Fendt Cargo 5X frontlæsser. Mødet med frontlæsseren gjorde bestemt ikke indtrykket af traktoren dårligere.

Udsynet igennem den store forrude gør, at man let kan holde øje med frontlæsseren selv i fuld højde. Det er virkelig en fornøjelse at stakke halm med den nye forrude, da jeg føler, at der er meget bedre kontrol over frontlæsserarbejdet.

Fendt 700-serien har hurtig styring på forhjulene. Dette vil sige, at når funktionen aktiveres, skal rattet kun drejes én omgang, før der er fuldt styreudslag. Det gør frontlæsserarbejdet ekstra bekvemt. Men dog er der det minus ved funktionen, at funktionen både skal slås til i skærmen samt på armlænet før den er aktiveret, når traktoren har været stoppet. Desuden kan funktionen ikke kobles over foragerautomatikken, hvilket er en skam, da man på den måde ikke får brugt funktionen i marken på forageren, når automatikken er koblet til.

Karakteren til Fendt 720 Vario er god. Den opnår høje karakterer for de mange detaljer, man ser rundt på traktoren. Ikke mindst i kabinen er der tænkt meget over den daglige gang.  Komforten er i top med affjedring af foraksel og kabine. Faktisk kan der vælges hele tre forskellige affjedringer af kabinen: Mekanisk, luft og mekanisk eller ren luft affjedring.

Lydniveauet er desuden lavt og pløjearbejdet foregik ved 7,5 kilometer i timen ved kun 70 dBA.

Mens lydniveauet er i den lave ende, er prisen til gengæld i den høje ende. Listeprisen for Fendt 720 i basisversion starter ved 1.346.590 kroner.

Minusser:

Frontlæsser benytter fjernventiler bag på traktoren

Ingen "hurtig styring" i foragerautomatik

Placering af advarselstrekant

Placering af knapper til høj/lavt gearområde

Pris

Plusser:

Lydniveau

Komfort

Rummelig kabine

Finish i kabinen

Udsyn gennem forrude til frontlæsser

Spejle

Størrelse i forhold til effekt

Lydniveau

Stilstand tomgang, (790 omdr/min. )                    61

Stilstand maks. omdr., (2.190 omdr/min.)          71

Transport v. 40 km/t, (1.500 omdr/min.)              69

Markarbejde v. 7,5 km/t., (1.500 omdr/min.)       70

Tekniske specifikationer Fendt 720 Vario

Motortype:                                                                   Deutz 2012, seks cylindret, m. SCR-teknologi

Slagvolumen, liter:                                                    6,06

Nominel effekt (ECE R24), kw/hk:                        136/185

Maks. effekt (ECE R24), kw/hk:                             147/200

Maks. Moment, Nm v. 1.450 o/min:                       1.050

Transmission: Trinløs Vario,                                ML180

Brændstoftank indhold, liter:                                 400

AdBlue tank indhold, liter                                      38

Egenvægt i alt, kg:                                                     7.900

Totallængde, meter:                                                  5,240

Højde, meter:                                                              3,050

Brede, meter:                                                              2,550

Akselafstand, meter:                                                2,770

Venderadius, meter:                                                 5,5

Ydelse hydraulik, liter pr. min.:                             109

Maks. tryk hydraulik, bar:                                       200

Maks. løftekraft trepunktslift, kg:                         9.580

Fordæk:                                                                        540/65R30

Bagdæk:                                                                       650/65R42

Dette koster Fendt 720 Vario:

Pris basistraktor:                                                      1.346.590

Ekstraudstyr på afprøvet traktor:

Profi Plus udgave                                                       25.800

Vario Terminal 10,4?                                                19.955

Klimaanlæg                                                                3.526

Hydraulikpumpe, 152 l/min.                                   5.427

Vidvinkel i sidespejle                                               4.826

Vindusvisker parallel                                               943

Merpris for 540/65R30 fordæk                               788

Merpris for 650/75R38 bagdæk                                                          832

Fendt Cargo 5X/90 DV frontlæsser                       91.020

3. funktion hydr.                                                         4.261

Dæmpningsystem                                                     4.610

Hydr. Redskabslås                                                    4.543

Pris i alt på testet traktor                                       1.513.121

Yderligere muligt ekstraudstyr:

Front-pto, 540 el. 1.000                                            26.183

Trykluftbremser                                                        6.473

LED-baglygter                                                            3.483

Dobbeltvirkende lift i bag                                        3.771

Komfortfrontlift m. vægtoverføring                       37.445

Importørkommentar

Af Peter Midtiby, produktchef Fendt, Agco Danmark

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at den nye 700-serie bliver en kæmpe succes, og at mange konkurrenter vil rive sig i håret af misundelse. Men jeg må også erkende, at en del af kritikken i testen er berettiget.

Vægten på traktoren er øget med 700 kg, men ikke noget, der bidrager væsentligt til at holde næsen i jorden. Og da længden heller ikke er øget med mere end fem centimeter, er resultatet stort set det samme, som man ville opleve med for eksempel en Fendt 820. Det er helt klart en fejl fra vores side, at test-traktoren ikke var udstyret med en 1.250 eller 1.000 kg. frontvægt. Korrekt ballast af traktoren er nødvendig for at få det optimale ud af den kompakte kraftkarl.

Frontlæsseren optager to bagudvendte ventiler og efterlader således maksimalt kun tre ventiler bagud. Det er ikke helt på det niveau, vi godt kunne tænke os. Til gengæld er den legende let at af- og påmontere, så jeg forventer ikke, det giver problemer i praksis.

Sikkerhed, er årsagen til den lidt besværlige aktivering af hurtigstyringen, da styretøjet er et vigtigt parameter i traktorens sikkerhedsudstyr. Systemet er intelligent styret, således at små påvirkninger af rattet giver små "almindelige" styreudslag d.v.s. at man i praksis kan køre med systemet aktiveret, og derfor er det ikke nødvendigt med aktivering eller deaktivering via foragerautomatikken. Men det kunne være rart, og det kan naturligvis ændres i kommende software opdateringer.

Angående kritikken af advarselstrekanten. De sidder altid i vejen på en kompakttraktor. Forslag til løsning modtages gerne.

Prisen afspejler produktets kvalitet, holdbarhed, fleksibilitet, komfort og gensalgsværdi, og på trods af prisen forventer jeg, at den nye 700-serie bliver lige så populær som den gamle 800-serie. 700-serien Fendts svar på en professionel traktor. Jeg er sikker på at kommende DLG-tests vil vise, at den også brændstoføkonomisk ligger i et meget interessant område.

Testresultater, Traktorafprøvningen

Motoromdrejninger                                                   Kilowatt                                          Newtonmeter

2.100                                                                             125                                                   1.080

2.000                                                                             129                                                   1.175

1.900                                                                             134                                                   1.280

1.800                                                                             136                                                   1.370

1.700                                                                             136                                                   1.460

1.600                                                                             134                                                   1.530

1.500                                                                             130                                                   1.570

1.400                                                                             121                                                   1.585

1.300                                                                             112                                                   1.570

1.200                                                                             101                                                   1.540

1.100                                                                             92                                                     1.500

1.000                                                                             78                                                     1.420

Brændstofforbrug

Motoromdrejninger                                                   Liter pr. time                                 gram pr. kilowatt-time

2.100                                                                             36,4                                                  247

2.000                                                                             36,7                                                  242

1.900                                                                             37,1                                                  235

1.800                                                                             36,8                                                  230

1.700                                                                             36,4                                                  227

1.600                                                                             35,6                                                  226

1.500                                                                             34,7                                                  226

1.400                                                                             31,9                                                  224

1.300                                                                             30,0                                                  227

1.200                                                                             27,0                                                  227

1.100                                                                             24,8                                                  229

1.000                                                                             22,2                                                  242

Afprøvning: Landbrugets Traktorafprøvning