Gator XUV 855 Diesel er en ægte ATV, der kommer frem overalt, men prøvekørslen viste også at den er meget mere end det, og at det er en maskintype, som løser en lang række opgaver

Jeg havde et stævnemøde med den nye John Deere Gator XUV i skovene og på bakkerne omkring Yding Skovhøj.

Og jeg vil med det samme afsløre, at det blev et stormfuldt møde, hvor Gator XUV fik demonstreret, at den kan klare det barske terræn omkring nogle af landets højeste bakker.

I forhold til de første femhjulede John Deere Gator er XUV 855 et helt andet køretøj. Undervognen har uafhængig affjedring ved alle hjul og et velfungerende firehjulstræk, og differentialespærre sørger for, at trækket fra den trecylindrede dieselmotor fordeles til alle hjul. Tilsammen giver det fantastisk komfort i terrænet og fremkommelighed stort set overalt.

Mere arbejde - men stadig sjov

Med to sæder og et lad, der læsser omkring et halvt ton, er John Deere Gator XUV 855 bygget som et arbejdsredskab. Men det er ikke ensbetydende med, at den er kedelig at køre - for det er den bestem ikke.

Specielt når laddet er tomt, eller der kun medbringes håndværktøj, er XUV en gazelle i terrænet. Når der skal klatres i bakker og forceres bløde arealer, følger den lille John Deere en traditionel ATV helt til dørs.

Kan meget mere

Men XUV kan så meget mere end en traditionel ATV, og det er det, som gør køretøjet unikt. For hvor en ATV kun har plads til føreren, så er der i Gator XUV ikke blot sæder, men også sikkerhedsseler til to personer. Det betyder sikker transport, og monteret med den godkendte ROPS styrtbøjle beskyttes såvel fører som passager, hvis køretøjet skulle rulle rundt.

På ladet bag førerplatformen kan der transporteres alt fra håndværktøj og til en palle med materialer. Det gør den velegnet til landmanden med frilandsgris, som skal have forskellige småting med ud til grisen, eller til kvægbrugeren der altid kan have ekstra hegnspæle og tråd med ud i marken, når dyrene tilses og hegnet kontrolleres.

Anvendelsesmulighederne på Gator XUV er endeløs, og efter min mening er det et køretøj, som det bliver meget vanskeligt at undvære, hvis den først er kommet ind på gårdspladsen.

Let at komme ind i

En traditionel ATV skal man op på og have benene placeret på hver sin side af sædet af. På en John Deere Gator XUV 855 tager jeg et lille skridt ind på førerplatformen og sætter mig i førersædet.  Det er utrolig let, og det tager derfor kun et øjeblik at komme ud og ind af køretøjet.

En funktion, jeg tror, brugere virkelig vil sætte pris på, når der eksempelvis skal repareres indhegning, hvor man kører et lille stykke frem på marken ad gangen.

En traditionel ATV kan selvfølgelig trække en trailer i marken. Men har man først prøvet, hvor let det er at have værktøj og materialer på ladet bag førersædet, hvor det er lige ved hånden, når man står ud af den lille grønne maskine, er man solgt til Gator XUV - det er jeg i hvert fald.

Det er også en stor behagelighed at være fri for at trække rundt med en trailer, der hopper og danser i marken, og som er umulig at slæbe, når det er blødt.

Kan løbe løbsk

John Deere Gator XUV 855 drives af en trecylindret Yanmar-dieselmotor på 854 kubikcentimeter. Motoren yder 25 hestekræfter, og effekten overføres til hjulene via en CVT-transmission.

Transmissionen har to mekaniske gear, og i det højeste gear går maskinen 40 kilometer i timen.

Når der først er valgt gear eller kørselsretning, styrer brugeren hastigheden med gaspedalen. Det gør det let at køre maskinen, og når blot det går lige ud eller opad, har jeg fuld kontrol over hastigheden.

Det kniber derimod med kontrollen, når det går nedad. For der er friløb i transmissionen, og jeg skal derfor være klar på bremsen for ikke at miste kontrollen. Under prøvekørslen fandt jeg ud af, at det er en fordel at køre Gator med begge fødder, så man altid er klar til at bremse med venstre fod. Friløbet er et minus ved maskinen.

CVT transmission har fået en plast-indkapsling, som forhindrer vand og mudder i at trænge ind i til transmissionen. Luftindtaget til indkapslingen sidder i niveau med bunden på førerplatformen, og derfor er det nogenlunde den vanddybde, som XUV kan forcere.

Uafhængig affjedring

Som den første John Deere Gator er XUV 855 med uafhængigt hjulophæng både ved for- og baghjul. Ophænget er suverænt i terrænet, hvor det bevarer grebet på de fire hjul, og til trods for at førersædet er fuldstændig uaffjedret, oplevede jeg en rigtig god førerkomfort i maskinen.

Med en el-kontakt tilkobles firehjulstrækket, og er det ikke nok, kan jeg med et håndtag imellem sæderne aktivere differentialespærren på bagakslen.

Jeg er positiv overrasket over, hvor godt trækket fungerer, og til trods for at affjedringen ikke altid slog til, og maskinen stod med det ene hjul oppe i luften, var der altid fuld træk på de øvrige hjul.

Lige som på en traktor skal man selvfølgelig huske at frakoble spærringen af hjulene, inde der drejes.

Med firehjulstrækket tilkoblet bliver styringen af Gator en smule tung, og jeg kunne derfor godt tænke mig, at der var mulighed for at få XUV leveret med servostyring.

Let at vedligeholde

Transmissionen har et par smørenipler, som har et smøreinterval på 50 timer. Derudover skal der skiftes motorolie og oliefilter for hver 200 timer. Ved samme lejlighed skal smøreniplerne ved hjulophænget også smøres.

Når jeg tipper ladet kan jeg let kontrollere olie på såvel motor som transmission. Men udskiftningen af oliefiltret vil jeg nok overlade til forhandleren, for filtret sidder godt gemt af vejen imellem motor og transmission.

Batteriet sidder under højre sædet, og her er også luftfiltret placeret. Det gør det let at skifte filter, og her har John Deere også monteret en smart lille indikator, som fortæller, hvornår filtret skal renses eller udskiftes. Indikatoren måler vakuum i indsugningen, og når det er mere end 6,2 kPa, skifter indikatoren farve fra gult og til rødt. Det indikerer, at der bør skiftes luftfilter.

En smart lille detalje der forhindrer, at man skifter luftfilter i tide og utide og som sagtens kunne anvendes på større maskiner.

Klar til nummerplader

Gator XUV 855 kan leveres i en version hvor tophastigheden er 52 kilometer i timen. Men hovedparten af de maskiner, som importøren tager her til landet, er med den transmission, der kan køre 40 kilometer i timen.

Med den transmission er John Deere Gator XUV 855 Diesel typegodkendt og klar til at blive indregistreret som traktor.

Under prøvekørslen i marken havde jeg absolut ingen behov for at komme over de 40 kilometer i timen. Med typegodkendelsen kan virksomheder, der opfylder betingelserne, relativt billigt får nummerplader på deres grønne medhjælper.

Den typegodkendte John Deere Gator XUV 855 Diesel koster i omegnen af 150.000, og i forhold til en gængs ATV kan det lyde af meget.

Men min oplevelse er, at XUV kun kan sammenlignes med en traditionel ATV på køreegenskaber. På alle andre parametre er den overlegen. Her tænker jeg specielt på den trecylindrede dieselmotor, på det ægte firehjulstræk, sikkerheden og plads til to personer samt ladet, der læsser omkring et halvt ton.

Jeg testede den en dejlig sommerdag, og her var fornemmelsen af cabriolet fantastisk. Men når det blæser og regner, er det rart med en kabine. På Gator XUV er det ikke noget problem. For styrtbøjlen er forberedt med hængsler til døre og beslag til for og bagrude. Det er derfor kun et spørgsmål om at vælge kabinen i den lange liste af ekstraudstyr til Gator.

Plusser

Affjedring

Ægte firehjulstræk

Indikator for luftfilter

Adgang til førersæde

Robust Lad

Minusser

Friløb i transmissionen

Placering af oliefilter

Tungt styretøj med 4WD

Støjende ved hårdt arbejde

Tekniske specifikationer

Motor                                               Yanmar 3TNV70

Brændstof                                      diesel

Antal cylindre                                3

Volumen, ccm3                              854

Ydelse, hk                                       24,9

Transmission                                CVT

Antal trin                                       2

Hastighed, km/t                            0-40

Tankkapacitet, l.                          20,1

Bremser                                          skiver

Størrelse på lad, cm                     116x124

Egenvægt, kg                                 877

Fordæk                                            25x9.00-12

Bagdæk                                           25x11.00-12

Lydniveau

Stilstand tomgang                       71,9

Stilstand max. motoromdr.        89,5

Kørsel halv gas                              82,0

Kørsel fuld gas                              93,2*

*Vindstøj havde betydning for målingen

Lydniveau målt i dBA ca. 20 centimeter foran føreren.

Pris

Pris på testet maskine

Typegodkendt John Deere Gator XUV 855          149.500 kr.

Muligt ekstraudstyr:

El-hydraulisk tip                                                                                    8.500 kr.

Spil                                                                                                            8.500 kr.

Safarigitter                                                                                              2.000 kr.

Bagkofanger                                                                                             1.000 kr.

72? dozerblad                                                                                          14.500 kr.

Forrude med sprinkler                                                                          7.000 kr.

Døre og bagrude                                                                                      17.500 kr.

Rumdeler til lad                                                                                     1.400 kr.

Højdeforøgelse af ladets sider                                3.500 kr.

Importørkommentar

Af Jan Schønberg, distriktschef, Nellemann Agro A/S

Vi er glade for at testen beviser, at John Deere XUV855D er overlejen i sin klasse på de parametre, vi oftest fremhæver, nemlig den momentstærke motor, ægte firhjulstræk, sikkerheden, transportladet, det uafhængige hjulophæng for og bag, plads til to personer og selvfølgelig de daglige servicetjek, som er nemme at udføre.

Som det fremgår af testen, er John Deere XUV 855D transporteren en solid og pålidelig arbejdstransporter, som klarer mudrede spor, klatrer i bakker og forcerer bløde arealer. Testen har bevist, at John Deere XUV 855D er det bedste valg, når det gælder det optimale valg af et arbejdsredskab.

Med det omfangsrige udstyrsprogram har du som kunde mulighed for at bruge Gatoren året rundt, da man kan købe døre, vinduer samt varmeapparat.

John Deere arbejder desuden på højtryk med endnu en udstyrsmulighed - nemlig servostyring, som ventes på markedet i løbet af 2012.

Vi kan kun anbefale at prøve en Gator hos din lokale John Deere-forhandler.