Claas’ nye Xerion-serie har masser af kræfter, og fra den højtliggende kabine er der god kontrol over arbejdet " dog skal Claas have kigget servicepunkterne efter i sømmene

Med en flot udsigt ud over Storbælt arbejder jeg mig op og ned af de ekstreme, lerede bakker med den 6,2 meter brede Väderstad Cultus-harve dybt i jorden. Den 12,5 liters Caterpillar-motor brummer let over arbejdet ned ad bakkerne.

Opad bliver traktoren sat på sin prøve, men det er heller ikke så underligt, da jeg harver i knap 30 centimeters dybde. Jo, det er stort grej, vi i dag har under luppen i PowerGear: Claas Xerion 4500 TRAC VC.

Den nye Xerion-serie består af to modeller, Xerion 5000 med 524 hestekræfter og Xerion 4500 med 483 hestekræfter, så jeg befinder mig i denne test i den store ende af hk-intervallet.

De to nye modeller har naturligvis arvet Trac-konceptet fra de mindre 3300 og 3800 modeller med fire lige store hjul, to styrbare aksler, trinløs transmission, 50/50 vægtfordeling samt mulighed for vendbar kabine.

Dette gør Xerion-traktoren lidt unik og giver flere anvendelsesmuligheder.

Den vendbare kabine standardudstyr på modellerne med betegnelsen "TRAC VC". At vende kabinen er let, og det tager ikke lang tid, når blot terrænet er 100 procent jævnt vel at mærke. Den mindste stigning eller fald gør vendingen af kabinen næsten umuligt.

Når kabinen er vendt rundt, køres traktoren ganske, som inden førerhuset blev vendt. Jeg får et utrolig godt udsyn ned over liften i bag, og kørsel på vejen er intet problem til trods for den lidt uvante placering af kabinen, er mine oplevelser.

Hjulstyring til ethvert behov

Hjulstyringen på traktoren er et kapitel for sig. Der er rig mulighed for at indstille hjulstyringen, præcist som man ønsker den.

De fire store hjul giver mildt sagt en dårlig venderadius, hvis man køre den som en traditionel traktor og blot benytter de forreste hjul til at styre med. Derfor kører Claas Xerion med firehjulsstyring - også på vejen.

Umiddelbart skulle man forestille sig, at det ville være svært at styre på den måde på vejen, men det fungerer overraskende godt.

Det gør det fordi, forhjulene drejer et vist antal grader, før baghjulene drejer med. Det giver en god kontrol over køretøjet, og man kan i Cebis Terminal, som er hjertet i Xerion-traktoren, finjustere, hvor mange grader forhjulene skal dreje, før baghjulene drejer med. En god funktion.

Ved præcisionsopgaver som eksempelvis såning kan brugeren via terminalen vælge, at forhjulene skal dreje flere grader, før baghjulene drejer med, så brugeren på den måde får mere tolerance på rattet og bedre holder retningen ned over marken, samtidig med at der stadigt er fuldt styreudslag i forageren.

Xerion har også mulighed for krabbestyring eller "Dogwalk". Dog kan jeg godt undre mig lidt over, at jeg skal faktisk skal sidde på skrå af kørselsretningen i denne styre-mode, når der er en mulighed for at dreje førerhuset.

Det kunne være rart at kabinen kunne drejes i en vinkel, der passede til kørselsretningen.

Skab din personlige Xerion fra kabinen

Kabinen er placeret højt på Claas Xerion-serien. Det skyldes til dels, at kabinen på testeksemplaret kan vendes rundt.

Den høje placering giver et kanon godt udsyn fremad og til siderne fra toppen af Xerion. Kabinen kender vi fra Jaguar-finsnittere og de nye Lexion-mejetærskere.

Kabinen har en god bredde, og der er plads til et stort passagersæde med et køleskab/opbevaringsrum under.

I det hele taget er kabinen gennemført og fyldt med gode detaljer. Der er eksempelvis et mindre køleskab over forruden, en smart telefonholder på højrearmlæn, hvor der igen er et opbevaringsrum under.

Dette er med til at jeg befinder mig godt i kabinen, og det nye armlæn med Cebis Terminal samt det nye joystick gør sit til, at helhedsindtrykket fra kabinen er helt i top.

Cebis er spækket med gode detaljer, og det er min fornemmelse, at Claas har gjort rigtig meget for at gøre brugerfladen overskueligt og let at benytte.

Terminalen er utrolig nem at sætte sig ind i, og da Claas har lavet genveje til de mest benyttede funktioner i terminalen, bliver det endnu lettere at navigere rundt.

Terminalen gør det sågar muligt for brugeren at lave egne genveje, hvor man selv bestemmer, hvilke funktioner der skal være genveje til.

Et plus i Cebis-terminalen er redskabsstyringen, der gør det muligt at lægge de redskaber ind, som jeg kører køre med. Her kan man gå ind og redigere alt omkring styringen af redskabet -eksempelvis sætte lift og hydraulik så flow og lifthøjde passer til den enkelte maskine.

Det sparer en masse tid, at man ikke skal kode de forskellige værdier ind hver gang, maskiner spændes for, og man skaber på denne måde sin "personlige" Xerion.

Prikken over i'et er, at Xerion-brugere har mulighed for selv at bestemme funktionerne på fire knapper på joysticket fra Cebis-terminalen. Når jeg eksempelvis kører med den bugserede harve i jorden, har jeg kodet mit hydraulikudtag til hæv og sænk af harven ind i joysticket, og jeg kan dermed hæve og sænke harven, som var det et liftredskab.

Der er virkelig mange muligheder for selv at skabe sin egen Xerion gennem Cebis Terminal, og det er noget jeg rigtig godt kan lide. Det er rart som bruger, at man selv kan få lov til at bestemme og træffe valg.

Servicepunkter halter bagud

Når jeg bevæger mig ud fra den gennemførte kabine, kommer der lidt ridser i lakken på traktoren.

Ind og udstigningen til kabinen er ikke den bedste, da stigen til kabinen er helt lodret - næsten som på en mejetærsker.

På en traktor, hvor man skal ind og ud af flere gange i løbet af dagen, er det ikke optimalt, at ind og udstigningen er så stejl.

Desuden sidder dørhåndtaget til døren langt oppe, og da jeg er ikke særlig høj, skal jeg hele tre trin op ad stigen, før jeg kan nå dørhåndtaget udefra. Det ville være rart, hvis dørhåndtaget var ført ned, så det kunne nås fra jorden.

Når det gælder daglig service byder den tyske Xerion på et par overraskelser. Tjek af motorolien er ikke let, med mindre forhjulene er drejet til venstre.

Påfyldning af hydraulikolie og transmissionsolie forgår henholdsvis under en plade, der sidder med fire bolte, samt under maven fra Xerion. Det er naturligvis ikke steder, der skal påfyldes hver dag, men på så stor en traktor burde der måske være plads til at føre disse ting bedre frem.

En positiv ting ved servicepunkterne på traktoren er tilgang til batteri samt værktøjskasse. På højre side af traktoren er der et stort rum til værkstøjskasse, batteri og plads til opbevaring af liftkugler og lignende. Det er godt med plads her.

En smart detalje ved batterierne er, at der er hele to strømforsyninger med 12 og 24 volt.

I fremtiden er jeg overbevist om, at vi vil se flere og flere redskaber med el-motorer i stedet for hydrauliske-stempler. Mange af disse el-motorer vil kræve en strømforsyning på 24 volt, og her er Xerion-serien med på vognen.

Snild trods størrelse n

Efter et par dage i selskab med det tyske kraftværk er jeg overbevist om, at kræfterne er hjemme på Claas Xerion 4500. Den gør det rigtig godt på de seje, lerede bakker her på Fyn med harven dybt i jorden, og den trinløse transmission fungerer godt - både på mark og vej.

Traktoren ligger forbavsende godt på landevejen. Med de 900 millimeter brede dæk, som er monteret på test-traktoren, er bredden kun 3,3 meter hvilket vil sige, at den lovligt må færdes på de danske landeveje.

Dog kan jeg godt mærke, at det kun er kabinen, som er affjedret på traktoren. Den er derfor ikke altid er lige komfortabel på vejen.

Manøvrering på landevejen og i marken er også let, da traktoren drejer på alle fire hjul. Under testen benyttede jeg Claas GPS Pilot - RTK mobilnet, og selvom jeg her havde mulighed for at springe hvert andet træk over med harven, så var det faktisk ikke nødvendigt. Xerion-traktoren kunne uden problemer vende på de seks meter og dreje op i trækket siden af det foregående - ganske imponerende.

Servicepunkterne samt ind og udstigning på traktoren trækker ned, men Cebis og det nye kørehåndtag giver plusser i bogen.

En ting ligger fast - der er rigtig mange muligheder i traktoren med den vendbare kabine.

Minusser:

Ind- og udstigning

Svært at lukke og åbne døren fra stigen

Servicepunkter

Udsyn til lift, hvis kabine ikke kan vendes

Plusser:

Cebis Terminal og højre armlæn

Venderadius

Rummelig kabine

Vending af kølevinger fra kabine

Valgt af hjulstyring

Lydniveau

Stilstand tomgang v. 800 o/m.   64

Stilstand max. 2.100 o/m.                                       70

Transport,  40 km/t v. 1.490 o/m.                           72,6

Markarb. 7,5 km/t. v. 1.350 o/m.:                           67,3

Markarb. fuldbelast. 10km/t. v. 1.600 o/m.         70

Målt i dBA

Tekniske specifikationer

Motortype:                                                                   Caterpillar C13, sekscylindret,

Slagvolumen, l:                                                           12,5

Nominel effekt (ECE R120), kw/hk:                      330/449

Maks. effekt (ECE R120), kw/hk:                          255/483

Maks. Moment, Nm v. 1400 o/min:                        2.203

Transmission:                                                            Trinløs ZF ECCOM 4.5 CVT

Brændstoftank indhold, l:                                       1.000

Egenvægt, kg:                                16.000

Vægtfordeling, for/bag, procent:                             56/44

Totallængde(med frontvægt), m:                           7.493

Højde, m:                                                                     3.800

Brede, m:                                                                     3.300

Akselafstand, m:                                                       3.500

Venderadius, m:                                                         7.5

Ydelse hydraulik, l/min.:                                          205 (224 som ekstraudstyr)

Maks. tryk hydraulik, bar:                                       200 (260 bar som ekstraudstyr)

Maks. løftekraft trepunktslift, kg:                         13.600

Fordæk-bagdæk:                                                        710/85R38

Det koster Claas Xerion 4500 TRAC VC

Pris på testet traktor inkl. ekstraudstyr

Pris basistraktor:                                                      2.675.000 kr.

Claas GPS Pilot - RTK mobilnet (autost.):         145.470 kr.

Dækvalg, 900/60R42 x 4                                          52.550 kr.

Trækstang med gaffeltræk og bolt:                       8.290 kr.

Komplet forkromet udstødning:                             9.950 kr.

Pris i alt på testet traktor:                                      2.891.260 kr.

Yderligere muligt ekstraudstyr:

Centralsmøring:                                                                                      Ikke fastlagt endnu

Trækstang med 80 mm trækkugle:                                                    11.260 kr.

Trækkugle 110 mm til bagved kabine (SG gyllevogn)                   23.790 kr.

Forløbige priser

Importørkommentar

Af Morten Nørtoft Jørgensen, marketing og salgssupport Claas, LMB Danmark A/S

Claas Xerion adskiller sig på mange måder fra konkurrenterne, og flere af disse forskelle bliver fuldt fortjent positivt fremhævet i denne test.

Som importør er vi stolte af den modtagelse, de to nye Xerion-modeller har fået. De to nye følger godt op på den succes de mindre Xerion-traktorer har haft i Danmark. Selvom markedet for denne traktorstørrelse ikke er så stort, er der alligevel stort fokus på traktorernes kæmper.

Claas har lagt meget arbejde i at skabe en ensartet brugerflade i alle traktorer, mejetærskere og finsnittere. Med Cebis-terminalen har man ikke bare gjort betjeningen ens og let genkendelig, den er også gjort nem og intuitiv.

Vi er ligesom testpiloten begejstrede for det nye kørehåndtag, og flere af de andre nye features. Så hvis de store traktormodeller - som det normalt er tilfældet - viser vejen med hensyn til udstyr og innovation, kan vi hos LMB se meget lyst på fremtiden for traktorer fra Claas.