Fendt 211 Vario TMS er en lille sag. Trods det er der mange detaljer, der er bemærkelsesværdige. Foruden den forholdsvis stærke "minimotor" har traktoren en ny trinløs Vario-transmission

Knap to meter bred, fire meter lang og en summen fra den trecylindrede motor. Nej, det er ikke en personbil, vi tester, men derimod Fendts nye 200-serie med Vario transmission. Umiddelbart syntes jeg bestemt ikke, at denne udgave af PowerGears testtraktor ligner en 110 hestekræfters traktor, men jeg må erkende, at man ikke skal dømme en bog blot på omslaget.

Den nye Fendt 200-serie er næsten samme traktor som de smalsporede Fendt 200-serier V- F- og P-modeller. Herhjemme går de ofte under betegnelsen ”vintraktorer”.

Den nye Fendt 200-serie har dog en større for- og bagaksel, og kabinen er også større. Det gør 200-serien lidt mere anvendelig som en traktor til de danske landbrug, entreprenører, kommuner og lignende.

Ny trinløs transmission

200-serien strækker sig fra 70 til 110 hestekræfter, og effekten bliver leveret fra en kun 3,3 liters, trecylindret motor fra Sisu med EGR-teknologi. Det er ganske imponerende, at Fendt formår at hive 110 hestekræfter ud af den forholdsvis lille motor.

Da serien for første gang blev præsenteret i Paris i foråret 2009, var den helt store nyhed den trinløse transmission i modelserien. Det betyder, at Fendt nu har en trinløs Vario-transmission i traktorer fra 70 og op til 360 hestekræfter. Dog skiller den trinløse Vario-transmission i 200-serien sig ud fra de øvrige.

For at få plads til transmissionen i den lille traktor, har ingeniørerne hos Fendt ændret transmissionen i forhold til de andre serier. Udvekslingsforholdet mellem pumpe og motor i den nye transmission har fået et udvekslingsforhold på 1:3 i stedet for 1:2. På den måde er transmissionen blevet mindre, og man kan derfor have et plan gulv i kabinen.

En stor fordel ved den nye trinløse transmission er, at traktoren kan køre fra 20 meter til 40 kilometer i timen uden at have to gruppegear, som vi kender det fra de større modeller.

Just one step to…

Der er et trin op. Mere er ikke nødvendigt for at komme ind i kabinen på den lille kompakte traktor. Kabinen er forholdsvis stor i forhold til traktorens størrelse, og det skyldes blandt andet, at 200-serien deler kabine med Fendts 300-serie. Det er både godt og skidt.

Det er rart med en stor kabine, hvor der både er kopholder og aflægningsplads. Det er også let at stige ind og ud fra førersædet. Udsynet i kabinen er godt fremad og bagud, men dog tager en forhøjning på begge skærme en del udsyn skråt bagud til begge sider.

Jeg savner en lidt bedre hydraulikkontrol. I de smalsporede 200-serier (V,F og P-modellerne) finder man det velkendte joystick, som den store 900- og den nye 800-serie fra Fendt også kører rundt med – blandt andet med elektronisk betjening af hydraulikken samt et krydsstik.

I den "almindelige" 200-serie sker betjeningen af hydraulikken med mekaniske håndtag. Det er lidt ærgerligt, at Fendt netop her går på kompromis med den ellers gennemførte indretning af kabinen.

De mekaniske håndtag er placeret på gulvet til højre for sædet, som dog ikke er langt væk, men de kunne alligevel godt være ført længere op mod armlænet.

Betjening med højt udstyrsniveau

Den øvrige betjening i Fendt’en rummer mange gode detaljer. Den trinløse transmission betjenes, ligesom de øvrige Fendt-modeller, enten med kørepedalen eller med kørehåndtaget.

Det traditionelle kørehåndtag er dog erstattet af et lille bold-lignende håndtag i stedet, som Fendt kalder for VarioStick. Man skifter let mellem de forskellige køremodes på højre sideskærm.

Kørslen med VarioStick'et er lige så simpel, som håndtaget er rundt. Håndtaget er nemlig fjederbelastet, og vipper jeg håndtaget fremover, øges hastigheden, og vippes joysticket bagover, bremser transmissionen traktoren. Som ekstraudstyr er den testede Fendt 211 udstyret med TMS, som står for Tractor Magment System. TMS styrer sammenspillet mellem motor og transmission, således at man kun selv skal styre hastigheden.

 TMS-systemet tager derfor automatisk omdrejningerne af motoren, når belastningen falder, og på den måde opnår man den mest økonomiske kørsel hele tiden.

Der er mange detaljer i kabinen på den lille Fendt 211, som man for det meste kun ser i større traktorer. En af dem er indstillingen af PTO-hastigheder med el-kontakter. Der er også mulighed for at gemme hastigheder og motoromdrejninger i såkaldte "memories", eller "cruise-control", som funktionen også kaldes. De forskellige hukommelser, kan man let indstille under kørsel, eller man kan lagre dem hjemme i maskinhuset, i traktorens kørecomputer.

I kørecomputeren kan jeg holde øje med brændstofforbruget og sætte et procenttal for, hvor meget motoren må belastes, før transmissionen ændrer udveksling og reducerer farten på traktoren. Jo større tal, jo mere tolerance tillader jeg. Det er en god detalje ved eksempelvis pto-arbejde, hvor man gerne ønsker et konstant antal omdrejninger.

Jeg opdagede en smart lille detalje i traktoren efter mørkets frembrud. Der er nemlig mulighed for to forskellige former for kabinelys – et noget afdæmpet rødt skær til aftenens/nattens arbejde og et mere kraftigt lys, når madpakken skal findes frem, eller arbejdsseddelen skal skrives. En rigtig god detalje med de to lysstyrker, som mange konkurrenter kunne tage til sig.

Frontlæsser med manøvredygtighed

Da Fendt præsenterede den nye 200-serie, præsenterede virksomheden også en ny model frontlæsser, Fendt Cargo 3X 65, som passer til netop den lille traktor. Frontlæsseren er mindre end de øvrige i Cargo-serien og er specielt lavet til 200-serien fra Fendt.

Som frontlæssertraktor udmærker vores lille test-trækæsel sig på sin manøvredygtighed. Den kompakte traktor har intet problem med at komme rundt, hvor pladsen er trang. Det indbyggede soltag i traktoren, gør også, at frontlæsseren kan ses, når jeg løfter den højt.

Piloten kan trække en solskærm for, hvis solen skulle drille. Desværre er solskærmen, der skygger for solen gennem forruden, meget i vejen ved kørsel med frontlæsseren – klappes solskærmen op, er den i vejen for udsynet gennem soltaget – klappes den ned, er den i vejen for udsynet gennem forruden.

211'eren vejer små fire ton. Derfor kan traktoren også komme til at mangle belast ved læsseopgaver. Men traktoren klarede under testen fint opgaverne med at stable bigballer rigtig godt - også med to baller ad gangen og opstakning af ballerne i fire ballers højde.

En god detalje, jeg fandt ved frontlæsserarbejdet, er udkoblingen i vendegearet. Ved at holde retningsskiftet til frem og bak inde, kobler transmissionen ud, og så kan man i stedet bruge kørepedalen til gaspedal i stedet for til at sætte fuld tryk på hydraulikken til frontlæsseren.

Den daglige service

Traktoren er meget kompakt, og der er ikke lige meget plads rundt om traktoren. Alligevel er den daglige service så nogenlunde at komme til at udføre.

Man tjekker motor- og transmissionsolie umiddelbart lige ved siden af hinanden. Standen til hydraulikolie og påfyldning forgår bag på traktoren. Hydraulikolien og transmissionsolien er adskilt, som det plejer at være på Fendt – noget nyt er derimod, at begge væsker deler køler.

Der er nemlig installeret en varmeveksler på Fendt 200-serien. Her strømmer hydraulik- og transmissionsolien nemlig så tæt fordi hinanden, at varmen fra transmissionsolien ’løber’ over i hydraulikolien og videre ud i køleren på traktoren. På denne måde spares en køler i det forvejen ganske trængte motorrum.

Derfor er rensning af kølerne heller ikke det letteste på den lille traktor. Men man kan løsne en skrue og løfte en lille plade for lettere at komme til. Men efter min vurdering er det ikke helt nok til at kølerne kan gøres ordentlig rene. Batterikassen kniber det også lidt med at komme ind til.

Tid til at konkludere: Det har været svært at finde de store negative ting på Fendt 211. Kabinen er meget støjsvag. Men dog kommer der en høj mekanisk summen under accelerationen på vores testeksemplar, som muligvis kommer fra selve transmissionen eller måske blot et olierør. Det er irriterende at lytte til, men ifølge Fendt, der har undersøgt traktoren, er det heller ikke en "normal" lyd på traktoren.

Et andet væsentligt punkt ved traktoren er prisen. Den traktor, vi testede, med tilhørende ekstraudstyr samt frontlæsser og skovl, løber op i 719.822 kroner. Det er ganske mange penge for en frontlæsser-traktor på 110 hestekræfter. Til gengæld får man en traktor, der har meget udstyr og en trinløs transmission, som ellers sjældent ses i denne traktorstørrelse.

Plusser:

Meget manøvredygtig

Trinløs transmission på trods af størrelse

Meget udstyr i kabinen

Minusser:

Solskærm i kabinen

Tilgang til batterikasse

Prisen

Lydniveau

Stilstand tomgang v. 800 o/min:                                  62,8 dBA

Stilstand maks. omdrejninger 2.300 o/min:                  70,9 dBA

Transport v. 40 km/t, 1.640 o/min:                               71,0 dBA

Markarb. v. 7,5 km/t, 1.850 o/min:                               72,5 dBA

Markarb. v. fuldbelast., 2.200 o/min:                            76,0 dBA

Tekniske specifikationer Fendt 211 Vario TMS

Motortype:                                                 AGCO Sisu Diesel med EGR-teknologi

Slagvolumen, liter:                                      3,3

Nominel effekt (ISO 14396), kw/hk:               74/100

Maks. effekt (ISO 14396), kw/hk:                  81/110

Maks. Moment, Nm v. 1.600 o/min:               458

Brændstoftank indhold, liter:                         125

Egenvægt i alt, kg:                                       3.930

Totallængde, meter:                                     4.068

Højde, meter til tag:                                      3.38

Akselafstand, meter:                                     2.53

Transmission:                                              Trinløs, Fendt Vario-transmission

Venderadius, meter:                                     3,98

Ydelse hydraulik, liter pr. min.:                      48

Maks. tryk hydraulik, bar:                              200

Maks. løftekraft trepunktslift, kg:                     4.204

Fordæk:                                                       440/65R24

Bagdæk:                                                      540/75R34

Pris

Pris på testet traktor inkl. ekstraudstyr:

Pris basistraktor:                                            594.715 kr.

Kabine m. mekanisk affjedring                         8.997 kr.

Komfortsæde                                                 7.000 kr.

Vario TMS                                                     6.971 kr.

Kørelys i tag                                                  1.603 kr.

Forakselaffjedring                                           31.884 kr.

Frontlæsser Cargo 3X/65 DV                           63.598 kr.

Universalskovl 1.600 mm                                 7.052 kr.

Pris i alt på testet traktor:                               721.820 kr.

Yderligere muligt ekstraudstyr:

Frontlift (inkl. kørelys i tag)                              20.370 kr.

Front-pto                                                        24.890 kr.