Merlo Panoramic 75.9 CS løfter hele 7,5 ton, og arbejdspladsen er god takket være den hydrauliske affjedring af kabinen. Men lydniveauet er i den høje ende

Med forholdsvis høj hastighed suser jeg af sted i den grønne Merlo 75.9 CS teleskoplæsser, og for sent opdager jeg ujævnhederne i markvejen.

Speederen slippes, men alligevel rammer jeg hullerne med for høj hastighed, og er forberedt på at blive kastet rundt i førerkabinen.

Kroppen spændes, og jeg tager ekstra fat i rattet. Ud af øjenkrogene se jeg, at bommen på teleskoplæsseren tager nogle grimme ture op og ned. Men i førersædet registrerer jeg knapt nok hullerne og er klar til at øge hastigheden, lige så snart vejen igen er jævn.

Merlo 75.9 CS løber 40 kilometer i timen ud ad lige vej, og man skal selvfølgelig altid køre efter forholdene. Indrømmet – det gjorde jeg ikke under denne PowerGear-test, og det er der to grunde til:

For det første er kabineaffjedringen på den grønne teleskoplæsser ganske enkelt unik, og for det andet kan læsseren køre temmelig stærkt uden at tage ret mange omdrejninger på motoren.

Hydraulisk affjedret

Hemmeligheden bag komforten i Merlo P 75.9 CS ligger i den hydrauliske kabineaffjedring. Kabinen svæver ganske enkelt på olietryk, der igen er affjedret via tryktanke. Er du i tvivl, om affjedringen virker, trykker du bare på en kontakt i førerkabinen. Så forsvinder olietrykket, og i løbet af få sekunder kan man på egen krop fornemme, hvordan det er at køre teleskoplæsser uden hydraulisk affjedring.

Det er ikke nogen god oplevelse, og derfor er der sådan set ingen grund til, at den italienske fabrik ofrer en kontakt til at afbryde affjedringen.

Et stykke tid efter mit lille stunt med hullerne i vejen fandt jeg i øvrigt ud af, at det rent faktisk ikke var bommen på læsseren, der bevægede sig op og ned, da jeg kørte på den hullede markvej. Det var derimod affjedringen på kabinen, der fik det til at se ud som om, bommen bevægede sig. Bommen er også affjedret, så en lille del af bevægelsen stammer selvfølgelig også derfra.

Traktorfabrikanter har i mange år arbejdet på både kabine- og akselaffjedringer, som øger førerkomforten. I landbruget kører teleskoplæsseren ofte flere timer end selv den største traktor, og det er derfor glædeligt, at også Merlo begynder at kræse for føreren.

Støjdæmpning halter

Men hvor den italienske producent har rigtig godt styr på affjedringen af kabinen, kniber det lidt mere med støjdæmpningen af kabinen. I tomgang ligger støjniveauet på et meget lavt niveau, men efterhånden som motoromdrejningerne øges, stiger lydniveauet i førerkabinen. Med fuld gas målte vi lydniveauet til små 80 dBA, og det er væsentligt over det, man finder i moderne traktorer.

Godt beskyttet

Teleskoplæsseren anvendes ofte i stalde og lader, hvor pladsen er trang. Derfor kan det ikke altid undgås, at bagenden eller et af hjørnerne på maskine kommer til at støde imod. I konstruktionen, af ikke blot 75.9 CS, men også de øvrige teleskoplæsser fra virksomheden har Merlo taget højde for den risiko.

Langs siderne og bag på læsseren er der monteret en kraftig jernring. Ringen er udført i massivt rundjern, som har en diameter på syv centimeter. Det kan umiddelbart virke som en tung og klodset løsning. Men med sædvanlig sans for design har de italienske teknikere formået, at få ringen integreret i maskinens chassis, så det fremstår som en elegant løsning, synes jeg.

Rammen beskytter også under motoren, og på den måde er motoren sikret mod beskadigelser fra træstubbe og lignende.

På kabinesiden virker rammen som trin op til førerkabinen. Så man risikerer altså heller ikke at rykke trinene af, hvis man kører i stak, og den synker ned i materialet.

En anden fordel ved den kraftige ramme er, at den virker som kontravægt, og da den er monteret langt nede på maskinen, er det med til at reducere tyngdepunktet på læsseren.

God plads og godt udsyn

Det er let at komme ind og ud af kabinen på Merlo 75.9 CS, og i kabinen føler jeg mig rigtig godt tilrette. Det skyldes ikke mindst et godt sæde, og at der er godt med plads i kabinen.

Bom og skovl, styrer jeg med et joystick, der sådan set fungerer efter hensigten. Men når det går stærkt, og det samtidig er ujævnt, ville det være rart, hvis joysticket var monteret i sædets armlæn.

Som det er nu, skal højre arm konstant kompensere for sædets affjedring. Ved at flytte betjeningen ind i armlænet, kunne maskinen betjenes med højre arm hvilende på armlænet. Her er der plads til forbedringer i den grønne teleskoplæsser.

Elektronisk styret

Instrumentpanelet består af tydelige analoge instrumenter plus et mindre digitalt display.

Derudover indeholder panelet en lang række kontakter. Specielt to af kontakterne er ret spændende og er ikke før set på en teleskoplæsser.

Med den første kontakt indstiller jeg motoromdrejningerne elektronisk, og med den anden kontakt vælger jeg, hvor aggressivt, der skal reguleres på gassen, når kørepedalen trædes i bund.

Eco-drive kalder Merlo systemet, der i funktion minder om det, der findes i mange traktorer med trinløs transmission.

Stilles kontakten til "Full", giver automatikken fuld gas, lige så snart kørepedalen trædes i bund. Det betyder maksimal trækkraft og fuld ydelse på hydraulikanlægget. På landevejen giver Full en hurtigere acceleration, og maksimal trækkraft.

Stilles kontakten derimod på Fine, forsøger maskinen at udføre opgaven med betydelig færre omdrejninger på motoren. Til gengæld er kraften ikke den samme, og accelerationen er langsommere. Men både støjniveauet og brændstofforbruget reduceres. Efter min mening kan man sagtens benytte Fine ved lettere arbejdsopgaver, eller når der køres transport med maskinen alene.  

Fire bigballer ad gangen

Under testen kørte vi blandt andet med en skovl på tre kubikmeter med en halmgreb til fire bigballer.

Skovlen er beregnet til at læsse kompost, men da det var den eneste skovl, vi havde til rådighed, anvendte vi den også i en jorddynge for rigtig at presse maskineriet.

Som ekstraudstyr er den grønne Merlo udstyret med Volvo hurtigskifte og centralsmøreanlæg. Kombinationen af hurtigskiftet og den store skovl betyder, at de 140 hestekræfter, som Deutz motoren på højre side af maskinen leverer, er i underkanten af, hvad der er behov for til den store skovl.

Men jeg er faktisk overrasket over, hvor let maskinen løfter og håndterer skovlen, når den er fyldt med jord. Advarselslampen for overbelastning begyndte at blinke, når armen bliver skubbet for langt ud. Men jeg kan uden problemer læsse vogne, uden at jeg på nogen måde føler, at maskinen arbejder på den yderste grænse.

Hjemme i halmladen skiftede vi til en speciel greb, som kan håndtere fire bigballer ad gangen. Med den kunne Merlo P 75.9 CS snildt stable bigballer i syv lag - og sikkert flere - men højden i halmladen slap op.

Maskinens maksimale løftehøjde til overkant pallegafler er på cirka 8,50 meter. Men på den øverste meter løftes redskabet altså så meget ind over forhjulene, at den i praksis ikke kan anvendes til at stakke halm.

Plusser

- Affjedring af kabinen

- Udsyn fra kabinen

- Adgangsforhold til motor

- Kraftig beskyttelse omkring maskinen

Minusser

- Hydraulikoliefilter er gemt af vejen

- Bom løfter ind over maskinen

- Joystick er ikke placeret i armlænet

- Mangler dansksproget instruktionsbog

Lydniveau

Stilstand, tomgang                             66,7 dBA

Stilstand, maks. o/min.                             79,9 dBA

Transport v. 40 km/t                             82,3 dBA

Tekniske specifikationer

Motor                                               Deutz

Effekt, kW/hk                                   103/140

Transmission                                    hydrostatisk

Antal mekaniske gear                       2

Løftekapacitet, kg                             7.500

Løftehøjde, m                                    8,50

Rækkevidde, m                                 5,50

Brændstoftank, l                             155

Hydraulikolie, l                             95

Totallængde uden redskab                             5,10

Højde                                                2,54

Hjulafstand                                       3,00

Dæk                                                  500/70 R 24

Type                                                 Alliance

Pris

Det koster Merlo 75.9 CS inkl. ekstraudstyr

Pris basismaskine                             698.000                 

Bomaffjedring                                   13.000

Vendbar kølevinge                             18.000

Centralsmøring                             25.000

Volvo hurtigskifte                             19.000

Pris i alt på testet maskine                             773.000                 

Importørkommentar

Morten Iversen, produktchef, Stemas Maskinsalg A/S

Da vi fik muligheden for at sælge en Merlo P75.9 CS, fik vi samtidig muligheden for at levere en teleskoplæsser, hvor man har kombineret løftekraften fra en hjullæsser med alsidigheden fra en teleskoplæsser. Denne maskine er ligeledes den første maskine, der er leveret til det danske marked med kabineaffjedring og ECO Drive. Så da PowerGear tilbød at lave en test af denne maskine, var vi selvfølgelig interesseret.

Resultatet af testen er vi meget tilfredse med. Vi får set hvilken ekstra komfort kabineaffjedring giver til maskinføren, så man helt slipper for de rystelser, man ofte oplever ved teleskoplæssere. Det samme gælder ECO Drive-funktionen. Dette kommer i en tid, hvor der er meget fokus på forbruget af brændstof, og med dette system foreskriver fabrikken en besparelse på op mod 30 procent. Som testen oplyser, virker det efter hensigten.

Når man har lavet en så grundig test, som den PowerGear udfører her, vil der altid være plads til forbedringer på maskinen. Vi vil tage de kritiske punkter op med Merlo, så punkterne bliver udbedret i fremtiden.