Fendt 824 byder på komfort i luksusklassen. Motorstøj er der intet af, og var det ikke for en kedelig støj fra bagtøjet, ville traktoren være noget nær perfekt

Der kommer en sagte summen i kabinen, mens jeg drejer nøglen. I løbet af et øjeblik er traktoren i gang, skønt jeg næsten ikke mærker motoren køre. Men instrumenterne på panelet foran ved rattet fortæller mig, at der skam er liv i den grønne tysker.

Og lad det være sagt med samme. Lydniveauet i kabinen er det laveste, jeg nogensinde har målt eller oplevet. Hvis man sad med bind for øjnene, kunne man nemt få indtrykket af at sidde i en ny personbil af den bedre kaliber.

Det handler om Fendts nye 800-serie, og jeg har sat Fendt 824 ProfiPlus i stævne til denne udgave af PowerGear – et længe ventet møde for at teste den traktor-serie, som blev vist frem første gang for lige omkring et år siden i Tyskland.

Den nye 800-serie minder meget lidt om den gamle. Faktisk er der lånt mere fra 900-serien end fra den tidligere 800-serie. Udformningen af kabinen og selve chassiset på den nye 800-serie stammer fra storebror 900, trods akselafstanden er lidt kortere på de fem modeller i 800-serien. Elektronikken er også en tand nyere på 800-serien, og det skinner især igennem på terminalen i kabinen – den kommer jeg til lidt senere.

Generelt er der også tale om en meget større traktor, som både er vokset i fysisk størrelse og effektmæssigt. Serien består af fem modeller, der løber fra 200 hestekræfter i den mindste Fendt 819 til 280 hestekræfter i 828.  

Motoren i samtlige modeller består af en ny Deutz-motor på 8,01 liter, hvor al ekstern recirkulation af udstødningsgasserne er væk til fordel for AdBlue.

Terminal uden sidestykke

Fendt 824 – og resten af serien i øvrigt – nærmer sig noget nær det perfekte. Der er en super komfort i kabinen, og der er generelt tænkt over en hel masse små detaljer på traktoren, som bare gør det super lækkert at arbejde med den.

I kabinen minder instrumentpanelet og højre armlæn til forveksling det, der sidder i 900-serien – med en enkelt undtagelse.

Det er første gang, vi ser Fendts nye Vario-terminal, og den fungerer godt – rigtig godt, selvom den tager lidt af udsynet ud gennem højre side fra kabinen.

Skærmen fås i en stor og i en lille udgave – henholdsvis 10,4 og 7,0 tommer. De traktorer, som kommer til landet som Profiplus-udgaver, hvilket betyder, at de er forberedt til autostyring, har den store skærm, mens Profi-udgaven har den mindre skærm som standard.

"ProfiPlus"-skærmen er væsentlig større end den tidligere terminal, og den er berøringsfølsom. Men øverst til højre for skærmen sidder en række knapper og et scroll-hjul, som man også kan benytte til at navigere rundt i terminalen. Hvis man skal ændre nogle værdier på terminalen som for eksempel olieflowet på en ekstern hydraulikventil, så skal man benytte scroll-hjulet og knapper til at godkende. Men ellers kan man frit bladre rundt i terminalen blot via et let tryk på selve skærmen. Med andre ord – hopper det for meget i kabinen, sidder der gode knapper at bruge, og har man en rolig finger på skærmen, lader den dig vælge rundt i et eventyr af funktioner.

Symbolerne er store, og skærmen er bygget fint op. Den har stort set de samme basisfunktioner som hidtil – med undtagelser. Og så kan man få vist to kameraer på skærmen på samme tid, uden det går ud over betjeningen af de andre funktioner. Man kan let skifte i skærmopsætningen også. Det gøres via en enkelt knap.

Det bedste ved terminalen er det ultra lette touch-tryk, der skal til, før man aktiverer funktionerne på skærmen. Der er ikke noget med at få ondt i fingrene af at trykke her - og skærmen reagerer super hurtigt ind i næste skærmbillede. Et punkt, der godt kunne irritere mig lidt på den tidligere skærm. Den nye terminal er et super stykke værktøj at betjene, er min konklusion, og Fendt-brugere bør glæde sig til at stifte bekendtskab med den.

En af tryk-knapperne til højre for skærmen er tilmed en hjælpe-funktion, og når man trykker på den, kommer instruktionsbogen frem på skærmen ud fra det punkt, man har ønsket hjælp til.

Der er nogle ganske få detaljer, jeg kunne ønske mig anderledes, men det er og bliver i småtingsafdelingen – og noget, som sikkert kan rettes via en softwareopdatering.

Foragerautomatik, der virker

  En af de nye funktioner, der er dukket op i den nye terminal, er en autofunktion til at styre hvor mange omdrejninger, motoren må tabe, før transmissionen ændrer udveksling.

Tidligere skulle man manuelt indstille tabet i procent, men når autofunktionen er slået til, er en række faktorer afgørende for, hvilken indstilling traktoren vælger. Hvis pto’en eksempelvis er slået til, ved traktoren, at den ikke må tabe ret mange omdrejninger på motoren. Omvendt ser det ud, hvis man har valgt gearområde II. Så tror traktoren, at man kører i transport, og den tillader et større fald i motoromdrejningerne, før transmissionen ændrer udveksling.

Et stort plus er også foragerautomatikken. Den fungerer rent faktisk, så det er til at bruge i praksis. Jeg prøver generelt altid at benytte foragerautomatik i tests, men sjældent lykkedes det 100 procent, og det er ofte lidt indviklet at få til at fungere, hvis foragerautomatikken skal sættes op til at udføre mange funktioner.

Men på Fendt'en er det lykkedes. Det gør det fordi, der igen er store symboler på skærmen, så det er let at holde overblikket og se, hvad der sker under afspilning. Og det er let at optage en funktion også – og ikke mindst at redigere i en foragerautomatik.

Ved at gå ind i "edit offline" kan jeg frit sætte nye funktioner ind, bytte rundt på dem, slette funktioner eller blot ændre i intervallerne for, hvornår de skal aktiveres.

Som bruger kan jeg hele tiden vælge, om jeg vil lade tiden eller en afstand eller blot et tryk på en kontakt i kørehåndtaget styre, hvornår foragerautomatikken skal afspille den næste sekvens. Foragerautomatikken er så bestemt et plus på 800-serien.

Hvad, der ikke er nyt, men stadig super godt, er evnen til at programmere stort set hver enkelt kontakt på kørehåndtaget, så man får præcis de funktioner, man ønsker sig i de rigtige knapper. Det er super let på den farverige skærm, hvor man hurtigt danner sig overblikket over de forskellige knapper, og der er stort set ingen begrænsninger.

Bagtøjet snakker

Det lave lydniveau er som sagt det første, jeg lægger mærke til i kabinen – eller skulle jeg sige manglen på lyd. Men paradoksalt nok er et af de få minusser ved traktoren støjen. Og hvordan kan det nu lade sig gøre?

Jo, på den nye serie har Fendt sænket oliestanden i bagakslen på grund af flere faktorer.  Det bevirker, at bagtøjet snakker mere end middel, fordi der ikke er så meget olie til at dæmpe støjen. Og når den generelle motorstøj er så lav, som den er, så virker den syngende lyd fra bagtøjet mere gennemtrængende. Det er en skam ved traktoren – og langt det største minus.

Støjen opstår ved forskellige hastigheder og ikke ud fra motoromdrejningerne. Det høres hovedsageligt, når traktoren accelererer op på landevej, eller når man rammer en specifik hastighed. Så opstår der også en vis resonans.

Vi målte lydniveauet i marken under arbejde med en seks-furet halvbugseret plov – henholdsvis ved vores normale fremkørselshastighed på 9,0 kilometer i timen og ved en ganske lille forøgelse til 9,7 kilometer i timen.

Lydniveauet ved 9,0 kilometer i timen var 69,1 dBA, mens det var 66,9 ved 9,7. I begge tilfælde kørte vi med samme omdrejninger på motoren.

Samme situation opstod på landevej, hvor vi specifikt målte lyden omkring 29 kilometer i timen mod 40 kilometer i timen. Der var lydniveauet henholdsvis 68,0 dBA ved 29 kilometer i timen mod 64,4 ved 40 kilometer i timen. Det burde være omvendt.

Jeg kan ikke helt vurdere, om lyden fra bagtøjet vil være et problem over tid for chaufføren, men det er i hvert fald en støj, man ikke kan undgå at lægge mærke til.

En god fornemmelse

Bagtøjet snakker, og der er et par småting mere, som må betegnes som punkter til forbedring. Blandt andet er det svært at lukke venstre dør helt udefra. Kabinen er ganske enkelt så lufttæt, at det er svært at lukke døren helt i. Desuden kunne det være rart, hvis teleskop-udskuddet på rattet kunne forlænges. Jeg kørte med sædet godt fremme for at få den rigtige sidestilling i forhold til rattet, og det resulterede i, at mine knæ nu og da slog mod instrumentpanelet foran mig. I løbet af dagene kunne jeg mærke det i knæene.

Men ellers har jeg en rigtig god fornemmelse i maven under kørslen med traktoren. Den trækker fint den seks-furede plov, som den dog også bør uden problemer. Affjedringen er stadig skøn på Fendt 824. I forhold til den gamle serie er forakselaffjedringen ændret – ikke til uafhængig affjedring som 900-serien, men det fungerer stadig godt. Kabine-affjedring består som standard af en mekanisk løsning.

Fendt-ejere bør også notere sig, at bagreolen bagerst på traktoren nu følger en din-standard. Derfor er den nu bredere, så der er mere plads ind til pto-udtaget.

I vanlig stil er der masser af muligheder for selv den mest kræsne traktor-entusiast at indstille på traktoren – tag bare de eksterne knapper på bagskærmen til at betjene et hydraulik-udtag. I terminalen kan man naturligvis hurtigt skifte mellem hvilket udtag, kontakterne skal styre. Man kan sågar justere trykket i LS-sensoren på traktoren, hvis den skulle blive snydt af et lille tryk-tab, der kan opstå ved kørsel med store gyllevogne med omfattende hydraulik. Der er to eksterne værktøjskasser, komfort-frontlift og meget, meget mere, som giver Fendt-traktoren høj status.

Olieskift foregår for hver 500 timer, og det er småt med smørenipler. Der sidder et par stykker til liften, som har et interval på 125 timer, og der er et par stykker til forakselaffjedringen, men det er stort set det – foruden et par stykker i to kardankryds.

Fendt har stadig to-delt motorhjelm, hvor top og sider er adskilte, og der er ikke meget plads til at komme ind og hægte sideskærmene af på den kompakte traktor. Kun den forreste køler til aircondition-anlægget kan skilles fra de resterende kølere, men der er plads til, at man kan få en luftpistol ind mellem dem, så det er ok, er min vurdering.

Fendt går ikke efter prisbaskere, og det er Fendt 824 så sandelig heller ikke med en listepris på 1.469.389. Men går man efter det ypperste, er den nye 800-serie en lækkerbisken uden sidestykke. Det bliver spændende at se, hvordan Fendt-brugere modtager den nye serie.

Se tv-indslaget om traktoren her på siden. Teamet bag PowerGear har også lavet et ekstra indslag omkring den nye terminal. Det kan du se her: http://www.maskinbladet.dk/webtv/powergear-xtra-den-nye-terminal-i-fendt-824

 

Plusser

Lydniveau

Vario-terminal

Programmering af hydraulik i kontakter

Placering af værktøjskasse

Programmering af ekstern kontakt til hydraulik

Foragerautomatik

Passagersæde

Minusser

Støj fra bagtøj

Lukning af venstre dør

Ergonomi i kørehåndtag

Knæplads i kabinen

Adgang til sidepaneler på motor

Lydniveau

Stilstand tomgang (800 o/min.)                             57,0

Stilstand maks. omdr. (2.210 o/min.)                             63,9

Stilstand maks. omdr. (blæser på maks.)                             68,4

Transport v. 40 km/t. (1.460 o/min)                             64,4

Markarb. v. 9,0 km/t (1.410 o/min)                             69,1

Markarb. maks. belast. v. 12,9 km/t.                              70,0

Tekniske specifikationer Fendt 824 ProfiPlus

Motortype og slagvolumen, l                                   Deutz AG, 8,01

Nominel effekt (ECE R24), kw/hk                             162/220

Maks. effekt (ECE R24), kw/hk                             176/240

Maks. drejningsmoment, Nm                                                    1.040

Transmission                                                              ML 200 Vario, trinløs

Brændstoftank, l                                                          505

AdBluetank, l                                32

Maks. olieflow og tryk, l/bar                                     109/200

Maks. løftekraft lift – bag/front, kg                             11.100/5.000

Egenvægt, kg                                 9.300

Længde, m                                                                  5,27

Højde, m                                                                     3,27

Akselafstand, m                                                          2,9

Pris

Pris på testet traktor inkl. ekstraudstyr:

Basistraktor                                                                1.469.389

Merpris stor hydraulikpumpe (193 l/min)                             4.313

Merpris komfort passagersæde                             2.517

Merpris bagrude m. varmetråde                             2.613

Radio/Cd MP3 med bluetooth                             5.597

Forberedt for samtaleanlæg                                     1.500

Samlet pris på testet traktor                                     1.485.929

Yderligere muligt ekstraudstyr:

Designpakke i forskellige farvevalg                             30.793-40.317

Kabine med luftaffjedring                                     20.504

Bakalarm                                                                    1.329

Trykluft bremseanlæg 2-kreds                             13.882

1.250 kg vægtklods til lift                                21.343

1.800 kg vægtklods til lift                                26.487

Importør kommentar

Af Peter Midtiby, produktchef, Agco Danmark A/S

Vi har længe glædet os til at kunne præsentere den nye 800-serie for forhandlere og kunder, og som det fremgår af testen i Maskinbladet, er Fendt bygget til at tilfredsstille professionelle brugere, som stiller lidt større krav til deres traktor.

Angående lukningen af den venstre dør så er udgangspunktet for en støjsvag kabine, at den er tæt. Og når vi har en tæt kabine, bliver kabinefilteret også blæst fri for det værste støv, når døren lukkes på grund af overtrykket. Ulempen er, at døren kan være lidt sej at lukke.

Kørehåndtaget er Fendts varemærke, og det er bare sådan, det er udformet. Når det gælder støj i bagtøjet, er det korrekt, at man har nu fjernet så megen motorstøj, at andre støjkilder træder frem. Samtidig har man sænket oliemængden i bagtøjet og aktivt tryksmurt de dele, der skal smøres, for at minimere transmissionstabet. Resultatet er en let knurren fra bagtøjet. Fendt arbejder på nuværende tidspunkt med at forfine overfladebehandlingen af de tandhjul, der generer støjen.

900-serien anvender samme kabine, og her er vi ikke bekendt med problemet med for lidt plads til knæene.