Massey Ferguson 8690 viser nye tiltag inden for motorteknologi og kabinen rummer mange detaljer, skønt der mangler den sidste finish

Massey Ferguson 8690 viser nye tiltag inden for motorteknologi og kabinen rummer mange detaljer, skønt der mangler den sidste finish

I sommeren 2008 have Massey Ferguson 50-års jubilæum, og ved samme lejlighed blev Massey Ferguson 8690 præsenteret, som en ny stortraktor med hele 370 hestekræfter. 8600-serien strækker sig over 5 modeller med ydelser fra 270 til 370 hestekræfter. Flagskibet MF 8960 har vi i denne udgave under luppen i PowerGear.

MF 8690 har fået tildelt hele seks guldmedaljer i sin levetid. Den nok mest fornemme er Tractor Of The Year 2009, men også prisen for Golden Design og SIMA’s innovations pris har MF’en på CV’et.

For at matche den store trækkraft i traktoren har jeg efterspændt en 12 meter bred Kelly kædeharve. Med knap 2.000 omdrejninger på motoren og en dyb summen fra de 370 hestekræfter på hårdt arbejde kommer jeg fremad med cirka 14 kilometer i timen, hvor harven er i fuld arbejdsdybde.

Mange andre nye stortraktorer i dag har en boost-funktion, der slår til, når traktoren er hårdt belastet ved pto-arbejde, landevejskørsel samt hårdt arbejde i marken. Det er imidlertid ikke tilfældet på 8690. Alle 370 hestekræfter er til rådighed hele tiden.

Ny motorteknologi

Det er en 8,4 liters Agco Sisu Power Diesel-motor med common-rail indsprøjtning, der gemmer sig under den røde motorhjelm. Motoren er uden EGR, som systemet kaldes, der sørger for at genbruge udstødningsgasserne i motoren, således at Tier-kravene overholdes.

I stedet er 8600-serien udstyret med SCR-systemet, som består af en katalysator, hvori der tilsættes AdBlue. Det tilsættes i udstødningen for at omdanne de farlige NOx-gasser til vand og kvælstof, og derved undgår man at genbruge brændstoffet to gange.

At der intet EGR-system er på 8600-serien bevirker, at tændingstidspunktet kan ske på et mere optimalt tidspunkt, som ifølge Agco giver et lavere brændstofforbrug. Den påstand kan vi aflæse ved den afprøvning af traktoren, som vi hver gang lader Landbrugets Traktorafprøvning udføre. Den viser et lavt brændstofforbrug sammenlignet med andre stortraktorer i samme klasse. Dette fremgår af graferne på højre side.

 Ved trinbrættet ind til kabinen sidder begge tanke. Dieseltanken er på 590 liter, og AdBlue-tanken rummer 30 liter.

AdBlue skal fyldes på for hver anden tankning af diesel, og det svare derfor til, at traktoren forbruger cirka tre procent af AdBlue. At der skal bruges to brændstoffer kan være besværligt, både logistikmæssig, men også med indkøb og opbevaring.

AdBlue har en vis levetid og fryser ved minus 11 grader. Bruges traktoren under disse temperatur, er effekten på motoren nede på 70 procent, indtil traktoren er varmet op. AdBlue gør dog, at MF 8600-serien lever op til Tier-4A kravene som træder i kraft fra januar 2011.

Lette servicepunkter

Servicepunkterne på 8690 er et hurtigt overstået kapitel. Under motorhjelmen er det let at folde alle kølere op, og der er god plads til rengøring. Forakselen smøres rart fra en stående position ovenfra og har smøreinterval på 50 timer.

Hydraulikolie og transmissionsolie er adskilt, og hydraulikolie standen tjekkes fra kabinen, mens transmissionsoliens stand og påfyldning forgår bag på traktoren.

Når det gælder påfyldning af hydraulikolie foregår det på højre side. Det kræver tændingsnøgle for at komme ind til disse servicepunkter.

Tændingsnøglen kan man også bruge til at låse værktøjskassen ved trinbrættet fast med. Ifølge Agco kan kassen godt holdes fast, selvom den er låst op med tændingsnøglen. Men den er lidt svær at sætte ordentligt på plads, hvilket resulterede i, at værktøjskassen faldt af og blev harvet ned under testen.

Sprinklervæske påfyldes også ved trinbrættet ind til kabinen, og tilgangen her er vist aldrig set lettere.

GTA-skærm med mange detaljer

I forhold til 8400-serien, som var den tidligere stortraktor-serie fra Massey Ferguson, har 8600-serien fået en ny og større kabine. 28 procent er kabinen vokset, og det er virkelig en god kabine, der er kommet til. Udsynet er godt hele vejen rundt hjulpet godt på vej af en anelse buede ruder i bag.

De mest benyttede funktioner er flyttet op i højre armlæn. Dog er det lidt synd, at der ikke er blevet plads til kontakterne til firhjulstræk og differentialespærre. De sidder i stedet på højre bagskærm. Her sidder knappen til autostyring også, og det var ligeledes en funktion, man godt kunne flytte frem på armlænet.

Den trinløse transmission fungerer, som vi kender den fra MF. Den kan køres på to måder: Via foden på kørepedalen, eller hvor farten stilles i kørehåndtag på armlænet eller i vendegearet - Hvor farten i vendegearet i øvrigt er en rigtig smart detalje.

Forrest på armlænet sidder GTA-terminalen, som virkelig rummer mange gode detaljer. Ofte går vi ikke i dybden med foragerautomatikken i PowerGear, da dette bliver for omfattende en mundfuld at læse, men MF har virkelig lavet en foragerautomatik, der fortjener al den opmærksomhed, den kan få.

Skærmen er bygget op med otte forskellige hukommelser, så brugeren kan gemme de forskellige redskabers automatik og efterfølgende flytte rundt mellem sine MF-traktorer. Under hvert redskab kan man justere og trimme de forskellige funktioner i foragerarutomatikken. Og man kan sågar hjemme i maskinhuset kode sin foragerautomatik ind.

Den er let at sætte op, og den kan indeholde alle traktorens funktioner. Prikken over i’et er, at automatikken er så let at redigere i, hvis man får lyst.

Ofte får man kodet en fejl foragerautomatik ind, og hvis det er for besværligt at lave om, er der en tendens til, at man som bruger helt dropper automatikken og køre uden. Det har MF nu sat en stopper for.  Automatikken kan både være tids- og afstandsbestemt, og man kan også vælge at klikke sig igennem alle funktioner via foragerknappen på højrearmlæn.

I GTA-terminalen kan jeg også indstille "Dual Control" og "Trailed Implement Control". MF har kørt med Dual Control i over ti år, og med denne funktion kan frontliften kobles sammen med liftbetjeningen bag på traktoren.

Med Trailed Implement Control kan arbejdsdybden på bugserede redskaber reguleres med liftens kontrolhåndtag. Og systemet har fået en ekstra feature i form af "kile-korrektion". Det betyder, at de bugserede redskaber løftes ens ved hvert forarger uanset kiler.

OptiRide og SpeedSteer

Til trods for at Massey Ferguson 8690 er en stor traktor, så er den nem at manøvrere rundt med. Venderadius føles meget mindre, end den er angivet til, og med SpeedSteer bliver vendingerne i foragerene hurtige og lette. '

SpeedSteer er en funktion, hvor jeg via en drejeknap kan justere, hvor mange omdrejninger på rattet der skal til, før der er fuldt styreudslag.

Innovationsprisen på SIMA i 2009 vandt MF for koncernens kabineaffjedring i MF 8690. Affjedringen kan jeg indstille virkningsgraden af på en drejeknap i kabinen - eller slå den helt fra. Affjedringen leveres af fire hydraulikcylindre, som sidder i hvert hjørne af førerhuset. De sørger hele tiden for, at kabinen står vandret.

Affjedringen er god. Dog savner jeg lidt, at forakselen ikke er todelt med individuel affjedring, som på andre stortraktorer i samme klasse. Men kabinen og sædet tager dog utrolig mange rystelser alligevel på marken. Kabinen har en tendens til at virke lidt "over-affjedret" på vejen. Men det vil måske afhjælpes med tungere redskaber i liften eller større redskaber i trækket som gyllevogne eller lignende.

Samlet set har jeg efter nogle dage i marken med MF 8690 oplevet en traktor, der er forholdsvis let at sætte sig op i at køre. Dog skal der lidt forståelse for GTA-terminalen til for at udnytte den. Men når man er blevet mere dus med terminalen, er den svært at slippe igen.

Den daglige service er let tilgængelig og hurtigt overstået, da mange punkter er samlet samme sted. Den sidste finish kunne traktoren dog godt få ved at gøre et par små knapper i kabinen på højre armlæn lidt større. Traktoren rammer uden tvivl en bred målgruppe hos maskinstationerne og store bedrifter.

Minusser:

Små knapper på højre armlæn

Fastgøring af værktøjskasse

Kontakt til firhjulstræk mangler i armlæn

Markering til fjernudtag

Plusser:

Godt udsyn

God kabineindretning

GTA-terminal

God serviceadgang

Lydniveau

Ved tomgang i stilstand:             59 dB (790 omdr/min )

Ved maks. gas i stilstand:             75 dB (2400 omdr/min)

Transport 40 km/t:             71 dB (med 1380 omdr/min)

Ved 7,5 km/t markarbejde:             70 dB (1700 omdr/min)

Fuld belastning i marken:             75 dB (2200 omdr/min)

Tekniske specifikationer Massey Ferguson 8690

Motortype:                         AGCO Sisu Power Diesel med SCR-katalysator

Slagvolumen, liter:                  8,4

Nominel effekt (ISO 14396), kw/hk:             250/340

Maks. effekt (ISO 14396), kw/hk:             272/370

Maks. Moment, Nm v. 1.500 o/min:             1540

Brændstoftank indhold, liter:                  590

AdBlutank indhold, liter:                  30

Egenvægt i alt, kg:                10.300

Totallængde, meter:                  5.67

Højde, meter til tag:                3.38

Akselafstand, meter:                  3.10

Transmission:                         Trinløs, DynaVT med DTM

Venderadius, meter:                  7,0

Ydelse hydraulik, liter pr. min.:             200

Maks. tryk hydraulik, bar:                    175

Maks. løftekraft trepunktslift, kg:             12.000

Fordæk:                             600/65R34

Bagdæk:                             710/75R42

Det koster Massey Ferguson 8690 DynaVT  Excellence

Pris basistraktor:                        1.547.460 kr.

Ekstraudstyr på afprøvet traktor:

5. hydraulikudtag                       11.470 kr

Pris i alt på testet traktor:                1.558.930 kr.

Muligt ekstraudstyr:

Autostyring (AutoGuide fra TopCon):            73.820 kr.

6. hydraulikudtag:                      22.930 kr.

Luftbremser:                         20.610 kr.

Xenon arbejdslys, for og bag              13.850 kr.

Front pto                           29.800 kr.

Importørkommentar

Af Egon Sørensen, distriktschef, Agco Danmark

Maskinbladets test af MF 8690 bekræfter os endnu engang i, at MF har satset rigtig med MF 8600-serien, hvilket også yderligere bekræftes af de mange æresbevisninger, den har fået rundt omkring i Europa.

I testen omtales den nye SCR motorteknologi med tilsætning af AdBlue som værende lidt besværligt logistikmæssigt. Rent praktisk er det ikke så besværligt, idet de fleste af brugerne blot får deres olieleverandør eller deres forhandler til at levere AdBlue i en 1.000 liter palletank, som de har stående ved siden af deres brændstoftank. Man skal også huske fordelen med den store brændstofbesparelse, fordi motoren nu kan trimmes optimalt.

Grunden til at kontakter til firhjulstræk, differentialespærre og AutoGuide er placeret på højre skærm i stedet for i armlænet er, at de i princippet kun skal bruges til at aktivere funktionerne med. Herefter kobler firhjulstrækket selv til/fra under/over 14 kilometer i timen. Differentialespærre slår selv til og fra, når liften sænkes og hæves og AutoGuide betjenes på separat skærm. Tingene kan også styres med foragerautomatik.