Weidemann T4512 er mindre end alt, hvad jeg tidligere har set. Målet for Weidemann har været den mindste teleskoplæsser, og det er opfyldt, men desværre smitter det af i kabinen, der er for lille - selv for små chauffører

Indrømmet. Jeg blev overrasket over, hvor lille denne udgaves udfordring i Powergear er. Selvom jeg har set den på billeder - så er Weidemann T4512 nærmest det, der svarer til en Fiat 500 mod en Mercedes 500SL. Den er bare helt mikroskopisk af alt, hvad jeg tidligere har oplevet.

Men det er også lige præcist det mål, der ligger bag udviklingen af den nye mikroput af en teleskoplæsser. Den er designet med det ene formål, at den skal være så lille så mulig, så den kan komme ind og rundt så mange steder som mulig. De mål er opfyldt - uden tvivl.

Under motorhjelmen gemmer der sig en hær af hestekræfter på hele 31 stk. Men sjovt nok så er der egentlig fint overskud af kræfter på den 2,5 ton tunge maskine. Det er noget af det, der overrasker mig - ud over det med størrelsen selvfølgelig. Men ordsproget lyder jo: Hellere en lille og vågen end en stor og doven. Og Weidemann T4512 er såmænd en vaks lille maskine, der løfter væsentlig mere, end jeg lige regnede med.

Kabine til miniputter

Første indtryk af maskinen byder på godt og ondt. Som tidligere nævnt er der godt med krudt i læsseren, og den kommer rundt, hvor stort set alt andet motoriseret materiel må give op.

Men kabinen har samme størrelsesforhold som resten af maskinen. Kabinen er ikke ret stor, og selv med min højde på 170 centimeter er mine ben bøjet i en vinkel på 90 grader for at kunne være der.

Sædet kan godt rykkes lidt længere tilbage, men så løber man ind i, at rattet ikke kan indstilles. Hvis sædet flyttes længere tilbage, kniber det ganske enkelt med at kunne nå rattet.

Det er super godt, at læsseren er så lille, fordi den så er det ultimative til landmænd, hvor det kniber med pladsen. Men netop pladsen – eller manglen på samme -  gør, at man altså ikke skal opholde sig i kabinen alt for mange timer ad gangen. Så sover benene ganske enkelt.

Hvis rattet kunne vinkles ud mod føreren og havde en form for udskud på ratstammen, kunne man køre sædet længere tilbage og på den måde få mere plads til at rette benene ud i forhold til pedalerne - og samtidig nå rattet.

Perfekt joystick

Når det gælder de forskellige funktioner i kabinen, er det til at overse - hvilket på en måde jo er med at til at gøre det overskueligt at køre den lille læsser.

Foruden et lille display med lidt advarselslamper sidder der helt præcist en kontakt til blæseranlægget, en kontakt til vinduesvisker og sprinklervæske, en kontakt til katastrofeblinket, en kontakt til at låse redskabsskiftet, et håndtag til et eksternt hydraulikudtag, parkeringsbremsen og et lille 12 volts strømudtag. Det er sådan cirka det.

En sidste ting mangler jeg dog at nævne - selve joysticket til at styre det vigtige arbejdsredskab på maskinen.

Det fungerer til UG og er lækkert at betjene. Det har en rigtig godt proportionalitet og responderer rigtig godt i forhold til mine bevægelser. Desuden sidder kontakten til at skifte mellem frem og bak oven på joysticket, hvor tommelfingeren let placerer sig.

Der er også ekstra kontakter i joysticket til at styre udskuddet på bommen, og så kan man også styre redskabskiftet fra joysticket. Det kræver dog, at man af sikkerhedsmæssige grunde holder en kontakt nede i instrumentpanelet på samme tid, som funktionen i joysticket bruges.

Jeg kan kun sige, at joysticket skiller sig væsentlig ud i forhold til resten af maskinen. Det virker som om, det er taget fra meget større modeller med mere luksus og finish for chaufføren.

Til gengæld kniber det med resten af kabinen, der halter lidt på den generelle finish og udførelse. Panelerne i kabinen er tynde plader af plastic, som vibrerer ved høje motoromdrejninger.

Det mest spektakulære er nok blæseranlægget, der består af en kontakt med to trin for blæserstyrken. Den kan enten blæse kold eller varm luft, og man skal ud og dreje en hane i motorrummet for at skifte mellem varm og kold. Den idé kunne godt være skippet til fordel for en kontakt i kabinen.

Fint overskud

Den lille Weidemann klarer sig egentlig ganske fint under de opgaver, jeg stiller den. Selvom der kun er 31 hestekræfter til rådighed, er der godt med trækkraft i den.

Der er to gear i transmissionen, som man - selvfølgelig fristes jeg til at sige - skifter op og ned mellem via joysticket. 1. gear er lavt og bør kun bruges, når man skal arbejde med maskinen i en dynge jord eller andet fast materieale.

Teleskoplæsseren har en tophastighed på 20 kilometer i timen, så det gør også 2. gear lavere så at sige. Der er kræfter nok i hydraulikken til at hæve bagenden på den røde krudtugle. Og selv med dens beskedne størrelse er den i stand til at tage to Claas-baller, som nærmer sig de 800 kg i fuld højde - dog med en del forsigtighed fra testpilotens side kan jeg godt afsløre.

En lille brist i hydraulikken kommer dog, når man vil prøve at trække udskudet på bommen ind, samtidig med at man sænker bommen. Sikkert på grund af konstruktionen af det hydrauliske kredsløb, så kniber det faktisk for læsseren at udføre nogen af funktionerne, hvis man prøver på begge dele på samme tid. Det kan virke lidt irriterende for erfarne brugere, som så må udføre den ene funktion først og dernæst den anden funktion.

Af med skærme for at skifte olie

Ingen test uden at tjekke service-forholdene. Og hos Weidemann er det forholdsvis hurtigt overstået.

Adgangen til motoren, som er placeret på højre side, sker på den måde, at man faktisk klikker hele motorhjelmen op og tager den af maskinen. Der er med andre ord ingen hængsler, som holder hjelmen. Den skal tages helt af. I princippet egentlig ok, da man så har fri adgang ned til motoren. Omvendt skal man lige ha taget på den røde hjelm, når den skal hægtes på og klikkes fast på maskinen igen.

Olieskiftet på den lille Yanmar-motor skal ske for hver 250 timer.

Maskinen rummer i alt 23 smørenipler, og ifølge instruktionsbogen skal de faktisk smøres dagligt. Det er nok lige at overdrive lidt, for hvem vil smøre en kardanaksel dagligt? Men der er altså ingen yderligere anvisninger, så springer man over for tit, er spørgsmålet for paragrafrytterne, om garantien bortfalder, for service skal jo være overholdt, før garantien dækker.

På grund af maskinens størrelse skal man afmontere en lille plade på det bagerste sikkerhedsskjold, der omkranser motoren for at skifte oliefiltret. Det er prisen for sådan en kompakt maskine, men det tager ikke mange sekunder at afmontere pladen.

Det samme gør sig gældende, hvis batteriet skal skiftes. Så skal en lille plade under bunden også løsnes, og batteriet skal trækkes nedenud af maskinen.

Pto-udtag - hvis du sku' få brug for det

Tid til at runde af med Weidemann T4512.

Jeg har uden tvivl fundet mig en smart lille maskine, der kan udføre en masse opgaver, hvor større maskiner må give op på grund af pladsmangel. Og det er også målet med teleskoplæsseren. Selv siger Weidemann, at den er læsser nummer to på den store bedrift, der også i nødstilfælde kan aflaste den større teleskoplæsser ved hjælp af en faktisk løftehøjde på 4,5 meter. 

Den er også alsidig på den måde, at det rent faktisk er muligt at få monteret trepunktslift og pto-udtag bag på maskinen. Med 31 hestekræfter under hjelmen skal man dog tænke sig om, inden de store redskaber bliver spændt på Weidemann T4512.

Men den er ikke maskinen, man sidder i for mange timer ad gangen. Kabinen er ganske enkelt for lille, og ergonomien er ikke god nok. Et tredje kapitel er støjen, der ikke er gjort meget for at reducere. Ved transport på vejen er vores lydmåler tæt på 90 dBA under testen.

Med de ting in mente, så får man til gengæld ikke mindre maskine med større rækkevidde.

Plusser

Kompakthed/manøvredygtighed

Adgang til motor

Funktioner i joystick

Egenvægt

Minusser

Ingen indstilling af rat

Benplads

Blæseanlæg

Generel finish

Støj i kabine

Indtræk af bom sammen med sænkning

Tekniske specifikationer

Weidemann T4512

Effekt, kw/hk.                                                                22,6/31

Slagvolumen, l.                                                               1,3

Egenvægt, kg                                                                  2.530

Maks. Hastighed, km/t                                                   20

Maks. Motoromdr., o/min                                                          3.000

Transmission                                                                 Hydrostatisk m. to gear

Maks. Løftehøjde over pivotled, m                                4,5

Maks. Dumpinghøjde, m                                                          3,6

Højde, m.                                                                       1,94

Bredde, m.                                                                      1,56

Længde med skovl, m                                                       3,87

Maks. løftekraft, kg                                                          1.200

Kørehydraulik maks. effekt, l. pr. min/bar                             84/220

Arbejdshydraulik maks. effekt l. pr. min/bar                             42/220

Lydmåling

Stilstand tomgang u. blæser                                            70,7

Stilstand tomgang m. blæser på maks.                             77,1

Stilstand maks. motoromdrejninger                                                          82,0

Transport 20 km/t. v. 3.000 o/min.                                  88-90

Pris

Det koster Weidemann T4512

Pris på basismaskine i DK                                                          250.000

Pallegafler                                                                   8.175

1.600 mm. skovl                                                          10.200

1.500 mm greb m. overfald                                        18.000

Pris i alt for testet maskine                                   286.375

Muligt ekstraudstyr:

Dækmontering 31x15,5 R15                                      6.300

Trepunktslift                                                              17.850

Pto-udtag                                                                    6.000

Importørkommentar

Morten Iversen, produktchef, Stemas Maskinsalg A/S

Da Weidemann besluttede sig for og lave en lille kompakt teleskoplæsser, valgte virksomheden at lave noget, der ikke var set før. Weidemann ville lave noget som adskilte sig fra de traditionelle teleskoplæssere. Målet var at lave en læssemaskine med en løftehøjde på 4,5 meter, en maskinbredde på 1,5 meter og en løfteevne på 1200 kg, og ydermere skulle den stadig kunne flyttes på en trailer. Dette lykkedes, og der er kommet en lille maskine ud af det, som er blevet godt modtaget på det danske marked.

Men som den vågne læser og PowerGear har påpeget, er det gået lidt ud over komforten i den lille Weidemann. Dette er nok meget naturligt, når man tænker på at målet var en læssemaskine på 1500 millimeter i bredden, som skulle have en centermonteret telebom. Så har der ikke været meget plads til kabine og motor.

Maskinen, der er blevet testet i denne udgave af PowerGear, er 1. generation af Weidemann T4512, og når de følgende generationer af den lille læsser dukker op, vil der blive lagt mere vægt på brugervenlighed, komfort og finish.

Men alt i alt, er vi meget tilfredse med testen af den lille læsser, der viser dens styrke og alsidighed.