Lyt til artiklen:

Forsøg med VF-dæk tegner lovende

00:00
Hastighed: ???x
02:12

I maj påbegyndte NDI og Seges et fælles dækforsøg i samarbejde med Anton Feddersen, der lagde mark til og Bjolderupgaard Maskinstation. I forsøget skal gevinsterne ved at køre med VF-dæk kortlægges, og der blev kørt med en Samson PG27 gyllevogn, da denne gyllevogn er blevet tidens standardstørrelse. Gyllevognen har en samlet aksellast på 12,5 ton i gennemsnit med fuld læs. Efter en meget regnfuld maj kan forskellen allerede ses på VF-dæk og traditionelle dæk og forsøget tegner således lovende, selvom de endelige resultater først kendes efter høst.

Det skriver NDI i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- På grund af vedvarende nedbør fik vi først sået fire uger efter gyllenedfældningen i dækforsøget. Såbedet blev ok, men var fugtigt. Vi kunne tydeligt se, at hjulsporene efter gyllevognen var bedre afdrænet, hvor VF-dækkene var anvendt sammenlignet med standarddækkene. Igen et tegn på mindre pakning, siger Henning Sjørslev Lyngvig, der i samarbejde med Martin Mikkelsen er ansvarlig for dækforsøget og er landskonsulent inden for markteknik hos Seges.

Bedre dræning

Hos NDI, der udlånte VF-dæk fra dækproducenten Alliance til forsøget, har man fulgt forsøgets resultater med interesse, og resultaterne stemmer godt overens med de erfaringer, man også har gjort sig hos dækvirksomheden:

- Vi ved, at jordpakning er mindre med VF-dæk. Med billederne fra Seges, der sammenligner sporene, kan man tydeligt se forskellen. Med et mindre marktryk kan man se, at der er en væsentligt bedre dræning. Derudover er jeg ikke i tvivl om, at VF-dæk også kunne gøre en stor forskel i forhold til mere følsomme afgrøder såsom spinat, ærter og roer, fortæller Jakob Scheel Nannberg, der er salgschef i NDI's landbrugsafdeling.

- Vi glæder os til at se det endelig resultat til høst og også se, hvordan VF-dækkene kan gøre en forskel, hvis majshøsten ender med at falde senere i de mere regnfulde måneder, hvor VF-dækkene også vil kunne hjælpe med at sikre bedre greb og trækevne i marken, uddyber han.