Som følge af de mange GPS-tyverier, har Varde maskinstation nu valgt at opruste i kampen mod uindbudte gæster.

Hos Varde maskinstation har man været med til selv at udvikle et system, der sidder i traktoren og overvåger bevægelser på traktoren og i kabinen.

Maskinstationen har haft en masse idéer og ønsker til overvågningen, og det har udmundet sig i en komplet løsning med simpel montering og brug. Det er Uffe fra Ufi-Tech i Grindsted der har stået for udvikling af software til sensoren, samt beslag til forskellige monteringsmuligheder.

- Det tager cirka 15 minutter at montere i traktoren, og fem minutter på mobilen, så er maskinen overvåget og klar til at køre. Det er meget simpelt at bruge i dagligdagen, hvilket har været et stort ønske under udviklingen, udtaler Anker Vestergaard fra Varde maskinstation.

Overvågningsenheden er koblet op på både wi-fi og via simkort til telefonnettet, så hvis maskinen efterlades i marken, er den stadig overvåget. Samtidig snakker enhederne sammen, og tester kommunikationen for hvert 7. sekund. Er der en enhed der ikke svarer tilbage, starter alarmen.

rich-media-1
Denne lille dims, skal hjælpe Varde maskinstation med at holde øje med maskinerne når ikke de er i brug. Foto: Uffe S. Kristensen.

Systemet får strøm fra traktorens batteri, og har samtidig et backup-batteri i sig. Alarmen aktiveres hvis den fjernes fra primær strømkilde.

Når en sensor aktiveres af bevægelse, starter et kraftigt horn i maskinhuset og lyset tændes. Samtidig gives der alarm på de telefoner der er koblet op på anlægget, hvor man kan se hvilken maskine der har registreret bevægelse. Ved hjælp af kameraer i maskinhuset, kan man se hvad der har aktiveret sensoren på maskinen.

Sensoren kan let udbygges med flere typer tilbehør. For eksempel kan der monteres udgang til et relæ, så maskinens eget horn kan kobles på som alarmsignal. I de maskiner hvor førerhuset er knap så bevægeligt, kan der monteres en PIR-sensor til at registrere bevægelse i førerhuset.

Følsomheden på sensoren kan justeres, så den kan registrere selv den mindste berøring hvis for eksempel tanklåget åbnes. Og skulle maskinen stå ude i blæsevejr, kan følsomheden stilles ned og ikke give alarm ved små bevægelser i kabinen.

Har haft effekt

- Vi har ikke opsat alarmerne for selv at kunne fange tyvene, men for at jage dem væk. Jeg vil hellere stoppe dem imens der er indbrud, end at se at GPS-komponenter dukker op i for eksempel østeuropa ved hjælp af en tracker, fortæller Anker Vestergaard.

Alarmen har været aktiveret et par gange en nat. Man har desværre ikke fanget det på kameraet, dog er Anker overbevist om at der har været nogen og pille ved en traktor. Den sensor der blev aktiveret to gange på én nat, var udstyret med PIR-sensor, og her skal der være bevægelse i længere tid før alarmen går.
- Så det har ikke bare været en fugl, konkluderer Anker Vestergaard.

- Vi har også fundet ud af, at vi nok har haft en del dieseltyveri førhen, som vi hidtil har troet var en brugerfejl. Nu kan vi se, at vi faktisk har en del "gæster" om natten.

Indtil videre foregår til- og frakobling fra tre dedikerede mobiltelefoner. Det fungerer bedst for maskinstationen så længe det er i indkøringsfasen. På sigt er der flere muligheder for hvordan medarbejdere kan involveres i brugen af alarmen.

Maskinstationen har stadig flere ideér til hvad sensorerne kan bruges til, og i følge Uffe fra Ufi-Tech er der næsten uanede muligheder. Mere info skriv en mail til info@gpsalarm.net eller Anker Vestergaard