Den nye traktorserie fra Kubota indeholder tre modeller, der alle kører med Kubota motorer og ligger i effektintervallet 123 til 143 hestekræfter

Kubota arbejder målrettet på at udbygge og strømligne virksomhedens serier af landbrugstraktorer til det europæiske marked.

Kubota fejrer i år130 års jubilæum, og det benytter virksomheden til at opdatere flere traktormodeller og til at introducerer en hel ny M6002-serie.

Serien indeholder tre modeller på 123, 133 og 143 hestekræfter. Effekten leveres af en firecylindret Kubota motor på 6,1 liters Motoren overholder emissionskravet Stage V, og ved transportopgaver booster motoren, og effekten stiger med 20 hestekræfter på samtlige modeller.

Automatisk geartilpasning

Den nye Kubota M6002 er udstyret med en 24x24 semi-powershift transmission. Transmissionen er med tre trin og otte powershift gear i hvert trin. Kubota M6 er uden traditionelle gearstænger, og gearene skiftes i stedet med et kørehåndtag i højre armlæn. Både ved arbejdet i marken og ved transport er der mulighed for at lade automatikken overtage gearskiftet.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Den kompakte traktor er som skabt til kørsel med frontlæsser, og her vil de kommende kunder sikkert sætte pris på, at de ikke behøver at betjene koblingen, når traktoren skal stoppes, men kan nøjes med at træde på bremsen.

Transmissionen er udviklet til at traktoren kan udføre transportopgaver med 40 km/t ved kun 1.600 omdrejninger på motoren.

rich-media-1
En stor del af betjeningen er samlet i højre armlæn og i en 7" K-Monitor, der også kan håndtere kontrol og indstilling af Isobus-kompatible redskaber.Foto. Kubota

Unik foraksel

Kubota M6002 har en akselafstand på 2,69 meter og er som standard monteret med affjedret foraksel. Som udgangspunkt justeres affjedringen automatisk i forhold til hastighed og belastningen af forakslen. Føreren har også mulighed for selv at tilpasse affjedringen til individuelle behov.

Forhjulene kan dreje 55 grader, og det giver traktoren en venderadius på kun 4,5 meter. Når en kontakt i armlænet aktiveres, bliver styretøjet mere kontant, og det kræver kun en lille bevægelse med rattet for at opnå maksimalt styrudslag.

Kabine som storebror

Førerkabinen på den nye Kubota M6 minder til forveksling om kabinen på de støre M7-modeller. En stor del af betjeningen er samlet i højre armlæn og i en 7" K-Monitor, der også kan håndtere kontrol og indstilling af Isobus-kompatible redskaber.

Den danske importør, Nellemann Machinery, forventer de første Kubota M6002-modeller til landet sidst på året.