Deutz-Fahr 8-serie er en helt ny traktor-serie fra den tyske producent af traktorer og mejetærskere. Indtil videre består 8-serien af én enkelt model: 8280, som yder 287 hestekræfter fra en nyudviklet Deutz AG-motor.
Mens kabinen er som vi kender det fra 7- og 9-serien, så er der ikke bare tale om en nyudviklet motor til 8-serien, men også en nyudviklet trinløs transmission.
Traktoren forventes til Danmark allerede til efteråret 2020.
Motor uden boost
Den nye 6,1 liters Deutz AG-motor har dobbelt turbo-teknologi og CommenRail-dieselsystem med 2.000 bars tryk. Effekten er maksimalt 289 hestekræfter samt 1.226 newtonmeter moment, og der er ikke tale om boost-teknologi på traktoren, og dermed er de knap 290 hestekræfter til rådighed hele tiden uanset arbejdsopgave.
Service-intervallet på motoren er på 1.000 timer, mens service-intervallet for transmissionsolien ligger på 1.500 timer.
Egen trinløse-transmission
Den trinløse transmission kommer fra SDF-gruppen, som ejer Deutz-Fahr, og de kalder selv transmissionen for det mundrette navn: SDF T7780. Deutz-Fahr fortæller, at der er tale om en trinløse transmission med én kobling og to hydrostat-enheder. Traktoren har en maksimal topfart på 60 kilometer i timen og er derfor udstyret med udvendige skive-bremser på foraklsen.
Der kan vælges to PTO-gear på front-PTO'en og tre gear på PTO'en i bag. Hydraulikkapaciteten ligger på 210 liter i minuttet og den maksimale liftkapacitet i bag er 11,1 ton, mens den tilladte total vægt på traktoren ligger på 16 ton.
Den maksimale dækhøjde i bag på traktoren er 2,05 meter i form af 710/70 R42.
Deutz-Fahr fremhæver også lys-pakken på traktoren, som består af LED-lygter med i alt 50.000 lumen lysstyrke.