Virksomhedens historie begyndte i 1957, da Carl Hugo Olsson grundlagde et byggefirma, der udførte entreprenørarbejde med primært  udgravning til byggegrunde og etablering af veje. I midten af 1960'erne skiftede han retning og begyndte at importere brugte traktorer fra England, men fandt i begyndelse af 70'erne sin rette hylde og begyndte at importere reservedele.

- Selvom vi har tilføjet flere og flere mærker, som vi sælger dele til, sælger vi fortsat en hel del reservedele til entreprenørmaskiner, fortæller Olle Olsson, Carl-Hugos søn, der i dag er administrerende direktør for virksomheden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Familieselskabet med base i Orust i det vestlige Sverige har i øjeblikket 80 ansatte. I lokalerne er der et lager og en kassedisk til køb af varer, men det meste af salget går gennem hjemmesiden.

rich-media-2
Hos Olssons i Ellös, som ligger på Orust på den svenske vestkyst, er fokus og lidenskaben fokuseret på reservedele til landbrugs- og byggemaskiner. I 2016 blev der foretaget en større investering i eksport til Danmark.

- Vi er primært en e-detailhandler, og lidt over 70 procent af vores salg går direkte gennem hjemmesiden. Men man kan sige, at hjemmesiden er involveret i alt salg.

Ikke venstrehåndsarbejde

Olle Olsson mener, at virksomheden har fået succes på reservedelmarkedet, fordi det netop er reservedele, der er hjertet i forretningen. Han sammenligner det med en større maskinimportører eller forhandler, hvis reelle fokus er på at sælge hele maskinen, og som har en mindre afdeling til salg af reservedele.

- At sælge reservedele er vores kerne. Det er vores lidenskab at være der og gøre det. I mange andre virksomheder er der noget, du laver lidt med din venstre hånd, og som du måske ikke brænder for på samme måde. Det kan være en forklaring.

rich-media-3
Olssons blev for alvor kendt i Danmark, da man på Agromek i 2016 udstillede denne Volvo-traktor, som under gejlet var en Valtra T190. Foto: Morten Damsgaard.

Stort fokus på Volvo

På landbrugssiden sælger virksomheden reservedele til mange forskellige mærker, men på entreprenørdelen er det hovedsageligt Volvo-dele.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det skyldes, at vi i 2009 overtog reservedelsbeholdningen til Volvo BM-traktoren. På de gamle maskiner havde de ofte en samlet produktion, så den samme motor blev lagt i en traktor og i en hjullæsser. På den måde begyndte vi også at sælge til gamle entreprenørmaskiner, siger Olle og fortsætter:

- Det fik sit eget ben at stå på i virksomheden, og det er vokset i løbet af de sidste elleve år. Der er et stort fokus på Volvo, men vi har også dele til andre entreprenørmaskiner.

Olle siger, at det netop er entreprenørdelen, som vokser hurtigst, men at det er lidt sværere at sælge dele til entreprenørmaskiner end til landbrugsmaskiner.

- De er mere komplekse, og det kræver mere viden om serienumre, hvilket gør det lidt vanskeligere.

Dansk fokus

I 2016 foretog virksomheden en større investering i eksport i Norden og oversatte hjemmesiden til dansk, norsk, finsk og endda engelsk. Olle siger, at det danske eksportmarked hidtil har fungeret bedst.  

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi er meget mindre i Danmark, end vi er i Sverige, men vi ser, at vi vokser meget hurtigt i Danmark, og vi har fået en meget god modtagelse. Der ser ud til at være et behov for vores dele, så salget stiger konstant.

{% image: 7 %}

I Danmark er der ansat en dansk sælger, og i Sverige er der ansat en dansktalende person, der modtager ordrebestillinger og besvarer spørgsmål.

- Det er vigtigt, at man kan holde sproget hele vejen igennem forretningen, siger Olle.

Det er Olles opfattelse, at Danmark ser ud til at være på forkant med hensyn til rationelt, industrielt og professionelt landbrug, hvilket også betyder, at den danske maskinpark indeholder nyere maskiner end i Sverige.

- Men vi er, hvor vi er, og sælger de reservedele, vi kan, og det er til lidt ældre traktorer og til en vis grad nyere entreprenørmaskiner, fortæller han og påpeger, at det er Volvo-dele til traktorer og entreprenørmaskiner, der eksporteres mest til Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Klarer sig godt

Virksomheden importerer dele fra blandt andet England, Belgien, Tyskland og Italien. Elektronik, såsom lygter og bagkamera, importeres for det meste fra Kina. På trods af det faktum, at virksomheden både importerer og eksporterer reservedele, har Covid-19 hidtil ikke skabt store problemer for virksomheden.

- Vi var lidt på tæerne, da det hele begyndte i Kina, så vi øgede vores sikkerhedslagre, og vi genopfyldte mere, end vi plejer at gøre. I begyndelsen af marts gik vi ind og tredoblede lagrene hos vores mest sælgende dele. 

{% image: 8 %}

Olle siger, at leverancerne til virksomhederne ikke er gået meget tilbage.

- Det er sket, at nogle ting er kommet to, tre eller fire uger senere end forventet, men det har vi klaret, fordi vi har gode sikkerhedslagre. Så indtil videre har strømmen til eller fra os ikke været særlig truet. Og efterspørgslen er der, og den er bedre end nogensinde.  

Positive fremtidsudsigter

Til spørgsmålet om, hvad virksomhedens fremtidige planer er, svarer Olle, at der er planer om at øge eksporten, primært i Europa, men at der også er planer i Nordamerika. Han tror også på en positiv fremtidig udvikling i Danmark, selvom det i øjeblikket er vanskeligt at forudsige, hvad næste skridt bliver:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Lige nu fungerer det meget godt. Flowet fungerer godt, og jeg tror, vores tilstedeværelse vil betyde, at salget stiger. Vi åbner ikke noget lager i Danmark, men måske vil der være mere dansktalende personale til at håndtere kunderne i fremtiden.