I 1999 etablerede den tyske producent af landbrugsmaskiner, Claas, et centrallager i den tyske by Hamm, lige ved motorvejen A2 mellem Hannover og Dortmund. Man er netop blevet færdig med et to-års bygningsarbejde, hvor fabrikken har udvidet med 11.700 kvadratmeter, og dermed kommer det samlede areal med lagerfacelitetter op på over 46.000 kvadratmeter.

Den nye tilbygning består af et knapt 30 meter højt fuldautomatisk højhyldesystem, hvor der er plads til 58.000 paller.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Det er et seriøst byggeri, hvor der er blevet leveret beton til gulvet fra 360 betonbiler, mens der er anvendt 1.800 ton stål og flere end 400.000 bolte til at bygge lageret med, fortæller projektleder Sven Wagner.

Kapaciteten på lageret er fordoblet, og der kan håndteres 320 paller i timen.

rich-media-2
Claas-ledelsen ses her i det nye knap 30 meter høje fuldautomatisk højlager, hvor der er plads til 58.000 paller. Foto: Claas.

Vejes på gram

Mindre reservedele ligger i et fuldautomatisk lager med 130.000 pladser. Herfra henter robotter delene, og operatøren lægger delene i kasser til kunden. På vej til pakkeriet kører kassen over en digital vægt, og afviger vægten på kassen med mere end nogle få gram, kontrolleres kassen endnu en gang for at sikre, at indholdet svarer til bestillingen.

- Når vi ekspederer hasteordrer til landmænd i eksempelvis Danmark, sker det ofte med taxa, og reservedelen kan derfor være fremme i løbet af nogle få timer. I den europæiske høstsæson er det ikke ualmindeligt, at vi på en travl dag sender 60 taxaer afsted med hasteordre. Det er selvfølgelig en dyr løsning, men til gengæld er maskinerne hurtigt tilbage i marken, påpeger Hanno Schmidt-Román, marketingschef i Claas Service and Parts.

Claas fortæller, at der til dagligt arbejder 500 personer på lageret i Hamm, og det nye byggeri har kostet over 20 millioner euro.