Basalt set skal en frontlæssertraktor have en velfungerende transmission, hvor det er let at skifte kørselsretning og manøvrerer præcist, når skovlen skal fyldes og tømmes. Derudover skal betjeningen af læsseren ligge lige til højrehånden, og så må det gerne være let at komme ind og ud af kabinen. Stort set alle traktorproducenter tilbyder enten modeller med spartansk udstyr, eller modeller hvor kunden kan fravælge overflødigt udstyr.
Landmanden der køber en fabriksny traktor med et minimum af udstyr, og som er skræddersyet til at køre med frontlæsser, vil i købsøjeblikket spare penge. Beholdes og anvendes traktoren indtil den skal skrottes, er besparelsen selvfølgelig reel. Men byttes til nyt, når traktoren har køet nogle tusinde timer, kan det manglende udstyr gøre det vanskeligt at omsætte traktoren.
Spækket med udstyr
Den brugte John Deere 6155R er set hos Semler Agro i Viborg. Den er monteret med en John Deere 663 læsser og har hydraulisk affjedring af både forakslen og førerkabinen. Traktoren er fra 2017 og har gået 3.250 timer. Den er med trinløs transmission og forberedt til autostyring. Traktoren er således det stik modsatte af en skrabet frontlæssertraktor, og det er ikke nogen tilfældighed. Traktoren har kørt på et kvægbrug, hvor der køres cirka 1.500 timer om året med frontlæssertraktoren, og hvor traktorerne skiftes, når de har kørt tre til fire tusinde timer.
Ifølge Gordon Pedersen, salgskonsulent hos Semler Agro, er det ikke en tilfældighed, at traktoren er veludstyret, det var et strategisk valg, som kunden og forhandleren tog, da traktoren blev bestilt.
- Traktoren er som ny, og udstyret betyder, at traktoren ikke blot er attraktiv som frontlæssertraktor, men appellerer til en bred kundegruppe af landmænd og maskinstationer, siger Gordon Pedersen.
Frit valg på gear
John Deere 6R er en traktor-serie, hvor der stort set er frit valg på alle hylder, når kunden bestille sin nye traktor. Eksempelvis tilbydes netop 6155R med ikke mindre end fem forskelige transmissioner. Ud over den trinløse AutoPowr-transmission, som der ligger i den brugte traktor, tilbyder John Deere tre forskellige former for semi-powershift. Derudover leveres 6R også med DirectDrive, der er en transmission med trin, hvor gearskiftet er automatiseret, og kørselsmønstret minder om det der findes i den trinløse model.
Bygget på ramme
John Deere R6 er opbygget over en stålramme, der løber helt fra traktorens front og ud til bagakslen. Stålrammen introducerede John Deere først i halvfemserne sammen med den første 6000-serie traktor. Rammen betyder, at hverken motor eller gearkasse er bærende dele i traktoren. Det eliminerer risikoen for, at stress og vridninger forplanter sig til traktorens vitale dele. Rammen betyder også, at det er let at montere både frontlift og frontlæsser på traktoren.
John Deere 6R-serien er stadig i handlen, og i dag leveres de trinløse modeller med det nye CommandPro kørehåndtag.
Læg mærke til historikken
Den brugte John Deere 6155R er født med frontlæsser, og i de godt 3.000 timer traktoren har kørt, har hovedbeskæftigelsen været læsning af foder og kørsel med fuldfoderblander. En stor frontlæsser giver altid ekstra belastning af forakslen, og derfor er det også et af de ting der skal tjekkes, når der handles brugt traktor.
Traktoren er med TLS Plus forakselaffjedring, hvor forakslen affjedres af to hydraulikcylindre. For at øge stabiliteten og minimerer traktorhop, arbejder affjedringen sammen med følere i liften.
- Affjedringen kan uden problemer holde til at der køres med frontlæsser, og ønsker man ingen affjedring kan det frakobles i førerkabinen. R6-serien har en stærk foraksel, og når blot den passes med oleskift efter servicebogen, oplever vi ikke problemer med forakslen, siger Gordon Pedersen, salgskonsulent hos Semler Agro i Viborg og tilføjer:
- Den originale John Deere læsser er monteret langt tilbage på traktoren, og læsseren giver derved en mindre belastning på forakslen, end når der eftermonteres et andet fabrikat læsser på traktoren. Forakslen med affjedring har fem smørenipler, og lige som frontlæsseren skal de selvfølgelig smøres med jævnligt. Specielt på et stort landbrug, hvor der kan være flere brugere af traktoren, er det en god ide at servicere traktoren på en bestemt ugedag. Alternativt kan traktoren monteres med et automatisk smøresystem, og specielt på en traktor med frontlæsser, der anvendes flere gange om dagen er det en god investering.
Er bremserne i orden og serviceret
Moderne traktorer har effektive bremser, og specielt når der køres med store halmvogne og fuldfoderblandere, hvor der ofte kobles til og fra, kan man fristes til ikke at montere vognbremsen.
Køres der med store påhængskøretøjer uden bremser, slider det unødigt på traktorens bremser. Som køber af en brugt traktor, er det stort set umuligt at kontrollere, hvilken tilstand bremserne er i. Man kan selvfølgelige prøvekøre traktoren, og mærke efter hvordan den bremser. Man kan også se på hydraulikolien i skuegladset, og hvis olien er sort og uklart er der grund til at være på vagt. Første indikator på at der slides for meget på traktorens bremser er, at hydraulikoliefiltret lukker til. Oplever man det, er det på høje tid at få kontrolleret og justeret bremser på de påhængsredskaber, der anvendes efter traktoren.
Den brugte traktor er monteret med udtag til både et-kreds hydrauliske bremser og til to-kreds bremser på luft. Den er derfor forberedt til fremtidige krav, hvor der skal være to-kreds bremser på påhængskøretøjer.
Se efter fejlkoder
En moderne traktor som John Deere 6155R diagnosticerer sig selv, og ved prøvekørslen af traktoren er det derfor en god ide, at se efter om traktoren viser fejlkoder. Hvis der vises fejlkoder, er det vigtigt at få afklaret, hvordan de løses, inden der handles brugt.
- Både for- og bagdæk på den brugte traktor er cirka 50 procent slidte, og der er nogle tusinde timer i dækkene endnu. En traktor med firehjulstræk er ret følsom over for uens slid af for- og bagdæk. Er der stor forskel, opstå der spændinger i transmissionen, når firehjulstrækket aktiveres på landevejen, som det sker hel automatisk på de fleste traktorer, når der bremses. Kan man høre når firehjulstrækket kobler fra, er det et tegn på, at forskelligt slid på for-og bagdæk får transmissionen til at binde, siger Gordon Pedersen.
Teknisk specifikationer
Motor: John Deere PowerTech PVS
Antal cylindre:6
Volumen, l: 6,8
Maks effekt, hk: 202
Maks moment, Nm: 724
Transmission: Trinløs
Løftekapacitet, kg: 8.100
Hydraulikkapacitet, l/min:114
Vægt, kg: 7.100
Dækmontering for:540/65R28
Dækmontering bag:650/65R38
Årgang: 2017
Antal timer:3.250
Pris: 715.000