Danske FarmDroid går en spændende sæson i møde, idet den danske virksomhed har opdateret den førerløse robot på en række punkter samt oplevet stor interesse for robotten fra især udlandet.

- Vi forventer et salg på et halvt hundrede enheder i sæson 2020, hvor udlandet klart er den helt store aftager med specielt Tyskland, som det største eksportmarked, fortæller Kristian Warming, medindehaver og én af grundlæggerne af FarmDroid.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Han fortæller, at FarmDroid skal have nye robotter ud at køre i Tyskland, Østrig, Schweiz, Holland, Sverige og naturligvis Danmark.

- I sæson 2019 havde vi 12 robotter kørende i Danmark, og de har givet os den erfaring, det nu kræver for, at vi forhåbentligt kan få en succes ud af at eksportere robotterne uden for landets grænser, fortæller Kristian Warming.

rich-media-2
Solcelle-kapaciteten på den nye model FarmDroid er udvidet med 230 procent kapacitet ved at benytte en helt ny solcelle-teknologi samt at gå fra tre til fire celler. Foto: Farmdroid.
rich-media-3
Der er blandt andet tale om væsentligt større hjul samt mere kraftfulde hjulmotorer på den nye robot. Foto: FarmDroid.

Mere kraftfuld

Den nye FarmDroid-robot er ligesom forgængeren bygget op så den både sår og vedligeholder eksempelvis en roemark. Maskinen sår og renser roerne med knap en kilometer i timen. Drivkraften er solceller samt batterier, hvilket betyder, at solcellerne oplader på batterierne, så den kan køre døgnet rundt. Frøene placeres med kortlægning over hvert frø i et koordinatsystem. Det betyder, at robotten dermed præcist ved, hvor de enkelte frø er, og dermed kan den rense marken uden brug af kamera.

- Den nye robot er blevet væsentligt kraftigere end den tidligere, og rent visuelt ses det blandt andet med større og bredere hjul, forklarer Kristian Warming. Solcelle-arealet på robotten er også udvidet fra tre til fire celler, og med helt ny teknologi betyder det faktisk, at solcelle-kapaciteten er øget med 230 procent.

- Desuden er batterikapaciteten fordoblet, og den nye robot kan køre otte til 10 timer på en opladning, påpeger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fremdriftsmotoren er blevet mere effektiv, og der er kommet en bedre vægtfordeling, hvor det meste af vægten netop nu ligger på de trækkende hjul i bag af maskinen.

- Der er blandt andet også kommet en regnsensor på maskinen, så den selv ved, hvornår det regner, og hvornår den dermed ikke skal køre.

Fugtigt vejr og leret jord er blandt andet én af grundene til de kraftigere hjul på maskinen, men erfaringerne fra lerjorden har også vist, at nylon-hjulene på så-enhederne for hurtigt gav op på den tidligere robot, og dermed er de nu også erstattet af gummihjul.

Kristian Warming fortæller, at hovedparten af robotterne skal bruges til roedyrkning, mens enkelte skal bruges i løg-produktion.

rich-media-5
Kristian Warming ser frem til at få robotterne i aktion i sæson 2020. Foto: FarmDroid.