Med fyldte gylletanke, høje temperaturer og planter på spring ved enhver, at der skal køres i samme øjeblik, marken kan bære en gyllevogn.

- Jeg bor selv på en nedlagt landbrugsejendom nær Brovst, hvor jeg er vokset op, og her har jeg aldrig set så meget vand på markerne som nu. Med den nuværende vejrudsigt går der flere uger, før man overhovedet kan færdes på de vandmættede marker, siger salgschef Søren Hansen hos Samson Agrolize i Viborg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hos ham er der ingen er i tvivl om, at der bliver travlhed, når føret i marken bliver godt nok til udbringning af gylle. Han mener også, at det bliver Samsons gyllevogne med hjultræk, der som nogle af de første kan påbegynde de hektiske uger med gylleudbringning til de hungrende planter.

- Siden vi introducerede de første gyllevogne med hjultræk i 2005 har vi erfaret, hvordan denne teknologi både øger kapaciteten og lægger ekstra dage til det vigtige arbejde. En gyllevogn med hjultræk er bare mere fremkommelig i vådt føre end andre vogne, påpeger Søren Hansen.

Fuldhydraulisk effektoverførsel

Med udviklingen af de såkaldte fuldhydrauliske HWD-vogne fra 2015 føjede Samson endnu en række fordele ved at køre med hjultræk på gyllevognens faste aksel.

- Hermed blev vognene i princippet fuldhydrauliske, fordi det er en pto-drevet pumpeenhed bagpå traktoren, der driver det hele. Herved kan man køre i skarpe vinkler, vende hurtigere og få lettere ved at placere vognen korrekt ved fyldning.

- I pumpeenheden er der to pumper, og man slipper for unødvendig stort effektforbrug til nytteløs omrøring i tanken, hvilket betyder, at der overføres fuld effekt til fremdrift, forklarer Søren Hansen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Dermed bliver der op til 50 hk mere effekt til fremdrift for de samme penge, vurderer salgschefen om den reelle brændstofbesparelse, denne teknologi medfører.

Godt for jorden

Et par døgns ekstra fremkommelighed i markerne ved gyllesæsonens start er ikke den eneste fordel ved hjultrækket.

Søren Hansen fremhæver den generelle fordel, en reduktion af traktorens hjulslip fra 10-12 procent til maksimalt et par procent betyder for såvel brændstoføkonomi som traktose og æltning af overjorden i og omkring køresporene.

- Vi ser da også en masse tilfælde, hvor føret er godt, men hvor der nu kan køres med fuldt læs både op og ned ad bakkerne, hvilket reducerer spildkørsel betragteligt. Hjultrækket udnytter simpelthen traktorens kræfter bedre i hele sæsonen, siger han.

Klar til at køre i marken

Hos Samson Agrolize, der er eneforhandler i Danmark af Samson gyllevogne, mærker man tendensen hos maskinstationer og større landbrug.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- For eksempel kunne vi i den seneste hele sæson opgøre, at andelen af HWD-gyllevogne med hjultræk nu er steget til 45 procent af samtlige vogne, vi leverer til det danske marked. Dermed kan vi konstatere, at stadig flere allerede har forberedt sig på de ekstreme forhold med mere nedbør, vi nu oplever, siger Søren Hansen.